Lösgörande övningar

Sv: Lösgörande övningar

Skuggabaldur;8775927 Jag brukar få henne att böja halsen åt sidorna före och efter ridpasset skrev:
Jättebra övning, hjälper mig och mitt stela hjärta. Jag brukar också rida honom på volter med böjd hals. Släpp efter på yttertygeln parera med ytter ben så att hästen inte faller ut, det är meningen att den ska spåra med fram och bakben. Går också bra att rida i trav och galopp när hästen förstår vad du vill, och har bärighet. Dock inte mer än 15 minuter tillsammans i båda varven. Jag har hjälp av en hästchiropraktiker och kan säga att Nezze har blivit mycket mjukare efter behandlingarna, men är inte slutbehandlad ännu.

hur menar du med din longering? hur använder du en kapson? använder du en longerlina när du gör denna övningen?

Jag går nu på mitt sista år på gymnasie linje hästhållning och enligt det vi lär oss så är en kapson till för att man ska slippa "krångla" med longerlinan inte för att hästen ska få eftergift när den följer med. Kasonen är alltså ett hjälpmedel i longering så det är lätt att byta varv.

Inspäningstyglar använder man i longering för att få ner hästen så den arbetar i rätt form.

Nej, inspämnningar använder jag aldrig. Varför ska du göra det? Jag har en bra kapson som jag visar böjningen med. När hästen följer efter kapsonen får den eftergift, och lär sig på så sätt att den ska följa efter kapson/bett tills eftergiften kommer, och inte bryta böjningen förrän jag visar det.

Det här med rakriktning är intressant. Jag tror inte på att man kan börja med att rakrikta hästen, eftersom både hästar och människor är sneda av naturen. Därför använder jag endast böjningar i början av utbildningen, för på så sätt kan jag få ett bakben att arbeta i taget.På så sätt kan jag t.ex. arbeta upp vänster bakben så att hästen blir liak stark som i höger sida, och SEN rakrikta hästen. Alltså; böjningar rakt fram och på volt, öppnor och slutor.

hur menar du med din longering? hur använder du en kapson? använder du en longerlina när du gör denna övningen?

Jag går nu på mitt sista år på gymnasie linje hästhållning och enligt det vi lär oss så är en kapson till för att man ska slippa "krångla" med longerlinan inte för att hästen ska få eftergift när den följer med. Kasonen är alltså ett hjälpmedel i longering så det är lätt att byta varv.

Inspäningstyglar använder man i longering för att få ner hästen så den arbetar i rätt form.

Jag har också en häst som spänner sig mycket. Har haft massör ute o även kiropraktor för det började kännas som han hade ont. Antagligen har han ont av sina egna spänningar(man vet ju hur nackspärr känns) så jag masserar de partier han alltid spänner sig mest på. Det blir knutor på vänster hals om man inte gör ngt på ett tag. Andra tips hon gav var att om det är ruggigt ute kan han få ha täcke på sig en stund, eftersom man slappnar av mer om man är varm. Kanske kan vara något för er också?

Det är jätte svårt att sitta här och tala om att du ska göra si och så, testa det eller det här. Man måste ta hjälp av någon tränare eller annan kunnig person. Det är så lätt att sitta där och göra helt fel. Finns så många olika träningsmetoder beroende på vad hästen/du har för svårigheter.

Den jag hade ute kallade sig equiatriker, men det var ju som sagt bara massage hon gjorde. Kanske ska ta ut en equiterapeut istället... Gäller bara att hitta nån man kan lita på - har hört för mycket om såna som bara ställt till det ännu värre:crazy:.

Jag tror risken att en människa ställer till det VÄRRE genom behandlingen som ET bland andra håller på med är väldigt liten. Fåfängt att tro att vi människor kan ställa till med så mycket fysiskt på så kort tid, men det gäller åt andra hållet också! :p Den första behandlingen kan ofta kännas som att den "ställer till det" - man rättar till en eller ett par saker - andra problem kommer i daga som tidigare varit "dolda". Samma sak upprepas tills "allt" är borta, eller åtminstone såpass att bra träning och hästkroppen själv kan lösa resten - för sen tar det TID att muskla om och för hästkropp och hjärna att anpassa sig.
Har varit med om hästar som plötsligt börjat bocka efter behandling för att de känt sig friare i ryggen (eller kanske för att de haft 4-10 låsningar i rygglinjen och plötsligt bara haft en eller två som då känts tydligare) vilket jag numera skulle se som POSITIVT, hästen kan runda ryggen! :D Har också varit med om livsoglada hästar som varit väldigt loj och som plötsligt visat sin "sanna sida" efter behandling och börjat busa och dra iväg så ryttarna inte kan hålla koll längre! ;)

Men sen finns det såklart rötägg. Bra att kolla upp referenser.

jag har tränare, och många kunniga personer runt om mig. Ville mest ha några lösgörande övningar då jag var idélös i sommras.

Jag lät för övrigt min tränare rida henne nu i veckan då jag tyckte att jag inte kom någonvart och inte riktigt hanterade situationen. Hon berättade hur jag skulle göra och fick loss henne efter ett tag, så hon var riktigt fin.

inte så bra formulerat å så, men e trött å ska sova, tävlng imorn:bump:

Trav är det bästa för att få en lösgjord häst, det är naturligt och en diagonal rörelse = lösgjordhet.

Trav är det bästa för att få en lösgjord häst, det är naturligt och en diagonal rörelse = lösgjordhet.

Fast trav sägs vara sämst för ryggen och rakriktningen eftersom hästen har lätt att fixera ryggen i ett läge utan att ryttaren märker det på samma sätt som i skritt och galopp. Den kan vrida sig lite i ryggen =s-kurva utan att det behöver märkas nämnvärt, och få dålig rörlighet i ryggen i traven. I galopp och skritt måste de röra mer på ryggen, annars märks det rejält på gångarten. Galoppen är ju dessutom "böjd" naturligt vilket gör att det märks tydligt om hästen felböjer sig.

Mitt tips är att ge sig ut i skogen, rid runt träd, böj och forma runt dem. Även öppna slutna runt träden. klättra är även bra då hästarna brukar mjukna efter ett pass i backen. När du klättrat några gånger kan du testa att rida i ganska stora volter i backarna där du behållet ställning åt ett håll i något varv, sedan byta.
Lycka till!:banana:

Sv: Lösgörande övningar - Ny fråga

Knapplån.

Min häst har spänningar i ena sidan. Hade ute massör som sa att det går inte direkt att göra nåt åt genom massage utan jag måste träna ledarskapet mer, så hon accepterar bettet mer och kan slappna av och inte spjärna emot hela tiden.
Nu är det så att jag inte upplever det som att ledarskapet är helt åt skogen. Visst, hon är lite bufflig (svenskfödd islänning) och så, men hon lyssnar ju oftast på mig. Hon vet vad hon får och inte får, men är ganska envis. Vi kan träna en sak en dag och det går jättebra, men nästa dag är man tillbaka på ruta ett igen. Det fastnar liksom inte...
Är vi ute och går följer hon oftast efter mig, börjar springa när jag gör det och stannar när jag gör det.
Det är när man ska lasta som hon inte lyssnar (livrädd för att stå i transport) och när hon blir ordentligt rädd. Då kan hon vända och försöka gå iväg, men hon sliter sig inte. Plus om vi står i stallgången och det är en häst som går ut - då märks det att det inte räcker att jag är där. Hon blir otålig och trampar runt och slår med huvudet. Annars bryr hon sig inte om att vara själv.

Det var lite om hur hon är. Vad tror ni? Finns det spänningar som inte släpper med massage eller liknande? Känns helt hopplöst:(. Vi tränar ju ledarskap, vet inte vad man mer ska göra. Tänkte ta ut en NH-människa som kunde hjälpa, men det kostar flera tusen och jag har helt enkelt inte råd med det just nu. Hoppas kunna göra det när jag får ett riktigt jobb...

Hej, jag har samma problem med min sköthäst 5 år, när någon ska gå ut från stallet räcker inte jag heller till. hon blir helt vild.
Trampar runt slänger med skallen. Vi har ett stall med 12 hästar, så det händer ganska ofta. Man måste ge hon hö för att hon ska lugna sig<! Hon är annars toppen fin , men bufflig (halvblod) i det övriga så är ju hon het och livlig :D
Men júst när någon ska gå ut blir hon helt carzy :(.

En dag i stallet råkade jag stöta till en mathink hon hoppa upp i luften och hamnade rakt på min lilltå, den blev ordentlig blå¨. Hon hade bråddar på sig för den delen! :angel: Men hon menade inget illa.
Så den var nästan bruten, vi går igenom en svår preiod just nu inom ridningen. men den ska vi lösa tsm D:

( vet inte riktigt om tråden ligger rätt) Min häst är väldigt stel i sidorna, speciellt höger. Hon sitter liksom fast :P eller vad man ska säga, och jag har fullständigt tappat insperation och kreativitet i mina övningar med henne. blir mest åttvolter och serpentiner och en och annan skänkelvikning, men jag tänkte varför inte fråga alla er ?! :D

Kanske kan vi dela med oss av givande och lösgörande övningar :)

Min medryttarhäst har exakt samma problem! :crazy:

:) trevligt att du tar upp massage :)

Har låtit vår massör titta på henne och hon höll med mig om att hon var väldigt stel och stum i hals och bog. så jag masserar henne varje dag nu

fin häst du har på bilden :)

Lösgörande övningar för mig är att gära hästen mjuk.
Skänkelvikningarna,jobbar på volt,ställa,böjja,formen,trapma under sig och att man rider i en 8:a både i trav o i galopp, men i galopp gäller det med galoppombyteb och det är lite komplicerat i början :d

ha de bäst!

Detta har lite med lösgörande övningar och streching, typ som hästyoga. :)

Jag har en travare, och som dom flesta travare som har gått på banan är hon kortare i musklerna i ena sidan efter att ha gått i ett och samma varv. Genom detta har hon en oren trav, OBS! Ingen hälta, bara oren i ena varvet vid longering.

Har ni tips på bra övningar som kan få henne att stäcka ut sina muskler i sidan? Förutom allt det vanliga som serpentiner och volter, hålla lockbete vid sidan/mellan frambenen som hon får sträcka/böja sej efter. Eftersom vi kommer att göra det här på ridbana så vill jag att det ska vara så roligt och så omväxlande som möjligt för henne (och mej). Jag vill inte anända en massa onödiga hjälpgrejer för att tvinga henne att gå rätt jag vill att hon ska utföra yoga. :angel:

Nu har jag ju inte orkat läsa igenom alla inlägg, så jag har säkert missat en hel del, men jag har precis kommit hem från jobbet och är ganska trött. Så snälla, sitt inte och svär över att ni kanske får upprepa er. :crazy:

Tack så länge!

Öppna i skritt är mycket lösgörande. Men jag tycker allt att ett pass med galopparbete med mycket fattningar kan vara lösgörande för hela hästen då den får igång bakdelen och blir lättare att rida.

Tagen bakdel, då hästen går med bakdelen innanför voltspåret är också bra för att få ihop hästen (var inte blyg här, få honom att korsa sina ben ordentligt).

Serpentiner och ridning på åttor i alla gångarter är också bra.

Knepet ligger nog i att hitta övningar där du kommer åt din häst utan att behöva angripa själva stelheten med ökad fysisk kraft när du väl känner av det för då kan du nog möta på istadighet när det blir lite jobbigt. Ut i terrängen och rid =) det är den bästa ridbanan du kan hitta och hästen har bättre bjudning ute och går oftast lättare i rätt form då, om hästen slappnar av vill säga.

Det viktiga är att hästen tar stöd i din hand på den sida du tycker att han är mjukast, börja där. Börja rida på volten i det lättaste varvet, för att hålla din häst positiv.

lycka till dig o din häst. ;)

Körning:

Gör åttkantiga volter, öka och minska dem, öka och minska tempot så kommer både halsen och bakbenen ihopa. Gör det i trav då du får mera bjudning. Var noga med yttertömmen, och att cykelstyrningen fungerar när du kör. han ska följa yttertömmen.

Jag brukar värma upp med just bakdelsvändningar i hörnen på ridbanan när jag kör. Då fångar jag upp yttersidan och kontrollerar den, en förutsättning i all körning.

Detta har lite med lösgörande övningar och streching, typ som hästyoga. :)

Jag har en travare, och som dom flesta travare som har gått på banan är hon kortare i musklerna i ena sidan efter att ha gått i ett och samma varv. Genom detta har hon en oren trav, OBS! Ingen hälta, bara oren i ena varvet vid longering.

Har ni tips på bra övningar som kan få henne att stäcka ut sina muskler i sidan? Förutom allt det vanliga som serpentiner och volter, hålla lockbete vid sidan/mellan frambenen som hon får sträcka/böja sej efter. Eftersom vi kommer att göra det här på ridbana så vill jag att det ska vara så roligt och så omväxlande som möjligt för henne (och mej). Jag vill inte anända en massa onödiga hjälpgrejer för att tvinga henne att gå rätt jag vill att hon ska utföra yoga. :angel:

Nu har jag ju inte orkat läsa igenom alla inlägg, så jag har säkert missat en hel del, men jag har precis kommit hem från jobbet och är ganska trött. Så snälla, sitt inte och svär över att ni kanske får upprepa er. :crazy:

Tack så länge!

Travare blir inte ojämna för att de går i ett och samma varv. För det gör dom inte. Travtränare är inte korkade.

Travare går mycket i trav och mycket (uteslutande?) rakt vilket däremot kan ställa till det. De blir inte rakriktade och jämnstarka.

Mitt råd:
Få hästen kollad/eventuellt behandlad först och främst (för även om det inte är någon hälta så kan hästen vara låst/ha sneda höfter vilket är extremt vanligt på f.d. travare, och det i sin tur kan orsaka slitage som BLIR en skada..).
Jobba hästen mycket på böjt spår och försök få den böja sig i kroppen, inte bara halsen. Testa flytta in och ut bog, in och ut bakdel. Försök få hästen eftergiven och avslappnad så hästen inte skapar sina egna låsningar.
Men beroende på vilken grad av stelhet/ojämnhet det gäller så ser jag det inte som ett RIDproblem eftersom det oftast är mer effektivt att åtgärda på andra sätt.

hej jag hade samma problem med min häst hans högersida var fast.. men jag höll på med öppna mot en vägg först ca 4 hela träningspass och sedan nu bara lite i början av varje ridpass... ha går jätte fint nu! lycka till med din häst Malin

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 751
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 234
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar