Sv: Lösdrifts pris
Jag har åsikten att det ska vara ngt billigare att ha hästen på lösdrift men det beror som sagt på vad det finns för möjligheter på gården.
De flesta lösdrifter behöver ägarna inte komma å sköta hästen vad jag förstått, tex lösdrift för unghästar., däremot är jag tveksam till att hästarna på lösdrifter sköts lika noggrant som hästar i stall, jag vet ingen som kratsar hovarna på de hästarna varje dag(eller kollar om det behövs)samma med borstning å hantering av hästen.
Men jag anser att det kostar mer att ha hästen i stall då det krävs mer uppvärmning å el, dessutom krävs mer tid då man ska sköta in/utsläpp, mocka flera boxar mm.
De flesta brukar ju låta hästägare ha jourer å endel har anställda.
Skulle jag välja mellan stall med egen box, hö+spån(+ ut/insläpp å inga jourer) för 1500kr å lösdrift för samma pris hade jag nog valt det första.
Det man ska kolla upp är ju varför folk har lösdrift om de säger att det är så dyrt,vad får de över av hyran när alla kostnader å moms är betalda, om summan du beräknar stämmer(låter inte osannorlikt)så måste man nästan gå back å då är det klart att man inte kan leva på inhyrningar utan måste ha ett annat heltidsjobb.
Det här var faktiskt intressant att diskutera