Löshoppa 6-åring första gången

F

Frankiiee

Jag köpte mitt varmblod för ca snart ett år sen.
Han har aldrig blivit löshoppad förutom när jag har ställt upp ett liiitet hinder i rundpaddocken och det går fin fint.
Nu ska jag löshoppa honom för första gången på 6 år. Vad skulle ni ge för tips?
Jag har aldrig gjort detta och hade gärna hört från någon med erfarenhet, kanske någon som har ett varmblod med bra hopp-anlag?
Han fyller faktiskt 6 år idag :)
Jag tänkte löshoppa honom för just att han saknar muskler i bakdelen. Dom börjar komma smått men löshoppning är väl en bra grej att göra för att bygga upp musklerna?

Sv: Löshoppa 6-åring första gången

Jag har också ett varmblod, men hon är 13. Första gången jag skulle löshoppa henne var i höstas, hon fattade knappt vad hon skulle göra. Men tillslut förstod hon och hon bara flög över. Låt det ta tid, vissa fattar snabbt och vissa lite långsammare. Sist jag löshoppade henne hade vi några andra hästar med samtidigt i paddocken, hon fick då titta hur dom gjorde och sedan hoppade hon själv, då förstod hon bättre. Sedan är ett hett tips att alltid vara minst 2!

Lycka till:)

/Lisa

Ja jag tänkte löshoppa honom med en annan i stallet :)
I går byggde jag upp ett hinder i rundpaddocken och det hoppade han 90 cm för första gången.
Tyvärr rev han på 1m men då var han också suuuper svettig och trött :)

kul att det gick bra! hoppa honom inte för högt bara, då är risken att han tar med sig det till nästa gång. Jag menar att om han blir trött och river kanske han river hårt någon gång och sedan blir rädd för att hoppa, klandrar inte på dig att han rev på 1 m. Jag var ju inte där och såg HUR han rev! jag vara varnar och tipsar dig.
Hoppas det går fortsatt bra med din häst
/Lisa :D

Jo precis men det tänkte jag på :) lite logiskt haha!
Jag ska försöka snart igen när man är två så får jag se hur det går.
Tror han kommer sticka i paddocken haha.

Spelar ingen roll om du har kallblod, varmblod eller halvblod, löshoppning skall göras på samma sätt tycker jag.

Först sätter du upp ett hjälp hinder, ha sedan 1-2 galoppsprång till nästa hinder som är en oxer. Lägg ner alla bommar på marken så får han gå igenom där först den kan ni sätta upp det till små kryss på båda hinder osv.

Viktigt att inte höja för fort, det skall vara kul att hoppa:)

Tack för tipset :)

Något som jag har haft problem med är avståndet mellan hindren.
Hur långt är ett normalt avstånd för en häst? Är det olika...eller kan man gå efter ett visst mått. Jag har hört typ 1-2 m.

Nej inte så lite:eek: 1 galoppsprång är 7,30 (brukar jag ha), funkar bra på mina men låt hästen galoppera in och så ser du om du behöver länga eller korta, alla har inte lika galopp.

Nej, precis det är väldigt individuellt. Min häst får nästan trångt på 8 m.

Tänk på att löshoppning är till för att lära och ge hinderförtroende.
Det är inte meningen att hästen ska bli "jättetrött" och hoppas högt, och ffa inte första gången den löshoppas.

Ta det lugnt i början med SMÅ hinder, lek fram rutinen och självkänslan och ta bara några språng varje gång.

Det bästa är att ta hjälp av någon som är van vid att löshoppa så hästen inte blir förstörd eller hopprädd redan från början..

Tack för tipset :)

Något som jag har haft problem med är avståndet mellan hindren.
Hur långt är ett normalt avstånd för en häst? Är det olika...eller kan man gå efter ett visst mått. Jag har hört typ 1-2 m.
för en normalstor häst är det runt 7,5 meter (ett galoppsprång) men man får ju variera beroende på hästens storlek, hur storgalopperad den är, vad man vill uppnå med övningen, hindertyper, om hästen kanske hoppar in över hjälphindret i trav (eftersom det är en travare, tänkte jag) etc.

eftersom hästen är så lite löshoppad tycker jag det är dumt att höja för mycket. finns ingen anledning att gå upp på 1m bara för att hästen kanske kan. och eftersom han uppenbarligen blev trött och rev pga det så har du troligtvis läst av hästen fel. det gäller att sluta i tid, så att hästen fortfarande har roligt!

men jag håller med Vita_N, ta hjälp av nån som kan, för hästens skull.

Det där med 1m var bara ett hinder och så har jag gjort flera gånger innan. Där har jag höjt successivt efter att han klarade 70 cm utan problem flera gånger om.
Men löshoppa, då menar jag ordentligt som med hjälphinder osv.
Men tack ändå för svaret.

Ja där ser man vad fel man kan ha med avståndet. Det kanske är cavalettibommar jag tänker på då.
Jag har ju hoppat honom innan (för Tobias Grönberg) och även "löshoppat" lite på låga hinder, dock bara ett åt gången och helt fristående i volten. Det har gått jätte bra. Så han är ingen nybörjare på hinder.
Nu tänkte jag göra det ordentligt. Jag ska fråga min tränare kanske om hon och jag kan göra det, för hon kan ju detta.
Tack för tipsen :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 246
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 428
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka