Lossna i sidorna

Sv: Lossna i sidorna

Tömkörning kan fungera bra och man får ett bra hum om hur hästen arbetar som man kan ta med sig till ridningen:idea:

Kan inte ge direkta svar på hur man kan göra för att få han att komma ut ur sin "bubbla" då jag bara har mycket känsliga hästar. Spói var lite så när jag köpte honom men jag arbeta med honom från marken med att han skulle vara lyhörd på mig och gjorde hela tiden en massa oväntade saker så att han inte hade tid att stänga bort den "riktiga världen":)
men så är han en riktig slöfock oxå som drog benen efter sig hela tid så jag fick alltid vara på honom att han skall tänka framåt hela tiden och med det blev han mycket känsligare och har gått från att ha handbromsen i hela tiden till att gasen har hakat upp sig:rofl::banana:

Ja, sådana övningar hjälper nog! Måste få han att vakna upp, att det händer nåt hela tiden är nog bra, så han inte hamnar i sin egna värld hela tiden. Ska arbeta med markövningar och tömkörning, varit väldigt dåligt med sådant den senaste tiden, ja eller om jag ska vara ärlig så har det alltid varit dåligt med sådant :o , förutom longering då, men då stänger han ju också av ibland när han springer runt, försöker dock att vända mycket, byta varv osv, samt lägga ut bommar han får trava över :)

Absolut fortsätt med det:)

Är själv mycket dålig på markarbete men har fått skärpa till mig nu när jag har skaffat en unghäst som skall ridas in;)

Men jag hade en tränare förut som ville att jag skulle rida massor av serpentiner o volter med hjälp av ledande tygeltag, just för lösgjordheten och lydnaden - jag tror det funkar så att det frigörs endorfiner vid ledande tygeltag, så hästen känner välbefinnande.
Tycker det var en bra övning.
Sedan finns det en tråd från i vintras som jag Malinski drog igång på dressyr som hette någonting om annorlunda träningsmetoder, där det var en vital del av en övning, just detta med ledande tygeltag:

"För alla jag har ridit så ska jag rida min häst FRAMÅT! (engagera bakbenen, inte i snabb takt) Inte jobba med ledande utan i stället forma ur med skänkel och drivning igen då för att få igång bakkärran och då går han i en riktigt trevlig form, men det krävs jobb!

Red i helgen för en annan tränare som gav mig nya redskap, minst sagt

Red på en volt, jag fick leda med inner tygel och hålla kvar handen där ute och hålla kvar honom på spåret med inner skänkel. Ytter tygel fick glappa om den ville.

Tillbaka med handen och liten eftergift för att se "var han tar vägen" och börja om igen om han gick upp med huvudet. Så fort han gav efter när jag var kvar i det ledande tygeltaget så fick han en eftergift *såklart*.

Tränaren sa att "man måste inte rida enl handboken jämt, utan anpassa "angripssätt" utefter individ". Det kändes skitkonstigt att bara utelämna yttersidan, tränaren sa också att han förstod att det kändes konstigt, men citat: "jag skulle inte be dig göra detta om jag inte trodde på det," slut citat.

Summa summarum så sökte sig hästen till yttertygeln, jag kunde ganska snart hålla honom kvar i "framåt nedåt" med sug på ytter med små kramningar i stället.

Efter detta provade vi galoppen, som brukar gå i 290, men döm om min förvåning.. den var bättre än ever!!!

Anledning till detta sätt: Jag en häst som gärna går i för hög form och hängmatterygg.. rätt låst i ryggen (han biter sig också fast i vä varv) och han måste lära sig att använda sin (stora) kropp RÄTT. Det är ganska svårt för mig som halvtaskig ryttare att veta om han jobbar rätt när han är duktig på att "luras". Detta var av yttersta vikt då jag annars riskerade att få en häst med stora ryggproblem.

Efter detta pass väljer han ofta att gå i denna djupare form naturligt och det blir lättare för mig att komma åt honom och få till suget på ytter (han tyckte väl att det var skönt!!). Jag ska rida honom i denna låga form med manken som högsta punkt i ett halvår för att han ska stärka sig där. Det var inte heller fokus på drivning utan snarare sätta en mer långsam takt med sitsen i stället så han började att vila på steget och invänta mig mer. Detta var en mycket, för mig, enklare sätt att komma åt min häst och jag kan fixa detta på hemmaplan utan att någon måste kika och vägleda. Varför denna tränare inte tyckte att jag skulle rida såsom jag gjort tidigare var att han ansåg att jag inte hade något att driva till, jag måste få till formen på hästen först, få honom att ta tag i tygeln, sedan kan jag begära mer aktivitet bakifrån."

Hoppas man får göra så här...

Absolut fortsätt med det:)

Är själv mycket dålig på markarbete men har fått skärpa till mig nu när jag har skaffat en unghäst som skall ridas in;)

Ja, då är det ju mycket markarbete som gäller ;) Lycka till med unghästen! :)

Ja, då tror jag också det kan vara bra, men just att jag skulle hålla han tills han släppte själv, det var det jag reagerade på! :( Eftersom det ju tar väldigt lång tid innan han släpper. Gauti är nog inte redo för en sådan övning, han spände sig emot och blev starkare och starkare. Muskelknutarna dagen efter är ju ett bevis på detta :mad: Och även att han har blivit knäpp sen denna lektion :( Jag skulle ju dessutom hålla stadigt tag på yttertygeln, så det blev verkligen som en dragkamp! Kanske är det bättre som den tjejen skrev att den fick glappa lite, för då håller man ju dom inte så hårt i alla fall.

Jag tror att denna metod jag fick göra inte passade Gauti, Tränaren har aldrig sett Gauti förut och visste nog inte hur pass mycket han kan. Detta blev bara en negativ dragkamp och fick till och med ge oss på slutet då han inte hade släppt, annars hade väl lektionen blivit väldigt lång :angel:

Man vill ju inte att det ska ta massor med varv innan minsta lilla eftergift ifrån hästen, så jag tror det kan finnas andra bra knep till detta :)

Jag känner igen lite i din beskrivning av din häst. Min är lite sådan också. Jag jobbar mycket på volt. Men tvingar inte i böjning som det låter att din tränare vill att du gör. Min tränare vill att jag jobbar mest med inner skänkel och lätta ledande tygeltag. "Öppna en dörr" säger h*n. Alltså ut med tummen först, som om man liftar, och sen in igen. Upprepa detta hela tiden och samtidigt driva med innerskänkel.
Jag använder också koner i paddocken. Vet inte om du hört talas om "Ruter Ess". Mycket bra övning som man kan använda till stela hästar i alla gångarter. I skritt är det framdelsvänding och bakdelsvändning. Även tölten jobbar vi med ruter ess. Då är det innerskänkel och ytter tygel som får jobba. Svettigt och besvärligt för dig som ryttare, men det är jättenyttigt. När jag fick till det här så blev det en oerhörd förbättring. Min häst är lite bekväm av sig och protesterar både ljudligt och med ett minspel som är mkt tydligt när det är jobbigt. Hon blir även lätt stressad och hispig. Men om man jobbar lugnt och konsekvent så släpper hon och då blir hon mkt nöjd och jóbbar mer korrekt. ( en stund:angel: )
Spontant när jag läser din fråga, så gillar jag inte sättet att tvinga och hålla kvar tills han släpper själv. Jag förstår att han blir hård och spänd.
Prata med tränaren och säg som du känner och upplever det. Hästen ska inte få muskelknutor efter ett träningspass. Att den får träningsvärk är väl OK. Men träning ska vara skoj och inte avskräckande. Och jag blir både arg och ledsen om min häst inte mår bra efter ett träningspass.

Jag känner igen lite i din beskrivning av din häst. Min är lite sådan också. Jag jobbar mycket på volt. Men tvingar inte i böjning som det låter att din tränare vill att du gör. Min tränare vill att jag jobbar mest med inner skänkel och lätta ledande tygeltag. "Öppna en dörr" säger h*n. Alltså ut med tummen först, som om man liftar, och sen in igen. Upprepa detta hela tiden och samtidigt driva med innerskänkel.
Jag använder också koner i paddocken. Vet inte om du hört talas om "Ruter Ess". Mycket bra övning som man kan använda till stela hästar i alla gångarter. I skritt är det framdelsvänding och bakdelsvändning. Även tölten jobbar vi med ruter ess. Då är det innerskänkel och ytter tygel som får jobba. Svettigt och besvärligt för dig som ryttare, men det är jättenyttigt. När jag fick till det här så blev det en oerhörd förbättring. Min häst är lite bekväm av sig och protesterar både ljudligt och med ett minspel som är mkt tydligt när det är jobbigt. Hon blir även lätt stressad och hispig. Men om man jobbar lugnt och konsekvent så släpper hon och då blir hon mkt nöjd och jóbbar mer korrekt. ( en stund:angel: )
Spontant när jag läser din fråga, så gillar jag inte sättet att tvinga och hålla kvar tills han släpper själv. Jag förstår att han blir hård och spänd.
Prata med tränaren och säg som du känner och upplever det. Hästen ska inte få muskelknutor efter ett träningspass. Att den får träningsvärk är väl OK. Men träning ska vara skoj och inte avskräckande. Och jag blir både arg och ledsen om min häst inte mår bra efter ett träningspass.

Ja, så vill jag också jobba! Ta lite försiktigt och använda innerskänkel osv. Jag tror det är bäst för spända hästar, för håller man i dom så blir dom bara ännu mer spända och ovilliga till att släppa efter och arbeta korrekt :( Jag provade denna tränare en gång bara, för att se om det skulle vara något för mig. Men som det blev så tror jag inte det, denna träning passade varken mig eller Gauti. Jag vill ju absolut inte ha en häst med muskelknutor, ovilja att trava, springer bara ifrån mig så fort jag kräver nåt efter en lektion :o Efter denna lektion har han varit jättekonstig, speciellt inne på ridplan då :smirk: Jag som redan hade problem med att få han att vilja vara där. Nu får jag börja om igen :(

Har inte hört talas om ruter ess, hur fungerar den övningen?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 156
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 685
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka