Lösgörande övningar

B

Bartley

( vet inte riktigt om tråden ligger rätt) Min häst är väldigt stel i sidorna, speciellt höger. Hon sitter liksom fast :P eller vad man ska säga, och jag har fullständigt tappat insperation och kreativitet i mina övningar med henne. blir mest åttvolter och serpentiner och en och annan skänkelvikning, men jag tänkte varför inte fråga alla er ?! :D

Kanske kan vi dela med oss av givande och lösgörande övningar :)

Sv: Lösgörande övningar

Jag använder mig av longering för att få hästen att böja sig korrekt. Börjar på en liten volt, visar var huvudet ska vara. Då lär sig hästen att böja sig korrekt från början, och sedan kan jag använda mig av större volter. jag använer en kapson med nosjärn. Detta kan du naturligtvis inte arbeta med i 30 minuter, utan kanske en stund för ridpasset.

jag tycker en bra övning är skänkelvikning till X, göra en 8-volt (10 m voltåt båda sidorna) och sen fortsätta i skänkelvikning. mina blir väldigt lösgjorda av det.
de bästa övningarna är just de du skrev, skänkelvikningar och öppna, sluta mm..

hur gör du när du visar hästen vilken böjning den ska ha ? använder du inspänningarna till det då eller ? longerar inte så ofta...:confused:
men d e nog mest för att jag har svårt att få henne att gå i den form jag vill att hon ska gå i ...

( vet inte riktigt om tråden ligger rätt) Min häst är väldigt stel i sidorna, speciellt höger. Hon sitter liksom fast :P eller vad man ska säga, och jag har fullständigt tappat insperation och kreativitet i mina övningar med henne. blir mest åttvolter och serpentiner och en och annan skänkelvikning, men jag tänkte varför inte fråga alla er ?! :D

Kanske kan vi dela med oss av givande och lösgörande övningar :)

Åh. Vilken rolig fråga;D

Det är så otroligt beroende på utbildningsnivån, men nu låtsas vi att hästen är i medelålder och är ridbar!;)

Det jag alltid börjar med, är att verkligen få hästen RAK innan jag böjer åt nått håll!. Rida som på en fyrkant, och göra halva bakdelsvändningar tills hästen spårar ordentligt, det är jätteviktigt! Ofta går hästarna och småfuskar, och vill vi få igenom mjukheten ska de först lära sig vara raka! Och inte minst, lyda ytterhjälperna, vilka man gärna glömmer och sitter och "leedeer" med innerhanden, så att hästen blir helt böjd i halsen.
Så gör så i båda varven först., fyrkant, för ytterhjälper.

Sen, när du känner att hästen svarar för de ytter hjälper, och svarar för drivning och halvhalter (vilket underlättar nått grym;) ) Så kan man göra om fyrkanten till en volt och rida som på en vanlig volt. Rid fortfarande för ytter och se till att hästens yttre bakben fortfarande är under hästen och att det spårar.
Det är vädligt vanligt när man rider på volt, t.ex i vänster varv, att man tkr att man ställer igenom till vänster, men hästen mjuknar inte, och det är för att det högra bakbenet åker ut, och att man då tappar den samling som krävs för mjukheten.
Så rid på volten, var noga med att du sitter rakt över hästen, och som sagt att den spårar. För fram innerskänkel och få hästen att böja sig runt skänkeln. Du kan leda med innerhanden litegrann, för att hjälpa den om den inte är van. Och bara vara konsekvent, för det känns hopplöst, men det hjälper så sjukt efter ett tag!

Annars är ju de älskade öppnorna sjukt bra för att lörgjora hästen,och skänkelvikningar., men innan man börjar med öppna/skänkelvikning/framdelsvändning, så MÅSTE hästen först kunnde vara rak och jämn i sidorna, annars förböjer de sig bara i halsen och övning är TOTALT förgäves, då hästen ska vara rak i halsen, men ställd och mjuk i kroppen ;)

Flummigt skrivet såhär sent;):banana:

Åh. Vilken rolig fråga;D

Det är så otroligt beroende på utbildningsnivån, men nu låtsas vi att hästen är i medelålder och är ridbar!;)

Det jag alltid börjar med, är att verkligen få hästen RAK innan jag böjer åt nått håll!. Rida som på en fyrkant, och göra halva bakdelsvändningar tills hästen spårar ordentligt, det är jätteviktigt! Ofta går hästarna och småfuskar, och vill vi få igenom mjukheten ska de först lära sig vara raka! Och inte minst, lyda ytterhjälperna, vilka man gärna glömmer och sitter och "leedeer" med innerhanden, så att hästen blir helt böjd i halsen.
Så gör så i båda varven först., fyrkant, för ytterhjälper.

Sen, när du känner att hästen svarar för de ytter hjälper, och svarar för drivning och halvhalter (vilket underlättar nått grym;) ) Så kan man göra om fyrkanten till en volt och rida som på en vanlig volt. Rid fortfarande för ytter och se till att hästens yttre bakben fortfarande är under hästen och att det spårar.
Det är vädligt vanligt när man rider på volt, t.ex i vänster varv, att man tkr att man ställer igenom till vänster, men hästen mjuknar inte, och det är för att det högra bakbenet åker ut, och att man då tappar den samling som krävs för mjukheten.
Så rid på volten, var noga med att du sitter rakt över hästen, och som sagt att den spårar. För fram innerskänkel och få hästen att böja sig runt skänkeln. Du kan leda med innerhanden litegrann, för att hjälpa den om den inte är van. Och bara vara konsekvent, för det känns hopplöst, men det hjälper så sjukt efter ett tag!

Annars är ju de älskade öppnorna sjukt bra för att lörgjora hästen,och skänkelvikningar., men innan man börjar med öppna/skänkelvikning/framdelsvändning, så MÅSTE hästen först kunnde vara rak och jämn i sidorna, annars förböjer de sig bara i halsen och övning är TOTALT förgäves, då hästen ska vara rak i halsen, men ställd och mjuk i kroppen ;)

Flummigt skrivet såhär sent;):banana:

hehe :P hon är 12 och kan egentligen, mest att hon e stel då hon inte gått ordentligt på mkt länge...

Tack för ditt svar, du poängterade många viktiga saker:bow:

Tipsen som är sagda är kanon; öppnor, volter, volt i volterna, skänkelvikningar men för att tillägga tycker jag också mycket övergångar och tempoväxlingar ska stå på listan.

Jag kan tycka att det är bra att rida över bommar på volt också. Allt för att få hästen mjuk och smidig och lyhörd. Då brukar det vara lättare att få igenom ställning, böjning. Allt förstås i en lång och låg form.

:) trevligt att du tar upp massage :)

Har låtit vår massör titta på henne och hon höll med mig om att hon var väldigt stel och stum i hals och bog. så jag masserar henne varje dag nu

Öppna på långsidan, förvänd sluta kortsida.
Rid upp på medellinjen och rid öppna till hälften, gå sedan ur halvt i genom i sluta. Rid mycket "sicksack" och se till att hästen får med sig bogarna, skänkelvinkning i galopp, bakdelsvändning (typ piruett) i galopp. Öka och minska volten genom att flytta hästen sidvärtes.
Allt detta gör jag med mina hopphästar för att hålla dom mjuka och smidiga + starka.

Nej, inspämnningar använder jag aldrig. Varför ska du göra det? Jag har en bra kapson som jag visar böjningen med. När hästen följer efter kapsonen får den eftergift, och lär sig på så sätt att den ska följa efter kapson/bett tills eftergiften kommer, och inte bryta böjningen förrän jag visar det.

Det här med rakriktning är intressant. Jag tror inte på att man kan börja med att rakrikta hästen, eftersom både hästar och människor är sneda av naturen. Därför använder jag endast böjningar i början av utbildningen, för på så sätt kan jag få ett bakben att arbeta i taget.På så sätt kan jag t.ex. arbeta upp vänster bakben så att hästen blir liak stark som i höger sida, och SEN rakrikta hästen. Alltså; böjningar rakt fram och på volt, öppnor och slutor.

Jag passar på att slänga in en fråga för egen del här. (Kanske det som kallas knapplån??)

Men vi har en shettis som barnen rider och som jag kör och tömkör. Han är eländig stel i ena sidan. Jag tar gärna emot tips på enkla ridövningar som barnen kan. Äldsta är 8 och ganska duktig för sin ålder. Skänkelvikning, öppna och sluta är lite för svårt för både häst och ryttare.

Vidare önskar jag tips på hur JAG som inte kan rida ponnyn kan arbeta lösgörande på töm? Eller vid körning kanske??

Ska även rådfråga vår ridlärare när lektionerna väl sätter igång till hösten.

Fråga du på bara :D

Kan d inte hjälpa med serpentiner och åttvolter ? Minska och öka voltens storlek osv...

Lösgörande övningar - Ny fråga

Knapplån.

Min häst har spänningar i ena sidan. Hade ute massör som sa att det går inte direkt att göra nåt åt genom massage utan jag måste träna ledarskapet mer, så hon accepterar bettet mer och kan slappna av och inte spjärna emot hela tiden.
Nu är det så att jag inte upplever det som att ledarskapet är helt åt skogen. Visst, hon är lite bufflig (svenskfödd islänning) och så, men hon lyssnar ju oftast på mig. Hon vet vad hon får och inte får, men är ganska envis. Vi kan träna en sak en dag och det går jättebra, men nästa dag är man tillbaka på ruta ett igen. Det fastnar liksom inte...
Är vi ute och går följer hon oftast efter mig, börjar springa när jag gör det och stannar när jag gör det.
Det är när man ska lasta som hon inte lyssnar (livrädd för att stå i transport) och när hon blir ordentligt rädd. Då kan hon vända och försöka gå iväg, men hon sliter sig inte. Plus om vi står i stallgången och det är en häst som går ut - då märks det att det inte räcker att jag är där. Hon blir otålig och trampar runt och slår med huvudet. Annars bryr hon sig inte om att vara själv.

Det var lite om hur hon är. Vad tror ni? Finns det spänningar som inte släpper med massage eller liknande? Känns helt hopplöst:(. Vi tränar ju ledarskap, vet inte vad man mer ska göra. Tänkte ta ut en NH-människa som kunde hjälpa, men det kostar flera tusen och jag har helt enkelt inte råd med det just nu. Hoppas kunna göra det när jag får ett riktigt jobb...

Ut i skogen och rid där inga stigar finns, rid slalom mellan träden, låt hästen jobba med HELA kroppen..i terrängen kommer ingen kroppsdel undan.uppåt/neråt/på skrå/knockel/stockar/diken..enklaste o roligaste sättet för både dig o hästen att bli "lösgjord"

Hur ska ett ledarskap få loss spänningar? Klart hästen spjärnar emot om den har ont, det kan väl inga ledarskap i världen hjälpa emot ? En häst som har ont beter sig stissigt.

Ibland undrar jag vad det är för fel på folk faktiskt......massera, stretcha och ut med hästen i skogen så den får röra på sig där det inte är slätt.

Ja, jag menar det, det låter jättekonstigt:confused:! Skönt att nån mer tycker så:).
Borde kanske ta ut en annan massör också, för jag vet ju inte hur mycket av vad hon sa som stämde egentligen...
Några bra stretchövningar som man kan göra? Jag brukar få henne att böja halsen åt sidorna före och efter ridpasset, men jag vet inte hur mycket det hjälper mot stelhet...

Vi ska ut i skogen mer så fort det torkar upp lite, rena lervällingen nu.

Nu det senaste har vi tränat på att stanna på lös tygel. Har försökt innan och aldrig fått till det, men nu förstår hon och med ens är hon mycket lättare i munnen (ganska självklart, jag vet!) och då blir ju allt lite enklare.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 751
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 234
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar