A
AmelieA
Kan man löshoppa föl? Hur högt hoppar isåfall era föl? Visa bilder!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
"Nej till "barnarbete"
Vid det årets sista möte i Warendorf för de tyska förbunden
beslöt man enhälligt att ta ställning emot och säga nej till löshoppning av föl och ridning av 2-åriga hingstar för att höja värdet av desamma.
Delegaterna från de tyska förbunden beslöt enhälligt att ta avstånd från annonskampanjer med foton och videos som visar föl i löshoppning och samma sak gäller ridning av 2-åriga hingstar i samband med premiering.
De deltagande företrädarna var överens om att alla sådana reklammetoder ska motarbetas och inte användas av förbundsmedlemmar. Ordföranden för FN -Avel Klaus Miesner var mycket nöjd med utslaget av omröstningen: Barnarbete-nej."
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=90325
Hende jeg købe mit føl af löshoppede ikke føllene direkte men der lå altid en cavaletti eller en bom på ridbanen, som Wladimir synes var sjov at hoppe over
Her er to videoer hvor han også hoppa lidt
27 dage gammel
http://www.youtube.com/watch?v=i4ry6p8hb9s
5½ mdr gammel
http://www.youtube.com/watch?v=nJqbN_WKqYU
Visst kan man löshoppa sina föl men det är ju inte frågan om någon direkt träning och man höjer ju inte upp.
Din fråga om hur högt fölen löshoppar blir lite konstig tycker jag.
Mina får ta några språng tillsammans med mamman på ca 20-30 cm bara för att lära sig hur det hela går till, att man springer runt i löshoppningsringen utan stress och att bommarna inte är några läskiga monster.
Detta gör jag två-tre gånger innan fölungen vänjs av.
Sedan får mina fölungar lösgaloppera ca varannan/var tredje vecka under vintern och våren, ingen hoppning alls men oftast ligger det bommar på marken eftersom jag passar på att ta dem samtidigt som jag löshoppar de andra hästarna.
När de sedan kommer hem från betet som ettåringar fortsätter jag med lösgaloppen och runt årsskiftet (alltså när de blir två) lägger jag upp små hinder, 30-50 cm. Unghästarna är då trygga med uppgiften och ser inget konstigt med att det kommer små hinder. Under våren blir det lite mer hoppning av det hela men aldrig på några höjder, max 1 m och de går aldrig många språng. Så håller vi på fram till årsskiftet (alltså när de blir tre), då trappar vi upp hoppningen så att de är klara för treårstestet lagom till våren och går på de höjder som de ska göra där (och lite till för dem som har talang).
Detta skapar lugna och trygga unghästar som vet vad som förväntas och som är väl förberedda för uppgiften att löshoppa.
Det värsta jag vet är faktiskt folk som har bråttom med löshoppningen och bara ser till "hur högt hästen kan hoppa". Ofta ser man pressade unghästar som till varje pris ska upp på höjder efter två-tre löshoppningtillfällen. Det tar längre tid att bygga förtroende för uppgiften utan att man ska pressa dem till höga språng direkt.
.Finns ingen som helst anledning att löshoppa föl.Undersökningar finns som visar att unghästar som löshoppas under uppväxten inte blir ett dugg bättre hopphästar än de som inte gör det.
Åh, vilket sött föl! Tack för att du skrev i tråden