Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför inte bara fråga henne?
Precis det här har jag erfarenhet av med min fd häst. Han var hur lätt som helst att lasta tills jag en gång fick för mig att stänga den lilla luckan bak när vi åkte. Det var inte populärt och jag hade jättesvårt att lasta honom efter det. Han tyckte helt enkelt inte om att vara helt instängd och det satt kvar i hans huvud länge.
Jag undrade också varför hon inte föreslog det direkt, i efterhand känns det som jag borde kommit på det själv, men när jag inte gjorde det hade hon gärna fått berätta det...
För mig är det skillnad i att vara ledare och bestämma.
Hästar lär sig att lyssna på oss och enligt mig är vi inte deras ledare på det sättet nej iom att en häst som inte tränas till vår hantering kommer ju inte heller att lyssna. Likaså kommer en häst aldrig att ta efter vårat beteende (vilket nog är den största anledningen av min uppfattning i frågan)
Anledningen till att jag har svårt att se människan som direkt "hästledare" är för att man blandar ihop en riktig hästledares (i en hästflock) egenskaper och uppgifter mot vad det är vi gör i hantering av häst.
Det är inte samma sak och därför bör vi inte jämföras lika heller.
Men jag kan släppa detta och inse att vi har olika syn på saken helt enkelt.
Din andra fråga ang våld och det är för mig när man använder tillhyggen för att göra illa någon annan i ett tvingande syfte tex, otrevlig uppförande/i detta fallet hantering eller ex överdriven bestraffning.
Att vara våldsam är ofta något som inte är en vidare trevlig handling.
Att hålla i ett spö innebär inte våld nej, sättet det brukas på är avgörande vad man klassar det som. Drämmer man till en häst hårt med ett spö så att det bara viner om det.. så ja, nog kan jag klassa det som våld. Används ett spö som en förlängd arm eller skänkel likt mer duttande så är det troligen inte våld.
Oavsett så anser man inte en häst vara dum utan att först tänka efter "varför vill den inte?" eller att man måste träna den till att förstå.
För mig är det skillnad i att vara ledare och bestämma.
Hästar lär sig att lyssna på oss och enligt mig är vi inte deras ledare på det sättet nej iom att en häst som inte tränas till vår hantering kommer ju inte heller att lyssna. Likaså kommer en häst aldrig att ta efter vårat beteende (vilket nog är den största anledningen av min uppfattning i frågan)
Anledningen till att jag har svårt att se människan som direkt "hästledare" är för att man blandar ihop en riktig hästledares (i en hästflock) egenskaper och uppgifter mot vad det är vi gör i hantering av häst.
.
Sv: Konstigt agerande av ridskolechef?
Kanske skulle kunna vara något med lastbilen påvägen dit(försöker komma på om det var något som skiljt sig från dom andra gångerna..) bilen kördes inte vårdslöst iallafall