Lösdrifthästar.

attempt

Trådstartare
Jag såg en film en gång, och har även läst och hört att hästar som går i lösdrift (och inte har täcke på sig) håller kyla och väta ute genom att rulla sig i lera Och att man därför inte ska borsta bort allt för noga, bara där sadeln ska ligga.
Stämmer detta? :crazy:

Sv: Lösdrifthästar.

medryttarpållan rullar sig aldrig,d e knappt att hon ligger ner:eek: men man ska inte borsta lösdrifthästar så jättenoga,dom får ett fett lager som håller väta borta och så

Jag brukar inte borstamina lösdriftshästar noga, men bara så att dom inte är leriga. Leran "klibbar" ju ihop håren och gör så att det blåser in lättare. Hår som inte är ihopklibbade bildar ju små "varma" luftfickor.
Det är min uppfattning i alla fall. ^^

Jag har också hört något sånt som att när pälsen står ut, så att det ser ut som isbjörnpäls ;) så fryser inte hästarna.

klibbad lera är väl ingen höjdare kanske men visst skyddar den.
hästarna som går på t.ex lösdrift skaffar sig sitt eget skydd så att säga,genom att rulla sig bla.
sen producerar även dom själva ett slags fettlager som även skyddar mot en del väta.
jag tycker inte att man ska borsta bort det i onödan mer än om man ska rida t.ex
hästarnas päls styrs av väderleken, dom kan vinkla håren åt olika håll för att skydda sig mot väder och vind:)
jag har även min egen filosofi; borsta inte hästen i onödan heller på sommaren då smutsen blir ett ganska bra skydd mot insekter:D

Min häst rullar sin inte. på sommaren när det är tort gillar han att rulla, inte annars. ligga och sova tycker han om men inte när det är så här lerigt. Han är ju islänning åxå och har bra mycker mer päls och ull än dom andra hästarna av andra kallblodsraser, så de kanske beror lite på de åxå.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 519
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 908
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V