Lösningar för att förlänga ättiden.

Sv: Lösningar för att förlänga ättiden.

Tack!:)

Jag får klura lite på hur jag ska göra....

Ja det enda som skiljer modellerna är väl att den ena kan de äta runt om från och den andra har galler på långsidorna.
Tycker det verkar praktiskt att kunna fylla på ovanifrån samtidigt som höet håller sig torrt om det regnar, men,,,,, nu blev jag fundersam på det som någon skrev om att hästen kanske bygger upp spänningar eftersom de måste luta huvudet för att få tag på maten. Vad tror ni andra om det?
Hästar som äter ur höhäck måste ju i och för sig också luta huvudet lite för att få tag på stråna och jag har inte hört någon som fått problem av höhäckar.

Ja det jag funderade på var hur det påverkar kroppen att stå snett och äta...Tänker mest på bilden med den vita hästen som äter från "lådan med galler på sidan"...

En foderhäck som är tillräckligt hög gör väl ändå att hästen kan äta rakt framifrån, om än med högt huvud...där får man väl också hålla koll så att det inte blir spänningar...

Men med den här blir det som ett vridmoment också? Och om hästen har en favoritsida byter den kanske inte håll som den äter från?

Äsch, det är kanske bara jag som funderar...:)

Bra funderingar också. Nu har jag fått mera att tänka på. Undrar om man kan bygga så att gallret lutar? Ja det här får bli mera funderande. Jag vill inte sätta igång och bygga förrän jag är säker på att det blir en bra lösning.

Det allra enklaste borde väl vara att köpa hönät med små maskor, och hänga nånstans? I träd eller på vägg eller dyl. De hönäten jag tänker på är omöjliga att fasta i då rutorna är så små. 5*5 cm kanske?

Nja, jag vill helst att de ska äta lågt för att det ska bli så naturligt som möjligt.

Jag har börjat bygga på mina lådor iaf:) Det är inte säkert att första varianten blir den bästa men jag får väl utveckla den sen.
Till mitt sto ska jag se om jag kan hitta någon form av gallerlösning, vill inte att gallret ska sitta helt löst så att hon kan fastna i det eller få loss det. En lösning där det sittar fast men ändå kan åka upp o ner vore det bästa.

Mina lådor blir det ju inget tak på eftersom jag är rädd att de ska skada sig på det. Lillkillen brukar hoppa o studsa och det skulle inte förvåna mig om han skulle lyckas slå i huvudet...

Men skulle inte du kunna bygga en låda med tak till? Och sedan ha ett galler som jag tänkt mig ovanpå höet i lådan? Det borde inte vara så svårt att ordna...:)

Det allra enklaste borde väl vara att köpa hönät med små maskor, och hänga nånstans? I träd eller på vägg eller dyl. De hönäten jag tänker på är omöjliga att fasta i då rutorna är så små. 5*5 cm kanske?

Jag tror inte att det är omöjligt att fastna i den om de har skor, de kan lyckas få nätet mellan ballen och traktarmen, antingen går nätet då sönder alternativt skon dras och de kan även skada sig då.

Okej, omöjligt var fel ordval, håller med. Inget är omöjligt för hästar!!

Det kanske är en ide. Fast taket är egentligen inte det viktiga. Det viktigaste är att höet kommer från marken när det är lerigt ute samt att de får en mycket längre ättid. Vintertid finns det inte mycket för dem att göra i hagen och jag vill att de ska ha hö att pilla med länge. Min dam är lättfödd som attan så jag kan inte ge dem mera hö heller. Men lågor med galler kan vara en bra ide. Jag funderar på om det passar att använda såna där textilklädda gummiband med krokar i ändarna. Lasthållare eller nåt sånt heter de nog. Såna man kan köpa på mackar, biltema och liknande. Då hålls gallret ner utan att det finns något att skada sig på uppåt. Fästa gummihållarna kan man göra undertill.

Ja, det där med gummibanden låter jättebra! Ska absolut titta närmare på det, tack!

Jag tänker lite som du, jag vill ha upp höet från marken och att de inte kan sprida ut så mkt från höhäcken till marken. Lådorna tycker jag verkar funka bäst, ur skaderisksynpunkt samt ätställningsmässigt. Helst hade jag velat ha tak men det blir "farligare" med det till min buse.

Du har triggat igån mig. Nu måste jag nog börja testa lite. Pallar med pallkrage och galler med "gummihållare" Det kanske är en ide?
Pallkragar är ju inte så värst dyrt tror jag.

Vet att det är en gammal tråd men jag är nyfiken på om ni hittade någon bra lösning? Om ni gjorde det, har ni lust att dela med er av en beskrivning?

Även om tråden är lite gammal vill jag gärna dela med mig av mina erfarenheter och höra andras erfarenheter. Min funkar sådär. Den är baserad på automaterna från Sund Häst. Till hö har den funkat rätt bra, men maskorna som var 3 x 5 cm skulle nog kunnat delas så de blev 3 x 2,5 cm för att sakta ner ätfarten mer.

Problemet är när man ska fodra hösilage ur den. När hästen drar ut ett par hösilagestrån följer det med fler och fler och ättiden blir inte förlängd. Jag har testat maskor ner till 1,5 x 2,5 cm utan att det saktat ner henne nämnvärt. Det hösilaget som jag använde då var en späd andraskörd så det kanske gjorde det lättare för henne att pilla ut maten.

Min häst har aldrig försökt plocka ut maten "strå för strå" så där fint som det beskrivs på hemsidan. Hon tar så många strån samtidigt hon någonsin kan och pillar med munnen i hålen för att få ut så mycket som möjligt samtidigt. Jag vet inte om hon är ovanligt närig eller om alla hästar gör så?

Mitt tips till folk är att testa hur stora maskor som är lagoma till deras häst. 10 x 10 cm skulle vara alldeles för stort för min häst. Dessutom är det viktigt att fastsättningen av nätet (om man har en sån låda som jag ungefär) är väldigt stadig. Det blir ofta stora belastningar där.

Här är den, ny och fin. Nätet av plast är bara provisoriskt.
Minhhckkopiera.jpg

Ur den här sidan åt hon hösilage helt obehindrat, och hö lite långsammare. Om jag fortsatt fodra hö skulle jag testat att halvera maskorna på längden.
Minhhck3.jpg

Ur den här sidan åt hon hösilage rätt obehindrat, fick hon ut en tuss kunde hon fortsätta dra så mer och mer hösilage följde med. Hon kunde inte äta hö ur den. Allt var kvar efter en hel natt.
Minhhck2.jpg

Nätet av plast är bara provisoriskt.

Tänkte fråga vad du använde för nät sedan? Jag håller på och klurar på vad man kan använda, men vet inte riktigt vad som är bäst... Känns ju ganska viktigt att det är stabilt och tex står emot en spark utan att hoven kan åka igenom. Och att man inte kan skada mulen på det. Tänkte först att armeringsjärn (med tillräckligt små rutor) borde vara ganska stabilt, men blir nog lite rivigt och kanske inte så stabilt som jag trodde först?

Vad tror ni om typ boxgaller (alltså ej rutnät utan täta stänger)? Kanske är lättare att hitta ngt som känns säkert?

Vore jättetacksam för tips :bump:

vet att tråden är gammal men vill visa ändå.
har en väldigt lättfödd arab valack på 19 år, ett ännu mer lättfött minishettis sto på 5 år o ett kraftigt växande arabföl på 8 månader som har gått på den här i över 1 månad nu, o det fungarar bra för alla!
16521737.jpg

den är byggd efter modellen på sundhast.se
observera att vi har hösligae i o shettisen är inte överdrivet fet...:o

Finn det någon/några som har byggt smart "foderhäck" eller liknande som gör att man kan förlänga ättiden markant?
Jag vill bygga någonting som gör att höet kommer upp ett par dm från marken och som har tak/ lucka där jag kan fylla på, så det även är skyddat för regn. Har tänkt bygga på eur-pall. Men jag vill inte bara att det ska komma bort från marken utan att de ska få stå och pilla lite för att få maten. Min häst äter så bedrövligt fort och till vintern vill jag att hästarna ska vara sysselsatta med att äta längre tid.
Fram med alla smarta hemmabyggen för jag tror säkert det finns flera. Lägg gärna in en bild om det finns möjlighet. (och bygganvisning)
:)

http://www.sundhast.se/iframe_stora_buren.htm

Denna lösningen har vi till våra islandshästar i vårat stall, så det har tillgång till mat dygnet runt. Fungerar UTMÄRKT! Dock första tiden gick det åt extra mycket hö, innan dom förstod att det alltid fanns mat. Nu har dom lärt sig och står inte och äter hela tiden. Vi har fått en mycket lugnare flock, och hästarna bråkar inte om att få mat som de gör när de har en varsin hög på backen!

Jag har börjat fodra i en bur som är halvklar i nuläget. Den har inte fått lock än så min häst äter uppifrån så länge hon når. För övrigt funkar det bra. Enda problemet är att min häst vill jaga bort de andra två hela tiden så vi har fått lägga upp "stop" på kortsidorna så att de ska få äta i lugn och ro. Ättiden är i alla fall förlängd rejält och det var det viktigaste. Förut slängde de i sig frukosten på 45 minuter. Nu äter de i 2,5 - 3 timmar. Det är jag nöjd med. pappa ska få hjälpa mig fixa ett tak på den bara. Ska se om jag kan ta en bild sen.
Bråket om maten är större nu än när hästarna fick högar på marken, men vi har bara använt denna i knappt två veckor ännu. Det kanske lugnar ner sig efter ett tag.

KL

Hoppas någon fortfarande läser denna tråd, för jag behöver tips! :angel:

Vi har nu byggt en låda och svetsat ett galler att ha i, som sjunker ner när nivån på höt sjunker.
Men inte hjälpte det nämnvärt :crazy:

Nordis (som ju är den glupska :angel:) får med sig gallret upp när hon drar upp hötussar och får upp en hel del hö, alldeles för mycket!
Så de satte nu i sig ca 10 kg på en timma ungefär..
De är extra hungriga och inte så vana vid fri tillgång än, men det är ju alldeles för mycket!

Hur kan man göra för att få det bättre?
Jag vill absolut inte ha någon variant där de måste böja på huvudet för att äta, det tror jag inte är bra alls.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 498
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Hej! Ska till våren påbörja byggandet av vår lösdrift där vi ska ha två hästar. Har tänkt ha fri tillgång på foder (med...
2
Svar
22
· Visningar
7 867
Senast: Nielaa
·
Anläggning Vill gärna ha tips på lösningar för att slippa undan att fodra på marken. Ger inte fri tillgång utan uppvägda givor. Är inte ute efter...
2
Svar
20
· Visningar
6 504
Senast: spagan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar