Sv: Lp 1

Nej,ska inte tävla. det är för mig å hundens skull.. Vi har tränat upp till 2:an. Men aldrig tävlat.. Men sedan jag flyttade för 2 år sedan har allt legat på is å han har börjat bli lite odräglig.Så lite träning för att få hans hjärna att bli lite trött, än att bara gå i skogen å lulla.
 
Sv: Lp 1

Värsta momentet för min hund är linförigheten..Han är lydig som en gud när han är lös,men i koppel så glömmer han bort det :angel:
 
Sv: Lp 1

Men sådant går att träna på och ordna till. Tandvisningen är helt körd för min del. Det går inte att få min hund att acceptera att folk kommer henne så nära. Då får jag knäcka henne först. Problemet här sitter alltså inte i träningen utan i mentaliteten.
 
Sv: Lp 1

Hoppa över klass 1 genom att bli uppflyttad i brukset...

Alternatvit så backar hunden så mycket så att ni bara för en nolla och så är det inget mer med det. De 10 poängen kan man klara sig utan.
 
Sv: Lp 1

Lånar lite i tråden....
Har hört att man kan avstå moment om man vill, men då får nolla på det istället. Tänker precis som Jadzia på tandvisningen.
Visserligen ska vi försöka öva bort det så hon accepterar det, men det är bra och veta ifall att.
 
Sv: Lp 1

Saken är den att hunden inte bara backar. Hon kan göra utfall framåt och feg-nypas också. Det beror på hur hotfull hon anser situationen vara. Att tävla är inte så viktigt att jag utsätter hunden för det. Att hoppa genom brukset har jag tänkt på, men det är problem att få henne att fungera där med. Dessutom ska ju den grejen försvinna inom en snar framtid.
 
Sv: Lp 1

Vad funkar inte i appellen då? Budföringen kan ni hoppa över... Den behövs inte. Man klarar sig utan framförgående också :angel:
 
Sv: Lp 1

Hon håller inte ihop genom både lydnaden och specialen. Nu är spåret bara påbörjat, men hon blir skittrött av att bara gå ett enkelt lydnadsprogram, så det finns inte ork till att göra något annat efter det. När vi körde sök orkade hon antingen söket eller lydnaden, inte både och. Det finns så mycket som stjäl energi från henne. Folk på plan är äckliga, en kvist som bryts kan vara ett monster, skrapar någon med foten i marken blir det snabbt en undanmanöver osv. Istället för att koncentrera sig på jobbet ser hon sig tvungen att hålla koll på omgivningen. Det går rätt bra i vardagen, men tävling är en annan femma. Då finns det ju okänt folk som glor på en.
 
Sv: Lp 1

Aha... Vid brukslydnaden är det dessutom dubbelt så mycket folk... Å andra sidan så är alla bedömningar snällare också... Man kan göra mer misstag.
 
Sv: Lp 1

Det finns så mycket som stjäl energi från henne. Folk på plan är äckliga, en kvist som bryts kan vara ett monster, skrapar någon med foten i marken blir det snabbt en undanmanöver osv. Istället för att koncentrera sig på jobbet ser hon sig tvungen att hålla koll på omgivningen.
Ett tips; träna korta, intensiva pass och enbart koncentration ett tag, inga moment! Kräv att hon ska hålla kontakten med dig och inte titta sig omkring - beröm mycket när hon håller ögonkontakt med dig. Var snabb med tillrättavisning och beröm! Testa detta under en period - några veckor kanske - med störningar runt omkring (lite i början, sedan fler och fler). Det enda hon ska ha ögon för är dig, inget annat. Man kan inte kräva att en hund ska kunna utföra momenten på rätt sätt om den inte kan koncentrera sig. Du måste också vara 100% koncentrerad på hunden och det ni håller på med, annars funkar det inte. När man har lyckats få hunden att koncentrera sig så befinner hunden och förare sig i en slags "bubbla" (lyckobubbla!) och hunden blir trygg. Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 178
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
25
· Visningar
1 175
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 679
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp