Löshoppa, hur högt?

Joyride

Trådstartare
Hur högt brukar ni löshoppa när ni gör det?
Och hur högt har din häst löshoppats? (Glöm inte skirva ras)

Sv: Löshoppa, hur högt?

Min 6-åriga D-ponny arabkorsning har jag löshoppat med 90 cm. Han hade säkert klarat högre om jag valt att bygga upp det ännu högre, men jag använder inte löshoppningen till att se hur högt hästen kan hoppa utan mer få finputsa sin hoppteknik utan en ryttare på ryggen.
Mitt russ har jag också löshoppat 90 cm och han skulle säkert klara högre med, för han har hoppat 1 meter med ryttare på.

Jag har alltid löshoppat min dressyrhäst (hbl -95 ca 1,66) för variationen men själv hoppar jag med skräckblandad förtjusning.......har nöjt mig med en 1.20 bana.

Däremot har vi löshoppat en bra bit över 1.50 :o de flesta tycker nog att jag ska byta inriktning :D
Numera efter en vrickning fram är jag rädd för höjder men gymnastikhoppar gärna men dock för sällan....

Löshoppade mer när hon var yngre... Hon är löshoppad runt 1,40. Spelar inte så stor roll. Hon fick göra det för att lära sig. Nuförtiden får hon löshoppa när vi får bakslag och behöver få lite nytt självförtroende. Annars kan hon få göra det för att hon tycker det är roligt. Hoppar henne sällan högre än 1,20. Det handlar inte om att hon ska hoppa högt...

Halvblod med fullblodsinslag, 156 cm.

Vi brukar löshoppa hästarna ca 1 gång /vecka, mest för att dom ska få lite varierad träning/motion.

Vi använder oss alltid av en 3kombination med ett galoppsprång mellan varje samt oxer i mitten. Hoppas varierat från båda håll.

Min brukar jag hoppa runt 80-1m.
Dom under inridning brukar ligga på 40-70 cm.

Ibland, om jag känner att hon behöver det, så brukar min ligga runt 1,30-1,40 kanske.
Har även testat att löshoppa henne så högt hon klarar (hade dom 2 rättuppstående på ca 1m och sedan höjde jag bara oxern) och hon klarade tills stöden tog slut ;)
Men det var bara en gång, använder löshoppningen mer för motion än att pressa i höjderna.
Kan tillägga att stöden inte var sånadär megahöga (typ 2,20) men dom var inte mini heller, utan mittemellan någonstans.

Hon är förresten ett svenskt halvblod på 1,63.

Halvblodet har löshoppat 1,30bana. Varmblodet 1,50 bana 1,60 räcke. Araben 1meter men henne löshoppar vi inte så ofta.
Halvblodet och varmblodet löshoppar vi 1gång ca varannan vecka och ofta ligger hindrena på 1 meter 1,10 mest för att jag är mer för dressyren araben löshoppar vi en gång varannan månad o hindrena brukar ligga på 80 90.

En bild på första gången vi löshoppade varmblodet!
IMG_0612.jpg

Ena D-ponnyn har löshoppat 140 cm, skulle säkert klara mer... (7 år)

Den andra D-ponnyn har vi löshoppat ca 130 cm, har löshoppats 150 cm innan... (9 år)

Sen dom andra hästarna/ponnierna ligger runt samma nivå, hästarna hoppar ngt högre. :)

Det beror ju lite på vad man har för avseende med löshoppningen. Tex unghästarna ska ju matchas för 3-års test så dom brukar få ligga på något språng på 1.20-1.30. Om dom har kappacitet vill säga. Dom lite äldre hästarna brukar vi variera med lite olika höjd,sätta in lite "konstigt" i hindret typ grind/vatten matta, variera glp språng emellan hindren, lägga bommar osv.. Variationerna är ju oändligt många.. Dom ska ju få ökat självförtroende och få tänka lite själva..

Omkring 1m enstaka språng på högre.
Brukar rulla över lågt, sen höja upp några språng, sen sänka sista gången.

Som högst har hästen hoppat 1.30.

Hbl, blir 4 till våren.

8092184.jpg

Skutt på 1 meter 1 januari iår

[QUOTE

8092184.jpg

Skutt på 1 meter 1 januari iår[/QUOTE]

Är det 1 m ? Jag tycker det ser lägre ut, men det är kanske bara vinekl :)

Vinkeln, och han som hoppar stort.
Du ska se kortet på 1.30 ;)

Vi löshoppar runt 1m-1,20 ibland nåt högre språng. Min tant är ett halvblod e Chapman född -96. Slänger in en bild som är tagen under igånsättning därför är hon lite kantig.. :angel:

2458483.jpg

2458485.jpg

8092906.jpg

Hittade ett annat kort, här 1.20.
Ursäkta kvalitén...

lite olika beroende på vad för övning vi sätt upp men 70-90 är max när vi haft stuts och liknande.. jag löshoppar min häst för skojs skull.. inte för att höjdhoppa men har testat att höja lite granna ibland.

110cm. varmblodig travare

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_1/02260000-02269999/640x480/2261481.jpg här hoppar han 90-95cm

Min c-ponny har löshoppat 130 cm. skulle säkert klara högre men hinderstöden vi hade var inte högre :rofl: hon är korsning importerad i från tyskland

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
598
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 011
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar