Lucern vs hö

Sv: Lucern vs hö

Det beror ju på näringsvärdet i hö´t och i lusernet men drygt 1 kg energimässigt. Lucern brukar ligga på runt 10 Mj och hö kan ju ligga mellan 7-11 Mj ungefär. Proteinmässigt kan ju hö´t vara lika eller väldigt mycket sämre.

Jag har aldrig sett ett hö med en proteinhalt på 150 g smrp/kg foder, vilket lusernet har. Våra hösilage nu innehåller 26, respektive 64 g smrp/kg foder. Vi använder två och blandar dessa.

Hösilage har ofta mycket lägre proteinhalt än hösilage.

De lusern jag har haft har legat på 7.5 eller 8 MJ och runt 110 g smrp.
En annan sak som ofta skiljer är att det är väldigt kalciumrikt, mitt lusern (greenpower alfalfa) har Ca 15 och P 3, alltså en kvot på 5 vilket är alldeles för högt, därför bör man spä ut med ex. halm eller hö.

Hö är lite mer varierande, men häromkring brukar standard ligga mellan 7-10 MJ (finns såklart både lägre men framförallt högre). Proteinet kan variera från i princip 0 (hade ett med 16g smrp/kg för ett par år sen) till 70. Över det är ovanligt häromkring. Ska man smalna av lite så "brukar" det ligga mellan 30 och 60.

Senast ändrad:

Haha, vi har 8, enligt en köpare som analyserat själv.

Det känns inte heller som någon mening att göra om analysen själva, för även om det skulle visa sig vara dubbelt så mycket så är det riktigt, riktigt dåligt.

Vi kör på med proteintillskott så gott det går, har is i magen och hoppas att det blir tillräckligt med hästar kvar i stallet över vintern så att vi kan plocka fram silaget. :)

Höet är för övrigt "ekologiskt" i år, men vallen är gödslad och har presterat betydligt bättre tidigare år. ;)

Haha, vi har 8, enligt en köpare som analyserat själv.

Det känns inte heller som någon mening att göra om analysen själva, för även om det skulle visa sig vara dubbelt så mycket så är det riktigt, riktigt dåligt.

Vi kör på med proteintillskott så gott det går, har is i magen och hoppas att det blir tillräckligt med hästar kvar i stallet över vintern så att vi kan plocka fram silaget. :)

Höet är för övrigt "ekologiskt" i år, men vallen är gödslad och har presterat betydligt bättre tidigare år. ;)

Vad har ni för MJ? Och, jag måste fråga, hur gör ni för att få upp proteinet tillräckligt utan att MJ stiger åt alla världens håll?

Jag har helt ärligt skitit i resten av analysen, för hur man än gör så blir det inte bra!

Jag lägger på så mycket Krafft Muskel jag vågar och börjar hästarna må dåligt, falla ur eller bli ohemult feta så får jag väl justera efterhand. Jag anser mig såpass foderkunnig vid det här laget att jag förstår vilken risk jag tar, och att jag kommer att se om det går åt skogen innan det gör det.

Det är vuxna hästar som ska fodras, och som jag skrev så finns det en chans att kunna använda bra silage som komplement eller rentav ersättning. Inget drömläge på något vis, men det kommer att gå bra. :)

Jag har aldrig sett ett hö med en proteinhalt på 150 g smrp/kg foder, vilket lusernet har. Våra hösilage nu innehåller 26, respektive 64 g smrp/kg foder. Vi använder två och blandar dessa.

Hösilage har ofta mycket lägre proteinhalt än hösilage.

Hrm.... Kan du utveckla det lite? ;)

Jaa, själv har jag suttit och lusläst alla innehållsförteckningar på allt foder som jag bara har kunnat komma på (behöver ni veta vad något foder innehåller, fråga mig bara, jag kan dom utan och innan ;) ) i snart 2 veckors tid för att få foderstaten att gå ihop någorlunda. Ett rent h-vete har det varit och jag tror jag har tappat/slitit bort ca 2/3 delar av mitt hår vid det här laget :mad:

Haha hur lyckas man? Skördar dött gräs i dikena?

Ingen aning, det var i mitt gamla stall. Men inte allt för sällan stöter jag på mellan 20-30 och många bönder har sagt till mig att det är det fodret jag ska köpa till min ponny, för annars får de små ponnysarna fång. :cool:
Har försökt förklara för dem att det inte har med proteinet att göra, men ibland är det svårt att lära gamla hundar sitta. :(

Jaa, själv har jag suttit och lusläst alla innehållsförteckningar på allt foder som jag bara har kunnat komma på (behöver ni veta vad något foder innehåller, fråga mig bara, jag kan dom utan och innan ;) ) i snart 2 veckors tid för att få foderstaten att gå ihop någorlunda. Ett rent h-vete har det varit och jag tror jag har tappat/slitit bort ca 2/3 delar av mitt hår vid det här laget :mad:

Verkligen inget drömläge nej. :angel:

Vad har du kommit fram till för lösning?

När jag hade dåligt hö blev lösningen att ge lite hö, lite halm, en hel del lusern och så mycket soja jag vågade stoppa i honom. Potatisprotein är ju ännu bättre, men det visste jag inte om då.
Har för mig jag gav 3 kg hö, 1 kg halm, 1.5 kg lusern och 400g soja.
Fick ihop drygt 350g smrp och drygt 40 MJ. Helt ok för den hästen med tanke på hur värdena såg ut på höt. :grin:

Det beror helt och hållet på höt. Finns massor som spelar in! vilka växter som ingår, hur man gödslat, när man skörat, vad det har varit för väder osv. osv....
För att få svar på din fråga måste du helt enkelt ha en analys på höt och en på lucernet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
591
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar