Lösningar för att förlänga ättiden.

Sv: Lösningar för att förlänga ättiden.

man kan ju fästa gallret med elastiska kraftiga gummisnoddar med krokar i änden. Om de är fästa i botten sjunker de i takt med att hästen äter. Den iden tycker jag om själv, men nackdelen är att höet blir blött när det regnar. Ett tak över vore idealiskt.

storbalen funkar bra, hon äter när hon vill... men det blir så mycket spill, vad kan man göra för o minska spillet på en storbal, de trampar ju ner hälften?
en stor höhäck funkar inte då jag inte har tillgång till traktor, några idéer?

man kan ju fästa gallret med elastiska kraftiga gummisnoddar med krokar i änden. Om de är fästa i botten sjunker de i takt med att hästen äter. Den iden tycker jag om själv, men nackdelen är att höet blir blött när det regnar. Ett tak över vore idealiskt.

Ja så får det nog bli! Måste bara övertala min sambo det är ju han som måste fixa till ett galler.:D

Det finns armeringsmattor som passar. (som man kan kapa till lämplig storlek)

Vilket mått i "rutorna" är att föredra? Vi har nån armeringsmatta hemma men det känns som hålen är alldeles för stora, kommer varken göra till eller från. Jag funderade på typ komostgaller, antar att det är för klent om nu nån häst tvunget måste upp och trampa där, annars är det ju rätt lättarbetat när man fixar till själva konstruktionen.

Ja kompostgallret är för klent. Men det finna armeringsmattor med olika storlek på rutorna. Har för mig att det finns7x7 cm eller liknande. Kolla webben.

Så Western Ivy - du gör helt rätt, kan man inte fodra fler gånger är det bättre med fri tillgång och ev. möjlighet för din pålle att i alla fall se de andra hästarna i hagen intill. Kanske finns det någon mer som inte vill svälta sin häst som vill byta hage?

hon går själv nu och äter då heller inte så mycket på natten, mao det blir billigare för mig!
den stora hästen har nu fått ökat till 4kg på morgon o 3kg på kväll, den kastar sig över all mat, är matarg o rensar boxen på natten då den står på halm... den andra 2åringen får lika med hö då de går tillsammans, men äter inte upp sitt hö på natten, den klarar inte så mycket på en gång, o i hagen hinner den inte äta upp allt innan den stora tar för sig. borde inte en växande ungäst få mera?
försökte förklara för den tjejen som har den stora hästen att det inte främst är höet som hästen blir tjock av utan det är kraftfodret, men hon svarade bara att om hon ger mer hö blir hästen tjockare... suck! det är dessutom fjolårshö! jag föreslog att de kunde ju ha halm i hagen men det passade inte...
tycker det ärså tråkigt med okunniga...
min häst är glad o mår bra, så då är jag nöjd

ingen som har bra förslag till att minska spill på storbal?

ingen som har bra förslag till att minska spill på storbal?

Ordna något nät runt eller en foderhäck av något slag där h*n får dra ut höt.

Det har vi och är nästan inget spill alls.
Tyvärr blir det väldigt mycket spill annars.

Har en höhäck som den på bilden
http://www.sundhast.se/iframe_stora_buren.htm

Har haft den ett par år och jag tycker att den fungerar kanonbra. Fyller den ena sidan med hö och den andra med halm så det alltid finns något att tugga på.
Men nu har jag ett föl (4-mån) som ska gå i hagen och funderar på om det är olämpligt att ha den kvar om han kan fastna med hovarna i gallret. Istället tänkte jag höra om någon har erfarenhet av hönät. Hade tänkt slå ner en kraftig stolpe och hänga dit några finmaskiga hönät runt om som hänger typ 1 dm från marken.

Har läst igenom tråden och tittat på de olika foderhäckarna med galler och det första som slog mig var detta som andra påpekat att äta med send nacke/hals, det kan inte vara bra!
Men om man skulle ställa upp en sån foderlåda på ben en bit över marken?
Inte för högt, de får inte sänka ryggen, men bara en bit så de äter liksom nerifrån, då skjunker ju nivån uppifrån där man fyller på.

Hej! Vad har du ungefär för mått på din höhäck i hagen? Hur brett är det ca mellan brädorna? Funderar på att bygga en likadan till våra hästar!Jag gillar att den verkar vara enkel att bygga :-) Och sen är jag ute efter hähäck :)med tak!

Tar upp en gammal tråd istället för att starta en ny och hoppas på att någon orkar läsa en vända till! :laugh:

Jag har funderat fram och tillbaka på att ha någon form av atomatisk fodring vid lunchen för jag har svårt att komma ifrån jobbet mitt på dagen.

Jag vill inte ha fodergrind för det kommer inta att funka hos mig.

Jag vill heller inte ha den varianten med galler som hästarna måste äta ur från sidan.

Klurar på om man kan ha en foderatomat som är som en låda som botten löser ut på så höet trillar ner, för att vidare trilla ner i en plastlåda som de kan äta ur......om man sätter en skiva som höet kan åka kana på ner i foderlådan..så behöver man inte ha automaten direkt över ätplatsen och skaderisken minskar.....någon som fattar någon hur jag menar??:confused:

Detta är ju eg. mer automatisk fodring än att förlänga ättiden som tråden handlade om ursprungligen, men är det någon som har erfarenhet av något liknande som jag beskrev??

Klurar på om man kan ha en foderatomat som är som en låda som botten löser ut på så höet trillar ner, för att vidare trilla ner i en plastlåda som de kan äta ur......om man sätter en skiva som höet kan åka kana på ner i foderlådan..så behöver man inte ha automaten direkt över ätplatsen och skaderisken minskar.....någon som fattar någon hur jag menar??:confused:

Det är ganska enkelt att fixa en automatisk lucka som släpper på förutbestämd tid. Enklast är det om man har el i närheten. Det går åt en elektromagnet (sådan som används för branddörrar) samt en 12V eller 24V transformator samt ett tidur. Elmagneterna är ganska dyra men fantastiskt användbara. Fördelen är att man bara har 12 eller 24V i närheten av hästarna vilket är bra ur elsäkerhetsperspektiv.

Det finns med batterier också. Grindarna vi hade i somras hade batterier.
Men lättare med el såklart.

Det låter ju jättebra! Men en tanke som jag fick är, om någon slår av strömmen på staketet (för jag antar att det var därifrån man får strömmen) Eller? Blir det inte fel tid på timern då?

Det blir det hemma om det blir strömavbrott tex. Eller menar du att man tar strömmen någon annanstans? *fattar lite trögt så här en söndagmorgon*

Det låter ju jättebra! Men en tanke som jag fick är, om någon slår av strömmen på staketet (för jag antar att det var därifrån man får strömmen) Eller? Blir det inte fel tid på timern då?
Nej, nej! Helt fel uppfattat. Strömmen får man från ett vanligt vägguttag. Strömmen till elstängslet slår man väl aldrig av?! Man vill väl inte att hästarna ska rymma.

Du använder en sådan här elektromagnet:
711inkoppling.jpg

och ett ankare:
718.jpg
.

Elektromagneten kan du inte ansluta direkt till ett väggutag utan här behövs en 24 volt transformator som gör om 230V från ett vägguttag till rätt spänning. Magneten behöver mycket litet ström (drar cirka 1 W) så i stort sett vilken transformator med 12-24V likström ut fungerar. Så länge transformator och elektromagneten får ström så "drar" magneten. När strömmen försvinner så släpper magneten.

Magneter av den här typen kan användas både för att hålla en dörr/lucka stängd eller med hjälp av fjäder/motvikt även öppen.

aha! :idea:

Tack för att du förklarade! Jag var lite trög i morse..he he.

Ang. slå av strömmen. Jag står i ett inackorderingsstall och där är det vissa som stänger av strömmen när de tar in någon häst och det är ganska ofta de glömmer att sätta på den igen tyvärr.

Ang. slå av strömmen. Jag står i ett inackorderingsstall och där är det vissa som stänger av strömmen när de tar in någon häst och det är ganska ofta de glömmer att sätta på den igen tyvärr.

Varför inte sätta ett "pensionärsvred"=säkerhetstimer som stänger av strömmen en kort stund för dessa situationer?

Klantat till det:o bortse från detta inlägg

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 498
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Hej! Ska till våren påbörja byggandet av vår lösdrift där vi ska ha två hästar. Har tänkt ha fri tillgång på foder (med...
2
Svar
22
· Visningar
7 867
Senast: Nielaa
·
Anläggning Vill gärna ha tips på lösningar för att slippa undan att fodra på marken. Ger inte fri tillgång utan uppvägda givor. Är inte ute efter...
2
Svar
20
· Visningar
6 504
Senast: spagan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar