Löshoppning av föl/åringar.

Sv: Löshoppning av föl/åringar.

Hopptränaren som jag pratade med på en löshoppningskurs är mycket erfaren och duktig (var t ex engagerad i förra årets Göteborg Horse Show), han är nog inte ute och snurrar du! Men givetvis har alla rätt till sin egen åsikt... Han menade att många har den felaktiga uppfattningen att hästen tycker löshoppning är superroligt bara för att den är het och bjuder som sjutton på hindret. I själva verket blir de flesta hästar uttråkade efter att ha löpt runt i bara fem minuter - unga hästar blir även mycket trötta av övningen. Det du sa om att löshoppning stärker självförtroendet tror jag inte så mycket på - har sett allt för många hästar som löshoppats jättebra och som inte alls fungerat lika bra på banan.

Då gör man inte på rätt sätt eller tillräckligt varierat. Du har aldrig tänkt på att de som löshoppat bra innan och sedan inte funkar på banan oftast beror på piloten på ryggen eller en dålig ridbarhet.
Löshoppning är ocks det absolut bästa sättet att tex introducera knepiga hinder just av den enkla anledningen att ryttarens förväntningar på att hästen skall reagera på hindret inte finns med i bilden även bra att ta till om problem redan har uppstått med något speciellt. Hästen får hoppa det själv ett antal gånger tills den är helt orädd, ryttaren ser att hästen hoppar utan tvekan och rider an med en helt annan inställning och vips är problemet borta. Vet många olika grejor som löshoppning löst för många olika ekipage så att förkasta det som träningsform/alternativ är enligt min erfarenhet helt korkat.
Och att inte hästarna skulle tycka det är kul är så fel det kan bli, nu snackar jag inte om att stressa runt det är inte vad jag uppfattar som att en häst tycker det är kul utan det är tvärtom de som inte tycker det är kul som gör så.Jag känner de hästar jag har i stallet och jag kan utan vidare säga att de älskar att löshoppa har ett par som även får för sig ibland när man släpper dem vanligt i ridhuset att nu skall vi ha löshoppning och börjar hoppa hinder som står uppbyggda (har alltid hinder framme) och det som är roligt att se är att de då ofta väljer ett "knepigt" hinder och inte något enkelt bomhinder för sina egna övningar.
En sak till som man inte skall glömma är hur mottaglig en unghäst är för nya saker, de saker den stöter på som ung är saker den sedan ser som helt normala saker medans det är mkt svårare att vänja en gammal på samma sätt. Tex introducerade jag på prov bla vattenmatta redan för 2 och 3 åringarna de tittade en gång och undrade vad fasiken det var för någonting men hoppade sedan över
introducerade succesivt alla möjliga konstigheter för dessa hästar och det enda man såg var nyfikenhet och aldrig rädsla. Kan säga att dessa hästarna har sedan aldrig varit tittiga på någonting ute på tävlingsbanorna utan tycker att det är fullt naturligt att man skall hoppa över alla möjliga egendomliga saker. Provade att göra samma sak med en tittig 7 åring men märkte snabbt att den inte alls var lika mottaglig som de yngre, den saknade unghästens vilja att upptäcka nya saker och det blev som att försöka lära en gammal hund att sitta. Så jag är starkt övertygad om att tidig löshoppning (2-3år) är mkt viktig för grunden som hopphäst att få ett naturligt perspektiv av hinder.

Det låter mycket optimalt i mina öron, att vänja unghästarna vid nya hinder och utseenden på en enkel nivå och i ett ridhus som dom känner till. Så gjorde vi i Stockholm också, samt att de yngsta hästarna fick springa i ridhuset tillsammans från början, så att dom fick trygghet av varandra. Som du säger håller man det på rätt nivå hela tiden och ser till hästens utveckling tror jat att det är det optimala. samt som ni var inne på förut att inte stressa de yngre hästarna och ha i åtanke att de blir trötta fort.
Tänk om man ändå hade möjlighet till att göra det. har just nu mina hästar på en gård, miltals från de fina anläggningarna jag hade tillgång till föut. =/

Enligt en artikel som jag nyss läste så löshoppar flyinge fölen tillsammans med stona. Jag har även sett bilder på när de gör det.

Det handlar väl om att introducera begreppet hinder på ett tidigt stadium.

Det gjordes när jag gick på Flyinge också (-92-94), men bara för att se anlagen. De hade innan gjort försök med detta, och kommit fram till att det försprånget som de som hoppats som föl hade, knappades in på ett par träningstillfällen då man jämförde med de som inte hade löshoppats som föl. Kommer inte ihåg exakt när man började med löshoppningen på de "äldre" unghästarna, men gissningsvis 2-3 år.

jag har lyssnat på janne jönsson o hans föredrag om träning av fälttävlans hästar.. han sa att man ska börja tidigt men MKT försiktigt.. det hade nåt med benen att göra dom blev typ mer smidiga o elastiska tror jag. eller så uppfattade jag det som han sa. så det kommer ja ha i tankarna om jag köper än bäbis!

Jag började löshoppa min i helgen, han fyller snart två år.
Vågade inte börja innan eftersom jag inte ville riskera hans ben. Är kanske lite mesig med det även om det säkert inte är någon fara att göra det ibland.

Bara man gör det med vett i huvudet så är det nog ingen fara att göra det ibland!

varför "får" en häst inte löshoppas mer än ett antal gånger i livet medan den sen kan få hoppträna en gång i veckan+tävla under helgen under många många år!??! Måste vara svårare å mer slitsamt att hoppa under ryttare. Men sen, självklart, ska löshoppningen ha en god tanke bakom och ett syfte, inte bara för att raca runt hästarna. min förra häst löshoppar nu en gång i vecka hos sin nya matte för att få ordning på koordinationen . Han öppnar endera upp jättefint fram eller bak. Sällan samtidigt :crazy:
Han älskar att hoppa under ryttare och nu även utan ryttare, det går mkt framåt å han har blivit säkrare UNDER RYTTARE. Så här är isf undantaget som bekräftar regeln - han har kopplat löshoppning med banhoppning. "Hinder som hinder" tänker han :angel:
Mer löshoppning åt hästarna! :banana:
Men att löshoppa en ettåring tycker inte jag låter så smart... men det är i mina öron det! Alla känner vi våra egna hästar bäst! Gå genom läskiga saker å kliva över markbommar e väl bra övning för en "bebis", men att hoppa med de "mjuka" benen?? njaaa. men men. That´s me! :p

Senast ändrad av en moderator:

jag tyckr inte heller att man ska löshoppa 1-åringar:mad: min tränare säger lika dant att det för stör hästen mer än det gör nytta

Har hört från en hopptränare att man inte bör löshoppa ettåringar, det finns ingen mening med det. Vill man nödvändigtvis pröva så kan man göra det en eller två gånger, men då ska det bara vara på lek för hästen. Han menar att den enda anledningen till att man löshoppar sin häst överhuvudtaget är för att se om den har ngn talang - tekniken kan man egentligen inte förbättra genom löshoppning och det går heller inte att få den mer intresserad av banhoppning genom detta. Enligt honom ska en häst för övrigt bara löshoppa ca 10-15 gånger under en livstid (!).

Vad heter den tränaren!?!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 693
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 196
Senast: LaMagia
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter