Lösningar för att förlänga ättiden.

Sv: Lösningar för att förlänga ättiden.

Hos oss har vi dessa hemsnickrade foderlådor. Funkar superbra, lätta att fylla på från utsidan.

DSCN3042.jpg

DSCN3046.jpg

DSCN3045.jpg

DSCN3044.jpg

DSCN3043.jpg

KL

Jag har gallret till en enkubikskontainer med bara stående galler som foderhäck. Jag vill inte begränsa ättiden, jag vill snarare att mina hästar äter så mycket som möjligt. Därför valde jag detta gallret.
Det blev tyvärr inte så bra som jag hade hoppats på.
Hästarna drar ut massa hösilage och det blir lika mycket spill som när dom fick det direkt på marken.

Jag testade med att sätta kompostgaller på insidan för att minska spillet men efter tre dagar har dom redan knycklat ihop första kompostgallret...

Jag antar att det bara är att byta ut hela gallret till ett med små rutor, men antar att dom då inte får i sig lika mycket.

Någon som har några förslag??

*kl*

Jag kan varmt rekommendera en foderhäck av denna typ då man fodrar med hösilage i rundbal (funkar säkert med hö också).
Foderring.jpg

I princip omöjlig att att skada sig på och ser till att fodret inte blir nedtrampat. Det går ju också att lägga något i botten om man önskar.

Sedan har jag svårt att förstå varför man väljer att förlänga ättiden istället för att ge fri tillgång på grovfoder så att hästen kan äta när den önskar. Det går ju också att blanda upp med halm om man nu har en häst som absolut inte fungerar med fri tillgång på hö/hösilage.

Sedan har jag svårt att förstå varför man väljer att förlänga ättiden istället för att ge fri tillgång på grovfoder så att hästen kan äta när den önskar. Det går ju också att blanda upp med halm om man nu har en häst som absolut inte fungerar med fri tillgång på hö/hösilage.

Det skiljer en hel del både mellan individer och raser vad gäller hur lätt hästar lägger på sig övervikt. För en lättfödd häst kan till och med fri tillgång på halm medföra en stigande vikttrend. Halm ger ju ganska mycket energ. Sedan kan det även finnas behov av andra skäl såsom fång att styra foderintaget.

Mina hästar skulle nog spilla lika mycket ur en sån som ur den jag har nu.

Varför ta en liten tugga med huvudet över foderhäcken när man kan ta med sig ett par kilo och lägga på marken en bit bort? Sen kan man ju alltid skita på det och trampa på det lite också. Jättekul...

Såg inte knapplånet förens nu...

Senast ändrad av en moderator:

vet inte vad jag gör men mina hästar äter upp det jag ger dem hittils har det inte blivit något spill i hagen jag försöker lägga det där det är torrt så att de verkligen vill äta av höet och inte i närheten av bajs.
sen hittade jag ett gammalt rostfritt vattenkar som de äter ur, det är ju en "propp" i det som gör att vattnet rinner ut.

sen kan man väl lägga i badkar med eller? ja menar för att de inte ska bli så mkt spill snackar vi ju om nu.

sen det där med att lägga ett sånt armeringsjärn Över höet i en "balja" verkar ju smart som lixom trycker ner höet lite så de får lite mer att mixtra med men endå står med huvudet ner i någonting o inte från sidan, jag reagerade med på att hästarna lär ju få nackspärr.

men de bästa hade ju vatt att ha typ en lösdrift utan strö alltså bara en betong platta där de får gå in under tak och man där har en foderhäck/balja med hö och varje dag sopar man ihop spillet och lägger tillbaka och mockar/sopar bort ev bajs osv.

annars är väl hönät rätt bra på att fördröja ättiden???
men ja e lite rädd att de ska fastna i sånt.

speciellt unghästarna de ska alltid sparka på höet med frambenen de har visserligen inga skor men endå.

det karet i hagen funkar bra iaf, en annan sak som e bra för att förhindra lera är att ha lite större hagar och att de gärna ligger högt(vinterhagarna) så vatten kan rinna iväg.
om de inte naturligt ligger högt kan man ju bygga en kulle där man utfodrar.

altr flytta runt foder"grejen".

att fodra i skogen verkar funka bra med verkar inte bli lika lerigt tack vare alla barr osv och då kan man ju gärna slänga upp det på någon sten eller lite rötter helst så hästarna inte kommer åt att trampa i det.

de som va riktigt bra var när jag hade en stenmur i hagen då kunde man lägga höet där på det var riktigt bra. blev inte alls mkt spill heller.

men det här med att förlänga ättiden är ju inte direkt lätt jag tror de bästa är att fodra lite men ofta istället för att på så sätt förlänga ättiden så att säga.
att ge halm extra vet jag då inte om ja tror på, hur många hästar äter av halmen, när vi testade blev de bara driver av rester som låg i hagen som man fick mocka bort sen de smakade inte ens på det.

nej men för att undvika spill måste man ju ha någon lösning där man kan plocka upp spillet och lägga tillbaka det o då ska de inte ha blivit smutsigt. så tror det här med betongplatta är det smartaste faktiskt.

Klurar på om man kan ha en foderatomat som är som en låda som botten löser ut på så höet trillar ner, för att vidare trilla ner i en plastlåda som de kan äta ur......om man sätter en skiva som höet kan åka kana på ner i foderlådan..så behöver man inte ha automaten direkt över ätplatsen och skaderisken minskar.....någon som fattar någon hur jag menar??:confused:

Här är en kommersiell lösning där foderlådan inte är direkt under foderautomaten:
cache_782163011.jpg

Borde ju gå att bygga ngt liknande själv! De verkar ha en rutschkaneformad skiva som höet åker ner på, men borde ju även gå bra med en flat skiva så länge den är glatt och tillräckligt brant.

Här är den monterad på utsidan av boxen: http://www.ssys.ch/klappomat_148407911.php#

Här är en kommersiell lösning där foderlådan inte är direkt under foderautomaten:
cache_782163011.jpg

Borde ju gå att bygga ngt liknande själv! De verkar ha en rutschkaneformad skiva som höet åker ner på, men borde ju även gå bra med en flat skiva så länge den är glatt och tillräckligt brant.

Här är den monterad på utsidan av boxen: http://www.ssys.ch/klappomat_148407911.php#

Jag funderade ut en kväll :idea:, Den dagen jag skaffar eget stall och där finns höloft så ska jag skära ut ett hål ovanför varje box och däröver ställe en låda med öppningsbar botten! (har inte vetat att dom finns på marknaden förrän nu, och en sömnlös natt kom jag själv på iden med en låda med timeröppnad botten så man kunde fodra ex kl 02.00! :idea: ), så när timern slår av strömmen till en magnet som håller botten på plats så trillar höt rakt ner i en sånhär låda, http://www.sundhast.se/iframe_highwall.htm, dock då tänkt höja boxlådans väggar så hästen inte kan få ner huvudet så man kan ha den utan lock! Jag har en gammal 24h timer hemma med "knappar" som man själv kan bestämma vilka minuter på dygnet som det ska finnas/ej finnas stöm, jättepraktisk! vet dock ej om dom finns på marknaden mer.

om man inte har höloft är lådan visad ovan en mycket bra ide ju!!

Fast de som blir feta om de så bara skulle få fritt halm, de fungerar helt enkelt inte på fritt.

Och det är ju därför man vill förlänga ättiden, för att givan måste begränsas, och äter de i 'egen takt' står de utan mat stor del av dygn. Att då sänka ättakten gör ju att de i idealfallet kan få sin begränsade giva, men att den räcker hela dygnet. Dvs fri tillgång på ätande, men inte fri tillgång på mängd.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 498
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Hej! Ska till våren påbörja byggandet av vår lösdrift där vi ska ha två hästar. Har tänkt ha fri tillgång på foder (med...
2
Svar
22
· Visningar
7 867
Senast: Nielaa
·
Anläggning Vill gärna ha tips på lösningar för att slippa undan att fodra på marken. Ger inte fri tillgång utan uppvägda givor. Är inte ute efter...
2
Svar
20
· Visningar
6 504
Senast: spagan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar