Lucern, hackat strå eller mix?

jerseyko

Trådstartare
Väntar på årets hö analys som säkert är sämre än förra året.

Mitt fullblod är inte igång än, har börjat trava henne lite grann nu och hon ska upp i tävlingskondis.

Förra vintern tryckte hon i sig sina 8kg hö ute och åt upp allt som de andra inte åt :angel:

Inne fick hon 5-6kg, beroende när de kom in.

Till det Krafft protein och müsli. Såg riktigt trevlig ut i hullet (jag beräknade även med hjälp av freefarm)

bulle.jpg


Här har de bytt hage och mkt annat å titta på istället för å äta
extrior.jpg


När sen våren kom böt jag proteinet mot Groov 125.

Nu sitter jag och funderar, Lucern hack 0,5-2 kg om dagen eller om deras Lucern mix 2+ kg om dagen är bäst för henne, och bäst för min plånbok kanske man ska erkänna.

Känns ju faktiskt väldigt oekonomiskt att behöva utfodra kanske 5-10kg hö som kostar mig 1,70:- för att det ska täcka hennes behov, och även kasta en massa hö som hon inte hinner äta upp. När det kanske räcker med bara några kg lucern, och då kanske t.om kunna dra ner på kraftfodret?
 
Sv: Lucern, hackat strå eller mix?

Lusern Mix är en blandning bestående av lusern och gräsfröhalm, och kan näringsmässigt jämföras med ett normalt hö. Dock ett mycket dyrt sådant...:crazy:

Köp hellre rent lusern (ok, det är lite melass i också...;)), du får mycket mera protein för pengarna då, eftersom kilopriset är detsamma som för Mixen.
Tycker hästen att det är jobbigt/tråkigt att äta mycket strå (och får tillräckligt av det ändå) så kan du med fördel välja pellets.
 
Sv: Lucern, hackat strå eller mix?

Betalar 1.70:-/kg för hö :crazy:

Och som sagt, det är nog sämre än förra året, nu minns jag inte alls hur jag skrivit upp det på lappen, den ena är för häst och den andra för nöt.

Ts 84%
Energi 7.0 Mj/kg
Srp 30 g/kg
-----------
Rå protein: 71 g/kg ts
Energi: 9.1 Mj/Kg ts
Srp 35 g kg/ts
-------------
Ca 3.0
P 1.8


Inte mkt mkt å hurra över :crazy:


Äta har hon inga problem med! Hon älskar mat och är en sån som äter innan hon smakar, vilket är otroligt skönt faktiskt!

Tänkte hänga in en extra hink i boxen där hon får lucern så får hon sitt hö som vanligt och sitt kraftfoder som vanligt.
 
Sv: Lucern, hackat strå eller mix?

Jag tycker inte att 1,70 låter så dyrt.
Ok, det var ju inga kanonvärden kanske, men Lusern/Lusern Mix kostar ju minst 5:- kg...:eek:
 
Sv: Lucern, hackat strå eller mix?

Nej det är ju inte direkt något överpris, men blir dyrt i längden om man måste ge en himlans massa hö för att hon ska få i sig det hon behöver.

Kan ju inte heller direkt påstå att krafft proteinen är billig, men det behövs inte så mkt som tur är.
 
Sv: Lucern, hackat strå eller mix?

Flera åsikter? Och någon som vet vad priset per säck ligger på ett ungefär?
 
Sv: Lucern, hackat strå eller mix?

Jag tycker inte 1.70 låter så dyrt för hö.
Om det går att fylla näringsbehovet med grovfoder är det absolut att föredra eftersom det fyller även andra behov hos hästen - sysselsättning, värme, trygghet etc.
Ibland går det ju inte och då får man ta till andra lösningar, tex om man har en häst som inte vill/kan äta tillräckliga mängder. Men det verkar ju inte vara ditt problem ;) :
Äta har hon inga problem med! Hon älskar mat och är en sån som äter innan hon smakar, vilket är otroligt skönt faktiskt!

men blir dyrt i längden om man måste ge en himlans massa hö för att hon ska få i sig det hon behöver.

Dyrt? Vad jag kan utläsa behöver din häst 13-14 kg/dygn, det är inte så himla mycket för en stor häst.
Tror det straffar sig i längden att snåla på just grovfodret.

Tillägg: Vill minnas att Kraffts lusern kostar ca 130 kr för en 25kg-säck.
 
Sv: Lucern, hackat strå eller mix?

Det svåra är att få en jämn balans mellan protein och energi. Jag får proteinnivån bra men aldelles för mkt energi.

Förra året gick det ju kanonbra ändå eftersom hon reds dagligen och tränades, men nu märks det tydligt att hon har mkt överskott.


Väntar på årets analys, har räknat på förra årets och inte hittat någon bra lösning för att få en bra foderstat. Det som har vart bäst hittils och gett minns överskott av energi har vart med Hestekraft, hade ingen aning om att de hade så bra smrp!

Jag vet inte hur höt påverkas av det dåliga vädret vi haft i år? Blir det lägre energi i höt gör ju som sagt ingenting.
 
Sv: Lucern, hackat strå eller mix?

Ett tips om du vill fodra med lucern är att köpa EDELs lucernpellets. Billigare än KRAFFT och mer protein per kg ts.
 
Sv: Lucern, hackat strå eller mix?

Krafft tar nog några kr bara för sitt namn, men det är det enda jag hittat som inte har havre i fodret (ok, det är jätte lite i grooven)
 
Sv: Lucern, hackat strå eller mix?

EDEL finns i Uppsala, och det är lucern och melass i deras pellets bara (de har även andra foder).

(Är det inte en hel del havre i Grooven?).
 
Sv: Lucern, hackat strå eller mix?

Spontant måste jag säga att du resonerar lite konstigt, vilket även har tagits upp i andra svar.

När man börjar tänka i banorna att ransonera grovfodret till förmån för koncentrat, även om det är ett som rent matsmältningsmässigt sett motsvarar grovfoder, då är man lite fel ute. Grovfoder i form av hö el hösilage har ju så många fler funktioner för hästen än att bara ge näring för att ge hull och ork. Vilka funktioner det är har redan tagits upp i ett tidigare inlägg.

Energibehovet ska så långt det är möjligt täckas av grovfoder, därutöver kompletterar man med ett koncentrat för att täcka proteinbehovet. Grundläggande regel i foderstatsberäkning.

I en annan tråd har det gjorts jämförelser av priser per 100g/protein och Krafft Protein må vara dyrt i inköp men sett per 100g/protein är det det billigaste. Kvarnbyfoder har en pelletslucern med 150g smrp per kg, också väldigt prisvärt. Brukar ligga runt 150kr/30kg.

Självklart ska man tänka ekonomiskt, hästar är ju inte gratis, men att börja gå så långt att man tummar på hästens grundbehov, då reagerar åtminstone jag.
 
Sv: Lucern, hackat strå eller mix?

Tänker konstigt?

Istället för att kasta hö som hon inte äter upp, helt enkelt inte ge henne den givan alls och istället fylla upp hennes behov med lucern?

Det handlar absolut inte om att inte ge hästen hö, det handlar om att inte ge mera hö än hon äter upp och kompletera det med lucern. Jag ger henne då hellre 1 kg lucern om dagen och tar bort de kg hö som jag sen mockar ut och kastar och hästen får då en jämn balans mellan energi och protein. Förstår du hur jag tänker?


De går ute i hagen mellan 6-18 och har bete kvar + att de får hö. På vintern får de så de har hö att äta på hela utevistelsen.
 
Sv: Lucern, hackat strå eller mix?

Förra vintern tryckte hon i sig sina 8kg hö ute och åt upp allt som de andra inte åt

Äta har hon inga problem med! Hon älskar mat och är en sån som äter innan hon smakar, vilket är otroligt skönt faktiskt!

Dessa citat visar på att din häst inte har några problem med att äta fullt tillräckligt för att täck energibehovet, det som främst ska täckas av grovfodret.

Känns ju faktiskt väldigt oekonomiskt att behöva utfodra kanske 5-10kg hö som kostar mig 1,70:- för att det ska täcka hennes behov, och även kasta en massa hö som hon inte hinner äta upp. När det kanske räcker med bara några kg lucern, och då kanske t.om kunna dra ner på kraftfodret?


Nej det är ju inte direkt något överpris, men blir dyrt i längden om man måste ge en himlans massa hö för att hon ska få i sig det hon behöver.

Detta tyder på att du inte vill ge särskilt mycket hö utan hellre vill ge lucern eller annat koncentrat. Åtminstone som jag utläser det.

Du ska ju naturligtvis inte ge så mycket så att du behöver slänga men hon verkar ju vara glad i grovfoder. :) 8-12 kg hö per dag är ju helt ok. Du ger naturligtvis så mycket grovfoder som hon vill ha och kompletterar sedan det med ett proteinkoncentrat om det inte täcks av grovfodret. Men det ser du ju när du får analysen.
 
Sv: Lucern, hackat strå eller mix?

Dessa citat visar på att din häst inte har några problem med att äta fullt tillräckligt för att täck energibehovet, det som främst ska täckas av grovfodret.

Detta tyder på att du inte vill ge särskilt mycket hö utan hellre vill ge lucern eller annat koncentrat. Åtminstone som jag utläser det.

Du ska ju naturligtvis inte ge så mycket så att du behöver slänga men hon verkar ju vara glad i grovfoder. :) 8-12 kg hö per dag är ju helt ok. Du ger naturligtvis så mycket grovfoder som hon vill ha och kompletterar sedan det med ett proteinkoncentrat om det inte täcks av grovfodret. Men det ser du ju när du får analysen.

8-16 kg hö äter hon i hagen, inne i boxen äter hon 5 kg hö.

Energi får hon för mkt av, hon måste ha mer protein. Och som du ser så är smrp väldigt dåligt i alla fall på förra årets skörd, har ju som sagt inte fått något svar än på årets och vet inte hur det dåliga vädret påverkat höt, de fick i alla fall in allting när det var torrt men jag vet inte exakt när under sommaren.

Eftersom jag har hört mkt gott om lucern så funderade jag på detta, och får hon lucern så kanske hon inte behöver något kraftfoder. Förstår du nu hur jag tänker?


Har kollat runt på lite andra foderalternativ också, som b.la hestekraft som innehåller mkt smrp. även kollat på hippos och mustangs foder.

Enligt förra årets analys (vet inte hur mkt det kan skilja?) så är hestekreften hittills det som ger bäst resultat energi och proteinmässigt. Hästen reds ordentligt 6 dagar i veckan förra vintern och kommer ridas mkt mindre den här hösten/vintern.
 
Sv: Lucern, hackat strå eller mix?

Du får ju balansera med ngt proteinfoder om värdena skulle bli liknande de du hade förra året men fri tillgång på grovfoder kan hon ju få ändå eller åtminstone så att energibehovet täcks. Du fick det dock att låta som att du ville byta ut det "dyra" höt mot lucern vilket inte är vare sig ekonomiskt eller snällt om utbytet blir så stort att man är och tullar på gränserna för sysselsättning och mängden ts.

Men vänta du tills du får värdena, det är många som fått finfina värden i år trots mindre rolig sommar. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 493
Senast: svea
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 352
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Kodiak
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp