Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Jag säger som alla andra, anmäl anonymt till djurskyddet på kommunen. Skulle det bli "obehagligheter" för er del så polisanmäler du saken.
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

knapplån

är hästarna magra? isånafall kan du ta kort på dom i samband med anmälan. Jag tycker du ska anmäla till djurskyddet och prata med polisen om denna situation om att ni känner er hotade.
SNÄLLA! ring annars svenska hästars värn så kan dom göra en anmälan.
finns ju även Djurens vänner.

tänk på hästarna...
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Som någon ovan skrev...

Vad tusan gör det för nytta att skriva här och sen inte vilja ta till sig något?

Jag tycker man är delvis medskyldig till detta om man inte anmäler/hjälper de stackars hästarna. Det är en skyldighet att anmäla när man ser någon fara illa, anser jag, i de flesta situationer. Det finns inga bortförklaringar till att inte göra det.
Som sagt, anonymt!
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Lycanthrope skrev:
Som någon ovan skrev...

Vad tusan gör det för nytta att skriva här och sen inte vilja ta till sig något?

Jag tycker man är delvis medskyldig till detta om man inte anmäler/hjälper de stackars hästarna. Det är en skyldighet att anmäla när man ser någon fara illa, anser jag, i de flesta situationer. Det finns inga bortförklaringar till att inte göra det.
Som sagt, anonymt!
tänkte precis på samma sak. att man är enligt lag att anmäla när någon far illa...
inte lätt kanske, men när det är gjort så sover man nog bättre sen.
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Nej enligt lag är vanligt folk inte skyldiga att anmäla djurskyddsfall, däremot veterinärer men bara i sin tjänsteutövning inte privat.
PL
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

om man bryr sig om hästarna så ska man väll skita i om det bli nåt liv, skulle plisanmäla direkt jag.:(
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

peter_lundin skrev:
Nej enligt lag är vanligt folk inte skyldiga att anmäla djurskyddsfall, däremot veterinärer men bara i sin tjänsteutövning inte privat.
PL
är det verkligen så?:eek:
när det gäller barn tror jag att man är skyldig att anmäla.
privat kan man anmäla anonymt, men doktorer och anställda inom vården är skyldiga att uppge namn.
trodde att det var så i fall om djur med
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

lundborg skrev:
är det verkligen så?:eek:
när det gäller barn tror jag att man är skyldig att anmäla.
privat kan man anmäla anonymt, men doktorer och anställda inom vården är skyldiga att uppge namn.
trodde att det var så i fall om djur med

Som vanlig medborgare har du ingen skyldighet att anmäla att barn far illa heller. Sjukvårdspersonal i tjänsteutövning har skyldighet att anmäla misstanke om misshandel eller övergrepp mot barn till socialtjänsten. HH
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Det ÄR alltså så:crazy:
okej, jag trodde att man hade anmälningsplikt... suck..
eller VILLE tro det iallafall.

Hurra för forum där man kan få lära sig saker.
tack PL och HH :bow:
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Jag menade dock inte att det va lag på det.

Jag menar mer att det är en skyldighet på så sätt att man ju bryr sig om andra, och andra djur. Jag skulle iaf inte tvekat en sekund.
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

jag börjar fundera på om det kan vara ett stall norr om stockholm jag har hört mkt om ????
hmmmm....
om detta är faller så är unghästarna bla shettis föl ??
stämmer detta ?¨
om detta är fallet så kör promenerar jag förbi o anmäler bara jag vet ??
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Det är helt tveklöst att det är vi som anmält om så sker. Mer vill jag inte gå in på. Jag är fruktansvärt orolig för mina egna hästar då deras hage ligger ensligt utan uppsyn från några hus. Med tanke på vad vi råkat ut för, drar de sig uppenbarligen inte för att skada dem. Jag är verkligen inte en person som inte bryr mig – tvärtom. Skulle det ha gällt vem som helst utan dessa människor skulle jag ha anmält direkt. Jag har mängder av gånger blivit kontaktad av folk som velat ha hjälp och råd då djur farit illa, det är därför jag känner mig så fruktansvärt maktlös. Vi har haft ett annat tragiskt djurskyddsärende i kommunen där det gjordes (oberoende) massanmälningar under lång tid. Vi höll på att stånga oss blodiga utan att djurskyddet gjorde något åt saken.

Jag har blivit ganska garvad av alla incidenter som vi drabbats av under det senaste året. Naturligtvis är attentaten polisanmälda, men polisen kan inte göra något åt situationen. De är helt maktlösa. Det måste finnas ordentliga BEVIS.

Vi har inga som helst bevis för det vi har uppmärksammat angående deras hästhållning. Hästarna ser inte magra ut. Det är ju naturligt då de annars går på fri tillgång av grovfoder. Vi kan inte bevisa att de varit utan mat i minst tre dygn. Våra hästar står också utan mat stor del av dygnet. De får ändå minst fyra givor per dag men varje måltid äter de upp på mindre än en timme. Det skulle bara vara för gården att säga att de fått mat nyligen om en inspektion gjordes. Vi har själv bara möjlighet att lagra max två månaders höförbrukning på hemmaplan. Vi ser allltid till att hämta nytt hölass minst 10 dagar innan det gamla tar slut. Det är verkligen häpnadsväckande att ett så stort stall bara låter bli att skaffa foder innan det gamla tar slut, så det hinner bli ett glapp på minst 3 dagar! Detta skulle jag naturligtvis inte kunna bevisa om en inspektion gjordes. Jag tror även att de har prioriterat att de hästarna som finns uppe på gården har hö, så att inte inackorderingarna (inte så många) märker något.

Vid en inspektion syns inte heller att hästarna står och törstar utan vatten alltför ofta. Även om det skulle bli en inspektion och vattnet är slut är detta inget brott mot djurskyddslagen. För mig är det en självklarhet att hästar skall ha tillgång till rent vatten dygnet runt. Lagen säger dock att de skall ha vatten minst två gånger per dygn.

Att eksemhästar, som inte går täckade eller sköts om, vet jag av andra fall att djurskyddet inte gör något åt i denna kommun.

Det finns flera bedrövliga händelser (dessa vill jag inte ens redogöra för då det blir för lätt att veta vilket stall som avses) jag har fått höra av tidigare inackorderingar, men ingen vågar säga något. Här skulle det inte finnas en chans att veta vem som anmält.

Vi vet med säkerhet att de som bor och jobbar på gården håller varandra om ryggen. Vad har då jag och min sambo att komma med mot alla dem? Det skulle bara framställas som en hämndaktion från vår sida.

Varför skrev jag detta inlägg undrar många av er. Jag var i upplösningstillstånd under helgen och tänkte definitivt ringa djurskyddet på måndag morgon. Kanske hade jag även en förhoppning om att någon inackordering skulle förstå vilken anläggning jag menade och höra av sig. Trots att jag inte skrivit var i landet det gäller är det nog tämligen ovanligt att allt grovfoder är helt slut. Vad som sen hände var

1) Kl 7:25 träffade min sambo en ur personalen som var på väg till gården och informerade henne om läget
2) Jag ringde djurskyddet på morgonen och fick till svar att han var anträffbar först på eftermiddagen
3) Kl 9:10 körde gårdskarlen ut en tuss löshö som de förmodligen sopat ihop på något loft
4) Kl 15:25 kom det ut en bal med grovfoder
5) Personer i vår närhet (som vet vad vi varit utsatta för) har vädjat att vi inte ska göra någon anmälan nu när min sambo informerat en av de anställda (som inte bor på gården) om läget

Nu har den akuta situationen rett upp sig i och med att de fick en bal igår eftermiddag och de på gården vet om att vi har ett öga på vad som händer i denna hage som ligger vid vårt hus.

En annan förhoppning med mitt inlägg är även att göra folk uppmärksamma på att stora anläggningar kan skötas dåligt. Ofta är det mindre privatstall som folk granskar, men glömmer lätt vad som sker i de stora stallen.

Nu avslutar jag denna diskussion och jag kan garantera att jag kommer att hålla kollen på att de inte går utan grovfoder någon längre tid i fortsättningen.
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Det är drygt 3 månader sen jag skrev detta inlägg. Det blev som jag befarade. Trots att jag kontaktade djurskyddet har den fruktansvärda djurplågeriet fortsatt. Ca en vecka efter kontakten med djurskyddet flyttades hästarna från den aktuella hagen och upp till gården. Nu hoppades jag att fler människor (tex inackorderingar) skulle kunna ha kontroll över att de hade mat.

Ca 10 dagar senare var de tillbaka i den gamla hagen. Så här har det sett ut sen 16 veckor tillbaka, då vi upptäckte att hästarna var utan mat. En fyrkantsbal med hösilage körs ut på måndagen. Hösilaget räcker till fredag kväll (och någon gång till lördag morgon) och sen går de utan 2-3 dygn tills de får mat på måndag igen. Det är max två helger de har haft mat i hagen under denna period. Förra söndagen blev vi paffa då det kom ut en bal en dag för tidigt och då sa vi att nu tar den slut ett dygn tidigare och då får de väl gå utan mat i 4 dygn istället. Hösilaget tog slut i fredags morse och de lär inte få nytt förrens efter påsken och det är på tisdag. Det märks ju att de har satt i system att de fem unghästarna ska få en bal per vecka och när den är slut är den slut. Vi har dessutom haft en ovanligt kall vinter och bor i ettköldhål.

Vi är helt förtvivlade. :mad: :mad: :mad:
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Det är ju sanslöst att människor kan behandla sina hästar hur som helst utan att nåt görs. När det dessutom uppenbarligen finns massor av vittnen.

Har du ingen videokamera så du kan dokumentera hur deras hästar står utan mat och vatten?

Det kanske inte skulle vara helt fel heller att fixa ett larmsystem till ditt stall och kanske övervakningskameror, efter att du anmält dina grannar. Då har du ju garanterat bevis om de skulle försöka skada dina hästar.
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Det här suger ju! :mad: Jag vill veta vilket stall det rör sig om, jag känner inte dig och vet inte vem du är, men jag vill veta vilket stall det är. Jag har mina hästar utlånade just nu, och skulle det visa sig att en av dem står i just det stallet du pratar om så skulle jag självklart vilja veta det! Det tror jag gäller alla här.

Ta bilder på hösilagebalen, varje dag. Många kameror trycker dit ett datum på varje bild så att man ser när man framkallar när bilden är tagen. Om du inte har en sån så kanske du har en digitalkamera, vars bilder du kan skriva ut på datorn och skriva ett handskrivet datum på, som bevis. I slutet av veckan måste det ju synas på balen att den är på väg att ta slut, och när den sedan gör det så fotar du den "tomma" fläcken också. Fota tomma vattenkar, fota hästarna när de söker föda/vatten i hagen. Fota allt som kan användas som bevis.

Och låt andra hjälpa dig! Vi är ju flera här som gladeligen skulle åka dit och inspektera och infiltrera, och om det behövs så anmäler vi. Ditt namn kommer aldrig nämnas, och som någon skrev i januari, man behöver inte säga att det är en specifik hage eller häst som misskötts. Man kan anmäla hela anläggningen för vanvård.
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Bekymrad skrev:
.

Vi är helt förtvivlade. :mad: :mad: :mad:

Men inte tillräckligt, tydligen. Jag förstår visst att du är orolig för dina hästar, men låt då för guds skull bli att skriva här! Eller få någon annan att anmäla, för det är inte speciellt roligt att läsa sådana här inlägg och inget kunna göra.
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Men du, vad jag förstått så har du dina hästar hemma, och du ser den här hagen från ditt hus.
Veterinärer är ju tydligen anmälningsskyldiga, så varför inte ta ut en veterinär, i eget ärende, och
sen påpeka för denna om dina bekymmer; Att du helst vill vara anonym men att du oroar dig, hör
om h*n kan svänga förbi o titta nån gång när du vet att det brukar vara tomt på mat. Berätta vad
du berättat här helt enkelt.
Eller varför inte en hovslagare för den delen! Hovslagare är tuffa människor, prata med denne också,
även om dom inte är anm. skyldiga så kan denna kanske stötta dig?

Ta mod till dig, lite djävlaranamma! och gör så gott du kan!
 
Sv: Lösdriftshästar utan mat i minst 2 dygn!

Har du pratat med miljö- och hälsoskydd och uppdaterat dem? Om jag varit i dina kläder hade jag inte gett mej förrän de kommit ut och gjort en oanmäld inspektion.

Immer
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
11
· Visningar
1 239
Senast: ainasoja
·
Hästvård Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 066
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 657
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 271
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp