Löshoppade igår..aldrig mer!!!

S

starlet77

Åkte in till ridhuset igår o löshoppade min unghäst för första gången. Tyckte det skulle bli jättekul o spännande.
Kommer in i manegen o där är det FYRA st personer, allihopa med varsitt longerspö. Dessa fyra börjar JAGA min häst runt, runt med longerspöna vinandes i luften... En gång stannar min häst vid ingången, o där står det en för mej helt okänd människa som slår till hästen i huvudet med ett par inspänningstyglar!!!! Behöver jag säga att hästen inte hoppade många skutt innan jag tog ut den o åkte hem?!
Fy, så oseriösa rent ut sagt, jag åker aldrig mer tillbaka till den ridklubben o löshoppar min häst.
Vad har ni för erfarenhet av löshoppning?
Brukar man inte få stå inne själv o avgöra hur fort hästen ska gå, hur han ska hoppa m.m?

Jag hade blivit vansinnig, att de fin mycket folk som kan hjälpa till o driva hästen om det behövs är bara bra, men de ska absolut inte jaga hästen så som du beskriver, en osäker häst behöver ofta hjälp med drivningen mot hinder men de får ju inte vara obehagligt för den!

Hoppas du kan hitta ett annat ställe som anordnar löshoppning med mer erfarna medhjälpare, för löshoppning är väldigt nyttigt för de unga hästarna så att de kan lära sig tänka lite mer själva men de ska såklart inte vara stressande/obehagligt för dem!

När mina hästar ska löshoppa låter jag "tränaren"( den som håller i löshoppningen) sköta de mesta OM jag anser att h*n gör det på ett bra sätt, sen bestämmer jag alltid själv hur mycket/högt hästen ska hoppa, de unga hästarna får helldre hoppa för lågt än att man hissar upp hinderna så att de blir för jobbigt för dem!

Självklart ska du själv bestämma hur det ska gå till, men om du inte säger något så gör 'medhjälparna' det de tror är bäst (det med inspänningstyglarna i huvudet skall dock inte accepteras med mindre än att hästen riskerade att skada personen annars, dvs 'självförsvar', och VARFÖR stod människan vid ingången överhuvudtaget?).

Hade du talat om för dem hur du ville ha det? Visste de att det vara en unghäst? TA befälet om de inte ger det till dig.

Det stod typ tio st vid in/utgången. De ville väl titta...
Det är ju en bred dörr som dom stod bakom så det fanns aldrig någon skaderisk för deras skull, hon slog min häst i huvudet av den anledningen att hästen skulle inte stå där bara!
Jag sa till dom att hon aldrig blivit löshoppad innan o att de skulle ta det lugnt, men det verkade inte som om det gick in tyvärr... :(

När jag löshoppar mina unghästar så bestämmer jag vad de ska göra och inte, jag skuelle ALDRIG lämna över dem i någon annans händer helt och hållet.

VARFÖR var du inte där inne själv???

Förta gången leder jag dem över bommarna ett par gånger och sen får de springa över nerlagda bommar, hoppa är det itne tal om första gången de är inne på en löshoppningbana.

Jag skulle för det första inte lämna över löshoppning av min häst till ngn jag inte visste KUNDE löshoppa.

Och det sättet som din häst löshoppades på, är definitivt inte ett av de sätt som jag skulle löshoppa min häst på.
Kan du inte hitta ngt annat ställe med kunnigt folk i stället? Om du nu inte vill "organisera" löshoppningen själv?

sa oproffessionellt :mad: jag tycker absolut att du ska loshoppa din hast igen (inte dar da kanske...), sa att det inte blir en negativ upplevelse. ta hjalp av nagon du litar pa, eller ak till nat stalle dar de loshoppar o kolla hur det gar till, prata lite med dem o se om det skulle vara nagot som passar dig o din palle?

Jag har varit med om samma sak, men inte med min häst. Jag jobbade på ett ställe som hade mycket unghästar. Vi skulle visa våra ridlägerbarn hur man löshoppade. Ägaren ville absolut inte att det skulle göras på dennes unghästar utan att h*n var med. Seriöst!! Tänkte jag...För h*n visste ju inte hur vi hade lärt oss. Grejen var att h*n och tre till fick longerpisk och skulle driva runt en rädd stackars ungponny som inte visste var han skulle ta vägen. En av den "pisk-beväpnade" kunde ingenting om det där, för samtidigt som hon jagade på hästen med pisk stod hon ju i vägen för hästen... Det slutade oftast med att hästen sprang in i mitten där jag och min kompis stod och gapade av förvåning (och ilska)...(Vi stod alltså bara still)Varje gång jag ledde iväg hästen, och sprang mot hindrena och släppte gick det jättebra, annars var det Kaos! (En annan unghäst sprang igenom och rev hinststaketet runt paddocken) Det var det värsta jag sett, och jag förlorade förtroendet för denne människa som jag trodde var kunnig!!

Lång historia... Men jag tror att det är vanligt med det sättet att göra det på. Ingenting fel i att använda longerpisk, men hästen måste ju veta vad den ska göra.

Jag tog hjälp av en duktig tjej en gång. Det gick lugnt till och hon höjde och flyttade hinder så att det skulle passa min häst. Men tog hänsyn till vad jag ville. Det gäller nog bara att hitta rätt person till hjälp!

Jag VAR med därinne.Och de som stod för löshoppningen är såna människor som ska va duktiga, högt uppsatta i klubben, så visst tror man att dom kan sin sak. Och när man säger till dom att det är en unghäst, aldrig hoppat innan och att jag bara vill att hon ska få prova på det hela lugnt o fint då tror man ju att dom ska fatta det, det trodde jag i allafall. Nu tog jag ju ut min häst därifrån efter bara en liten stund, när jag såg hur de gjorde. Inte roligt...

Fast det som nästan retar upp mej mest är hon som slog hästen i huvudet med tyglarna. Skulle ni kunna slå en helt okänd häst så?! ( inte känd häst heller för den delen) För mej obegripligt...

Du måste ha dragit en riktig "nitlott"! :(
Det är inte kul när man tror man vänder sig till sådana som kan, när man själv är osäker! :(
Bra att du avbröt i allafall! :)

Och angående att slå en häst i huvudet som de gjorde med din, så skulle enda anledningen till att jag gjorde det vara om hästen anföll mig... :smirk:

Det där är en stor anledning till att jag valde

att åka långt för att löshoppa min unghäst. Vi hoppar för en erfaren tränare som är ytterst försiktig med pisk. Vår kille tycker det är jätteroligt och behöver inte pisk (annat än för att hindra honom från att rulla i tid och otid....)
Vi valde detta alternativ då vi själva inte är rutinerade på löshoppning och inte ville riskera detta jagande.
Det finns säkert bra "löshoppare" också - far och titta på löshoppningen först så du ser hur det går till. Är de för snabba med pisken så letar du fram något annat gäng.
"Hästen ska hoppa för sin egen skull och för att det är roligt" säger tränaren.

Det är tragiskt att människor inte förstår bättre!!
Ett stort plus till dig för att du verkligen ville löshoppa.
Löshoppning är en mkt viktig del i unghästens utildning som inte ska lämnas åt slumpen. Under löshoppningen får hästen självförtroende, den lär sig att taxera o hoppa utan att störas av ryttarens vikt och hjälper. Det man ska tänka på är att man höjer fodringarna mkt långsamt så att hästen får en chans att växa in i sin roll. De flesta hästar tycker löshoppning är jätte roligt och gör dom inte det så kräverman för mkt av dem för fort. Lycka till

Jag löshoppar alltid mina ästar själva. Tycker det är bäst då jag själva vet vad de är mogna för och hur de är!

Jag hade blivit fly tosig om någon hade behandlat mina hästar på det viset!

Jag hade tagit hjälptyglarna från männiksak och slagit dem i personen huvud.
Sedan hade jag tagit longerspiskorna och jagat runt de andra i ridhuset (och då över hinderna) :devil: :devil:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Var på byns ridklubb för att visa min häst för en kund. När vi skulle åka hem ville hon inte gå in i lastbilen (har inte haft problem...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 334
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar