Lösdrift?

Sv: Lösdrift?

Vad var det för skador? Skulle man hålla dom inne för att de inte klarar att vara sin naturliga miljö? Det verkar konstigt.

I och för sig har jag varit med om resan med en utpräglad "stadshäst",en dressyrhäst på hög nivå, som inte törs sig utan för stallet knappt, och definitivt inte utanför paddocken, i början.

Han var som en innekatt, som aldrig varit ute. Rädd för allt utomhus.

Han gjorde knappt annat än skadade sig i början. Han hade bara gått i en platt liten rasthage innan, och visste knappast vad det var att lyfta ordentligt på benen.

Så att hamna i en kuperad hage, med viss del skog, var för honom som rena djungeln. Halkade och snubblade. Skrapade sig på grenar, allamöjliga små och större skador.
Skenade i hagen när grannen startade traktorn, ja det mesta var chockartat för honom.

Det är nu 6 år sen. Och nu ser man praktiskt taget aldrig några såna blessyrer. Han är nu van vid "natur", och galopperar obehindrad runt och parerar det som inte ska krockas med.

Han är också "coolare" på tävling numera,och kan hantera fler oljud och oförutsedda händelser bättre.

Ja tänk, vad "onaturligt" vi människor kan forma dom.

Så vari består din hästs skador?

Usch, stackare...ja det är ju verkligen ett gott exempel på att hästar inte på något vis kan må bra om man bara har de inne, som någon här faktikst antydde.....
Och tänk vad understimulerat och skört skelettet och alla ben måste bli av at hästen inte får gå ute och stärka sig.....mår illa av bara tanken.....Det är ju som när man själv suttit still vid datorn några timmar...uu..man kan ju knappt röra sig, stel och kantig, och benen bär en knappt....fy så hemskt att då vara häst som bara får stå på 3*3 meter hela dagarna......nä fy fasen :mad: :mad:

Jag menade inte att hästarna på lösdrift fryser. Vad jag menade var att det som är naturligt för hästar inte nödvändigtvis är det bästa för dem. Att använda argumentet att något är "naturligt" för hästen är helt enkelt inte ett argument som håller. Ska man argumentera för att alla hästar bör gå på lösdrift får man använda andra argument än "naturligheten".

När det gäller hästar som inte går ut så har jag helt enkelt erfarenhet av det själv. Som jag skrivit på något annat ställe här så på 80-talet i den del av Skåne där vi hade våra hästar var det kutym att hästar som reds dagligen inte gick i hage. Detta beroende på väldigt dålig tillgång på hagmark: marken där är för värdefull för att ha bete utan det odlas vete etc. på den.

Vi hade sammanlagt sju ponnyer i familjen som inte gick i hage annat än på sommaren då de gick på bete två-tre månader.

Och de mådde faktiskt inte dåligt! Om vi börjar i prestationsänden så gick samtliga utom den minsta, istadiga (han var istadig när vi fick honom, men blev mycket bättre under vistelsen hos oss) minst LA dressyr och hoppning. Tre av dem gick SM.
Om vi ser på den mentala biten så hade ingen av dem några som helst "beteenden" för sig. Inga vävare, inga krubbitare, ingenting. De stod på halm i stora boxar och reds ordentligt och regelbundet.
Vi skulle gärna haft dem i hage men det fanns inga att tillgå och det var mer regel än undantag, som sagt var, att hästarna i omgivningarna stod inne.

Det var inte optimalt, det hävdar jag inte, men det var INTE djurplågeri! För att det ska vara djurplågeri måste det väl rimligen märkas negativt på hästarna på något sätt?

Nuförtiden har jag egna resurser och goda inkomster och kan välja fritt hur min häst ska vara uppstallad och då har jag valt box inne på natten och hage ca. 8-17. Och det har jag inte gjort bara för min egen bekvämlighet utan även för hästen, tro det eller ej...

Ja alla är vi helt enkelt olika, och vi håller väl alla fast vid våra metoder :)
Du har mkt bra erfarenheter att hålla häst så, och det är ju bara bra.
Vi har alltid förr oxå haft hästar ute på dagarna och inne på nätterna....det fungerade jättebra men när Gamlingen började visa tecken på lite allergi (damm) började vi ha de ute på nätterna och de senaste 6 åren har han inte haft några bekymmer, och vi har aldrig haft en sjuk häst.
Tävlingshästarna trivs oxå ypperligt med detta, men de ska snart börja gå in på nätterna...men de stärker leder och ligament vilket de har stor nytta av i tävlingslivet....
Men alla har vi olika metoder, och huvudsaken är iaf att vi vet det bästa för våra hästar :)

Visst, och det är det jag menar... :D Det finns dock ett antal "fanatiker" här på Buke som bara kan se sitt val som det enda rätta och alla andra är djurplågare... :smirk:

Jag kan tillägga att efter stallet utan hagar flyttade familjen långt ut på landet och de två ponnyer som då var kvar stod i utestall mitt i en stor hage. "Halv-lösdrift" kanske man kunde kalla det. När vi äntligen kunde välja fritt så tyckte vi det var bäst.

*knapplån*

Hallå alla ni som har era hästar på lösdrift!!!
Jag har ingen erfarenhet alls av det men är nyfiken på det och skulle gärna testa. Jag har två hästar.

Hur stor hage krävs det för att jag ska ha dom på lösdrift???

Tacksam för svar.

I boken "Att bygga häststall" finns en ritning på en lösdriftslösning för just tävlingshästar och hingstar :idea: . Det var en rad uteboxar med tillhörande liten 10(15?) * 4 m? rasthage, med hårdgjord yta till varje box. Utanför rasthagarna fanns en större grushage dit hästarna från 5-6 boxar kunde släppas. Utanför grushagen fanns betesmark, dit hästarna kunde släppas vid behov. Hänger ni med? :cool: Det måste ju kunna funka även för topptrimmade hästar? Så här: Till "vardags" är det öppet åtminstone ut till rasthagen, men om hästen är svettig t.ex. kan den stängas in i boxen, vid behov kan även övre dörrhalvan stängas. Utfodring kan ske ute eller inne. Bakom boxen, in mot stallet, finns dörr och vanlig stallgång.
När det är möjligt kan hästen släppas till den större rasthagen/beteshagen, ensam eller ihop med "grannarna".
Även om hästen skulle få gå bara i den lilla rasthagen, måste det ju vara 100 ggr bättre än att stå enbart inomhus?

Ja, jag tycker det låter som en jättebra lösning som jag gärna skulle ha om jag hade stall hemma och kunde bygga det från grunden. Då kan man också ställa in sin häst med halvdörren öppen en timme innan man ska rida så att den inte är blöt och lerig.
Som jag skrev tidigare var det något liknande pappa fixade när vi hade egen mark.

Jag har inte sett några sådana stall här i Stockholmstrakten tyvärr utan det är antingen lösdrift med hall eller box och leda in/leda ut.

Vid "vårt" första stall, där hästarna stod inne, fanns tyvärr inte ens yta till sådana små rasthagar + att stallbyggnaden, som vi hyrde, var färdigmurad som den var. Gården var helt omgärdad av vetefält, med en arrendatorbonde som blev grön i ansiktet bara han fick syn på en häst så det var helt hopplöst att få mer yta. Två små hagar fanns det men de var vigda åt unghästar som fanns i stallet bredvid.

Ja det är ju förstås klart att det är olika från häst till häst. Vet inte vad jag tänker med. :o Hon skulle nog bli lite orolig i början men vänja sig. Men det känns nog ändå fel att lämna henne där ute själv.

Så länge hästarna trivs bra tillsammans ser jag bara fördelar med lösdrift. Innan jag testade var jag tveksam men mina hästar trivs toppen. De kan gå in i både lösdriften och en utebox modell större (2 hästar) men är alltid ihop. De står aldrig på var sitt håll men det händer att bägge står i boxen och trycker ;)

Mina hästar använder sin lösdrift mycket mer än vad jag hör andra berätta om, de står /ligger därinne närmare 10 timmar/dygn och går allktid in vid ruskväder, för mycket sol och insekter eller bara för att sova. Har stallgång i direkt anslutning till både box och lösdrift vilket gör det smidigt med hovslagare/veterinär och skötsel. Ena hästen är klippt och har täcke, den andra enbart täcke vid dåligt väder, och självklart fri tillgång på hö och tjocka halmbäddar som mockas varje dag. Betydligt mindre arbete än vad två boxar hade krävt!

Ser nästan bara fördelar med lösdrift. Pållen trivdes utmärkt när han gick i lösdrift i alla fall. men det är några saker man ska tänka på... Om de får fri tillgång på hösilage skulle jag rekommendera att vaccinera mot botulism! Man har ju inte alls samma koll på vad hästarna stoppar i sig som när man har dom på stall. Ok, de flesta hästar kanske inte stoppar i sig nått som är dåligt, men för säkerhets skull rekommenderar jag det i alla fall. Sen är det ju så att en del har lösdrift bara för att det är så tidssparande, men en lösdrift måste också skötas! Man måste också lösa det så att hästarna alltid har tillgång till vatten som inte fryser.

men som sagt va - En lösdrift som sköts bra slår allt annat! Hästarna kan inte ha det bättre :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 226
Senast: MML
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 515
Senast: Svartkatt
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: Myzan87
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30