Loss i sidorna!-hästen.

Sv: Loss i sidorna!-hästen.

Min häst är lösgjord "hela tiden", eftersom jag tränat så mycket på det. Det räcker med lite uppvärmning i trav på en stor volt, lätt ställd inåt och lyssnar på sidvärteshjälperna, så är han mjuk. Har han inte gått dressyr på ett tag brukar han vara lite stel, och då brukar jag rida på en volt (så stor som möjligt) och ställa/leda inåt så han får ett stöd på yttertygeln.

Är urdålig på att förklara ridning, men hoppas att du förstod mitt flummiga svar :)

axel skrev:
Hur ni för att lösgöra hästen i sidorna?
Eller behöver man inte det?

Känns som en kuggfråga:rofl: Nu har hon ett syfte. Få höra nu :D

Jag hör många namnkunniga tala om vikten av att hästen är eftergiven i sidorna :angel:

Och det är bakvänt i min värld

Denna frågeställning belyser kärnpunkten i olka sätt att se på Ridning i allmänhet och Dressyr i synnerhet tycker jag. För det är väl här som den stora skillnaden ligger mellan klassisk Dressyr och annan. Lägger man fokus på Ryttarens prestation, eller på hästens.

Det jag pratar om när jag pratar om balans hos ekipaget handlar inte om att ryttaren skall "hålla sig kvar" och följa med, utan om att ryttaren skall kunna ha sådan kontroll på sin egen tyngdpunkt och possition, att hon medelst den kan kontrollera hästens tyngdpunkt, hållning, och rörelser.

Om ryttaren kan placera sig rakt ovanpå hästens tyngdpunkt - vara följsam - men samtidgt korrekt i sin possition så kan hon kontrollera ekipagets gemensamma tyngdpunkt.
Hästens form skapas i ryttarens possition, och hästen följer ryttarens vikt

Hästen blir då som en boll som går att rulla i valfri riktning. och behöver då inte" lösgöras"

Det är den stora skillnaden

Sitter inte ryttaren i perfekt balans och utför samma rörelse som hästen, så kan hästen aldrig gå i perfekt balans och ryttaren kan inte lika lätt rulla bollen utan upplever då att hästen måste lösgöras...

Kan ryttaren hantera sin egen balans = tyngpdunkt, posstion, så kan hon _tillåta_ hästen att "gelassen gehe"
Losgelassen = obehindrad av sin ryttare

Det ÄR skillnad på Losgelassenheit och lösgjordhet.
Milsvid skillnad

Detta då från det tyska klassiska perspektivet...

Senast ändrad:

Jag tror axel vet svaret och ville ha diskussion. Och det är alltid intressant.:D

Men till din beskrivning tar jag ett par konkreta exempel som illustration:

Ex 1. Häst som dressyrrids regelbundet men för dagen är full av överenergi och spänd till följd av det.(Några dagars vila med mat för galopphäst i löpkondis = explosionsrisk, jag lovar) Den kan krångla och vilja ila på, vill inte vänta, studsar, flyger i luften av en hostning, osv. Man sätter sig inte gärna i ridhuset med dressyrsadeln då om man är klok, men regnar det så har man inget val :crazy:

Men trots detta urusla utgångsläge

Om jag lyckas sitta i balans, med kroppen i position som hästen som du beskriver så kanhästen inte låta bli att arbeta korrekt trots allt. Den kan inte låta bli! Sen är problemet att spändheten och energin som bubblar ur öronen påverkar mej så att jag inte hinner med, blir okoncentrerad och tappar andningen, balansen mm. Och hästen. Men trots alla dåliga odds kan jag få till ett ganska lugnt bra arbetspass, med bra rätt arbetande häst, bra form, avslappning, osv med hjälp av kontroll över min egen kropp. Och jag skulle vilja säga att i detläget skulle inget annat sätt vara möjligt. Allt annat skulle leda till konfilkt och katastrof och dålig stämning i ridhuset..

Men bara om jag får till det mesta (allt får man nogn aldrig till samtidigt) dvs inte är sned, inte spänd, visar med axlar, höfter, blicken, hinner med, så kan hästen inte annat än arbeta med mej i rörelsen. Det är fascinerande och skrämmande tydligt:crazy:

Ex 2. En häst som inte är dressyrriden utan mest rakt fram och följaktligen borde ha stort behov av "lösgörande" i sidorna mm.
Samma där. Man kan sitta och jobba sej blå om man vill. Men när man kommer rätt själv (enligt ovan) så följer den hästen också och är lika smidig och följsam som vilken annan häst som helst.(nåja) Utan särskilt "lösgörande" arbete. (Däremot behöver den hästen gymnastik som vilken otränad individ som helst)

Jag skulle förr :o inte ha trott att det var så löjligt uppenbart hur ryttaren verkligen direkt påverkar hästen med sin egen kropp. Så fick jag inte lära mej rida.

Det här var två egna exempel från veckan som varit. :) (Gäller alltid men jag valde exemplen för att bli riktigt konkret och jordnära:smirk: )

Bara som en illustration. Hoppas ingen tar illa upp för att det blev alltför nerplockat på individnivå. :p

Senast ändrad av en moderator:

axel skrev:
Hur ni för att lösgöra hästen i sidorna?

Jag tror att du menar det som jag kanske hellre skulle kalla mjukgöra hästen i sidorna. Eller vad sjutton, jag vet inte vad man ska kalla det, men i alla fall:

Som med gammal hederlig människogymnastik: Sträck å böj!

Jag gillar lite mindre volter där man rider "skänkelvikning" fast med böjd häst. Fast jag rider det ganska doserat - inte med alla hästar och inte hela tiden.

Sant!
Men man är inte alltid i fullständig balans o få hästar oxå- med ryttare på.

nu var det såhär:-
K.-eleven böjde hela hästen i några travsteg o sa att man stretchade hästens sidor.
Återgick sedan till att följa spårets form o det blev stor skillnad på hästen.
både i form men framförallt -liksidighet.

Senast ändrad:

Ja det är nästan lite skrämmande :o

på sista Kottas Clinicen så sa Kottas
Its all in the mind of the rider.

Att våga tro...även i det läget, jag är impad av dig :D.

Jag rider i ett ridhus där det ofta är många spända hästar. Jag blir rädd att de skall smitta min och spänner mig

Gissa vem som smittar min :D :o

ja det är verkligen så - hästen kan inte annat.

Jag brukar tänka, även om du inte vill gå på en volt så vill jag gå på en volt och hästen "kommer tillbaka"

nä koordination är ingen lätt sak.

Hitta till balans är en sak - att bibehålla den desto svårare.
Det är ju något som sker i varje moment, och inte lyckas då jag i varje moment.

:D

En balanserad och "lösgjord" sits är självklart en grundförutsättning för att hästen ska kunna bli "lösgjord". Utan den går det helt enkelt inte. Men i den verkliga världen påverka ju även andra saker hästens "lösgjordhet". Den kanske har träningsvärk, ridhusdörrarna skallrar läskigt i vinden, hästen är felaktig utbildad osv osv osv. I dessa fall måste ryttaren med hjälp av sin balanserade och "lösgjorda" sits också med korrekt hjälpgivning inverka på hästen och få den att slappna av.

Susan skrev:
Ja det är nästan lite skrämmande :o

Det mest skrämmande är att man själv har så många gamla olater som kommer fram i stressen som nästan gör att hästen borde slå knut på sej stackaren, (huvudet på sned, vikt i sidan, inneraxel en halvmeter lägre, osv osv :crazy: ) Inte konstigt då om inget fungerar:crazy:

Kan du utveckla.

I min värld får man om hästen är spänd - vänta ut den
I rätt possiton så kommer den framåt nedåt av sig själv

är den stel så får den ta sin tid att komma igång, själv har jag aldrig haft stela hästar så jag vet inte. Däremot är jag själv djävligt stel ibland pga av sjukdom :D -och då går det inte att rida bra.

Hur får du hästen att slappna av medelst hjälpgivning, själv är jag ett stort fan av serpentiner

majola skrev:
En balanserad och "lösgjord" sits är självklart en grundförutsättning för att hästen ska kunna bli "lösgjord". Utan den går det helt enkelt inte. Men i den verkliga världen påverka ju även andra saker hästens "lösgjordhet". Den kanske har träningsvärk, ridhusdörrarna skallrar läskigt i vinden, hästen är felaktig utbildad osv osv osv. I dessa fall måste ryttaren med hjälp av sin balanserade och "lösgjorda" sits också med korrekt hjälpgivning inverka på hästen och få den att slappna av.

Fast precis det försökte jag illustrera om du läser mitt långa inlägg (lite långt, svårt att orka, jag förstår)

Visst är det svårare och frustrerande med allt detta störande. Men principen är densamma, bara man klarar själv att inte dras med i "störningarna" och stressas av dem, och bärja fixa och trixa med händer och ben.

Det är omänskligt att inte påverkas av yttre störningar och hästens spändhet. Men de stunder du lyckas behålla din balans, sits , kontrollen över din kropp, andningen, så kommer kommer du att påverka hästen hundra gånger mer åt rätt håll än med fixande med olika hjälper.

Hur du rider med din kropp påverkar hästen mycket starkt.

Exempel:
En häst som är spänd pga av överskottsenergi kanske man måste rasta av, låta galoppera frejdigt några minuter till exempel.

En häst som är spänd (dvs ej losgelassen) pga av den inte riktigt går fram måste man "lossa" (jag förstås att du inte gillar det uttrycket, men jag ids inte hitta på något nytt) över framåtbjduningen. Ja, det måste man väl med alla, men en sådan häst kanske man måste väcka lite först.

En häst som brister i lösgjordhet pga av inre spänningar kanske man rider överdrivet "monotont" i en väldigt lugn takt.

En häst som är stel pga av kroppsliga besvär får man hjälpa genom att välja lämplig övningar för att mjuka upp den. Du slänger dig ju själv inte ner i spagat när du vaknar och känner dig som om du blivit överkörd av en ångvält. Istället kanske du rullar lite med axlarna eller något.

Grunden till alla fyra hästarna är ju som jag tidigare också betonade den balanserade och lösgjorda sitsen, men de rids olika -> ryttaren inverkar olika -> han/hon sätter in hjälperna olika.

Typ så menade jag.

flashlight skrev:
Visst är det svårare och frustrerande med allt detta störande. Men principen är densamma, bara man klarar själv att inte dras med i "störningarna" och stressas av dem, och bärja fixa och trixa med händer och ben.

Fast den starkaste hjälpen är vikten, och den behöver du för att ange takten. Takt kommer före lösgjordhet på utbildningsskalan.

En häst som är lite pigg och på och springig till en början, är det fel att ta halvhalter på den? En häst som står emot och är trög, är det fel att använda framåtdrivande hjälper? Jag tycker inte det.

axel skrev:
Sant!
Men man är inte alltid i fullständig balans o få hästar oxå- med ryttare på.

nu var det såhär:-
K.-eleven böjde hela hästen i några travsteg o sa att man stretchade hästens sidor.
Återgick sedan till att följa spårets form o det blev stor skillnad på hästen.
både i form men framförallt -liksidighet.

Jag visste det.:D

Men hur?

En gång eller fler gånger och var och hur då? Nyfiken om det blev så stor effekt.

En sak jag har lagt märke till tyvärr är att jag själv "hittar mej" bättre efter några skänkelvikningar och öppnor längsd långsidan(även sluta). För då får man verkligen hålla koll på sina egna delar om det ska fungera.

En ofin okunnig fråga: Kan det vara samma sak? Inte i första hand hästen som stretchas utan ryttaren som hittar sin balans o samordning, därav känns och verkar hästen rakare? Bara en fråga. Utan alla annan jämförelse med mej själv.

(Även hästar mår bra av att stretcha ut muskler, precis som vi, förstås. )

majola skrev:
Fast den starkaste hjälpen är vikten, och den behöver du för att ange takten. Takt kommer före lösgjordhet på utbildningsskalan.

En häst som är lite pigg och på och springig till en början, är det fel att ta halvhalter på den? En häst som står emot och är trög, är det fel att använda framåtdrivande hjälper? Jag tycker inte det.

Takten anger du ju själv med din kropp. Det är en del av din inverkan.

Därav att jag skriver att det är svårt på en häst som är som i mitt första exempel. Där kan du prata om springig:crazy: (Bland annat.)

Men det går, och det går så förvånansvärt bra om du bara klarar att inte gå med i stress och spring. Jag säger inte att det är lätt. Men det går. Din sits ska vara huvudsakliga framåtdrivande skänklarna bara understödjer och förstärker.

Jag tar halvhalter, men mest genom sitsen och med kramar i tygeln, mer behövs inte. För kraftiga har motsatt effekt på en springig häst. Ingen springig häst blir lugn av för kraftiga hjälper. Den måste ridas lugn genom ryttarens kropp coh andning osv. Det svåra är omigen att inte dras med i hästens spändhet så att det uppstår en ond cirkel med spänningar som genererar nya.

Det är klart du ska inverka men grunden är i din egen kropp, hur du inverkar. Man kan rida med eller mot hästen. Ingen klarar att vara med hela tiden men för mej är det helt klart målet att gå mot.
Till och med de dagar (som inte är så många) som jag beskrev i första exemplet, kan jag ganska långa stunder få hästen att arbeta lugnt och avslappnat och förnöjt, det räcker för mej.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
14 15 16
Svar
315
· Visningar
21 513
Senast: MattiZ
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
367
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025