Lösningar för att förlänga ättiden.

Sv: Lösningar för att förlänga ättiden.

intressant tråd...
jag vill ha flera tips, dels till boxen o speciellt till hagen där det går 3 hästar varav den ranghöga bara får 2kg, så min kan inte få mera, det äter de upp jättefort... vad göra?
nu får de högar på marken o den ranghöga är väldigt aggresiv...tyvärr

Dela upp i flera högar med mellanrum så den aggresiva inte kan passa dem? :crazy:

Vi har byggt om våran höbur nu och den FUNKAR!!!! :banana:
Ska ordna bild!

Hästen som jag är medryttare på går i hage med två andra hästar. De har varsin pall med några pallkragar på, och i dessa nät av armeringsjärn (lösa). Funkar bra för att förlänga ättiden, och man kan ge olika stora givor genom att ge den ranghögsta sin mat först i sin låda, och sedan gå neråt i rang.

De får även delvis eller endast halm i vissa givor, eftersom de alla är mycket lättfödda.

tyvärr är det svårt att dela upp eller ge olika givor när ranghögsta är den som behöver minst mat o den som rent av kastar i sig maten. har funderat på att släppa min häst själv men det känns inte bra o så är hon bara 2år

Vad är din häst för ras?

Eftersom du skrev "där det går 3 hästar varav den ranghöga bara får 2kg, så min kan inte få mera".
2 kg är väldigt väldigt lite för alla hästar, även shettisar....

Om din häst inte får äta pga att en häst är mer ranghög och aggresiv så kanske den aggresiva borde gå ensam så den får äta i lugn och ro utan att behöva skydda sin mat.

Kan ju vara 2 kg per giva som menas? Det ger jag, 2 kg per häst och giva ute. De får var fjärde timme.

2kg på morgonen o 3kg på kvällen får den stora, det är ett varmblod som rids...
jag har en 2årig paint, hon får betydligt mer på kvällen, tyvärr har vi inte möjlighet att fodra fler gånger.
har funderat på att släppa minsjälv så hon kan få mer men det känns inte bra att en så ung häst ska gå själv.

jag har en 2årig paint, hon får betydligt mer på kvällen, tyvärr har vi inte möjlighet att fodra fler gånger.
har funderat på att släppa minsjälv så hon kan få mer men det känns inte bra att en så ung häst ska gå själv.

Ska ni under hela vintern bara fodra 2ggr/dag?? :eek::crazy:
Hästar behöver äta ofta.

5 kg är väldigt väldigt lite för en stor häst.

mmm. jag vet att det är lite, o jag vet att hästarna behöver mat oftare, men de andra säger bara att så gjorde vi förra vintern o det funkade bra...
jag funderar därför på o släppa min själv o försöka få tag på storbal så hon får fritt eftersom jag inte har möjlighet att fodra mera... men jag gillar inte att ha hästar själva...
min har gått på fri tillgång tidigare o vet vad det innebär.

Jag tycker nog det är bättre att du har din själv, så den får se andra hästar? , och kan äta vad den behöver i lugn och ro faktiskt.
Eller att du byter stall och kommer bort från sådana korkade människor som inte ser till hästens bästa.

Om man inte kan fodra hästen åtminstone 4 ggr/dag (morgon, lunch, middag, kväll) så får man ordna så någon kan, eller ordna en slags höautomat.

vi kan inte fodra fler gånger, jobbar man så är det svårt.
byta stall går inte, alla andra har typ dubbla hyran, det funkar inte med min ekonomi...tyvärr, dessutom är det bästa läget någonsin. det lutar åt att hon får gå själv, vilket jag egentligen är väldigt emot, men vad ska man göra då?

Det viktigaste är ju att hästen får vad den behöver och mat är en viktig faktor.
Bättre hon får gå själv då men se till så hon har att äta mer än 2 ggr dag eller ordna en höhäck av något slag, det är inte ett dugg bra för dem att stå utan mat i så många timmar, särskilt på vintern när det är kallt.

hon ska få gå själv så snart jag ordnat med allt, o då får hon en storbal som sällskap...

men.... en stor häst kan inte få bara 5 kg stråfoder om dagen. Det är definitivt för lite. Minst 1,2 kg per 100 kg häst blir om hästen väger 500 kg =6 kg. Helst ska det ju vara 1,5 kg per 100 kg häst då blir det 7,5 kg. Och de flesta stora hästar väger ju mera än 500 kg också.

hon har nu ökat given till sin häst, men jag var ändå inte nöjd eftersom de äter upp maten på max 1timma, så min häst får gå själv med en storbal nu... då får hon vad hon behöver.

Tillbaka till ämnet: Jag har en foderhäck hemmegjord det är i princip en låda på ben (måste ha ben på den så inte min lilla fuxiga rackare stoppar fötterna i lådan!
Jag har funderat kring foderautomaterna som visades och jag tror inte heller att det är så bra det där med att äta så där snett, då har jag mer fastnat för gallret ovanpå höet i lådan men jag undrar skulle man inte kunna spänna över ett lastnät eller liknande över höet?
Enklare att hantera än ett galler tänkte jag också kan dom ju inte lyfta upp det om det sitter fast i botten.

När hönivån sjunker kommer nätet bli slappt. =Krångligare och lättare att fastna.

Hmm ja jag tänkre på det men det blir ju ett hö nät med.. Om man har ett elastiskt nät kanske eller fäster med gummi stroppar..
Nej du har kanske rätt det är kanske bättre med galler?

Dessutom är det TS (torrsubstans) som man räknar. Olika grovfoder innehåller olika mycket vatten, men det är ju stråna och inte vattnet i stråna som hästen behöver!

Ju mer vatten fodret innehåller, desto mer väger det. Av ett blött ensilage behöver man alltså ge fler kg än av ett torrt hö. Därför räknar man ut TS procenten, så man vet hur mycket som är torrt strå och hur mycket som är vatten i fodret. Ett hö håller vanligen 85% TS och innehåller då bara 850 g TS per kilo hö.

Dvs:
Hästen som väger 500 kg behöver minst 1,5 (gärna 2) x 5 (hästvikt i 100-tals kg) = 7,5 kg TS.

7,5/0,85 (TS-procenten) = 8,8 kg hö med 85% TS

Med ett ensilage med 65% TS behöver den 7,5/0,65 = 11,5 kg

Något att tänka på nu när priserna på grovfoder skjuter i höjden...

Så Western Ivy - du gör helt rätt, kan man inte fodra fler gånger är det bättre med fri tillgång och ev. möjlighet för din pålle att i alla fall se de andra hästarna i hagen intill. Kanske finns det någon mer som inte vill svälta sin häst som vill byta hage?

Det enda jag funderade på när jag såg modellerna med galler på ena sidan, var om hästen tränar upp sig och blir sned i nacken, sned hals....? Ja om de bygger upp en spännig i halsen, nacken, bogen (?).

Ni andra som har lådor i hagarna, hur blir de om det regnat under natten? Finns det risk för att det samlas vatten i lådorna? Behöver man behandla träet med något så att det håller bättre?

Jag håller också på att klura på en lådkonstruktion. Hade typ tänkt snickra ihop en låda per häst (mina samsas tyvärr inte så bra kring maten). Hade tänkt att lägga en skiva som botten en liten bit upp i lådan och sen kanske borra hål i skivan; 2-3 cm i diameter så att ev vatten kan rinna ner på marken... Sen vet jag inte om det hjälper om man sätter en mindre kant "inåt" lådan för att förhindra lite att de drar upp stora tussar av höet och lägger det på marken....?

Tänk om hästarna bara visste vad vi klurar o funderar på lösningar åt dem!:)

Mina hästar som jag hade kunde inte heller dela så bra på maten, men när vi skaffade en stor rundbal med halm så kunde de samsas, det tog ett tag, men tillslut så insåg den ranghöga och matglada hästen att det inte tog slut så fort att det fanns så att det räckte och då lät han ponnyn oxå få äta.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 498
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Hej! Ska till våren påbörja byggandet av vår lösdrift där vi ska ha två hästar. Har tänkt ha fri tillgång på foder (med...
2
Svar
22
· Visningar
7 867
Senast: Nielaa
·
Anläggning Vill gärna ha tips på lösningar för att slippa undan att fodra på marken. Ger inte fri tillgång utan uppvägda givor. Är inte ute efter...
2
Svar
20
· Visningar
6 504
Senast: spagan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar