Lösgörande

P

persika

stel hals

Jag har svårt att få hästen i form, hon är stel i halsen, inte som en "gummisnodd" som de ska vara... Har ridit henne drygt ett halvår o har sällan fått uppleva den där "gummisnoddkänslan", suget efter bettet eller hur man ska säga... Jag undrar vad denna stelhet beror på... Beror det på att vi inte fått ner henne i form? :o
tycker att jag gör mkt lösgjordhetsövningar och det resulterar i att hon blir mer lyhörd o lite mjukare, men hon blir såklart inte solklart böjbar i halsen...

Har ridit för en ryttare som på nåt sätt säger att man ska tvinga ner hästen i form, det första man gör - utan knappt något lösgörande arbete alls.. Att man ska blåhålla tills hästen ger med sig.. Det sättet passar inte mig alls, det går helt emot vad jag tycker är rätt. Men en gång när jag red henne på det sättet gick hon i form till slut, och det kändes ju bra - men så kan man väl inte hålla på varenda gång? då blir ju ridningen en plåga :( jag rider en riktig dressyrhäst ibland o vill jag att hon ska gå.. det kan väl inte va omöjligt :crazy: :crazy:
 
Sv: stel hals

Hej. jag förstår ditt problem och jag tycker som du att man absolut inte ska tvinga hästen ner i någon form, det handlar ju inte om att böja på enbart hansen , utan hela kroppen.

Rid fram med mycket volter och fram/bakdelsvändningar.Använd mkt ben och forma henne runt innerskänkeln. koncentrera dej mer på att du ser att hon böjer på kroppen än på halsen.

om problemet ändå sitter i halsens stelhet, så kan du stretcha den. Ställ upp hästen i gången, och knäpp loss ena repet, så hon kan böja sig fritt åt det andra hållet. Sedan ställer du dej på hästens sida (långt bak) och håller i svansen( detta för att singnalera till hästen att hon inte ska flytta på benen.) ha lite foder i handen som du lockar med ungefär vid virvlen vid bakbenet. Hästen ska då böja hela halsen och ta maten utan att röra benen. detta strechar yttersidan av halsen, gör detta dagligen, åt båda hållen, efter ridning, man ska inte strecha kalla muskler. lycka till.
 
Sv: stel hals

Ja, jag försöker rida fram så lösgörande som det bara går :crazy: samt stretcha efteråt. ändå får jag inte det resultat jag vill ha :(

nån som vet vad det kan bero på, att hon är stel i halsen??
 
Sv: stel hals

Om hon har gått länge med huvudet högt istället för att arbeta i en "korrekt form" så är det troligt att hon har musklats på undersidan av halsen istället för översidan. Det gör det ännu jobbigare för henne att arbeta eftersom det är på andra delen av halsen som hon har muskler. Jag har tyvärr inga andra tips än rida mycket lösgörande övningar, massera innan ridningen och stretcha efteråt.
 
Sv: stel hals

Om hon har gått länge med huvudet högt istället för att arbeta i en "korrekt form" så är det troligt att hon har musklats på undersidan av halsen istället för översidan. Det gör det ännu jobbigare för henne att arbeta eftersom det är på andra delen av halsen som hon har muskler. Jag har tyvärr inga andra tips än rida mycket lösgörande övningar, massera innan ridningen och stretcha efteråt.

okej tack för svar
 
Jag behöver tips på lösgörnade övningar för framdelen av hästen, typ bog hals osv.
tack
 
Sv: Lösgörande

Du kan rida på en fyrkant och flytta hästeni 90 graders vinkel i hörnen, genom att använda ytterskänkel som flyttande och innerhanden som ledande/ställade. Hästen ska vara inåtställd i hörnen, men ändå flytta sig i 90 graders vinkel för ytterskänkeln. Är bra för framdelen och bogarna.
 
Sv: Lösgörande

men blir det inte fel om jag flyttar med ytterskänkeln? Kmr inte hästen flytta innåt då?
 
Sv: Lösgörande

Jo, man formar hästen runt inner skänkel och flyttar framdelen runt bakdelen med ytter skänkel, som i en halv bakdelsvändning.

Annars är ju mkt volter, serpentiner, volt tillbaka och öka voltens storlek mkt bra övningar för att jobba med häls och bog.
 
Sv: Lösgörande

Om du gör denna övning på rätt sätt får du en häst som blir jättemjuk i framdelen:
Om du går i höger varv så gör du en framdelsvänning i det varvet, när hästen tar det så bibehåller du ställningen i bogen samt hals/nacke för att sedan mjukt gå över i en bakdelsvänning i samma varv. När hästen tar det går du försiktigt över till framdelsvänning igen osv. Men det är viktigt att du gör på rätt sätt så att inte hästen blir stressad, springer iväg osv. Var lugn och gör det hela med känsla. Om hästen stannar, mata inte på utan fortsätt bara att be den. Gör sedan samma sak i andra varvet...
Kontrollera då och då att hästen lyssnar på dej, genom att be den gå rakt fram med frambibehålla ställning. Detta för att inte hästen bara "flyter i sidled", utan verkligen lyssnar och jobbar.
Hoppas att du förstår hur jag menar, men det är viktigt att Du vet hur man gör vändningar korrekt för att det ska vara en bra övning. Om inte annat så är det alltid bra att ta hjälp av någon som kan säga om du gör rätt...

Lyck till!
 
Sv: stel hals

Det finns två stretchar till du kan göra för nacken, locka med godis mellan frambenen så att nacken och halsen sträcks rakt framåt. Som när man lär dem buga men bägge framfötterna ska stå stilla.

Och så för underhalsen - Placera ena handen mellan hakan och ganaschen och den andra bakom öronen på hästen. lyft försiktigt med den första handen och håll emot lätt med den andra.
Man känner hur mycket de klarar.

Kom ihåg att aldrig tvinga hästen i en stretch dom sagts tidigare utan bara töja som man gör på sig själv.
 
Sv: Lösgörande

Du kan rida på en fyrkant och flytta hästeni 90 graders vinkel i hörnen, genom att använda ytterskänkel som flyttande och innerhanden som ledande/ställade. Hästen ska vara inåtställd i hörnen, men ändå flytta sig i 90 graders vinkel för ytterskänkeln. Är bra för framdelen och bogarna.


Kyra Kyrklund 4-life;) Love it!
 
Sv: Lösgörande

Ett annat tips kan vara att longera med chambong lite då och då, det får de flesta hästar att släppa överlinjen och slappna av. Har sett flera näst intill hopplösa fall förvandlas till riktigt trevliga hästar mha detta! Lycka till!
 
Sv: stel hals

Tycker det låter som det är lydigheten som behöver tränas. Renodla de framåtdrivande och de förhållande hjälperna var för sig - det gör alla "riktiga" dressyr-ryttare änd upp till Grand-Prix nivå i princip varje ridpass - då kommer gummosnodds-känslan som ett brev på posten - och det är bara att glassa-runt&se cool ut.
Gas, Broms - var för sig alltså.... Lycka till!
 
Sv: Lösgörande

Min dam har varit lite knepig, sen jag klippte henne förra veckan. Hon blev mer vild än tam och det kändes lite som att jag fick börja om från början med att mjuka upp henne. Och jag kör vanligtvis med den gamla goda "Kyra-fyrkanten", som så många andra också uppskattar att använda sig av.

kyrafyrkant.jpg


Kyrafyrkant och rumpflyttarövning

I Kyrafyrkanten arbetar jag med framdelsvändningar.

På "långsidorna" mellan hörnen i fyrkanten kan jag länga och korta skritten, eller lägga in ett par travsteg.

Första varven kortar jag upp skritten, ett par steg före hörnet - halvhalt, halt och gör vändningen ur halt. Akta så att hästen inte blir för självsäker och "sladdar" före med bakdelen.

När "haltvändningarna" går bra, övergår jag till att vända i skritt. Men tänk på att det ska vara långsam skritt, så att hästen nästan "får räkna" sina steg. Har hästen för bråttom, kan man få göra halt mitt i vändningen och antingen rida fram utan att slutföra vändningen eller att försiktigt få hästen att flytta steg för steg igen.

När "skrittvändningarna" går bra, lägger jag in långsam, långsam trav på "långsidorna" i Kyrafyrkanten och bryter av till skritt ett par steg före hörnen, för att kunna minska skritten igen.

"Rumpflyttningsvolten", då. Vad är det? Jo, det är när vi börjar tröttna på "Kyrafyrkanten" och vill krypa ur formen igen. Då sneddar vi av hörnen och formar om fyrkanten till en volt.

På väg ut på den "öppna delen" av volten (är alla delar av volten öppna, får man ju bestämma sig för vad som är den öppna delen), flyttar man hästen i skänkelvikning där hästen är rakställd, längs med spåret och på den slutna delen, kan man öka tempot, eller läggain en högre gångart. Jag jobbar först i skritt och lägger gärna in trav på den slutna delen, och när skrittförflyttningen fungerar, lägger jag in travförflyttning och galopperar på slutna delen. Det här är jättebra kontroll för mig, som har en ganska galoppigg dam där jag gärna blir lite spänd om hon busar med mig.

När skänkelvikningsförflyttningarna fungerar, brukar jag samla ihop tempot ytterligare och använda mig av öppna och sluta, där hästen är ställd och böjd i bålen, på "rumpförflyttningsdelen". På slutna delen, kan jag fortfarande variera tempo och gångart.

Glöm inte att lägga in "andhämtningspauser" och "tänkepauser" under passet, både för hästens och din egen skull.

Har man svårt med skänkelvikning på volt, kan man använda Kyrafyrkanten till skänkelvikningar och vända in från hörnen på fyrkanten och rida skänkelvikning "tvära" längs med "långsidan".

Har man problem med att hästen inte tänker fram i vändningar, kan man skippa fyrkanten och bara flytta två steg framdelsvändning, rida fram ett par steg, bromsa upp och sen flytta ett par steg framdelsvändning igen.

Kyrafyrkanten går också ypperligt att använda till bakdelsvändningar, förstås!

Kyrafyrkanten, går att "dra ut" på längden till ett "ruter ess" också.

ruteress.jpg


De svarta stora prickarna är givetvis "hörnen" och de små prickarna runt, är framdelsvändningen. De lite tjockare strecken med röda prickar i mitten är skritt och röda pricken är halt el. halvhalt och de smalare linjerna "på tvärsen" är skänkelvikningar.

Sen när man tycker att hästen är lite mjukare, kan man ju också roa sig med "blixten"

blixt.jpg


Röda prickarna är "tankeplatserna" där man gör små vändningar och så svarta streckorna är "fartsträckorna" där man antingen jobbar i lite "ökad" skritt, eller till och med trav mellan "tankeplatserna" med vändningar.

Tack vare att jag jobbat min dam på väldigt mkt böjda spår ett tag nu, fick jag en tankeväckare igår när min kompis red henne och sa att hon var väldigt vinglig på raka spår. Därför red jag idag nästan bara på "blixtspåret". Små korta vändningar och så fram i trav. Och damen var jättefin och fick massor av beröm och äpplen. :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 941
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp