Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

Skogstrollet

Trådstartare
Min mamma har ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska hjälpa henne att lösa. Delvis pga att hon bor en bit bort.

Hon har nyligen byggt sitt lilla drömhus i lantligt läge och bor där med sin nakenpufftik på snart två år. Min mamma är i grunden lite hundrädd, speciellt schäfrar, efter en otäck incident när vi var mindre. Sen hon skaffade sin egen hund har det iaf blivit bättre.

Problemet är att hennes granne har en schäfertik på 1,5år som de saknar pli på. Den är bufflig, rymmer från tomten och är väldigt intresserad av min mammas hund.
Mamma kan inte passera på vägen utanför för då kommer schäfern rusandes och ska fram till mammas hund, som också är osäker. Mamma har provat att schasa bort den men får ingen reaktion. Moki (hennes hund) blir rädd så mamma har provat lyfta upp den - då börjar schäfern hoppa. Till slut kommer grannen, efter att ha stått på bron och ropat fruktlöst efter sin hund, och hämtar den.

Likaså rymmer schäfern gärna in på mammas tomt och knallar till och med in i hennes hus om dörren står öppen. Mamma har nu ett kompostnät där, inte för att hålla sin hund inne, utan för att hålla den andra hunden ute... :crazy:

När hundarna har träffats på tomten jagar schäfern den lilla som skriker och söker skydd, den större har raggen rest och är bara uppjagad. Ägaren till schäfern säger: "gör inget, de löser det själva". (BS säger jag, en sån situation måste gå in och redas ut.)

Min mamma har pratat med grannen, sagt att hon är hundrädd och får till svar att "hon ska gå hundkurs så hon inte är så rädd längre". Grannen byggde staket, på halva tomten...

Morsan måste passera grannens tomt för att komma någonstans då hon bor i slutet på vägen, men hon törs inte längre. Hon får noll gehör från grannen. Mammas bror och särbo kan inte heller schasa bort hunden trots att de har rejält med pondus och är hundvana. Grannen lyssnar inte heller på dem.
(Saken är den att grannen försökt jaga iväg mamma med diverse löjliga anmälningar á la grannfejden ända sen hon började bygga huset, men morsan har varit duktigt och bara varit lugn och trevlig.)

Men vad 17 gör vi nu....?
Grannen kör över mamma helt och hävdar att koppeltvång finns inte, finns ingen lag som säger att hunden inte får kuta som den vill.

Pratade med mamma idag som säger att om hon blev ordentligt biten skulle hon iaf ha något konkret att komma med... men jag tycker inte att det är någon bra lösning om man säger så.

Tips?
Om det bara var en ouppfostrad hund hade jag kunnat åka dit och hjälpt hundarna att vänja sig vid varandra, men grannen verkar ju inte det minsta inställd på att egentligen lösa problemet. Det är ju inte hennes problem... :grin:
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

Hota med att skjuta hundj**eln om den kommer i närheten igen...

Nä men seriöst, om grannen inte fattar bättre så skulle jag ringa polisen. Det finns väl visst koppeltvång, speciellt nu.

Hoppas det löser sig, grannen verkar ju vara ett riktigt as.
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

Detta måste väl gå att anmäla till kommunen??? Tills vidare skulle jag rusa efter Schäfertiken med ett avgrundsvrål, gärna kasta en hink kallvatten över henne, tills hon aldrig vågade sätta en tass på din mammas tomt igen! Upprepas vid behov! Jaga iväg den så in i helskotta!
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

Ja det är det jag velat göra, men två timmars resväg sätter stopp för de planerna... Tyvärr.
Min mamma klarar dock inte av det.

Jag har föreslagit henne att vända sig till kommunen/länsstyrelsen och höra vad vad hon kan göra.

Att hota att skjuta hunden kommer inte på något vis lösa problemet. Även morsan råkar ha licens och hagelbössa...
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

För att åtminstone få vara ifred på sin egen tomt så hade jag satt upp staket med eltrådar med lagom avstånd mellan trådarna, så slipper hon iallafall ha hunden jagandes hennes hund i sin egen i trädgården.

I övrigt så hade jag polisanmält varenda gång hunden kom utfarande på vägen, det är ju inte tillåtet att ha hund på det viset.
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

jag håller med TinyWiny. sätt upp ett elstaket runt tomten och dra på med rejält med ström (men akta så att den egna hunden inte kommer åt staketet!). kanske finns det någon snäll bonde i närheten som har ett extra aggregat att låna ut? att hunden kommer ut på vägen är nog lite svårare att lösa, kanske skulle det fungera med en skrammelpåse á la barbro som man drämmer i backen varje gång hunden närmar sig. eller vattenballonger?

har du möjlighet att hjälpa din mamma några dagar? det kanske ändå är bäst om hon har med sig ett hundvant sällskap om situationen skulle urarta.

sist men inte minst ska ni såklart anmäla så fort hunden stör er.
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

Finns det inget vettigare man kan göra än att barrikadera sig bakom ett elstängsel?

Jag har precis varit där i ett par dagar, då såg vi givetvis inte skymten av hunden eller grannen.

Anmäler vi till polisen eller länsstyrelsen?

Har funderat på ett sånt där ljudhorn som jag såg Viktoria Stillwell använda nån gång tror jag. Harmlöst men effektivt tror jag, om mamma kan fullfölja vill säga.

Mamma funderar på att sälja... Huset blev färdigbyggt för bara nån månad sen.
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

min gissning är att får hunden ett par rejäla kyssar av staketet så kan ni plocka ner det sedan, eller åtminstone slå av strömmen. få hundar är så dumma att de går på staketet igen och igen.

jag hade anmält till polisen i första hand, men kanske även till den djurskyddsinspektör som har ansvar för området.

de där tutorna kanske kan vara en idé, men kanske inte bör användas om den egna hunden är med?
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

Det är därför jag tvekar om staket. Mamma har både hund och utekatt.
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

Kan inte din mamma inhägna sin tomt med ett snyggt staket i en lagom höjd.????
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

Din mamma skall anmäla grannens bristande hundhållning till djurskyddsinspektörerna, dessa återfinns på Läns styrelsen nft.

Lycka till!
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

Okej...schäferägaren vet uppenbarligen inte vad h*n pratar om. Det finns en lag som heter Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Några paragrafer som kan appliceras på detta fall:

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Att din mamma inte vågar gå förbi deras hus skulle jag klassa som en olägenhet samt att hundägaren har bristande tillsyn över sin hund eftersom den är på turné på bland annat din mammas tomt.

8§ Om någon brister i tillsynen över eller skötseln av en hund, får polismyndigheten meddela de förelägganden och förbud som behövs för att förebygga skada eller avsevärd olägenhet.

Det är alltså till polismyndigheten din mamma skall vända sig i första hand.

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Att bryta mot förelägganden utfärdade av polisen medför bötesstraff och kan även i förlängningen innebära att en hundägare förbjuds att hålla hund.

Länk till lagen: http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/20071150.htm

Jag tycker att din mamma ska vända sig till polismyndigheten. Det är ett j***a ofog att vissa hundägare tycker att det är ok att deras hundar flöjtar omkring högt och lågt utan någon som helst kontroll! Total brist på respekt för omgivningen!!

Lycka till!
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

Men ärligt talat är ett elstaket inte farligt vare sig för katten eller hunden.
Min gamla hund gick emot ett elstaket och fick sig en stöt en gång, det tog 8 år innan han ens vågade vara i närheten av elband efter det.
De lär sig att nära staketet är man inte och i din mammas fall hade jag helt klart valt att sätta upp elstaket så att min egen hund fick vara ifred.
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

Jag tycker själv att det känns som en riktigt trist lösning att ha elstängsel runt sin gräsplätt och det är jag helt hundra på att min mamma håller med om. Dessutom löser det inte problemet med att hunden springer ut när min mamma passerar på promenad.
Sitta och huka bakom ett stängsel är en väldigt kortsiktig lösning.

Schäfern är 1,5 år nu och som det utvecklas kommer den troligtvis ganska snart att bli både tuffare och mer djärv. Den behöver komma under kontroll.
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

Säg till mor att köpa en vattenpistol m hård stråle till promenaderna. I trädgården tycker jag gott hon kan ladda på med en rejäl hink m kallvatten.
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

En vattensprayflaska med på promenaderna,och ett par hinkar vatten på tomten att kasta över hunden när den kommer in på tomten!

Ofarligt och harmlöst,och förhoppningsvis fattar den andra hunden efter några gånger!
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

Det enda som gäller är att anmäla enligt min åsikt. Din mamma med andra har försökt att diskutera på konkret nivå med grannen, utan resultat. Att stänga in sig själv bakom elstaket är ingen rekommendation, problemet kvarstår oavsett. En icke ansvarig hundägare med Schäfer kommer fortfarande vara en icke ansvarsfull hundägare. Din mamma vill med stor sannolikhet kunna röra sig fritt utanför staketet och känna sig trygg. Hennes bostad ska vara en fristad, inte ett fängelse. Om någon ska stänga in någon på gården är det snarare din mors granne.

Upplever att flertalet som bor på landet verkar tro att djungels lagar gäller där, att lagboken inte talar för dem. Vilket leder till sådana här problem. Inte minst är det synd om hundarna som lämnas vind för våg. De riskerar att hamna i bråk eller i olyckor.

Har flertalet vänner som bor långt ute i skogen, med km till närmaste granne. Deras hundar är alltid lösa. Men, de tar ansvar för sina hundar och ser till att dessa inte rör sig på grannars tomt. Bara för att man bor på landet behöver man inte älska att ha andras hundar, kor, hästar eller drösvis med katter snokande på sin tomt. Olyckshändelse kan alltid uppstå, men detta är absolut inte ett sådant fall.

Förklara för hundägaren att ni kommer att anmäla om det sker igen. Och om denne inte gör något med saken.Anmäl!
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

Säg till mor att köpa en vattenpistol m hård stråle till promenaderna. I trädgården tycker jag gott hon kan ladda på med en rejäl hink m kallvatten.

En vattensprayflaska med på promenaderna,och ett par hinkar vatten på tomten att kasta över hunden när den kommer in på tomten!

Ofarligt och harmlöst,och förhoppningsvis fattar den andra hunden efter några gånger!

Och problemet kvarstår.

Hundägaren till Schäfern har fortfarande inte tagit ansvaret för sin hund.
 
Sv: Lösspringande hund, oansvarig ägare - vad göra nu?

Jag är böjd att hålla med dig. Jag tycker inte att man ska behöva freda sig själv mot lösspringande hundar, ägarna ska ta ansvaret istället.

Dessutom kanske vatten funkar på en inte fullt så påträgen hund, men intrycket jag fått av den här schäfern är att den skulle ruska av sig vattnet och fortsätta.
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 857
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 358
Senast: Liran
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
1 045
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 874
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Unga brottslingar
  • Tjockistråden 4
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp