Löshoppa, hur högt?

Sv: Löshoppa, hur högt?

Löshoppning bör göras av personer med vana, det är mkt viktigt med avstånd osv. Många tror att det bara är att "jaga" runt hästen/ponnyn.

Jag har sett många konstiga tillvägagångssätt och ibland skulle man kunna gråta :cry: så som folk behandlar sina hästar! Och då talar jag om människor som har utbildning eller sägs ha det och de som inte har det, alla lika odugliga, tyvärr!

En kunnig person som har "känsla" och kunskap att "lära" och utbilda hästen/ponnyn och som med vant "öga" kan se hästens/ponnyns förutsättningar till löshoppning, den personen anpassar höjden efter individens förmåga, alltså så kan man inte svara på hur högt:confused: man kan löshoppa utan det beror på hur duktig du är som löshoppar hästen och vad hästen har för förutsättningar som individ till att löshoppa!:bow:

Holländsk häst (med fullblodsinslag), 154 cm, är löshoppad 140 cm som han tog sig över med lätthet trots lite för lågt grundtempo. :smirk:

Jag löshoppade min ponny oftast runt 1m,
hon är en welsh på 138cm.
men som högt när vi ville se vad hon klara var det 140cm :angel:

Min nuvarande häst (halvblod 160cm) har jag löshoppat 2 gånger & då var de högsta runt 145cm.

men jag brukar mest löshoppa för att dom tycker det är kul .
så hinderna brukar ligga runt 1m så dom lätt klarar det :)

Min 7-åriga c-ponny har löshoppat 80 cm men hon skulle nog klara högre :idea:

min fyra åring har löshoppat 120 utan problem :D. han är korsning mellan Tinker och halvblod (han är bebis till mitt halvblod :banana: ).

Min åtta åring har löshoppat 170 :D ;) . jag är väääldigt stolt över henne :D Hon är ett svenskt halvblod.

=) Det enda som begränsar, är väl hur höga hinderstöd man kan skaffa fram,eller.... ;) :bump:

Hade ett stort halvblod innan. Löshoppade dock bara honom i utbildningssyfte när han var 2-4 år. Sen på lite äldre dar gjorde jag mest det för att han tyckte att det var kul. Men generellt sett aldrig högre än 1,30 m, mellan 1,10 och 1,25. En gång när vi skulle kolla kapaciteten blev det 1,60 m. Sen räckte det..

Jag löshoppade min häst ungefär en gång i månaden, men kan inte göra det längre eftersom jag har bytt ridhus och man inte får löshoppa i det nya och de har låst hinderboden i det förra :(
Löshoppade mest för att han tycker att det är så satans skoj :D

Brukade låta honom gå över ungefär 50, 50, 70, 70, 90, 110, 120, 130. Passade honom perfekt :rofl:

Lipizzaner, 146,5 cm.

min 3åring har vi hoppat ganska högt med.
vi hoppar var 2/3:e vecka och då ligger hindrena på 120 / 130 .
Hon får mkt berömm från alla möjliga "höga" människor inom aveln . :) .

hon är ett halvblods sto :) .

se bild på min sida :)

har kört 1.10 på ridskolepålle :) medryttar pållen vad jag vet har bara kört 1m sen nitar hon :(

Mitt arabsto (147cm) har löshoppat 130cm. Med ryttare har hon hoppat 125cm. Hon är 18 år gammal så jag är stolt över det :D

KL
Vi löshoppar varje vecka.
Lillhingsten som är 1.28 hoppar ledigt 1.30. Honom släpper vi bara i ridhuset så hoppar han runt i 15 varv utan att stanna. Han vet vad han ska göra. Stannar på komando om vi ska höja.
De andra som är C-D ponnier hoppar vi runt 90-1.30 med beroende på utbildning, dagsformen och humöret.

Hur högt brukar ni löshoppa när ni gör det?
Och hur högt har din häst löshoppats? (Glöm inte skirva ras)

Min ena häst har löshoppats 120 och hon är en kallblodstravare :) Min andra häst har aldrig löshoppat men jag skulle tro att han skulle kunna hoppa rätt högt!:love:

Halvblod alla tre: Först sto f :95 löshoppas upp till ca 1.60. Halvsystern f: 99 ca 1.50 och slutligen "bebisen" som är f: 03 ca 1.30. Har oftast med tränare annars är vi några stycken i stallet som hjälps åt :)

Halvblodskorsning 160 cm. Ca 130 oxer. Hon var dock en halvmeter över..

Jag löshoppade mitt fullblod 2 gånger i månaden och vi körde mest gymnastik och träning av läskiga hinder. han var 5 år och 1.64 hög.
Högsta var planket på 1.50 och i videon är det väl runt 1.35. Han hade ingen snygg hoppteknik men ett hjärta av guld.

Ett litet språng:
bloomernash5.jpg

Stoet som är ett halvblod på 1.60 har hoppat 1.60 på löshoppning och 1.50 med mig. Ponnyn som är irländsk import på 1.47 har hoppat 1.20 på löshoppning, men 1.40 med mig på. Han överhoppar sig så mycket, speciellt på löshoppning, så han låg på 1.60, o kom då på att det var väldigt högt, o vågade inte hoppa högre då, eftersom han skulle behövt hoppa 1.70 då (lite trög :angel: )!!

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
598
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 011
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar