Love is blind Sverige säsong 2

Det här var både underhållande och intressant, jag har nog aldrig riktigt reflekterat över det men i just Love is Blind behövs det definitivt att undertextaren tar sig lite kreativa friheter och lajvar översättare ibland :p https://www.svt.se/kultur/undertextaren-marie-roos-hyllas-rattar-sprakfel-i-love-is-blind
Åh vi stör oss så på att undertexten inte matchar med vad som sägs. Jag tycker absolut att det är bra att de översätter vissa uttryck och särskilt när de svänger sig med engelska ord och uttryck, men det finns ingen anledning att "översätta" till exempel härligt till fantastiskt och ibland är det också sånt som översätts till ord som har annan betydelse i sammanhanget än det som sagts. Fattar inte hur det kan hyllas.

Åh vi stör oss så på att undertexten inte matchar med vad som sägs. Jag tycker absolut att det är bra att de översätter vissa uttryck och särskilt när de svänger sig med engelska ord och uttryck, men det finns ingen anledning att "översätta" till exempel härligt till fantastiskt och ibland är det också sånt som översätts till ord som har annan betydelse i sammanhanget än det som sagts. Fattar inte hur det kan hyllas.
Jag har aldrig sett det med svensk undertext, bara engelsk, så jag känner bara till de exempel som är med i klippet jag länkade till. Att byta ut ord som ändå har samma betydelse känns verkligen inte okej, jättekonstigt om de gör det och det hade stört mig också, men just exemplen som tas upp i klippet tyckte jag var bra eftersom att t.ex. "goda gärningar" och "goda avsikter" är två helt olika saker.

Haha, det har vi också klagat på när vi kollar. Vår teori är att den svenska undertexten är översatt från den engelska undertexten istället för rakt från ljudet, så det blir typ dubbelöversatt? 😅 Annars har jag ingen aning.

Ja :meh:
Wiktor är så lik någon och jag kan verkligen inte komma på vem. Så irriterande
Danny Saucedo tycker jag!

Haha, det har vi också klagat på när vi kollar. Vår teori är att den svenska undertexten är översatt från den engelska undertexten istället för rakt från ljudet, så det blir typ dubbelöversatt? 😅 Annars har jag ingen aning.
Det känns ändå rimligt om det skulle vara så, hade jag inte tänkt på alls att de kanske gör.

Reflektioner från avsnitt 8:
Bra att Oscar var ärlig men fy vad jag hade gråtit om jag vore Alicia alltså. Det var hårt och känns som en ganska märklig inställning att behöva känna sig osäker i en relation?

Tippar på att Nathalie kommer säga ja vid altaret och Wictor nej.

Om Karolina och Jakob faktiskt gifter sig så känns det ju lite som att det kommer gå åt skogen senare

Och får säga att sista avsnittet var ganska antiklimax. Karin och Niklas känns ju så himla fina men i övrigt så håller jag med om att det känns forcerat.

IMG_0237.webp

:D

Jag tyckte faktiskt det var skönt att alla sa ja på bröllupen, för en gångs skull.... Annars brukar det ju alltid vara någon som blir sårad, men nu var sista avsnittet en riktig feelgood där alla verkade glada och kära. 🥰 Okej Wiktor kändes väldigt osäker men jag tror det var mest hans hjärnspöken, och att han behövde ta ett beslut och stå för det själv utan mamma och syrran. Karolina har jag sagt från dag ett att hon måste hålla hårdt i Jakob, och hon verkade fatta det själv också till slut...

Liknande trådar

Kultur Måste vara fler än jag på Buke som tittar på skräp-TV! :D Vad kollar ni på nu, några tankar om säsonger eller personligheter? En ny... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 450
Senast: Kakis
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
729
Senast: Hajfisk
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 008
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 181
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Kloskada
  • Uppdateringstråd 31