Lösdrifts pris

B

Blizzard

Stod överst att man inte fick fråga om priser men jag är busig och gör det ändån... Vad är lagom att betala för att ha en liten unghingst på 10 månader på lösdrift? Vad skall ingå och vad skall man själv stå för?
Har aldrig haft häst på lösdrift förut och vet inte riktigt hur det hela skall se ut.

tacksam för svar.

Sv: Lösdrifts pris

Jag betalade förra vintern 1700 för full skötsel av mitt ungsto. Då ingick en nogrant uträknad foderstat och fri tillgång på hösilage, välhalmad ligghall, daglig visitering och hantering, kompisar och en bra hage. Det enda jag gjorde själv var att åka till henne varje vecka för lite extra pyssel och hantering samt närvara när hovslagaren skulle verka henne.

Jag har haft min treåring på lösdrift sen han var 15 månader gammal, betalar lika mkt nu som då; 1200 kr/månad. Då ingår fri tillgång på eget analyserat hösilage, strö i ligghallen, havre, betfor, mineral. Daglig uppbindning och kraftfodergiva, allmän koll, mockning av lösdriften ingår också. Så kort sagt, jag behöver bara åka dit då jag vill göra nåt med min pålle! Sen hjälper jag ju till med fodring och sånt när jag är där, men det är inget som "krävs". Vi brukar också hjälpas åt om hovslagaren/veterinären kommer och någon av hästägarna inte har möjlighet att vara med. Då det är flera unghästar i stallet hjälps vi också åt vid hantering såsom löshoppning, tömkörning, longering och på senare tid inridning..... :)

Jag hade helst inte velat betala mer än strax över 1000 men det beror på skötsel å service oxå.
Hade kunnat betala upp till 1500 men där går min gräns, man kan få uppvärmda stallplatser med egen box för det priset :smirk:

Och det är just det som är så viktigt.
Den noggranna foderstaten på unghästar.

Som hästägare SKA man INTE ta lösdriftsalternativet för att man tror att det skulle vara billigare. FÖR det är det INTE.

Det är unghästens mat som står för det största kostnaden..Inte ströhalmen eller hanteringen, som många tror.

En unghäst kan stoppa i sig käk för 800-900 kronor i månaden.
Om då lösdriftsplatsen kostar 1000 lappen så får man nog ta reda på vad som ingår.
För, för 100 kronor finns det ingen seriös människa som tror att det skulle räcka till övriga kostnader.
Halm/el/hantering m.m.

Däremot är just lösdriftsalternativet ett sunt sätt att hålla unghästar på, då dom får sitt rörelsebehov tillfredställt och "härdas" vädermässigt, och får leva ett flockliv och bli sociala individer.

Tillägg är ju också att hantering som borstning och så är för att visitera hästen och göra den hanterlig..INTE för att den ska vara snygg att se på..för det är dom inte.
AM

AM

Jag betalar 800 kr per månad under 8 månader, för de 4 under sommaren betalar jag 1000 kr för allihop. Då ingår fri tillgång av grovfoder och under sommaren mycket bete, verkning samt även en viss kraftfodergiva vid behov. Avmaskningar och vaccinationer betalar jag självkostnadspris för, detta gäller en unghingstflock för islandshäst.

Har räknat lite bara ...Å för att en unghäst ska äta för 900kr/månad(räknat på vad de flesta hösilage bollar på 300kg kostar i mitt område) så ska hästen äta lite mer än 29 kg /dag.Det låter lite mkt bara.Men iofs vet jag inte era priser på hösilage(tex södrasverige) men tror inte skillnaden är så stor.

Jag tar 1500 kr/månad för inhyrda hästar på lösdrift. Då ingår fri tillgång på hö, halm i ligghallen, vatten, el, uppvärmd sadelkammare, saltsten, utfodring av kraftfoder 1 ggr/dag och tillsyn varje dag. Jag tycker inte att det är mycket pengar. Den största delen av kostnaden går till hö. Jag har räknat att det går ca:25 kg hö per dag och häst inkl lite spill. Kraftfoder får ägarna stå för själva. Den ena hästen äter bara lite betfor plus mineraler, den andra 1 kg grund och min häst äter 3 kg kraftfoder per dag. Det beror på vad man har för häst. Det här är kostnaden för att ha häst. Det är/ ska inte vara billigare att ha häst på lösdrift för allting kostar ju ändå.

Jag har åsikten att det ska vara ngt billigare att ha hästen på lösdrift men det beror som sagt på vad det finns för möjligheter på gården.

De flesta lösdrifter behöver ägarna inte komma å sköta hästen vad jag förstått, tex lösdrift för unghästar., däremot är jag tveksam till att hästarna på lösdrifter sköts lika noggrant som hästar i stall, jag vet ingen som kratsar hovarna på de hästarna varje dag(eller kollar om det behövs)samma med borstning å hantering av hästen.

Men jag anser att det kostar mer att ha hästen i stall då det krävs mer uppvärmning å el, dessutom krävs mer tid då man ska sköta in/utsläpp, mocka flera boxar mm.
De flesta brukar ju låta hästägare ha jourer å endel har anställda.
Skulle jag välja mellan stall med egen box, hö+spån(+ ut/insläpp å inga jourer) för 1500kr å lösdrift för samma pris hade jag nog valt det första.

Det man ska kolla upp är ju varför folk har lösdrift om de säger att det är så dyrt,vad får de över av hyran när alla kostnader å moms är betalda, om summan du beräknar stämmer(låter inte osannorlikt)så måste man nästan gå back å då är det klart att man inte kan leva på inhyrningar utan måste ha ett annat heltidsjobb.
Det här var faktiskt intressant att diskutera :)

Nej det är inte mkt pengar med tanke på den fria tillgången, blir bara fundersam på var de som har lösdrift får in pengar :confused: Man kan inte hålla på sådär gratis hela livet ;)

Det som gör att jag skulle välja stall är att jag har hästarna klippta, inte för att inte lösdrift är bra men stall känns mer praktiskt i tex mitt fall å hästens, måste jag bara skriva så ingen blir galen på mej nu :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Exakt! Jag hade letat och hittat en lösdrift där hon skulle få gå med stoet innan avvänjning och sedan få gå kvar med kompisarna då jag anser att det är det bästa för unghästar att få härja med jämnåriga. :idea: Jag fick en väl uträknad foderstat med värden och allt specat, inklusive pris/dag, så priset varierade lite beroende på antalet dagar/månad. Det var då hänsyn tagit till vad de efter åldern behöver, individen och värdena på hösilaget. Det stora plusset som jag såg det är att det är en erfaren uppfödare med stor kunnighet av utfrodring av såväl dräktiga ston, unghästar, tävlingshästar och avvanda fölungar. :bow:

För min del är det inte priset som avgör, utan vad jag får för pengarna. Jag tror det hade varit svårt att hitta ett bättre ställe än där hon stod förra vintern. :bow:

Jag har lösdrift därför att jag tycker att min häst mår bra av det. Har tidigare alltid haft hästar på stall. Inhyrda hos andra då. Nu när jag har eget ställe var jag i valet och kvalet om jag skulle bygga boxar eller lösdrift. Min häst har gått på lösdrift sedan i april och stormtivs med det. Så varför stänga in honom i en box? Det blev en ny ligghall med intilliggande sadelkammare. Nu kan han välja om han vill vara inne eller ute och det är ute som gäller. Eftersom jag inte vill ha någon fler häst själv just nu har jag valt att hyra in två stycken. Det är billigare än om jag skulle ha en till själv. Jag kan inte påstå att man tjänar så mycket på det. Men min häst har sällskap och de lever ett härligt liv. I hyreskontraktet har jag skrivit in att de andra hästägarna inte behöver komma varje dag om de inte vill eller kan, mot att de hjälps åt med utfodring och tillsyn av hästarna om jag vill vara ledig och t.ex åka på semester. Har man hästar hemma är man annars väldigt låst. Hästarna tas dagligen in och binds upp vid utfodring och ses över. Det är äldre hästar och behöver inte någon speciell hantering i inlärningssyfte. De behöver inte ens ledas till ligghallen. Jag går och tar på dem grimmorna och så följer de bara snällt med. Inget krångel alls. Eftersom jag har utsikt över stora delar av hagen från mitt hus så ser man lätt om någon häst skulle vara skadad eller sjuk. Jag tycker att stallhyrorna överlag i allafall här där jag bor är alldeles för billiga. Det är väldigt mycket jobb för lite pengar. Jag har själv jobbat i olika stall med hästar och förstår inte hur det kan vara så billigt. Hellst inte på ställen som drivs i vinstsyfte.

Omkring 2000kr inkl moms.
Ska någon sköta om lösdriften, ge bra och mycket foder så kostar det. De som betalar kring 1000 kr undrar jag vad de kan ställa för krav på foder, tillsyn och god hästhållning. Som bla hubinette skriver så äter hästarna stora mängder som kostar oavsett om man producerar det själv. Lösdrift i vårat klimat ställer stora krav på dränering och tillgodoseende med stora hagar som inte blir upptrampade när djuren går där dygnet runt. Jag tror att kostnaderna är de samma som att ha hästarna installade men arbetskostnaderna är mindre med lösdrift.

Våra nyblivna treåringar käkar ca 25 kg per dag, lite olika såklart beroende på hur blött hösilaget är. Nu har vi ca 50% ts och då går det ungefär 25 kg per dag och häst. Självklart är lite av detta spill, men det måste ju också räknas in i kostnaden.
Nu är det ju dessutom sjukt varmt ute för årstiden, lägg på 10 minus så går det minst 30 kg per dag....

Ska själv starta upp en mindre lösdrift till hösten, det blir ligghall som är halmad, fri tillgång på höensilage, individuell kraftfodergiva 2ggr om dagen.
Tänkte ta runt 1500kr för detta.
Då ska alla fodringar ingå, foder (höensilage, havre/kornkross, betfor, mineraler, salt), mockning av ligghallen, el.

Jag ska köpa en häst på island, där betalar jag bara 300/månad med all skötsel tills jag vill ha hem den :)

jag betalar 1500 kr månad. inklusive strö i ligghallen, hösilage, have, korn, mineraler och betfor.
Jag ska sen fodra 1 gång i veckan och slåss med dom anndra i samma hage om hur mycket mat hästarna ska få :devil:

vi har numera vatten utdraget till hagen som inte fryser och en ligghall som dom faktiskt använder en det :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
446
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama