Löshoppning av föl/åringar.

Bounce

Trådstartare
Är det någon som gör detta??:confused:
Själv har jag varit iväg med min som blir 1 i maj. Vi har åkt två gånger med ca 4 veckors mellanrum.
Han tycker att det är skit kul.:bump:
Vi har byggt upp precis som löshoppningen är på ett treårstest med givetvis inte höjden!!! utan ca 50 cm.
Vill gärna höra andras erfarenheter.:)

Sv: Löshoppning av föl/åringar.

ska iväg å löshoppa min åring för första gången nu i helgen
har även börjat tömköra

Vad föl och åringar har för sig i hagen lägger jag mig inte i, skuttar de över stockar och grenar där så är det bara att hoppas på det bästa. Vi kliver över bommar och stockar någon gång vid led- och miljöträning, men hoppar inte. Åringar växer jättemycket och kan få ont i kroppen. Tillväxtzonerna i kotorna sluter sig runt 12-18 månader har jag för mig och innan dess ökar risken för överansträngningar och förbeningar på fel ställen. Så jag skulle absolut vänta med löshoppning på kommando. Mjukt ridbaneunderlag ska man också vara försiktig med.

Jag tycker att om man vill träna sin åring är det lagom med skogpromenader, ev tömkörning förståss, om man behärskar det. Ha dem att springa överhuvudtaget på kommando kräver god koll på benen och allmänhälsan. En anledning till att man inte brukar ha åringar ihop med äldre unghästar på bete är just att åringarna behöver mer mat och vila än de äldre, som kan bli för busiga för dem. Det tycker jag kan vara bra att ha i bakhuvudet vid träning också - att inte jaga på och uppmuntra dem att röra sig mer än de gör av sig själva, för det är ofta ett riktmärke för vad deras kroppar tål. Viktigt är förståss goda rörelsemöjligheter i hagen, annars får man ut och gå så mycket man kan, men med ett öga på hur mycket åringen orkar med att ta in (huvudet blir också trött).

Själv har jag låtit tvååringarna löshoppa lågt några skutt i veckan eller varannan vecka under "träningsperioderna" (när de inte växt-vilat, sommarvilat eller tanke-paus vilat... dvs ett par månader vår och höst som vi "tränat" 2-4 ggr / vecka). Bra gymnastik och allmänstärkande, plus att det blir både en viss hindervana och miljöträning.

Vi brukar löshoppa våra unghästar hemma på ridbanan nån gång då och då under våren/sommaren som 1-åringar, men på mycket låga höjder. Ibland på vanligt löshoppningssätt (med en drivgång), men ibland har vi bara släppt in dem i par på ridbanan med några hinder uppställda och de brukar vara så pass nyfikna och hoppglada att de hoppar strömhopp utan att man ens riktigt driver på dem. :)
Som 1½-2-åringar brukar jag köra lite mer seriös löshoppning hemma på ridbanan och nu har vi en treåring som vi kör i väg på riktig löshoppningsträning nför 3-årstestet.

Har hört från en hopptränare att man inte bör löshoppa ettåringar, det finns ingen mening med det. Vill man nödvändigtvis pröva så kan man göra det en eller två gånger, men då ska det bara vara på lek för hästen. Han menar att den enda anledningen till att man löshoppar sin häst överhuvudtaget är för att se om den har ngn talang - tekniken kan man egentligen inte förbättra genom löshoppning och det går heller inte att få den mer intresserad av banhoppning genom detta. Enligt honom ska en häst för övrigt bara löshoppa ca 10-15 gånger under en livstid (!).

Antar att det var mig du ställde frågan till...

Hopptränaren som jag pratat med sa att man ofta kan förstöra mer än vad man förbättrar med löshoppning eftersom banhoppning och löshoppning inte har något med varandra att göra! Hästen hoppar inte på samma sätt under ryttare som den gör när den hoppar "fritt", därför kopplar den inte ihop dessa två moment i huvudet. Man kan däremot få den att tröttna på hindrena om man löshoppar dne för ofta vilket senare kan komma att påverka banhoppningen negativt.

Om du ser uppe i högra hörnet så är det på trådskaparens inlägg jag svarade..........

Jag undrar varför man löshoppar en åring?
Finner ingen mening med det och är nyfiken på varför man väljer att göra det när dom är så unga?

Jag kan bara svara varför vi "löshoppar" åringarna.

Det är mest för att dom ska komma in i ridhuset och visst det finns ett litet kryss uppbyggt men för det mesta är det bara att åringen springer runt och leker i ridhuset (hjälper den över krysset 1 max 2 gånger, vill den gå över fler gånger gör den det på eget intiativ men den drivs inte på för att hoppa), fördelen med det är att när man sedan löshoppar inför t.ex 3-årstestet så har vi hästar som är väldigt positiva och orädda när dom löshoppar.

Så det vi gör med åringarna är egentligen inte så mycket löshoppning utan bara att visa bommarna och låta den leka där och få komma fram till att det är roligt att "löshoppa" och bli trygg i rutinerna, som t.ex att stanna på kommando.

Mvh
Camilla

Om man nu ska löshoppa för "hoppandets" skull så känns det ju bättre att ha dom i en hage som är ganska kuperad istället. Känns inte heller som det bästa sättet att träna hästen att stanna på "kommando" när man har den lös i ridhuset... fast jag har ju aldrig provat... Känns dock som att tömkörning skulle kunan funka bättre för den sakens skull.

Jag har börjat löshoppa med mina ponnyer när de är ca 1,5 år.
Åringarna som jag har nu (födda i maj resp. juli) får följa med in på ridbanan ibland och leka. Driver dem aldrig över hinder men springer jag och hoppar själv följer de efter. Handlar då om "hinder" på max 40 cm. Finner ingen anledning i att löshoppa i dess rätta bemärkelse, men tycker de att det är kul är det väll lika bra att de får vänja sig vid bommar och sånt...

Jag har börjat löshoppa min 2 åring, endast låga höjder, och mest för att han ska få miljö träning och trava över bommar ev, något språng över lågt hinder.
Vi har varit iväg 2 ggr hittils, bara för att allt inte ska komma på en gång sedan då det på allvar ska börja och tränas inför treårs testen. Så att inte ridhus, färgglada bommar och den nya miljön kommer som en nyhet samtidigt som han ska lära sig hoppa och fokusera på hindren som byggs upp. Trava över bommar och lite sån enkel träning kan man bedriva hemma, men just den miljöträning som dom får av att åka bort till ett annat ridhus är värd mycket anser jag.
Det ska alltså inte vara fråga om hoppträning utan miljöträning.

ch791022 skrev:
fördelen med det är att när man sedan löshoppar inför t.ex 3-årstestet så har vi hästar som är väldigt positiva och orädda när dom löshoppar.

Ja du det har vi som inte håller på att lösahoppa så unga hästar ockås. :smirk:

skrållan skrev:
Vad föl och åringar har för sig i hagen lägger jag mig inte i, skuttar de över stockar och grenar där så är det bara att hoppas på det bästa. Vi kliver över bommar och stockar någon gång vid led- och miljöträning, men hoppar inte. Åringar växer jättemycket och kan få ont i kroppen. Tillväxtzonerna i kotorna sluter sig runt 12-18 månader har jag för mig och innan dess ökar risken för överansträngningar och förbeningar på fel ställen. Så jag skulle absolut vänta med löshoppning på kommando. Mjukt ridbaneunderlag ska man också vara försiktig med.

Jag tycker att om man vill träna sin åring är det lagom med skogpromenader, ev tömkörning förståss, om man behärskar det. Ha dem att springa överhuvudtaget på kommando kräver god koll på benen och allmänhälsan. En anledning till att man inte brukar ha åringar ihop med äldre unghästar på bete är just att åringarna behöver mer mat och vila än de äldre, som kan bli för busiga för dem. Det tycker jag kan vara bra att ha i bakhuvudet vid träning också - att inte jaga på och uppmuntra dem att röra sig mer än de gör av sig själva, för det är ofta ett riktmärke för vad deras kroppar tål. Viktigt är förståss goda rörelsemöjligheter i hagen, annars får man ut och gå så mycket man kan, men med ett öga på hur mycket åringen orkar med att ta in (huvudet blir också trött).

Själv har jag låtit tvååringarna löshoppa lågt några skutt i veckan eller varannan vecka under "träningsperioderna" (när de inte växt-vilat, sommarvilat eller tanke-paus vilat... dvs ett par månader vår och höst som vi "tränat" 2-4 ggr / vecka). Bra gymnastik och allmänstärkande, plus att det blir både en viss hindervana och miljöträning.

:bow: :D :bow: :D :bow: helt rätt.

Oj då vilka "läger" det vart av detta då....
Vi hoppar inte på kommando som någon skrev. De hoppar lite , rullar lite, luktar lite, springer & leker. Vi har gjort detta två gånger på 2,5 månad & tänker åka två gånger till innan bete. Dels för att jag tycker att det är ett bra sätt att hantera den lilla & de verkar ha kul.

har löshoppat våra åringar en gång...snart dags f´ör uppföljning. Det var tydligen såå kul tyckte iaf våran :)

Löshoppade för att visa bommarna och för att hästen skulle bara ha roligt inne på banan, så jag förstår inte vad det skulle göra för nytta att släppa hästen i en kuperad hage.

Min åring går dagligen i hagen och det räknar jag med alla unghästar ska vara.

Och det fungerar utmärkt att lära in kommando för att stanna när hästen är i lös i ridhuset, däremot är jag absolut inte intresserad av att tömköra en åring anser inte att den är redo för att arbeta med dom kraven som tömkörningen innebär.

Och som jag sa tidigare handlar det egentligen inte om hoppning utan att hästen är inne i ridhuset och leker så mycket dom vill och känner för.

Mvh
Camilla

Senast ändrad:

Där är nog din hopplärare ute och snurrar rejält. Löshoppning bygger upp hästen rejält för den uppsuttna hoppning och jo hästen hoppar på exakt samma vis vid löshoppning som vid uppsutten om den inte har en ryttare som stör den så mkt att den inte kan. Löshoppning stärker självförtroendet och taxeringen mkt i en häst, får man ett problem i den uppsuttna hoppningen antingen det gäller ett svajande självförtroende eller många andra problem, ja då är det perfekt att låta hästen tänka själv genom lite löshoppning även på en gammal rutinerad hopphäst. Här löshoppas alla de gamla tävlingshästarna med jämna mellanrum och de älskar det, finns massor med varianter alltifrån att de får hela serier att bita i eller bara ett enstaka hinder uppställt utan hjälphinder för att sätta taxeringen på prov, är lika kul var gång och se hur de olika tar tag i uppgiften och blir uppenbart nöjda med sig själv när de reder ut det.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 693
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 196
Senast: LaMagia
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter