Konstigt agerande av ridskolechef?

Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?

Precis det här har jag erfarenhet av med min fd häst. Han var hur lätt som helst att lasta tills jag en gång fick för mig att stänga den lilla luckan bak när vi åkte. Det var inte populärt och jag hade jättesvårt att lasta honom efter det. Han tyckte helt enkelt inte om att vara helt instängd och det satt kvar i hans huvud länge.

Vi provade också att stänga helt bak och det fungerade inte heller för oss, i vårt fall tror jag det berodde på att ventilationen blev för dålig men vi upptäckte redan under färd att hästarna inte verkade trivas och åkte med i släpet en bit för att se vad som var fel så det blev aldrig problem med lastningen. Och det är bara en av säkert mer än hundra saker som kan göra en häst svårlastad.

Jag undrade också varför hon inte föreslog det direkt, i efterhand känns det som jag borde kommit på det själv, men när jag inte gjorde det hade hon gärna fått berätta det...

Ja varför inte bara fråga varför hon inte kom med det förslaget direkt?

För mig är det skillnad i att vara ledare och bestämma.

Hästar lär sig att lyssna på oss och enligt mig är vi inte deras ledare på det sättet nej iom att en häst som inte tränas till vår hantering kommer ju inte heller att lyssna. Likaså kommer en häst aldrig att ta efter vårat beteende (vilket nog är den största anledningen av min uppfattning i frågan)

Anledningen till att jag har svårt att se människan som direkt "hästledare" är för att man blandar ihop en riktig hästledares (i en hästflock) egenskaper och uppgifter mot vad det är vi gör i hantering av häst.
Det är inte samma sak och därför bör vi inte jämföras lika heller.

Men jag kan släppa detta och inse att vi har olika syn på saken helt enkelt.

Din andra fråga ang våld och det är för mig när man använder tillhyggen för att göra illa någon annan i ett tvingande syfte tex, otrevlig uppförande/i detta fallet hantering eller ex överdriven bestraffning.
Att vara våldsam är ofta något som inte är en vidare trevlig handling.

Att hålla i ett spö innebär inte våld nej, sättet det brukas på är avgörande vad man klassar det som. Drämmer man till en häst hårt med ett spö så att det bara viner om det.. så ja, nog kan jag klassa det som våld. Används ett spö som en förlängd arm eller skänkel likt mer duttande så är det troligen inte våld.

Oavsett så anser man inte en häst vara dum utan att först tänka efter "varför vill den inte?" eller att man måste träna den till att förstå.

Senast ändrad:

Hästar lär sig att lyssna på oss och enligt mig är vi inte deras ledare på det sättet nej iom att en häst som inte tränas till vår hantering kommer ju inte heller att lyssna. Likaså kommer en häst aldrig att ta efter vårat beteende (vilket nog är den största anledningen av min uppfattning i frågan)

Anledningen till att jag har svårt att se människan som direkt "hästledare" är för att man blandar ihop en riktig hästledares (i en hästflock) egenskaper och uppgifter mot vad det är vi gör i hantering av häst.
Det är inte samma sak och därför bör vi inte jämföras lika heller.

Men jag kan släppa detta och inse att vi har olika syn på saken helt enkelt.

Din andra fråga ang våld och det är för mig när man använder tillhyggen för att göra illa någon annan i ett tvingande syfte tex, otrevlig uppförande/i detta fallet hantering eller ex överdriven bestraffning.
Att vara våldsam är ofta något som inte är en vidare trevlig handling.

Att hålla i ett spö innebär inte våld nej, sättet det brukas på är avgörande vad man klassar det som. Drämmer man till en häst hårt med ett spö så att det bara viner om det.. så ja, nog kan jag klassa det som våld. Används ett spö som en förlängd arm eller skänkel likt mer duttande så är det troligen inte våld.

Oavsett så anser man inte en häst vara dum utan att först tänka efter "varför vill den inte?" eller att man måste träna den till att förstå.

Mina hästar gör det :)
Många hästar jag har haft har lagt sig ner om jag sätter mig på huk. När jag longerar så kommer det naturligt för dem att sätta bakdelen mer under sig om jag gör detsamma. Likaså om jag gör en galoppfattning i mitten så fattar de oxå galopp.

Så även det argumentet köper jag inte riktigt. Mina hästar härmar mig i allra högsta grad.

Bestraffning hoppas jag inte att någon sysslar med, oavsett vad man använder för metoder i sin hästhantering.

Sen tycker jag att det finns olika typer av våld. Skulle du tex peta på min häst med ett spö så skulle det vara våld för honom, även om han inte får fysiskt ont av behandlingen så skulle hans kroppspråk och blick tala ett väldigt tydligt språk.

Jag tror att vi helt enkelt ser detta ur olika synvinklar, det du förklarar för mig nu ang att ta efter i beteende ser jag som inlärt beteende :)

Inlärt trots att det fungerar första gången man provar?

Mja, det känns inte som det.

Det finns allra möjliga konstiga sätt att lasta hästar.
Bevittnade en gång en lastning av en häst, där hästen var riktigt rädd för att kliva på, och en medhjälpare försökte lösa detta med hjälp av en hagstolpe som svingades i arslet allt vad man kunde på hästen samt pickades i revbenen på hästen med den spetsiga kanten när hästen försökte gå på sidan :eek:

.

Första stycket:
jo, men jag har heller aldrig påstått mig vara flockledare.
Jag påstår att jag bestämmer en massa över mina hästar. Och förväntar mig, likt flockledaren för allt i världen, att de accepterar detta.

Andra stycket:
Har du sett Hempfling på film? Där är hästarna duktiga på att ta efter kroppsspråket. Likadant när man tittar på hur Jolanda Adelaar Rossi tränar frihetsdressyr med sina hästar.

Tredje stycket: kan köpa din defintion men tycker att du är onödigt petig och mer eller mindre med avsikt missförstår i diskussionen i den här tråden.

Som jag ser det är poängen, oavsett vilka ord vi väljer, att jag som människa/hästförare förväntar mig att hästen ska göra det jag ber den om.
Om hästen förstår uppgiften men säger "nej" så håller jag med dig om att man ska ha tränat så hästen inte behöver/vill säga nej, men det handlar fortfarande om en oenighet om ledarskapet/vem som bestämmer.

Kanske skulle kunna vara något med lastbilen påvägen dit(försöker komma på om det var något som skiljt sig från dom andra gångerna..) bilen kördes inte vårdslöst iallafall :)

En gång så hade de lagt på oljegrus nyligen och det smattrar ju rejält under bilen, vilket inte uppskattades av min häst direkt, en annan gång var det gropar i vägen och vägskylten som skulle varna för dessa gropar låg nerkörd i diket så jag hann inte bromsa in tillräckligt. En annan gång så var det asfaltering och en stoooor maskin där det faktiskt slog ut eldslågor undertill kröp fram och givetvis blev det köbildning och jag hamnade med släpet precis bredvid denna monstermaskin. Sådana där incidenter kan nog påverka känsliga hästar

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 237
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 752
Senast: co-SMAD4
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka