Konstigt agerande av ridskolechef?

Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Det är jag fullt medveten om, och det är därför jag tycker att det borde vara så himla enkelt att lasta. Det enda jag säger till hästen är faktiskt "gå framåt". Vad kan vara enklare.

Vi säger ju mer än så, vi säger "gå framåt in i den lilla lådan, gå framåt och gå emot alla dina instinkter!"

Mina är lättlastade. Alltid varit (jag har haft båda sen de var åringar). Från första dagen.

Idag roade jag mig med att prova tömköra treåringen in i släpet. Han första reaktion var "no way, du är galen!" Han gick än på ena sidan, än på den andra och när jag stängde de utvägarna genom att verkligen förklara att "jag kanske är galen men jag menar rakt framåt", då backade han.

Inte för han inte förstod vad jag menade, utan för han just tyckte jag var galen. Att tömköras in i släpet, iklädd sele, och gå själv in i lådan - det var något helt annat det än att klampa på efter matte eller bredvid matte och sen bli lämnad där. I hans värld fanns nog en reell risk att han skulle bli uppäten.

Det tog kanske tio minuters tragglande, med beröm för varje hovkontakt med rampen. Men sen kunde jag tömköra på, rygga ut, tömköra på. Då hade han insett att det var ingen skillnad jämfört med att bli lastad på vanligt vis.

Men spontana instinkten var ju att INTE gå framåt in i släpet. Han var fullt medveten om att jag sa framåt, men uppenbart hade jag förlorat förståndet och om han inte räddade oss skulle vi dö...

Flockledaren skulle aldrig någonsin säga åt honom åt att "gå undan, gå in i den där lådan". Om de skulle in i lådan skulle flockledaren genom att gå först visa att man inte dör.

Så nej, vi ber inte om bara framåt när vi lastar, vi ber om så mycket mer! Saker som en ranghögre eller en flockledare inte skulle be om på det viset.

Och att han inte bara utan att ens fundera på saken klampade rakt på släpet när jag försökte tömköra på honom första gången sitter ju i att så mycket förtroende har han inte för mig (inte än i alla fall) att han blint går emot sina instinkter för jag står bakom och säger "Det är inte farligt, gå du, jag tänker inte gå först, det får du göra men jag är sääker på att det inte är farligt" ;)

Det är svårt att få dem att gå emot sina instinkter, framförallt att få dem att gå före är ju ett stort prov.

Jag kämpar som satan med min egna som har dåligt självförtroende och blir rädd för väldigt mkt. Det återstår att se om jag lyckas med honom eller inte. Nu promenerar vi mkt för att vi ska komma ut och göra saker tillsammans som är helt ofarliga. Uteritter har jag lagt ner tills jag har stärkt upp min bål ordentligt (krossade 2 ryggkotor vid en ofrivillig avsittning i mitten av januari) och vi har mer förtroende för varann.

Jag har idag inget förtroende för honom och han reagerar blixtsnabbt och instinktivt på saker han tror är farligt. Man hinner liksom inte påverka, utan han är coollugn och POFF så är han på väg i en annan riktning helt utan förvarning. Fruktansvärt svårt att jobba med tycker jag.

Än har jag inte hittat nån tränare som har haft någon lösning på problemet. Och jag famlar i mörkret för första gången på väldigt länge. Jag ogillar skarpt känslan av maktlöshet måste jag erkänna, jag har kontrollbehov deluxe.

KL

Även jag har inte sagt att ridskolechefen agerade rätt.

Först så måste jag bara säga att jag är förvånad över hur många som tycker att TS på något sätt agerat fel! Jag skulle också bli förbannad om någon jag bett om hjälp tog fram en pisk, höjer den och säger "nu ska hästjäveln in"! Jag skulle definitivt inte ha väntat på att människan faktiskt skulle göra något innan jag sa ifrån, som någon antydde.

Det är rätt sjukt att så många har så hård attityd mot hästar.

Hatten av till er som inte gör det och speciellt till TS som inte är rädd att säga ifrån och stå upp för sin häst :bow:

Tack så mycket :)

Det är svårt att få dem att gå emot sina instinkter, framförallt att få dem att gå före är ju ett stort prov.

Jag kämpar som satan med min egna som har dåligt självförtroende och blir rädd för väldigt mkt. Det återstår att se om jag lyckas med honom eller inte. Nu promenerar vi mkt för att vi ska komma ut och göra saker tillsammans som är helt ofarliga. Uteritter har jag lagt ner tills jag har stärkt upp min bål ordentligt (krossade 2 ryggkotor vid en ofrivillig avsittning i mitten av januari) och vi har mer förtroende för varann.

Jag har idag inget förtroende för honom och han reagerar blixtsnabbt och instinktivt på saker han tror är farligt. Man hinner liksom inte påverka, utan han är coollugn och POFF så är han på väg i en annan riktning helt utan förvarning. Fruktansvärt svårt att jobba med tycker jag.

Än har jag inte hittat nån tränare som har haft någon lösning på problemet. Och jag famlar i mörkret för första gången på väldigt länge. Jag ogillar skarpt känslan av maktlöshet måste jag erkänna, jag har kontrollbehov deluxe.

KL

Även jag har inte sagt att ridskolechefen agerade rätt.

Sånt där är ju jättesvårt, just för det du själv skriver - du har inte förtroende för honom (längre). Då är det skitsvårt att bygga upp förtroendethos hästen. Det går, men är en sjukt lång väg och frustrerande (gjort den resan en gång). Så du har mitt fulla medlidande.

Ja... Jag är ju i fasen att jag inte vet om det är värt besväret eller om jag ska sälja honom. Jag provar väl lite till, ska se om jag kan få min tränare att rida ut med mig oxå, vi bor inte så långt ifrån varann, så kanske att hon kan tänka sig det. Då får hon ju se hur han gör, hur jag gör osv. Svårt att hitta tränare som kan tackla våra problem har jag upptäckt.

Enligt det du skrivit, så läser jag att du anser dig vara en hästledare eller ledare över en hästflock.

Jag kan förklara precis hur det fungerar inom en hästflock iom det du frågar om att ta ut ledaren från flocken. Grejen är den, att inom gruppen så har alla olika uppgifter och det är dessutom inte helt ovanligt dessutom att flera hästar axlar mellan ledarroller. Det är mer komplext än vad vi tror och det är sällan en häst består som ledare hela tiden.

Jag har inte pratat om att jag har gjort en analys, utan jag skrev att jag tänker mer analyserat än vad jag sett dig göra hittills, eftersom att du drar slutsatser som att "hästar är dumma".
Eller menar du analys likt som man gör i studier eller forskningar, är det du tror att jag beskrivit i ett så kort inlägg? Nej det har jag inte, jag har inte analyserat i den bemärkelsen för då skulle betydligt mer innehåll framkomma.

Du tillsätter liksom svar åt mig eller som jag aldrig angett?

Och fortfarande - anser du att det rättfärdigar att man ger en häst en rejäl rapp på rumpan? Jag tycker såna uttryck i allra högsta grad är en tanke bakom aggressivt beteende, man vill tillfoga någon smärta för att man anser att denne är korkad och "ska banne mig!", där man skiter i att utreda ett problem utan man tvingar någon till ett agerande.
Jag är jäkligt glad att slippa den behandlingen och tänker därmed inte behandla andra levande individer på det sättet heller..

Förstår inte dina inlägg faktiskt..först ska man slå eller bestraffa hästen, samtidigt som man ska vara en trygg ledare som är lugn och vänligt inställd. Och sen ska man se till att träna med problemet och att missförstånd inträffar..Hur ska du ha det egentligen?

Senast ändrad:

Oj jösses, du läser inte mina inlägg som de står märker jag verkligen.

Bestraffa hästen kan du aldrig göra. Det man gör när man slår hästen är att korrigera, det måste göras i exakt rätt sekund, exakt rätt mängd för den hästen och exakt på rätt ställe. Mao kan man inte bara gå fram till en häst och drämma till den, det trodde jag att du fattade att man inte gör?

Vid lastning så handlar det om att man ber hästen "Kan du vara snäll och flytta på dig", sedan ger man hästen bara en väg att flytta på sig till. När hästen då inte flyttar på sig så går man upp i fas. Man säger till "Flytta på dig", sedan lägger man på större tryck, och flyttar sig hästen inte så blir man då fysisk.

Om man är arg eller aggressiv så måste man avbryta. Man får aldrig vara arg eller aggressiv.

Du verkar inte riktigt förstå dynamiken, och så länge du inte gör det så skulle jag aldrig rekommendera dig att slå till en häst. För då kommer du nästan garanterat att göra det fel, och då blir hästen rädd och otrygg.

Sedan att jag använder ordet slå sticker i ögonen hos många... Om du tittar på "ryttareliten", så som de flesta ryttarna där gör när de klappar sina hästar (beröm alltså), jag använder ungefär hälften av den kraften när jag slår min häst "idag". Jag tycker mao att de slår sina hästar rätt rejält när de berömmer dem. Och behöver man slå sin häst i tid och otid, ja, då gör man fel. Nån/några ggr/år kan jag tycka att det är ok att det behövs, mer om man har en unghäst som är riktigt stökig kanske.

Ang flocken, ja, du kan se det med andra hästar, bra! Säg mig nu, varför skulle inte det gälla mig med?

Och du, vart har jag skrivit att jag vill tillfoga andra smärta? Du bara antar att jag får någon form av vredesutbrott på mina hästar och ställer mig och slår och slår och slår verkar det som. Så är inte fallet kan jag tala om.

Visst, jag har temperament, kommer det smygande så hoppar jag av, ställer in hästen i boxen och gör något annat tills mitt tålamod kommer tillbaks. Att träna hästen i ett sånt läge är totalt meningslöst och ger varken hästen eller mig någonting.

Du verkar inte riktigt förstå dynamiken, och så länge du inte gör det så skulle jag aldrig rekommendera dig att slå till en häst. För då kommer du nästan garanterat att göra det fel, och då blir hästen rädd och otrygg.

Jag kommer aldrig att slå någon till i tvingande syfte att utföra, så därför slår jag inte till hästar av den anledningen heller. Så jag behöver ingen garanti att det blir fel för jag låter bli att göra det öht.

Den enda gången jag möjligtvis skulle kunna tänka mig att göra det är i fredande av mig själv, en stark hotbild där jag riskerar att skadas..inte för att få in en häst i transporten.
Att lasta en häst kan man låta bli, än mer låta bli att slå till den för att få den att gå in.

Du har uttryckt dig om att man ska slå, att ge någon "ett rejält rapp" är enl mig att tillfoga smärta till en reaktion. Gå gärna tillbaka och läs vad du skrivit i tidigare inlägg - om man inte har den tanken är det ganska taktlöst att uttrycka sig som så.

Blir man tvingad till att lasta en häst akut kan man ge lugnande eller med andra metoder få den in.

Senast ändrad:

Vissa saker måste man tvinga hästen till ärligt talat. Är hästen skadad och man måste få in hästen i släpet NU så måste man få in den NU!

Veterinärundersökningar, hovslagare, lastning eller bara att gå förbi saker som enligt hästen är farliga är några exempel där det kan vara fruktansvärt viktigt att hästen gör som man vill. Så viktigt att man faktiskt måste tvinga den om den inte vill göra som man vill.

Ett rejält rapp kan en del hästar behöva, det säger jag inte emot. Men har man gjort grunden bra så behövs det sannolikt inte. Nu är det ju tyvärr så att få av oss har haft hästarna sedan de var föl och vet allt som har hänt dem. Därför kan man helt plötsligt stå inför en helt oväntad reaktion eller icke reaktion.

Att man tycker att det är ok att rappa till en viss häst i en viss situation betyder inte att man går o slår sina hästar helatiden.

Kan inte du o dandylinn ha den här diskussionen privat istället? Känns lite OT.. :)

kl.

Om det är en häst som gått på tidigare tror jag det ofta inte är själva lastningen hästen protesterar mot utan annat, som hur och vart man kör osv. Det är min erfarenhet i varje fall.

Jag har, lite obefogat, tänkt att ingen vårdslös körning har ägt rum utan att hästen oförklarligt inte ville gå på. Jag tänker att en häst inte är färdiglasttränad om den 'plötsligt' börjar protestera så hårt att det tar 4 timmar att få på den. Men absolut kan ett dåligt körsätt sabotera ett bra grundarbete, jag fick bara inte känslan av att så var fallet här.

Min förra tävlingshäst var efter en tids träning väldigt lättlastad och åkte lugnt men incidenter kan hända ibland som man inte kan förutse. Jag skulle på träning och vi körde som vanligt då jag i backspegeln ser drygt 30 motorcyklar närma sig, alla harleys utan ljuddämpare verkade det som :eek: Jag var mitt ute på en lång bro, ölandsbron Sveriges längsta :meh: och hade ingen stans att ta vägen. Jag brukade aldrig döva hästen i släpet då han som sagt i normala fall var stencool men jag trodde banne mig hästen slog knut på sig själv i släpet när de dånade förbi. Jag körde i 80 km/h och det var 80km/h på den där bron då men de skulle bränna förbi allihop :mad:

Och när vi skulle hem senare så tvekade han faktiskt en del. Men hur i h-vete ska man veta var dessa, förmodligen stendöva, motorcyklister behagar att ta sin söndagstur :rage: Och hur kan det ens vara tillåtet att föra sådant oljud med ett fordon på allmänna vägar :meh:

Oj vilken jobbig sits, på en bro och allt. I det läget hade nog jag saktat ner rätt bra så att omkörningarna gick lättare, men då vet ju jag att min häst är lite osäker i transporten, till skillnad från din som var lugn annars

Problemet med stora motorcykel gäng är att det tar en halv evighet innan alla masat sig förbi i alla fall :mad: Men han gick att lasta sen så det satte inte några större traumatiska spår hos honom som tur var

Men även om man har ett bra körsätt så finns det fler faktorer att tänka på om en häst plötsligt inte vill gå in i släpet. Likadant en annan häst, jag var på vägen till träning tvungen att göra en något kraftig inbromsning annars hade jag krockat, och även den hästen var märkbart oroligare när vi skulle hem, nu var hon lite nervös inför varje transport men små saker under resan kan göra stor skillnad tror jag i alla fall på vissa hästar.

För lastningproblem är ju inte direkt en ovanlig frågeställning men nu är vi ganska långt från TS ursprungsinlägg.

TS om du är kvar så tycker jag det är mycket märkligt att ridskolechefen inte med en gång gav dig tipset om att köra upp till ridhuset för det är väl annars en ganska vanlig metod man prövar om en häst inte vill gå på?

Ja det var därför jag hade saktat ner så det gått lite fortare.. Var ju skönt att det inte blev något av det för din häst i alla fall

Jag är mest förundrad över det där med ledare osv. Den forskning jag har läst så kan inte en människa vara flockledare. Enligt den forskaren då. Det är bara något människor kommit på, just för att vi som art har ett sånt sjukligt kontrollbehov (sista meningen är min åsikt, inte forskarens). Det är som bor i Australien, jag minns inte hans namn. Men han är både ryttare, tränare och forskare vad jag minns.

Jag tycker det han verkar för känns logiskt.

kl.

Om det är en häst som gått på tidigare tror jag det ofta inte är själva lastningen hästen protesterar mot utan annat, som hur och vart man kör osv. Det är min erfarenhet i varje fall.

Precis det här har jag erfarenhet av med min fd häst. Han var hur lätt som helst att lasta tills jag en gång fick för mig att stänga den lilla luckan bak när vi åkte. Det var inte populärt och jag hade jättesvårt att lasta honom efter det. Han tyckte helt enkelt inte om att vara helt instängd och det satt kvar i hans huvud länge.

Man behöver ju inte rent tekniskt vara flockledare, man behöver bara vara ledare över sin häst, vilket ju är en rejäl skillnad.

Oavsett så tvistar de lärde om detta, och jag väljer ju det som känns vettigt för mig. Att bara vara polare med hästen och tro att den alltid kommer göra som jag vill då känns inte det minsta rimligt i mitt huvud.

Allvarligt? :banghead:

Hästar är aldrig dumma och protesterar dem finns det faktiskt orsaker

Orsaker som du nämnde eller en diskussion om rang.

Allvarligt.

Jag bestämmer en massa över mina hästar när jag är i närheten av dem.
Jag bestämmer att de ska ridas, vilken utrustning de ska ha på sig, vilken väg vi ska ta, vilken gångart, vilken hastighet och en faslig massa andra saker.

Jag bestämmer också att vi ska lasta.

Jag har någon häst som inte är självklar att få in i transporten. När jag tog över honom i höstas, bestämde han att han inte ville bli skodd, inte ville bli verkad, inte bli riden och definitivt inte gå in i transporten. Det tog två mycket irriterande timmar att få in honom i släpet och fd ägaren sade att "vad fort och lätt det gick!"
Jag var arg så det rök ur öronen på mig eftersom hästen var tydlig med att säga "jag vill inte".

Under vintern diskuterade vi skoning vid första tillfället. Hästen slet hoven ur handen på hovslagaren och kastade sig framåt. Blev ganska bryskt backad igen och efter fem gånger, så gav hästen upp. Vid nästa skoning stod hästen som ett ljus.

Nu har jag börjat last-träna honom och det tar tre minuter att få honom uppför baklämmen och in i transporten, något som alltså tog två timmar sist övningen gjordes.

Jag inbillar mig att skälet till att det går så mycket bättre nu, är att hästen och jag är överens om att jag får bestämma över honom.
Hästen "var dum" när han inte ville samarbeta.
Han är inte rädd för mig, inte kuvad.
Men håller med om att jag är högre i rang och därför tar han mina "tillsägelser" i stället för att protestera mot dem.

Mina andra hästar är skapliga att lasta. Inte riktigt alla lastar sig själva (som Kimmis visade) men ingen tvekar mer än någon minut utan att följa med. Det gäller även de icke åkvana unghästarna, som snällt följer med.

En annan fundering, om någon nu kommit ända ner i mitt inlägg.

Var går gränsen för vad som räknas som våld?

Är det våld att peta på hästen med spö?
Är det våld att sätta ett bett i munnen på den, eller en sadel på ryggen på den?
Är det våld att "winscha in" hästen i transport (jo det är det antagligen eftersom det är otillåtet enligt djurskyddlsagstiftningen)?

Vissa saker är så uppenbara att jag inte behöver undra hur man resonerar, men flera här verkar anse att det är våld så fort ett spö finns i en människas hand.
Jag anser att det inte nödvändigtvis är så.

Jag undrade också varför hon inte föreslog det direkt, i efterhand känns det som jag borde kommit på det själv, men när jag inte gjorde det hade hon gärna fått berätta det...

Kanske skulle kunna vara något med lastbilen påvägen dit(försöker komma på om det var något som skiljt sig från dom andra gångerna..) bilen kördes inte vårdslöst iallafall :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 237
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 752
Senast: co-SMAD4
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka