Lossna i sidorna

G

Gauti

Hej!

Nu är det såhär att jag undrar om ni har något tips på att få hästen att lossna i sidorna? Gauti vill inte ge med sig alls :(
Tränaren jag hade ut häromdagen sa att jag skulle hålla ett stadigt tag på yttertygeln och ta ledande tygeltag på inner, men hålla kvar tygeln vid låret tills att Gauti släppte själv. Man kan få hålla lääääänge utan att det händer nåt alls, dessutom så blir han stark och hård i munnen. Är det verkligen rätt sätt att hålla tills dom släpper själv?! Han fick muskelknutar efter detta också :mad:

Idag ville han inte trava i form, för han tycker det är skitjobbigt efter denna lektion :( Ville knappt trava alls...

Så snälla tips!!! :D

Sv: Lossna i sidorna

Då menar jag alltså att få hästen att lossna i hela sidan när man tex går på volt. Rida igenom hela sidan så att han inte går emot eller skjuter ut bogen osv.

Har oxå haft en sådan häst och jobbade som du fick tips om. Visst var det :devil: jobbigt ibörjan men det tog bara några träningar så var det en stor skillnad. Då red jag lektion en gång i månaden och fick "läxa" till nästa gång.

Det gäller att ha tålamod och gärna regelbundet rida för instruktör så det går framåt. Har märkt att oftast går det inte så dåligt som man tror.

Man får dock ta det lugnt i början efter en lektion om de inte är vana för de kan få en rejäl träningsvärk efteråt.

Hur pass mjuk är hästen i övrigt?
Om den inte blir mjukare så kan det vara något fel. Tyvärr är det ganska vanligt med länd och bäckenproblem bland islänningar och är hästen framtung så kan det bli trassel med kotorna (vid båda så är det inte alltid man ser det utan hästen kan vara ovillig att trava och tappar motorn).

Jag fick börja med att skritta med hästen rak på en volt. Till en början fick jag hålla efter med yttertygeln men snart kunde jag släppa den (nästan) och bara hålla om med ytterskänkeln, det tyckte han bättre om.
Sedan tror jag att det bästa är att jobba med detta i skritt innan man börjar med trav.
Vi tränar på att flytta framdel och bakdel och ändå få med yttersidan.
Det är svårt och jobbigt, kanske inget man ska träna jättelänge varje gång...
Tränaren du hade ute, var det hon som du och jag pratade om?

Jag fick börja med att skritta med hästen rak på en volt. Till en början fick jag hålla efter med yttertygeln men snart kunde jag släppa den (nästan) och bara hålla om med ytterskänkeln, det tyckte han bättre om.
Sedan tror jag att det bästa är att jobba med detta i skritt innan man börjar med trav.
Vi tränar på att flytta framdel och bakdel och ändå få med yttersidan.
Det är svårt och jobbigt, kanske inget man ska träna jättelänge varje gång...
Tränaren du hade ute, var det hon som du och jag pratade om?

Ja, det var hon! :) Tyckte hon var jättebra faktiskt. Tog sig tid att förklara för mig som inte fattade :angel: Det gick såklart bättre då hon var med. Idag när jag provade allt själv så gick det sämre, för jag gav upp :o
Men har tänkt börja rida regelbundet för henne, kanske varannan vecka eller så, för att få mera hjälp. Vi tog det ju i skritt först såklart, sedan i trav. Men idag ville han som sagt inte trava så mycket alls, säkert för att han känner sig spänd osv efter det där passet, fortfarande muskelknutar kvar :(

Har oxå haft en sådan häst och jobbade som du fick tips om. Visst var det :devil: jobbigt ibörjan men det tog bara några träningar så var det en stor skillnad. Då red jag lektion en gång i månaden och fick "läxa" till nästa gång.

Det gäller att ha tålamod och gärna regelbundet rida för instruktör så det går framåt. Har märkt att oftast går det inte så dåligt som man tror.

Man får dock ta det lugnt i början efter en lektion om de inte är vana för de kan få en rejäl träningsvärk efteråt.

Hur pass mjuk är hästen i övrigt?
Om den inte blir mjukare så kan det vara något fel. Tyvärr är det ganska vanligt med länd och bäckenproblem bland islänningar och är hästen framtung så kan det bli trassel med kotorna (vid båda så är det inte alltid man ser det utan hästen kan vara ovillig att trava och tappar motorn).

Ja, det kanske är så det är :) Man får kämpa på och rida regelbundet för instruktören och se ifall någon skillnad uppkommer. Det tar ibland massor med varv innan han släpper sa tränaren och nästa dag kan det ta färre osv. Ska tydligen bli bättre med tiden, men känns så dumt att sitta och hålla så i hästen, känns liksom fel. Men det är nog en bra metod för det endamålet att få han att lossna i sidorna. Annars lossnar han ju bara i nacken och man har inte med hela hästens sida.

Hästen är inte så mjuk i övrigt, men har blivit bättre! Har inte ridit mycket dressyr osv på han och heller inte mycket i skog & mark. Så inte så konstigt att han inte är mjuk då. Men nu har jag börjar rida i ojämn terräng, klättrat, trava över bommar osv. För nu har jag tillgång till sådant vilket jag inte hade förut -Då blev det mest rakt fram på "vägar" :o
Han brukar annars inte vara ovillig att trava, dock var han så idag. Ska fortsätta rida för instruktör och blir det inte bättre så är det något annat fel. Har även tänkt att ta en 3 ggr massage på han. Eller ta ut en Equiterapeut.

Det verkar finnas olika sätt att göra ledande tygeltag också. En tränare säger att jag ska föra över bägge händerna på tex höger sida om manken, medans två andra säger att jag ska göra som när man liftar med tummen, inte bakåt, utan rakt ut från hästen. Med omedelbar eftergift, förstås...
Det senare sättet har varit bra för att få hästen mer uppmärksam och lyhörd, och jag tycker att hon då också får en fin böjning i sidan.
Hittills det bästa sättet för mig att få till böjningen ordentligt.
I mina oerfarna öron låter det sätt som du beskriver, som något liknande rollkür; att tvinga hästen in i något, som så småningom ska leda till bättre lydnad, men jag kan ju förstås fatta helt fel...

Det verkar finnas olika sätt att göra ledande tygeltag också. En tränare säger att jag ska föra över bägge händerna på tex höger sida om manken, medans två andra säger att jag ska göra som när man liftar med tummen, inte bakåt, utan rakt ut från hästen. Med omedelbar eftergift, förstås...
Det senare sättet har varit bra för att få hästen mer uppmärksam och lyhörd, och jag tycker att hon då också får en fin böjning i sidan.
Hittills det bästa sättet för mig att få till böjningen ordentligt.
I mina oerfarna öron låter det sätt som du beskriver, som något liknande rollkür; att tvinga hästen in i något, som så småningom ska leda till bättre lydnad, men jag kan ju förstås fatta helt fel...

Ja, visst är det så att alla säger olika. Finns en hel djungel därute av tränare som har olika knep. Men finns säkert också en djungel av knep som fungerar :)

Det som jag inte gillar är att man tar ett ledande tygeltag och så måste man vänta tills hästen släpper. Men det tar sån tid och det är svårt att hålla i han så länge då han blir så stark. Det där med ledande tygeltag och omedelbar eftergift låter bättre, men då belönar man hästen hela tiden fast den kanske inte har släppt efter än. Så min tränare sa. Och det stämmer nog också, men som sagt finns säkert många olika sätt.

Han verkar ju inte nöjd över att tvinga in han... Eftersom han inte ville ta traven idag och blev riktigt irriterad då jag försökte få ner han i form i traven. Sprang bara på ännu fortare för att försöka komma undan. Men detta kanske hjälper i längen, får hoppas på det!!

Det är ju oftast så att det är lättare när tränaren är med ju.
För det första får du nog räkna med att han får träningsvärk, så träna lite lugnt i början så han inte upplever träningen negativt.
Sen kanske du skulle bara träna på det i skritt i början när du övar själv? Jag kan tycka att det är lättare att få till det i skritt iaf. Och så tar ni trav när tränaren är där, tillslut har du säkert fått in tekniken så du kan göra det i trav också!

Det är ju oftast så att det är lättare när tränaren är med ju.
För det första får du nog räkna med att han får träningsvärk, så träna lite lugnt i början så han inte upplever träningen negativt.
Sen kanske du skulle bara träna på det i skritt i början när du övar själv? Jag kan tycka att det är lättare att få till det i skritt iaf. Och så tar ni trav när tränaren är där, tillslut har du säkert fått in tekniken så du kan göra det i trav också!

Ja, precis. Har tänkt att göra så också. För gauti ville inte alls trava som sagt :( Men allt ska ju sitta i skritten först, så är det ju med alla övningar. Ska även börja trava över bommar osv.

Det går bra att rida dressyr ute i skogen och på raka vägar oxå;)

Jag brukar sitta och göra volter och andra kringel krokar runt träden för att få hästen att lossna i sidorna, när man gör det mellan träden får man oftas en bra ram på hästen.

Jag tycker inte att man skall hålla kvar till hästen släpper och böjer sig, om man håller handen vid låret blir det en tygeltag som backar och ett tygeltag ska av vad jag har lärt mig skall aldrig backa.

Jag skulle hålla ett bra stöd på yttertygeln och göra upprepande ledande och kramande tygeltag inåt samtidigt som du trycker med innerkänkel, dvs samverkande innerhjälper.
Du kan oxå testa att rida framdelsväningar på en fyrkant.

Men alla har vi våra egna knep hur vi skall fixa olika problem.

Det skulle vara bra att ha någon att kolla upp om han är sned någonstans, men du kanske har gjort det redan:)

Det går bra att rida dressyr ute i skogen och på raka vägar oxå;)

Jag brukar sitta och göra volter och andra kringel krokar runt träden för att få hästen att lossna i sidorna, när man gör det mellan träden får man oftas en bra ram på hästen.

Jag tycker inte att man skall hålla kvar till hästen släpper och böjer sig, om man håller handen vid låret blir det en tygeltag som backar och ett tygeltag ska av vad jag har lärt mig skall aldrig backa.

Jag skulle hålla ett bra stöd på yttertygeln och göra upprepande ledande och kramande tygeltag inåt samtidigt som du trycker med innerkänkel, dvs samverkande innerhjälper.
Du kan oxå testa att rida framdelsväningar på en fyrkant.

Men alla har vi våra egna knep hur vi skall fixa olika problem.

Det skulle vara bra att ha någon att kolla upp om han är sned någonstans, men du kanske har gjort det redan:)

Ja, brukar göra volter ute och rida runt träd, upp och ner i terräng, klättra osv :)

Tycker dom att det är lätt att få han att böja sig i nacken då, men hela hästen får inte den fina böjning man önskar och han känns stel i sidorna ändå.

Tycker som du att det är bättre att hålla stödet på yttetygeln och göra upprepande ledande och kramande tygeltag inåt. tycker det verkar "snällare" och skonsammare om man har en stel häst. Men då säger vissa att man belönar hästen hela tiden fast den inte gjort rätt än?! Det ledande tygeltaget, hur pass långt ut ifrån hästen tar man det??

Har tänkt ta ut en equiterapeut, tror du det är bra? Finns ingen kiropraktor i närheten så. För nåt vajsing borde det vara, eftersom han aldrig tar höger galoppen heller och är svagare i höger sidan.

Belöningen kommer när hästen har släppt och böjt sig, med en eftergift på den inre tygeln.

Det ledande tygeltaget beror på hur mycket hästen behöver, du får prova dig fram, vissa hästar behöver du bra vrida om handen på och endel får du föra ut handen flera dm. Har ridit en stor häst där jag fick göra ett ledande tygeltag på nästan 40 dm:D

Har aldrig prövat med en equiterapeut då det inte finns sådana på vår lilla ö:) men det låter som det är någonting som är fel i hans kropp. Mitt sto hade jättesvårt att ställa och böja sig och det visade sig att hon var dubbel sned i bäckenet. Min valack har oxå svårt för ena varvet men det beror på att han har ett svagt bakben som jag håller på att styrketränar.

Belöningen kommer när hästen har släppt och böjt sig, med en eftergift på den inre tygeln.

Det ledande tygeltaget beror på hur mycket hästen behöver, du får prova dig fram, vissa hästar behöver du bra vrida om handen på och endel får du föra ut handen flera dm. Har ridit en stor häst där jag fick göra ett ledande tygeltag på nästan 40 dm:D

Har aldrig prövat med en equiterapeut då det inte finns sådana på vår lilla ö:) men det låter som det är någonting som är fel i hans kropp. Mitt sto hade jättesvårt att ställa och böja sig och det visade sig att hon var dubbel sned i bäckenet. Min valack har oxå svårt för ena varvet men det beror på att han har ett svagt bakben som jag håller på att styrketränar.

Ja, men då måste man ju alltså hålla tills hästen släpper efter själv? Det var ju det som var grejen att jag fick sitta och vänta väldigt länge innan han ens släppte efter själv, vilket gjorde att jag höll i han flera varv på volten vi gick på och han blev starkare och starkare.

Tränaren sa att hon tror Gauti är svag i höger bak, kan ju vara så eftersom det är det dom bär på i höger galopp.

Med ett ledande tygeltag håller du inte hela tiden, utan du för ut din innerhand och visar hästen hur han skall böja sig och sedan tar du tillbaka handen till ursprungsläge och om hästen inte böjer sig får du upprepa till den släpper efter. Det är beroende från häst till häst hur länge du håller handen ute men det får inte bli en dragkamp eller att hästen blir stark. Kom ihåg att hålla stödet på yttertygel men du måste ändå släppa fram hästen så att den kan böja sig i sidan.

Det är ingen fara att en stel häst blir förböjd, så länge du vet vad du sysslar med. Jag jobbade mycket på volt med att öka och minska volten genom att bara flytta bogarna.

Min häst är svag i höger bak men vilket varv som är svårast beror på vilken gångart jag rider:)

Med ett ledande tygeltag håller du inte hela tiden, utan du för ut din innerhand och visar hästen hur han skall böja sig och sedan tar du tillbaka handen till ursprungsläge och om hästen inte böjer sig får du upprepa till den släpper efter. Det är beroende från häst till häst hur länge du håller handen ute men det får inte bli en dragkamp eller att hästen blir stark. Kom ihåg att hålla stödet på yttertygel men du måste ändå släppa fram hästen så att den kan böja sig i sidan.

Det är ingen fara att en stel häst blir förböjd, så länge du vet vad du sysslar med. Jag jobbade mycket på volt med att öka och minska volten genom att bara flytta bogarna.

Min häst är svag i höger bak men vilket varv som är svårast beror på vilken gångart jag rider:)

Hmm okej... Ja, stark det blev han ju och inte lite heller då tränaren var ute... Men alla har ju olika träningsmetoder och jag vet inte om jag tycker detta passade mig och Gauti då det ju inte är en starkare spändare häst jag önskar. Om det funkar i längden vet jag dock inte. Men vet inte om jag vågar prova heller.

Hur gör du för att bara flytta bogarna på en volt då?

Nej en spänd och stark häst vill ingen ha.

Lite svårt att förklara hur jag flyttar bogarna men skall försöka;) Koncentrera mig på att det är bogarna som skall röra sig åt sidorna och tänker sedan en blandning mellan framdelsvändning och öppna där hästen går framåt på spåret jag tänkt ut, annars kan man bara rida en skänkelvikning där du är noga med att bogarna kommer ordentligt före.

Fått tips på att jobba från marken med detta. Du går framför hästen och lägger spöet på den bog du vill att hästen skall flytta ifrån och byter sedan sida. Det hjälpte min häst jättemycket men det är skillnad på hur känsliga och lyhörda hästarna är.

Men det tar tid om du vill uppnå en lösgjord häst, för mig tog det ett år innan allt satt som det skulle:)

Nej en spänd och stark häst vill ingen ha.

Lite svårt att förklara hur jag flyttar bogarna men skall försöka;) Koncentrera mig på att det är bogarna som skall röra sig åt sidorna och tänker sedan en blandning mellan framdelsvändning och öppna där hästen går framåt på spåret jag tänkt ut, annars kan man bara rida en skänkelvikning där du är noga med att bogarna kommer ordentligt före.

Fått tips på att jobba från marken med detta. Du går framför hästen och lägger spöet på den bog du vill att hästen skall flytta ifrån och byter sedan sida. Det hjälpte min häst jättemycket men det är skillnad på hur känsliga och lyhörda hästarna är.

Men det tar tid om du vill uppnå en lösgjord häst, för mig tog det ett år innan allt satt som det skulle:)

Nej absolut inte!

Ska försöka mig på det dära. Markarbete samt tömkörning tror jag skulle passa Gauti fint också. Ska inhandla ett par tömkörningstömmar, har redan gjorden så! :)

Dock är han inte så lyhörd, är som att han är inne i en bubbla, i sin egna värld. Man får liksom inte kontakten med honom på nå vis

Tömkörning kan fungera bra och man får ett bra hum om hur hästen arbetar som man kan ta med sig till ridningen:idea:

Kan inte ge direkta svar på hur man kan göra för att få han att komma ut ur sin "bubbla" då jag bara har mycket känsliga hästar. Spói var lite så när jag köpte honom men jag arbeta med honom från marken med att han skulle vara lyhörd på mig och gjorde hela tiden en massa oväntade saker så att han inte hade tid att stänga bort den "riktiga världen":)
men så är han en riktig slöfock oxå som drog benen efter sig hela tid så jag fick alltid vara på honom att han skall tänka framåt hela tiden och med det blev han mycket känsligare och har gått från att ha handbromsen i hela tiden till att gasen har hakat upp sig:rofl::banana:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 156
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 685
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka