Sv: Lösdrifts-tips emotages tacksamt
Det som ingen nämnt ännu är en sjukbox, man måste ha en för varje påbörjat 10-tal hästar, alltså även om du har bara två. De kan ju råka på en hovböld, senskada eller vad som helst som kräver boxvila. Ett alternativ kan vara om du snabbt och enkelt kan dela av ligghallen så att det blir som en "box", men frågan är om det godkänns....
Vi har en box i gamla lagården som nyttjas både som sjukbox och före/efter ridning.
Uppställningsplats har nämnts, jag skulle vilja tillägga att den bör kunna värmas upp till åtminstone 5-10 grader samt gärna även kunna nyttjas som spolspilta.
Vi använder garaget till ändamålet, det har slätt golv, bra belysning och går snabbt att värma upp med varmluftfläkt.
Ett uppvärmt utrymme att förvara utrustning, foder och kunna torka täcken i förstås.
Utrymme att förvara mockningsredskap, grovfoder och strö.
Dränerade och grusade ytor utanför ligghallen och där du har foder och vatten, som är lätta att mocka/dra av med schaktblad.
Vi har en foderhäck med tak som fylls på 3 ggr/dag, de har i princip alltid hö.
Vår ligghall för två stora hästar är 9*4 m, det tycker jag är precis lagom, de kan båda ligga ner och sova där (och gör det också varje natt).
Den har två stora öppningar på ena långsidan (ca 3 m breda). Vid dåligt väder brukar de stå och kolla ut ur varsin öppning. Man skulle nog egentligen kunna ha en helt öppen långsida också, men detta funkar också.
Vi har cementgolv med permanentbädd av spån/torv, bajshögarna (4-5 st) tas ut dagligen.
Belysning inne i ligghallen, ett måste när man ska mocka/visitera hästar.
Uppbindningsringar i ligghallen där man kan binda upp för visitering/kraftutfodring de dagar man inte hinner ta in och visitera/rykta/rida.
Uppvärmd flottörvattenkopp som aldrig fryser, är lätt att göra ren och som hästarna dricker tillräckligt ur
. Vår har ungefär lika stor vattenyta som en hink och de hinner aldrig dricka den torr förrän den fyller på. (Modellen är dimensionerad för 8-10 mjölkkor så konstigt vore det annars
).
Bra belysning utanför ligghallen och vid utfodringsplatsen.
Skulle jag bygga en ny lösdrift idag skulle jag nog göra så här:
En ligghall på 5*10 m, i övrigt lika som den jag har nu.
Vägg i vägg (på "baksidan") ett lika stort utrymme med uppställningsplats, sadel/foderkammare och sjukbox. Skjutdörr mellan ligghall och stalldel.
Tro inte på de som säger att "Har man lösdrift får man minsann vara beredd att släpa vatten och skjuta överfulla skotkärror i knädjup lera".
En välskött lösdrift är ett utmärkt alternativ för hästarna, och med rätt lösningar kan den även bli mycket bekväm och lättarbetad för människorna.
Lycka till!