löslongering som uppvärmning

A

attack

liten snabb fråga bara...

min häst är nämligen väldigt väldigt pigg för tillfället efter att ha stått några dagar.

så tänkte ja att istället för att longera innan ja börjar rida så tänkte ja att man kanske kunde löslongera istället?
är de en bra ide tro?

de är kontrolerad löslongering..inget springande eller så..

så tänkte att de kanske kan vara mer avslappnande att göra så istället för att börja rida på en överpigg häst..

eller är de bättre med vanlig longering? eller börja rida direkt?
 
Sv: löslongering som uppvärmning

Jag är en fegis så börjar inte med att rida direkt på en överpigg häst.;) Longering eller löslongering kvittar som jag ser det så länge du vet vad du sysslar med och det ger det du har tänkt dig.
 
Sv: löslongering som uppvärmning

Jag löslongerar Alltid innan jag rider om det inte är nån annan häst i vägen. Eftersom "min" travhäst är under utbildning ska hon inte ridas så långa pass, och hon är lite stel och behöver komma igång ordentligt så det passar oss perfekt. Sen om det blir ett väldigt kort pass eller mkt skritt när jag rider brukar jag släppa henne efter så hon får skoja av sig. Man märker på hästen att hon är nöjd och avslappnad när hon har fått röra på sig ordentligt. Hon blir liksom gladare :) Utsläpparen har också noterat att hästen är snällare att ta ut till hagen om hon har gått mkt dagen innan. Travhästar har helt enkelt en stor energireserv att ta av.
 
Sv: löslongering som uppvärmning

ja tänkte lite på de..för min häst blir så psykiskt avslappnad..gäspar o håller på...tänkte att de kanske blir för mycke att rida efteråt?

att han kanske inte orkar? eller att han blir mer bråkig då kanske eftersom han är trött?

eller är de så att han blir så psykiskt lösgjord att de går bätte att rida?

om nån fattar va ja menar...
 
Sv: löslongering som uppvärmning

ja tänkte lite på de..för min häst blir så psykiskt avslappnad..gäspar o håller på...tänkte att de kanske blir för mycke att rida efteråt?
att han kanske inte orkar? eller att han blir mer bråkig då kanske eftersom han är trött?
eller är de så att han blir så psykiskt lösgjord att de går bätte att rida?
om nån fattar va ja menar...

Där gäller det att använda sitt hästöga! :D
Om du nu inte står och löslongerar honom en halvtimme och mer så tror jag inte han är för trött för att ridas. Snarare som du säger; "psykiskt lösgjord". Och det gör ju också att ni får ut mer av ridningen eftersom han är mer mottaglig för inlärning. Just att han gäspar har nog mer med att han släpper spänningar och blir avslappnad, än att han är trött.
Men det är du som utför arbetet och som känner hästen! :rofl:
 
Sv: löslongering som uppvärmning

jo ja fattar att han inte är trött fysiskt..blir han ju inte av att bli löslongerad..
däremot psykiskt tänkte ja han kanske blir trött...men de kanske bara är de att spänningar o så som släpper och att de är därför han gäspar så mycke.

ja har hört nämligen att de inte går att lära/träna hästar som är trötta psykiskt...fast vet inte..
 
Sv: löslongering som uppvärmning

jo ja fattar att han inte är trött fysiskt..blir han ju inte av att bli löslongerad..
däremot psykiskt tänkte ja han kanske blir trött...men de kanske bara är de att spänningar o så som släpper och att de är därför han gäspar så mycke.

ja har hört nämligen att de inte går att lära/träna hästar som är trötta psykiskt...fast vet inte..

Då beror det ju alldeles på vilka övningar du gör, hur mkt tankeverksamhet du kräver. Men de brukar orka ganska mycket. Och ger du honom även en liten uppvärning i ridningen så hänger han nog med.
Jovisst är det som du säger att de inte lär sig lika bra när de är trötta psykist, på den fronten är de ju väldigt lika oss människor oxå!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp