Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Jag har varit i samma sits som du, problemet var att det var vår veterinärs hästar som vid upprepade tillfällen stod utan mat i flera dagar. Flera av grannarna har vid mer än ett tillfälle anmält h****.

Jag anser att det är ens plikt att anmäla när djur far illa på detta viset. Man mår själv dåligt när man ser sådant - men tänk bara hur dåligt djuren mår...

Hoppas du tar mod till dig och gör en anmälan!
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Man måste dokumentera, fota, skriva klockslag, dagbok, snoka om man vill att det ska hända något. Det räcker inte bara att ringa och säga att grannen inte tar hand om djuren....man måste ha BEVIS...tyvärr!
Jag förstår ilskan och förtvivlan. GÖR något...!!
Den mest enklaste lilla uppfinning finns att köpa (med tanke på larm)
är en liten finurlig batteridriven grej som man sätter vid dörren, en på dörren och en på dörrkarmen. Det är två magneter som sitter ihop och när de skils åt (vid dörröppnandet) så tjuter det. Jättebra grej...om man har stallet relativt nära boningshuset det vill säga.
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Bekymrad skrev:
Det är drygt 3 månader sen jag skrev detta inlägg. Det blev som jag befarade. Trots att jag kontaktade djurskyddet har den fruktansvärda djurplågeriet fortsatt. Ca en vecka efter kontakten med djurskyddet flyttades hästarna från den aktuella hagen och upp till gården. Nu hoppades jag att fler människor (tex inackorderingar) skulle kunna ha kontroll över att de hade mat.

Ca 10 dagar senare var de tillbaka i den gamla hagen. Så här har det sett ut sen 16 veckor tillbaka, då vi upptäckte att hästarna var utan mat. En fyrkantsbal med hösilage körs ut på måndagen. Hösilaget räcker till fredag kväll (och någon gång till lördag morgon) och sen går de utan 2-3 dygn tills de får mat på måndag igen. Det är max två helger de har haft mat i hagen under denna period. Förra söndagen blev vi paffa då det kom ut en bal en dag för tidigt och då sa vi att nu tar den slut ett dygn tidigare och då får de väl gå utan mat i 4 dygn istället. Hösilaget tog slut i fredags morse och de lär inte få nytt förrens efter påsken och det är på tisdag. Det märks ju att de har satt i system att de fem unghästarna ska få en bal per vecka och när den är slut är den slut. Vi har dessutom haft en ovanligt kall vinter och bor i ettköldhål.

Vi är helt förtvivlade. :mad: :mad: :mad:
Jag fattar inte varför du skriver om detta här på buke när du ändå inte vill berätta vart stallet ligger eller anmäla det själv? vad tjänar det då till? Ja fattar inte hur du tänker ja hade inte kunat leva med mig själv om ja sett hästarna så jag hade anmält det direkt efter bara en dag. Var inte så självisk säg ialla fall vart stallet ligger så nån annan kan anmäla det. tänk på hästarnas bästa de kan inte hjälpa att deras idioter te ägare inte vill ge dem mat. Jag tycker det är din skyldighet som hästvän att ta tag i detta NU. annars e det jue inte mycket stake i dej!:confused:
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Kan du inte flytta din hästar en tid när du anmäler dom då? Så kan ju inte dom komma till skada.. Något måste du ju ta och göra! Förstår att du är rädd för dina hästar, men som sagt, flytta dom för ett tag då.

Lycka till och hoppas att du finner en bra lösning:)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
11
· Visningar
1 231
Hästvård Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 066
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 657
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 271
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp