Lösgörande övningar

Sv: Lösgörande övningar

Vet ni, nu blir jag så otroligt sugen på att rida dressyr igen:/. Är medryttare just nu till en häst som jag bara rider Nh på. Kul och mycket nytt att lära sig, men vill ju fortsätta utvecklas i "vanlig" ridning med så jag inte bara tappar allt jag lärt mig där. Ska förhoppningsvis börja ta dressyrlektioner till hösten igen^^

Jag hade ut en veterinärsom kollade igenom min med böjprov mm och hon tyckte att jag skulle ta ut en massör för att han såg spänd ut. Men jag valde att istället ta ut en equiterapeut (stavas??) som gick igenom honom. Och jag kan säga att det gav resultat. Han hade så mycket låsningar/spänningar satt fram från käken till svansroten.
Han blev en helt annan häst när hon hade varit där, arbetade mer med kroppen.

Och jag säger som någon svarade. Hur kan ledarskapet hjälpa om hästen är stel??

Jag valde som sagt en eguiterapeut pga att en massör kommer inte åt det som en equi. gör. En massör ser bara till att få igång blodcirkulationen typ. Om din häst har några låsningar/spänningar så hjälper nog inte bara en massör.

Den jag hade ute kallade sig equiatriker, men det var ju som sagt bara massage hon gjorde. Kanske ska ta ut en equiterapeut istället... Gäller bara att hitta nån man kan lita på - har hört för mycket om såna som bara ställt till det ännu värre:crazy:.

Bidrar inte med nån bild, men försök att se ridbanan mot dig; dvs du står på ena kortsidan och har långsidorna på var sida om dig:

Börja i ena hörnet och rid in på en 10-meters volt.
Rid ett varv, fuska inte och rid noga, rakställ hästen och rid tvärs över till andra långsidan och gör en ny 10-metersvolt där.
Rakställ efter ett varv och avsluta med en sista 10-metersvolt på slutet av ridbanan.

Börja i skritt.
För att hitta på nåt mer i övningen kan man även rida i öppna och sluta på den långsidan som inte har några volter.
Glöm inte halvhalter!

Övningen bör ridas i skritt tills hästen verkligen gör övningen rätt (och du ;) )
Sedan kan man varva med skritt/trav/galopp i bägge varv.

Men jag lovar: hästen blir som mjukt smör att rida!!

Jag har några favoritövningar som jag gör rätt ofta. Har precis som du en oliksidig häst och har fått jobbat järnet för att få honom mer lika.
Min första övning är att rida skänkelvikning över diagonalen men när du passerat x med något steg ställer du om och lägger en volt ut mot långsidan. När du är tillbaka på diagonallinjen igen fortsätter du skänkelvikningen och avslutar den som vanligt. Rid kortsidan med noga hörnpasseringar och gör en ny skänkelvikning över diagonalen med volt strax efter x. Prova i skritt först så att du hinner med att ställa om ordentligt och planera in volten. Du kan variera storleken alteftersom din häst ger med sig i sidan.

Min andra övning rider jag mest i galopp numer men den kan ridas i alla gångarter. Gissar att alla ridit den i någon variant. Iaf så rider jag i samlad galopp på mittvolten och lägger volter inåt vid långsidan. Försök att få till små volter som blir runda och inte flyter ut. På den öppna delen lägger jag volter utåt, dessa blir ju då i förvänd galopp viket är jobbigare för hästen men också mycket stärkande. Dessa volter gör jag betydligt större men är noga med att ställa igenom ordentligt samt att behålla takt och samlingen. Tänk också på att hålla ett jämt tempo.
Lycka till! :)

För min ponny funkar serpentiner med volter i bågarna, skänkelvikningar, öppna och sluta osv. :) Men serpentiner är bra.:D

Sakerna som redan är sagda är bra övningar. Du kan även prova med gummisnodd så hon får kröka på nacken och där med kanske blir lite lättare att ställa/böja. Ställ även ut hinderstöd (för konder kan dom springa ner :P ) väldigt nära varandra men inte för nära då. För då så måste hästen närstan börja på sin nacka för att kunna gå igenom det

KL

Ni pratar mycket om skänkelvikningar, och jag och min häst försöker oss på det så mycket det går... Men är det lättare från marken i början? Jur gör man då? Jag har gjort det förut, men inte hästen... eller jo, men inte när jag red och det vart inte bra... Tips på hur man gör/lär hästen skänlekvikning från marken mottages gärna!

Era andra tips i den här tråden var jättebra, jag har snappat upp mycket användbart. Tänk vad Buke kan vara bra :)

fast hon behöver inte böja mer på nacken än vad hon gör, hon är mer stel liksom :) inte att hon inte jobbar med rygg och så utan att hon är stel i sidorna...

Precis den första övningen som du skrev red jag för min tränare i lördags :) fungerade jättebra ! att jag inte tänkt på något så enkelt tidigare, men som sagt, när jag startade denna tråden hade jag idétorka :rofl:

Ut i skog och mark! Det är det bästa... :D

Kul att den dök upp där med. Var inte säker på om jag förklarade så att det blev begripligt. Den är så enkel men ger så mycket. Tycker att det fungerar bra både för pållen och mej då det tvingar mig att verkligen veta var jag har yttre bak hela tiden.

Vad tror du om den andra då? Har du testat?

nej, jag har inte testat den ännu, hopptränade idag, läste typ igår... men jag tänkte att ja ska prova den på torsdag.. hör av mig hur d gått :D

Hej

Jag har en favoritövning som jag tycker är kanon och rolig!Vi red den på ett dressyrläger jag var på(det är roligare om man är många, tycker jag).

Rid på stora mittvolten och lägg 10-15m. volter ut åt A och C..Rakriktningen är jätteviktig när du byter mellan volterna och hästen får böjt igenom sig i båda varven. Öka svårighetsgraden genom övergångar och avsaktningar från och till de olika gångarterna.
Ex. skritta mellan AEC och fatta galopp när du rider in på den lilla volten, avsaktning när du kommer till mittvolten igen och ner i trav..

Ha det så kul:rofl: jag tycker det är jätteroligt när man är sisådär en 8-9 ryttare så man lär sig att hålla koll på var man har sin häst och kontrollera tempo så man inte "krockar" med någon annan:D

Jag har några favoritövningar som jag gör rätt ofta. Har precis som du en oliksidig häst och har fått jobbat järnet för att få honom mer lika.
Min första övning är att rida skänkelvikning över diagonalen men när du passerat x med något steg ställer du om och lägger en volt ut mot långsidan. När du är tillbaka på diagonallinjen igen fortsätter du skänkelvikningen och avslutar den som vanligt. Rid kortsidan med noga hörnpasseringar och gör en ny skänkelvikning över diagonalen med volt strax efter x. Prova i skritt först så att du hinner med att ställa om ordentligt och planera in volten. Du kan variera storleken alteftersom din häst ger med sig i sidan.

Min andra övning rider jag mest i galopp numer men den kan ridas i alla gångarter. Gissar att alla ridit den i någon variant. Iaf så rider jag i samlad galopp på mittvolten och lägger volter inåt vid långsidan. Försök att få till små volter som blir runda och inte flyter ut. På den öppna delen lägger jag volter utåt, dessa blir ju då i förvänd galopp viket är jobbigare för hästen men också mycket stärkande. Dessa volter gör jag betydligt större men är noga med att ställa igenom ordentligt samt att behålla takt och samlingen. Tänk också på att hålla ett jämt tempo.
Lycka till! :)

och halvhalter :)

Många har skrivit tips och jag kanske upprepar några, för jag orkade inte läsa allt :angel:

Min häst hade blivit stel i bogarna efter sommarbetet då hon stått och hängt på dem när hon mumsat gräs. Jag blev beordrad att rida "fulskänkelvikningar".
Det innebär att man ställer över mycket, så att hästens hals verkligen är böjd, sedan tar man fram skänkeln man flyttar undan för och trycker ut bogen, så att det verkligen töjer.
Låt hästen verkligen "rinna" iväg åt sidan.
Så här ska ju verkligen inte skänkelvikningar gå till, men testa, det är jättebra stretching!

En annan bra lösgörande sak är att rida skänkelvikning(vanlig nu), öppna och sluta på en volt. Se till att volten alltid är så stor som du vill och att du har lika mycket kontakt i båda tyglarna.
Insidan ska aldrig dra ihop sig utan yttersidan ska länga sig, det är jätteviktigt!

Hoppas det går bra :)
H

Jag har en övning som funkar jättebra för min häst och mej själv! :)

Rid längs fyrkantspåret, rid in i en båge på långsidan, när du når mittpunkten gör du en volt ut mot spåret. När du kommer tillbaka till mittpunkten rider du bågen klart. Upprepa på varje långsida.
Rid noga!
Man kan ju variera en massa, byt gångart ofta t.ex.

Sen brukar min häst slappna av under första galoppen, så jag joggar bara lite i en lång låg form sen galopperar jag i samma form och ställer honom åt båda hållen.

Väldigt effektivt för min kuse iallafall! :)

Mia

Guuud, jag vet precis hur du menar, ha det precis samma med min kille.. höger sidan som sitter fast, och man blir helt hjälplös för iget verkar funka...

Så dina svar ska jag verkligen läsa...:)

Jag ger mig ut i skogen!!!
Jag låter hästen gå ganska fritt och leta sig fram till bästa vägen i skogen.
Sedan arbetar jag mycket med sidvärtsrörelser på stigar och vägar. Skänkelvikningar, serpentiner....
Gör framdelsvändningar mm.
Det funkar på min häst. Det blir så tråkigt både för mig och hästen att bara jobba på ridbanan, men skogen passar utmärkt för lösgörande övningar.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 751
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar