Löshoppa föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AmelieA
  • Startdatum Startdatum
A

AmelieA

Kan man löshoppa föl? Hur högt hoppar isåfall era föl? Visa bilder! :D

Sv: Löshoppa föl?

"Nej till "barnarbete"
Vid det årets sista möte i Warendorf för de tyska förbunden
beslöt man enhälligt att ta ställning emot och säga nej till löshoppning av föl och ridning av 2-åriga hingstar för att höja värdet av desamma.

Delegaterna från de tyska förbunden beslöt enhälligt att ta avstånd från annonskampanjer med foton och videos som visar föl i löshoppning och samma sak gäller ridning av 2-åriga hingstar i samband med premiering.

De deltagande företrädarna var överens om att alla sådana reklammetoder ska motarbetas och inte användas av förbundsmedlemmar. Ordföranden för FN -Avel Klaus Miesner var mycket nöjd med utslaget av omröstningen: Barnarbete-nej."

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=90325

Jag har löshoppat föl men inte högre än 30 cm. Har gjort kryss så att de kunnat välja själva. Syftet har främst varit att få lite variation.

Visst kan man löshoppa sina föl men det är ju inte frågan om någon direkt träning och man höjer ju inte upp.
Din fråga om hur högt fölen löshoppar blir lite konstig tycker jag.

Mina får ta några språng tillsammans med mamman på ca 20-30 cm bara för att lära sig hur det hela går till, att man springer runt i löshoppningsringen utan stress och att bommarna inte är några läskiga monster.
Detta gör jag två-tre gånger innan fölungen vänjs av.

Sedan får mina fölungar lösgaloppera ca varannan/var tredje vecka under vintern och våren, ingen hoppning alls men oftast ligger det bommar på marken eftersom jag passar på att ta dem samtidigt som jag löshoppar de andra hästarna.

När de sedan kommer hem från betet som ettåringar fortsätter jag med lösgaloppen och runt årsskiftet (alltså när de blir två) lägger jag upp små hinder, 30-50 cm. Unghästarna är då trygga med uppgiften och ser inget konstigt med att det kommer små hinder. Under våren blir det lite mer hoppning av det hela men aldrig på några höjder, max 1 m och de går aldrig många språng. Så håller vi på fram till årsskiftet (alltså när de blir tre), då trappar vi upp hoppningen så att de är klara för treårstestet lagom till våren och går på de höjder som de ska göra där (och lite till för dem som har talang).

Detta skapar lugna och trygga unghästar som vet vad som förväntas och som är väl förberedda för uppgiften att löshoppa.

Det värsta jag vet är faktiskt folk som har bråttom med löshoppningen och bara ser till "hur högt hästen kan hoppa". Ofta ser man pressade unghästar som till varje pris ska upp på höjder efter två-tre löshoppningtillfällen. :mad: Det tar längre tid att bygga förtroende för uppgiften utan att man ska pressa dem till höga språng direkt.

"Nej till "barnarbete"
Vid det årets sista möte i Warendorf för de tyska förbunden
beslöt man enhälligt att ta ställning emot och säga nej till löshoppning av föl och ridning av 2-åriga hingstar för att höja värdet av desamma.

Delegaterna från de tyska förbunden beslöt enhälligt att ta avstånd från annonskampanjer med foton och videos som visar föl i löshoppning och samma sak gäller ridning av 2-åriga hingstar i samband med premiering.

De deltagande företrädarna var överens om att alla sådana reklammetoder ska motarbetas och inte användas av förbundsmedlemmar. Ordföranden för FN -Avel Klaus Miesner var mycket nöjd med utslaget av omröstningen: Barnarbete-nej."

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=90325

Himla bra beslut av de tyska förbunden.Hoppas nu bara att Sverige också hänger på detta.Vi har ju tyvärr redan drabbats av detta tråkiga sätt att marknadsföra föl(auktionen i Flyinge).Har tom råkat ut för fölspekulanter som frågar efter video där fölet löshoppar.Är ju totalt vansinnigt:devil:skaderisken är stor och risken att skrämma den lilla ungen för all framtid finns också om något skulle inträffa.Finns ingen som helst anledning att löshoppa föl.Undersökningar finns som visar att unghästar som löshoppas under uppväxten inte blir ett dugg bättre hopphästar än de som inte gör det.

Visst kan man löshoppa sina föl men det är ju inte frågan om någon direkt träning och man höjer ju inte upp.
Din fråga om hur högt fölen löshoppar blir lite konstig tycker jag.

Mina får ta några språng tillsammans med mamman på ca 20-30 cm bara för att lära sig hur det hela går till, att man springer runt i löshoppningsringen utan stress och att bommarna inte är några läskiga monster.
Detta gör jag två-tre gånger innan fölungen vänjs av.

Sedan får mina fölungar lösgaloppera ca varannan/var tredje vecka under vintern och våren, ingen hoppning alls men oftast ligger det bommar på marken eftersom jag passar på att ta dem samtidigt som jag löshoppar de andra hästarna.

När de sedan kommer hem från betet som ettåringar fortsätter jag med lösgaloppen och runt årsskiftet (alltså när de blir två) lägger jag upp små hinder, 30-50 cm. Unghästarna är då trygga med uppgiften och ser inget konstigt med att det kommer små hinder. Under våren blir det lite mer hoppning av det hela men aldrig på några höjder, max 1 m och de går aldrig många språng. Så håller vi på fram till årsskiftet (alltså när de blir tre), då trappar vi upp hoppningen så att de är klara för treårstestet lagom till våren och går på de höjder som de ska göra där (och lite till för dem som har talang).

Detta skapar lugna och trygga unghästar som vet vad som förväntas och som är väl förberedda för uppgiften att löshoppa.

Det värsta jag vet är faktiskt folk som har bråttom med löshoppningen och bara ser till "hur högt hästen kan hoppa". Ofta ser man pressade unghästar som till varje pris ska upp på höjder efter två-tre löshoppningtillfällen. :mad: Det tar längre tid att bygga förtroende för uppgiften utan att man ska pressa dem till höga språng direkt.

Jag förstår inte varför du tycker det var konstigt att jag frågade hur högt ni löshoppar fölen, när du lite längre ner i texten skrev att dina föl hoppar 20-30cm :confused: Jag ville nämligen bara veta hur stora bommarna/hindrerna kan vara utan att det blir så att man pressar fölet. Men nu vet jag att man lägger en bom på marken ungefär, så tack!

Jag tycker gott att man kan löshoppa föl. kanske inte direkt ren löshoppning men träning i form av att man åker till ridhuset (vi gör det) och låter dem springa runt med sin mamma eller annan kompis (föl/åring)

Vi brukar lägga upp ett mkt litet hinder som de får skutta över ett par ggr. Ser inget skadligt i detta alls är ju helt naturligt för föl att kunna hoppa redan från första dagen.

Detta gör vi en eller möjligen två ggr för att de skall få känna tryggheten med sin mamma. Sedan börjar vi inte själva löshoppningsträningen fören de är 1,5-2år

Jag löshoppar mina föl. Bommar på marken och ca 20-30 cm. Jag tycker att det är bra att de har sett bommar när de är små, och att mamman kan visa dem att det inte är farligt.
Affe
"http://www.youtube.com/v/UWDfMqXRuUY

.Finns ingen som helst anledning att löshoppa föl.Undersökningar finns som visar att unghästar som löshoppas under uppväxten inte blir ett dugg bättre hopphästar än de som inte gör det.

Det finns väl inga undersökningar som visar att de blir sämre av det heller. Jag tycker att det är kanon att kunna låta fölen löshoppa/lösgaloppera lite då och då. Främst om man inte har tillgång till naturhinder i hagarna som de kan lära sig att lyfta benen över och träna upp balans,taxering och smidighet på.

Kan kan man ju, själv ser jag inte att det är någon nödvändighet och har aldrig gjort det med mina föl.

Men får de springa med mamman och galoppera över en bom/upphöjd bom helt utan tvång så ser jag inget fel i det.

Naturligtvis ska man aldrig pressa eller stressa en sådan liten, utan det ska ske helt frivilligt!

tycker det är helt ok att låta ett föl springa med sin mamma någon gång och skutta över en bom men att träna löshoppning eller att ha med det på bedömningar tycker jag är helt fel. Våra föl brukar få hoppa över ca 30 cm
såhär såg det ut första gången vår hingst hoppade han var ca 5 månader då
2008-10-1108_08_0001.jpg

här fick han för sig att hoppa på ett annat sätt:
2008-10-1108_02_0001.jpg

Vi har släppt våra fölungar efter sina mammorna över några bommar.
Allt har varit i syfte att dom ska ha kul och få lite variation.
Fölungarna älskar det!! Bild på den ena fölungen:
1kdjdadfy5dukk3e4g3wdhnwad8isoijqjficlfyc.jpg

kl

Ser inte heller något fel med att låta fölisarna springa med mamma och skutta några gånger.
Här är våran lilla Sheratonbebis.
22968610.jpg

Vilken fin Sheraton fölunge! vad är det för stam på mödernet? Har två 5 åringar efter Sheraton!!

Min fölis fick löshoppa vid ett tillfälle
Lphoppjunli18.jpg

När han var ca 5mån började jag rida igång hans mamma, vid ett tillfälle var hela ridbanan full med hinder fölis hoppade alla hinder på alla håll fast det störst var 70cm, där fanns inget stopp på honom. (mamma hoppade inte)

Så bara de får göra vad de tycker är kul så ser jag inga problem med att busa med lite hinder.

Föl ska absolut inte tvingas utan få göra det i sin takt, då slutar de när de inte orkar mer.

Jag brukade ha med Glória när jag tränade Blossom :D Trodde inte hon skulle hoppa men det gjorde hon med bravuuuuur :D

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
865
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 069
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 425
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka