Lösdrift!

Sv: Lösdrift!

Tackar för det, men har du inga bílder på din lösdrift?

Angående vädersträck så är det bra om ingångarna väter mot söder efter som att det därifrån blåser midre och om det skulle blåsa så är det oftast varmare vindar från söder än från norr.´

Hur man ska bygga? Tja, det finns olika sätt. Det bästa är attförst och främst ta reda på vad det finns för regler kring ligghall för häst. Takhöjd ex vis. Dessutom får det inte vara vilket tak som helst. Man får ex. vis inte ha utgångarna där taket sluttar ner, utan helst ska taket slutta endast bakåt så att vattnet rinner ner bakom ligghallen. Detta för att undvika olyckor.

Själva väggarna bör inte isoleras. Det räcker bra med ett enkelt plank och gärna med glipor mellan plankorna. Om luften hindras hårt av väggarna så kan det bli turbulens i ingångarna. För att undvika det kan man också ha en öppning längs taket där det inte kan regna in. I vår ligghall har vi dubbla väggar - dvs plank och sen lite luft, och sen plank igen. Väggen som delar av ligghallen räcker inte heller ända upp i taket utan slutar några meter innan (det är dock högt, kanske 3 m, så varken människa eller häst kan se över det ens om de står på bakbenen). Detta gör att om det skulle komma in vind så kan den ta sig igenom och det blir mindre turbulens. Ingångarna är också höga (ända upp till taket). Vi har dock väldigt högt i tak.

Om någon vill se hur vår ligghall ser ut så tror jag att jag har bilder ngnstans.

MARKIZ: Bra veterinärer. Man ska inte raspa tänderna på hästar - eller man ska inte behöva rättare sagt. Smärta och annat som vi bidrar med på våra hästar kan orsaka felslitningar, men då är det inte tänderna som behöver åtgärdats utan orsaken. Raspar människor sina tänder?
Det känns som attdet bara är ett dumt påfund som veterinärer gör av vana - eller för syns skull - och dessutom är det få som överhuvudtaget kan raspa tänderna ordentligt. :cool:

linabergmer skrev:
Tackar för det, men har du inga bílder på din lösdrift?

Nä, i nuläget inte tyvärr, men i ärlighetens namn är det ett nybyggt "vanligt" stall, men med 2 utgångar till varje box, en till stallgången, och en direkt ut mot hagen, så jag ska ha möjlighet att stänga in dom där vid busväder eller annat.
Dörrarna till hagen står alltid öppna, så de använder boxarna som lösdrift.
Och så kommer de in och äter kraftfoder ett par gånger om dan i varsin box. Då kan man enkelt stänga om dom en stund, så de får äta ifred, med halva dörren öppen, eftersom jag har 2-delade dörrar.
Förut hade jag en mycket enkel lösdrift, men för min egen skull känns det underbart att kunna jobba mycket mer inomhus efter alla år av frusna knogar o fingrar (man är ju ingen häst!)
Och för första gången har jag tillgång till en riktig stallgång när hovslagarn kommer, bara det!

Min lösdrift. Boxarna är byggda i hagen, på isolerad betongsula. Foderförråd vid sidan om, öppningsbara dörrar.
Uteboxarna.jpg

Tack, så du kan stänga in dom ocå om du vill?

Är det samma höjd som gäller för vanliga stall? 1,5 * hästens mankhöjd?

Hej!

Här är bilder på min nybyggda lösdrift:

http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/Lsdriftsbygget012.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/ce4a0e36.jpg

Väldigt enkelt, utnyttjade del av gammal ladugård som hade rätt höjd och rätt yta. Gjöt nytt betonggolv och byggde väggar och boxdörr så man kan ta ut hästen till andra sidan ladugården. Hästarna går ut och in som de vill och binds upp i enkla spiltuppbindningar för att få sitt kraftfoder. Strör med spån när det behövs.

linabergmer skrev:
Vet ej om denna tråd ligger rätt, men hoppas det!

Har läst gamla trådar om lösdrift med hittar inte riktigt det jag söker...

Har förstått att lösdriften ska vara 80% av hästens box (9kvm stor häst).
Så ska jag ha två hästar i lösdriften måste lösdriften minst vara 15kvm..

Men nu min fråga, själva "huset" som dom kan gå in i, Några tips på hur man kan bygga det, eller finns det att köpa färdiga och bara montera upp? Hur har ni gjort, ni som har lösdrift?

Tack!

Och här kommer några färska vinterbilder (har även gjort en spiltvägg mellan krubborna, på andra sidan boxdörren kan man ta ut och binda upp en av hästarna åt gången för ryktning, kratsning m.m.):

http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/VinterbilderUdda003.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/VinterbilderUdda032.jpg

cafu skrev:
Hej!

Här är bilder på min nybyggda lösdrift:

http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/Lsdriftsbygget012.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v651/cafu/ce4a0e36.jpg

Väldigt enkelt, utnyttjade del av gammal ladugård som hade rätt höjd och rätt yta. Gjöt nytt betonggolv och byggde väggar och boxdörr så man kan ta ut hästen till andra sidan ladugården. Hästarna går ut och in som de vill och binds upp i enkla spiltuppbindningar för att få sitt kraftfoder. Strör med spån när det behövs.

Jag har nu bestämmt mej hur jag ska bygga, ut ifrån laggårds vägga, bygger 3 meter väggar ut och tar 5 meter av väggen som redan finns, på så sätt sparar man ju massa jobb. Sen på med ett plåttak.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 216
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 105
Senast: Thaliaste
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 018
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?