Konstigt agerande av ridskolechef?

Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Kan bara hålla med. Fyra timmar när man ska åka hem? Jag hade plockat fram linorna efter fem minuter.:devil:

Naturligtvis ska man träna så man slipper såna här situationer, men innan hästen är 90% säker (ingen häst blir någonsin 100% säker!) kan det behövas genvägar.

Använda pisk som annat än dirigering och pet - nej, det skulle jag aldrig gjort!

Fast vad skulle hästen lära sig av om en bunt människor försökte lyfta in den i släpet istället för att få hästen att lyssna?

Som jag förstod det var inte hästen rädd, och dessutom van att åka transport, går normalt sett på utan krusiduller. Den här dagen ville inte hästen åka hem, varför vet vi inte.

Hade det varit ett barn hade jag lyft in det i bilen, och jag kan absolut utsätta min häst för samma behandling.

Jag kan förstå att man ibland vill ta genvägar i hästhanteringen. Men under de senaste åren har jag insett att det är som att skjuta sig själv i foten, om man talar om det så kallade långa loppet.

Fast ÄR det nödvändigtvis alltid det?

Nu är det ju omöjligt uttala sig om TS häst då man inte sett den. Men jag har vid några tillfällen faktiskt gett häst som inte haft lust att gå in i transporten ett välplacerat rapp. Och det har varit det så att säga.

Hästarna har inte blivit rädd för transporten, bökiga att lasta eller liknande. Det har handlat om hästar som inte varit rädda, normalt varit lättlastade och som helt enkelt bara inte haft någon lust och ställt sig som en liten åsna på rampen. Fullt hörsamma för tryck och eftergift i normala fall osv. Men "nä!". Tilläggas ska att samtliga provat det i sin tidiga karriär, dvs efter ha att ha blivit varm i kläderna med att åka, så har de som det verkat mest fått för sig att prova och se vad som händer om man inte går in?

Jag ser ingen vinst alls stå i 4 h med en sådan. Jag har faktiskt gjort det med för hemskt många år sedan när jag var rabiat med "jag använder inte våld". Men jag ser ärligt talat som effektivare och bättre för alla inblandade med ett rapp och sen är det löst, och det var det.

Och återigen - jag säger inte det var rätt metod för TS häst då jag inte alls vet hur den var/varför den inte ville bli lastad. Och jag hade blivit skitarg om någon annan kommit fram och tänkt rappa till min häst.

Jag tror att man får prova lite olika tekniker, min ponny (som idag inte finns längre) vägrade att gå in i släpet tillslut. På henne fungerade det att fodra i släpet varje dag över en längre period. Sen travade hon in i släpet. :) Även om jag släpet henne.

Men hennes dotter har jag lasttränat en gång, med fokus på tryck och eftergift. Det tog en timma innan hon lugnt och fint gick in, vände, stod still, backade in och ut. Etc.

Sen åkte vi iväg för första gången, tog 1-2 minuter att lasta. Sen så kommer det säkert att komma återfall och tonårs temperament. ;)

Men vad jag menar är att man får testa vad som passar hästen bäst! Och jag tror inte att våld och tvång är något som någonsin kommer att vara bäst.

Synd att det inte verkar finnas någon bra tränare i din omgivning. Sådant är guld värt!

Nuvarande metoden är att han får mat om han stiger ombord :p

Har lasttränat en del på sista tiden nu eftersom han inte ville på efter att vi varit hos tandläkaren och dragit ut tänder vid dom senaste två lastningarna=inget roligt.
Nu har vi varit på löshoppningsträningar och en clinic dom senaste tre gångerna och nu blir det löshoppning om två veckor igen.
Nu ska jag åka iväg en vecka från och med söndag men jag tar GÄRNA emot tips på vad jag kan göra :)
Hinner en lastträning imorgon innan vi åker, sen står han en vecka och sen tänkte jag tränat någon mer gång innan vi ska ut på träning veckan efter igen.

Har ett enhästars och han går in med step upen. Var ett tag sen vi hade ramp. Han brukar gå ut på den.

Haha! Det märks att du inte har lastat min förra valack! Såg han ens linorna så sprang han allt vad han hade rakt emot dem! Det gick inte överhuvudtaget.

Han var den tjuriga sorten, inte det minsta rädd. Honom lärde jag att han inte kom undan genom att ta repet genom ögglan på sidan av släpet. Sedan longerade jag honom in, slog till honom kanske 2 ggr och sen var han inne och var superlättlastad varenda gång. Innan jag började med det så tog det 1-4 timmar att lasta. För han ville bara inte åka transport.

Så jag håller med Alexandra, på vissa hästar funkar ett rejält rapp riktigt bra, och då främst på hästar som bara är dumma och inte det minsta rädda. Då är det bara en ledarskapsgrejj.

Hur löser ni det om hästen helt plötsligt slutar gå fram för skänkeln? Jo, ni skänklar hårdare, precis samma sak.

Nej, om hästen slutar gå fram skulle jag inte sitta o banka på hästen utan anta att något inte står rätt till. Jag hade kollat om hon haft ont, o så skulle jag kolla om det är något i mitt ridsätt som ställer till det. Tex att jag bör driva med sitsen o kanske smacka istället för att skänkla, eller i första fall kanske länga tygeln.

Grundhanteringen tränar jag på i vardagen, inte i samband med lastning.

Bör man inte sträva efter att lastning är en vardaglig sak som allt annat?

Så fick jag ändra om mitt tänk..har haft en häst som var lättlastad, men blev svår för att vårt tålamod tröt där vi plockade fram linor. Det blev bara värre och vi fick backa tillbaka bandet 10ggr, ändra attityd och träna i massor

på vissa hästar funkar ett rejält rapp riktigt bra, och då främst på hästar som bara är dumma och inte det minsta rädda. Då är det bara en ledarskapsgrejj.

Allvarligt? :banghead:

Hästar är aldrig dumma och protesterar dem finns det faktiskt orsaker ex rädsla, obehag, förstår inte uppgiften eller att den har ont.
De enda som är dumma i sammanhanget är vi människor faktiskt, som kräver så väldigt mycket att det egentligen är helt oresonligt med från vilka vi kräver det ifrån..vi har bara bestämt att det ska vara på ett visst sätt..punkt. Det kallar jag dumhet! Och ja, jag sållar mig in lika mycket där som övriga hästmänniskor som ibland lyckats förbise vad det egentligen är hästen försöker tala om i ett sammanhang..men att uttrycka sig som ovan begriper jag mig inte på.

Vi kan lära hästen eller vilket djur som helst att förstå vad det är vi vill att de ska göra eller hur dem ska förhålla sig till oss..men de kommer ALDRIG att se oss som en ledare ur det perspektivet likt en frontfigur i en hierarki..

Senast ändrad:

Att dina hästar inte ser dig som ledare betyder inte att min häst inte ser mig som ledare.

Hästar är precis som alla andra djur lata av naturen. Kan man välja en enklare väg så gör man det helt enkelt.

Så, vad skulle vara orsaken till en häst som TS häst här som helt plötsligt inte vill gå in i släpet? Den är inte rädd och tycker inte att släpet är obehagligt. Den har mest troligt inte heller ont eftersom den gick in på ditvägen, och det förstår alla gånger vad man vill av den.

På just det exemplet så verkar alla dina förklaringar inte fungera, så har du några fler?

Jag har haft just en sådan häst, den var lat och ville inte helt enkelt.

Men ärligt talat, i såna situationer så skiter jag fullständigt i vad hästen vill, jag bestämmer över hästen och säger jag gå in i släpet så ska den göra det. Hästen får ha åsikter ja, absolut. Men att vägra gå in i 4 timmar är HELT oacceptabelt.

Min häst och alla hästar som jag håller på med i övrigt vet hur de ska förhålla sig efter de förväntningar jag har genom att man lär dem och så är det för alla.
Vi har en bra relation och jag skulle aldrig drömma om att titulera mig som "hästens ledare" på det sättet för jag tror inte på att hästar ser oss som deras ledare helt enkelt. Tesen kan lätt styrkas om man som människa kliver in i en hästflock - du är inte den som leder eller bestämmer i flocken i samspelet som de har som grupp, du är inte samhörig på det sättet, du är en människa som möjligtvis ställer krav för stunden som de lärt sig rätta sig efter men gruppen klarar sig lika bra utan dig = du är ingen ledare.
Och det är därför jag inte köper sådana resonemang fullt ut när man ska prata om ledarskap över en häst.

En häst saknar förmåga att planera som vi gör utan lever mer i nuet vilket kan vara en förklaring som vi ändå trots det har svårt att kunna avgöra tex varför hästen plötsligt inte vill gå på släpet..Anledningen finns dock ändå i att den inte vill för att den känner obehag eller oro på något sätt även om den inte uttrycker det utåt så att vi inte uppfattar det, men det grundar sig alltid i upplevelser - altså, den vill inte. En teori kan vara att något varit obehagligt på ditvägen som faktiskt gjort att hästen inte vill gå in på hemvägen..kan vara småsaker men som ändå gör att hästen som alltid velat gå in plötsligt inte vill. I det stora hela behöver den inte ens vara transporten som är problemet utan något i omgivningen..så komplicerat kan det ju faktiskt vara.

Min förklaring duger utmärkt för att jag tänker analyserat inte bara konstaterar "hästen är dum" och jag anser det inte vara ok att slå ett djur till underkastelse, för det är vad du har beskrivit.

Senast ändrad:

Intressanta tankegångar, jag ser mig själv som ledare i min hästflock. Det baserar jag på att om något händer som gör hästarna/hästen rädda så söker de sig till mig.

De söker min trygghet och vägledning för hur de ska agera i olika situationer som är nya eller läskiga. Det tror jag inte de skulle göra om de bara accepterade mig.

Nu ska vi ta och rätta lite här.

DU bestämmer inte över dina hästar i din flock när du går ut i hagen. Jag gör det i min hästhage. Att de klarar sig bra utan mig säger ingenting, de klarar sig lika bra om jag tar ut hästen som kommer precis efter mig i rang. Så enligt din tes så har inte hästar någon rangordning alls isf :rofl:

Att du har analyserat duger inte som förklaring när du inte har en slutsats faktiskt. Utan slutsats är analyseringen helt meningslös och gör ingen skillnad för vare sig dig eller hästen.

Hästar i hagen använder våld mot varann, eller det kanske du har missat? Sen tror jag att du måste lära dig att se skillnad på att slå och slå. Det finns rätt sätt att slå och det finns fel sätt. Använder du fel sätt så kommer dels lastningen gå sämre nästa gång, hästen kommer bli rädd för dig och givetvis tappa förtroendet för dig. Har du en grinig häst så finns även risken för motattack.

Slår du en häst på rätt sätt så gör den som du vill, den förstår direkt vad den gjorde för fel och accepterar korrigeringen. Den har lika stort förtroende för dig efteråt som den hade innan, skillnaden är att den nu vet att den faktiskt måste göra som du ber den om, inte att du bara ger den förslag om hur den ska bete sig.

Så din analys ger jag noll och ingenting för. Ska du står och stirra på hästen i hur många timmar som helst tills den inser att den måste gå in i släpet iaf?
Jag har provat den metoden på en häst, efter 6 timmar gav jag upp och letade ny metod. Och det är den metoden jag kör med än idag.

Är du nyfiken på min metod så kan du kolla här http://www.youtube.com/watch?v=QFuoElCf57k
Där lyckades jag tillomed få fram lite krångel då hon aldrig hade gått in på ena sidan.

Teilani: Jag håller med dig fullständigt.

Hästar i hagen använder våld mot varann, eller det kanske du har missat? Sen tror jag att du måste lära dig att se skillnad på att slå och slå. Det finns rätt sätt att slå och det finns fel sätt.

Lägger mig i lite... ;)
Men jag vill påstå att en bra ledarhäst absolut inte använder våld i hagen. Har ett väldigt tydligt exempel på det, i många år har jag delat stall med en "gammelponny" som alltid varit ledaren i ponnyflocken han gått i.
Aldrig har jag sett honom bitas, sparkas eller på annat sätt "använda våld" mot andra hästar. Aldrig, under många år. Varken med gamla bekanta eller helt nya ponnyer som han aldrig förr träffat.
Han lägger bak öronen om han misstycker eller vill få en annan häst att flytta sig för honom. Och de flyttar sig, alltid.

Att säga att "det finns rätt sätt att slå" låter mest bara läskigt och obehagligt, faktiskt.

Är du nyfiken på min metod så kan du kolla här http://www.youtube.com/watch?v=QFuoElCf57k
Där lyckades jag tillomed få fram lite krångel då hon aldrig hade gått in på ena sidan.

Jag förmodar att du tycker att ditt filmklipp visar gott samarbete, en häst som ser dig som ledare och ett bra exempel på lastning?
Jag ser inte det. I mina ögon ser det inte så trevligt ut.
Dels kan jag tycka att om nu din häst ser dig som en bra ledare och litar på dig, varför är den då så skeptisk till att gå in på "fel" sida? Rimligen borde den väl tycka att det är helt okej oavsett sida i transporten.
Sedan undrar jag också varför den väljer att gå ifrån dig när den kommit ut ur transporten, hellre än att stanna vid dig?

Nej, jag anser mig inte bestämma över en hästflock på det sättet. Hästarna gör knappast som jag anser när jag inte är där. Hästar har absolut rang, men som jag sa jag tror inte på att den ser oss som deras ledare på det sättet.
Att vara ledare innebär inte enbart att bestämma även om jag bestämmer för stunden när jag är i hagen men jag har fortfarande mycket svårt för att kalla mig hästens ledare.

På vilket sätt menar du att du är deras ledare och speciellt när du inte befinner dig där?

Så du tycker inte att man bör analysera ett problem för att förstå vad det är som felar och förstå att det finns en orsak? Jösses..ja då ber man ju om missförstånd och problematik och kommer få problem om man inte vill analysera utan nöjer sig med att kalla hästen dum..fint.

En häst är en häst och kommunicerar på sitt sätt mellan varandra, vi är människor..eller anser du då lika gärna att det är ok att hästen sparkar dig för att hästar använder våld? Jag förstår inte hur du kan rättfärdiga faktiskt att det är okej att slå en häst på det sätt som du beskriver "ett rapp på arslet". Jag förstår inte din tankegång öht och i överlag uppfattar jag dig som oerhört aggressiv.

Vad har du för djursyn egentligen, eller uttrycker du dig bara klantigt?

Senast ändrad:

Fast det här med att hästar använder våld. Så visst gör de det om deras varningar har ignorerats. MEN - ingen ranghög häst detaljstyr någonsin en ranglägre. Utan den ranglägre behöver bara gå undan. Ibland två steg, ibland längre. Men att gå ur vägen/gå undan är allt som krävs. Inte att gå just ditåt eller att gå in just där eller liknande.

Det är jag fullt medveten om, och det är därför jag tycker att det borde vara så himla enkelt att lasta. Det enda jag säger till hästen är faktiskt "gå framåt". Vad kan vara enklare.

Sparrisen123: Att du aldrig har sett honom använda våld betyder inte att han aldrig har gjort det. Du befinner dig nog ganska kort tid i hagen om man jämför med de andra hästarna.

Och dessutom så behöver inte en bra ledare använda våld i tid och otid, då gör man fel. Jag som bor brevid hästhagen ser ofta hästarna använda våld mot varann, men oftast är det ju öron bakåt, fula miner, öppna munnar, sparkande bakben osv om inte träffar sitt mål just för att den undergivna flyttar sig. Hade den undergivna däremot inte gjort det så hade den ju blivit träffad.

Du var tydligen inte så bra på hästspråk märker jag. Att hon inte går in direkt handlar om missförstånd, och det borde du se rätt så tydligt. Hon frågar mig gång på gång vad jag vill egentligen, först försöker hon gå av men jag talar om att det är fel. Sedan försöker hon gå in, men tänker att nej, det är ju fel sida! Frågar igen om det verkligen är det jag vill, jag svarar med att lägga lite mer tryck på henne, då blir hon smått stressad och en sekund senare så inser hon att det är faktiskt in där jag vill, och vipps så står hon där inne.

Om jag får gissa så går vill hon gå till fönstret för att titta till sin fölunge som står o skriker innanför, därför går hon ifrån mig. Så det tror jag inte du behöver lägga så mkt vikt vid.

Dandylinn: Ang ledare så vet jag inte hur du läser riktigt. Men det jag skrev var att om jag tar ut hästen som du då skulle anse är ledare så faller inte flocken samman pga det, utan de fungerar alldeles utmärkt. Hur förklarar du då det?

Givetvis kan man vara ledare när man är i hagen, man behöver inte befinna sig där helatiden.

Givetvis tycker jag att man ska analysera problem, vart har jag skrivit något annorlunda??? Däremot ger jag inget för DIN analys utan resultat. En analys utan resultat är fullständigt meningslös tills man har ett resultat, en analys som slutar med "Jag vet inte" innebär att man måste ta hjälp av en tränare OMGÅENDE, helst typ nyss.

Om jag inte var ledare över mina hästar så skulle de kunna sparka mig, ja absolut. Nu är jag ledare vilket innebär att de inte sparkar mig. Men jag har haft en del hästar med rejäla problem, och de har sparkat och bitit efter mig innan jag har lyckats få ledarskapet.

Jag är inte ett dugg aggressiv, jag är väldigt lugn och tydlig i min hantering av hästar.

Sparrisen123: Att du aldrig har sett honom använda våld betyder inte att han aldrig har gjort det. Du befinner dig nog ganska kort tid i hagen om man jämför med de andra hästarna.

Jag har umgåtts med den ponnyn väldigt, väldigt många timmar. Både vid ihopsläpp med nya hästar, helt vanliga dagar, efter någon häst flyttat etc. och alltså inte bara ut - hämta min häst - in igen.

Du var tydligen inte så bra på hästspråk märker jag. Att hon inte går in direkt handlar om missförstånd, och det borde du se rätt så tydligt.
Då undrar jag fortfarande varför du är otydlig... En bra ledare är inte otydlig utan visar ganska klart: Flytta på dig. Då gör den som är lägre i rang det.
Det du missar på är att du inte är en häst och således inte kan (eller bör) bete dig som en häst.
En häst skulle inte be en annan häst gå in i en transport, det är det vi människor som gör.

Min ponny går in i alla transporter, oavsett vilken sida jag ber honom gå in på. Inte för att jag rycker i linan eller viftar med den bakom honom (vi behöver ingen lina) utan för att han litar på att det jag ber honom göra är okej. Det behöver liksom inte vara krångligare än så.

Jahaja, så du har aldrig varit med om missförstånd? Någonsin? Grattis!! Du måste vara ett totalt underbarn.

Kan inte du vara snäll och komma hit och träna mina hästar? Och lära mig hur man gör, för ärligt talat, om du aldrig har blivit missförstådd och kan lära ut det, då är jag beredd att betala nästa vad som helst för det.

Och jag sa flytta på dig, men hon visste inte vilken väg jag ville hon skulle ta, är det ett så konstigt verkligen? När jag aldrig har bett henne göra det jag ber henne om. Jag tycker faktiskt inte det. För mig är det helt logiskt. Första gången jag sitter upp på en häst så gör vi inte skänkelvikningar heller, men jag är ju inte du.

Först så måste jag bara säga att jag är förvånad över hur många som tycker att TS på något sätt agerat fel! Jag skulle också bli förbannad om någon jag bett om hjälp tog fram en pisk, höjer den och säger "nu ska hästjäveln in"! Jag skulle definitivt inte ha väntat på att människan faktiskt skulle göra något innan jag sa ifrån, som någon antydde.

Det är rätt sjukt att så många har så hård attityd mot hästar.

Hatten av till er som inte gör det och speciellt till TS som inte är rädd att säga ifrån och stå upp för sin häst :bow:

Först så måste jag bara säga att jag är förvånad över hur många som tycker att TS på något sätt agerat fel! Jag skulle också bli förbannad om någon jag bett om hjälp tog fram en pisk, höjer den och säger "nu ska hästjäveln in"! Jag skulle definitivt inte ha väntat på att människan faktiskt skulle göra något innan jag sa ifrån, som någon antydde.

Det är rätt sjukt att så många har så hård attityd mot hästar.

Hatten av till er som inte gör det och speciellt till TS som inte är rädd att säga ifrån och stå upp för sin häst :bow:

Fast jag ser inte att någon ansett TS agerat fel, inte ens de som likt jag anser att ett rapp kan vara berättigat. Men det ska vara ägarens val i så fall.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 237
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 752
Senast: co-SMAD4
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka