Lösdrift?

Sv: Lösdrift?

Jag har alla mina hästar på lösdrift nästan 9 år nu. Jag har läst alla inlägg och det är många som jag hålla med om fördelar. Det ända nackdel som har har märk är att jag själv sakna att pysla runt i stallet.

Jag hålla inte med när folk säger att dem stalla up deras hästar för dem blir trött och inte orka att vara ut så mycket. Jag skulle också blir trött om jag fick inte tränna up mig. Om dem blir trött så sover dem, om dem orka inte står så ligger dem. Om dem är låg i rangordning så sätter vi ut två ballar istället för en. När det är dax att foder dem, så har vi byggt en fålla (?ett lite haga) med en krubba till varje häst så att dem kan äter i lung och ro. Hästar är naturligt Kaustrofbik, varför man tror att dem VILL vara i ett lite box (oavsett måltider, då vill alla hästar vara inne) är en bra fråga.

Folk kommer att har en ursäkt för allt. The bottom line...Om man vill har dem i ett stall gör det. Men säga att det är för din del inte hästens.

Jag också har tävlings hästar, och jag har inga problem att ta dem två seperat eller tillsammans och stallaup dem påtävlings plats. Dem är vana med detta. Allt beror på träningen.

Min åsikt är bara att lösdrift är bra. Friskare hästar, bättre kodition, gladare, mer naturligt, mindre stall kostnader.....and on, and on

Precis så skulle jag vilja ha det om jag fick bygga stall själv.
Familjen hade något liknande ett tag: två boxar mitt i hagen med varsin "engelsk" utgång så kunde man välja att ha hästen helt ute, inne med halvdörr och titta ut (bra nätter innan tävling t.ex.) eller helt stängt, t.ex. när det var -20 och snöstorm och man ryktade inne i boxen.

Apropå "vill vara inne" så var mitt 18 åriga sto mer harmonisk när hon slutade vara ute 6-21 och och gick över till att vara ute 8-17 i början på våren i år. Hon var dräktig och gick med föl i 1,5 år och då valde jag ett stall där de var ute 6-21 i stor hage med skog och fri tillgång på ensilage.
Så här i efterhand så kan jag konstatera att hon verkade tycka det var ganska jobbigt och, som sagt var, gav ett "lyckligare" intryck när hon fick komma in när det mörknade och stå i sin egen box. Jag har känt henne sedan hon föddes så jag anser att jag kan bedöma den saken, t.ex. mådde hon inte bra när hon bara gick ute några timmar/dag hos uppfödaren men ca. 8:00/9-17:00/18 mår hon bäst av.
Hästar kan faktiskt även vänja sig vid OCH FÖREDRA att stå inne på natten vilket är praktiskt för ägaren och inte negativt för hästen.
Liksom katter, hundar och andra tamdjur trivs med att vara inne för att det ger värme och trygghet. Det handlar inte bara om mat.

Tycker inte att det är några nackdelar med lösdrift.
Hästarna är utedjur och ska vara ute.
Hade jag haft dom möjligheterna hade jag valt lösdrift istället för installning utan att tveka.

LIA skrev:
Vill inte dra igång en sidodiskussion här, men har ett par frågor att ställa. Hoppas du vill svara.

1 Har du provat lösdrift + tävlingsverksamhet och därmed vet att dom är oförenliga?

-Ja, och det funkar inte på den här vallacken jag har nu, mit gamla sto däremot såg jag ingen skillnad på. Så visst är det individuellt från häst till häst.

2 Har du provat att ha tävlingshästen på lösdrift men ha den inboxad natten (t ex) före tävlingarna? Resultat i så fall?

-Inte den jag har nu, den hade först längre tid i hagen, som sedan kortades och det verkade positivt på honom.

Jag är nyfiken, eftersom det kommer olika åsikter om detta från olika tävlanden. Somliga, bl a en granne, hävdar att hästarna blir lika tävlingsduglig om inte mer, när dom går ute. Ev då med "boxvila" natten innan tävling.

Det vore intressant med svar från någon här, som noga provat hur det i verkligheten faller ut.

LIA

Så jag kan egentligen inte säga att jag noga provat, och jag är inte främmande för att prova lösdrift igen på tävlingshäst, men tycker att den lösning som jag har idag på tävlingshästen fungerera bäst.

Jag har svårt att se att Tullstorp Dressage med Briar och de andra hingstarna, tillridningshästar som kommer och går etc. skulle kunna fungerar på ett vettigt sätt med enbart lösdrifter.

Alla tävlingsryttare i Sverige och utomlands har alltså bara inte begripit vad det är som ger bäst resultat på tävlingsbanan? Ut med Guiness, Bonfire eller Flippan på lösdrift så ska ni se att de lyfter sig tre pinnhål... ;)

Jag har mina på lösdrift sedan fem år, och kommer ALDRIG att stalla in igen. Jag har två uteboxar i hagen där jag fodrar kraftfoder och ställer in om det är busväder (mina står nästen hellre ute i alla väder, inte för att de inte trivs inne utan för att de gillar att vara ute ;) ) Öppet dygnet runt så de kan gå in när de vill. De ligger och sover därinne VARJE natt.

Nackdelar: ingen stallgång till hovslagaren, men lånar grannstallets.
Fördelar: harmoniska hästar som ändå är VÄÄÄLDIGT pigga, (kan inte rida min valack just nu, han är FÖR pigg) friska, glada hästar som fått BÄTTRE kondition och ork vid ridning än när de stod på stall.

Dessutom är märren så sjuk i kvickdrag att hon inte skulle klara att stå i stall trots medecinering (har provat), men är helt symptomfri och tävlas regelbundet i hoppning nu.

1 Har du provat lösdrift + tävlingsverksamhet och därmed vet att dom är oförenliga?

-Ja, och det funkar inte på den här vallacken jag har nu, mit gamla sto däremot såg jag ingen skillnad på. Så visst är det individuellt från häst till häst.
Vad är det för skillnad?
Är du övertygad om att det beror på utevistelsen i sig?

LIA

AnnaKarinA skrev:
Jag har mina på lösdrift sedan fem år, och kommer ALDRIG att stalla in igen. Jag har två uteboxar i hagen där jag fodrar kraftfoder och ställer in om det är busväder (mina står nästen hellre ute i alla väder, inte för att de inte trivs inne utan för att de gillar att vara ute ;) ) Öppet dygnet runt så de kan gå in när de vill. De ligger och sover därinne VARJE natt........
Har du täcken på eller när lägger du på täcken ?
Fråga till alla:
Är det grymt att lämna sin häst ute på kväll och natt när de andra får gå in om jag vill ha min ute på lösdrift ? Vi har bra uteboxar med halm i. :confused:

De flesta hästar jag träffat skulle inte må bra alls av att lämnas själva ute. De skulle stå och gnägga efter de andra och säkerligen inte kunna koppla av eftersom de är ifrån flocken och måste hålla all uppsikt själva.

Men det finns en del hästar som är väldigt coola med sådant här så du kan ju prova och se hur det funkar.

Gården där jag rider så står samtliga hästar på lösdrift, men det finns även ett traditionellt stall med 9 boxar att tillgå. Hästarna går i stoora hagar och har ett stort lösdriftsstall att gå in i där de har mat och vattenkoppar. Hästarna har fri tillgång på hö. Vi använder det vanliga stallet också, för ryktning mm samt om det är riktigt uselt väder ute. Sen lösdriften kom igång har inte en enda häst varit sjuk...

Är det grymt att lämna sin häst ute på kväll och natt när de andra får gå in om jag vill ha min ute på lösdrift ?
Det beror som sagt på hästindividen.
Av våra nuvarande 4, så skulle 1 inte klara det, 1 göra det gärna och dom 2 övriga troligen efter lite tillvänjning.

LIA

Goldi skrev:
Har du täcken på eller när lägger du på täcken ?
Fråga till alla:
Är det grymt att lämna sin häst ute på kväll och natt när de andra får gå in om jag vill ha min ute på lösdrift ? Vi har bra uteboxar med halm i. :confused:
Min märr har täcke från nu ungefär tills det är runt tio plus dygnet runt på vårkanten, då åker det av. Valacken har bara täcke om det är långvarigt ruskväder, inte annars.
På den andra frågan är det svårt att avgöra utan att känna hästen, alla reagerar ju olika. Kanske du kan prova?

Du kan inte jämföra en häst med hund och katt??
Det är ju helt vitt skillda ting, som kräver heeeeeelt olika saker.....
En häst är gjord för att vara i frihet och skaffar sig ovanor om de får stå inne utan att ha något att göra...
Jag säger absoluuuut inte att din häst mår sämre av det, det vet du som sagt bäst ajälv.....men, det går inte att jämföra så...eftersom katt och hund är husdjur , dvs de lever i vårahem , vilket inte hästarna gör , även om jag tyckt det vore mysigt att ha mina pållar i sängen :love:

eldione skrev:
Min kompis kom fram till en negativ sak som kan hända!! Hon hade sin häst i lösdriften eftersom han typ har lätt astma och lätt får hosta. Tja, hästen tyckte det var såå mysigt med ett litet rum att vara i så han stod där inne hela dagarna och tittade ut på sin flock= hostan blev bättre än någonsin :D
Men han kanske är lite udda :p

Ojdå, såg nu att jag skrev fel: Hans hosta blev VÄRRE än någonsin i lösdriften skulle det stå :p

Tja, en hund är faktiskt precis lika mycket gjord för att vara ute alltid som en häst, undantaget nakenhundar och andra extremer, men ingen påstår att de ska var det ändå. Dessutom är ädla hästar inte alls gjorda för svenskt klimat. Den typen av häst har fraktats hit av människor. En naturligt förekommande ras i Sverige skulle förmodligen se ut som en shetlandsponny när det gäller hur lättfödd den är och pälssättning.

Men nu var det inte riktigt så jag menade, att man skulle sätta likhetstecken mellan hundens och kattens och hästens behov (jag vet mycket väl t.ex. att katter sover 16 timmar/dygn), utan jag pekade på principen om att hästarna vi har faktiskt också är TAMDJUR. De trivs i grund och botten med människor och är avlade av människor och de anpassar sig efter den situation de lever i. Och TRIVS med det.

Det jag menar är att jag tycker det är fel att förutsätta att ju mer "naturligt" hästen har det, desto bättre är det för den. Som ett enkelt exempel kan man ta detta med att frysa. Det är helt naturligt för hästar att vara ute och frysa men de kan i alla fall tycka det är behagligare att INTE göra det.

Jag hävdar med bestämdhet att en häst kan må precis lika bra om den står inne på natten som om den går på lösdrift. Även för hästen finns för- och nackdelar med boxvistelsen och det finns visst hästar som gärna står inne delar av dygnet. Ta t.ex. den hästen som någon hänvisade till tidigare i denna diskussionen som på sin lösdrift valde att stå inne i hallen hela tiden.

Jag menar också att hästar kan tycka det är JÄTTEKUL att bli ridna och att det tillför något i en hästs liv. Genom aveln har man tagit fram hästar som blir understimulerade om de rids in och sedan inte tränas - och hur naturligt är det....?

Det verkar som om en del tror att varje litet avsteg från det "naturliga" alltid betyder något negativt för hästen och alltid bara görs för att ryttare/ägare är bekväm eller tycker det är mest praktiskt.
Jag ser det som att hästen har t.ex. ett rörelsebehov. Den har också en förmåga att trivas med att ha det lugnt, varmt, "rovdjursfritt" och hästkonkurrensfritt. Med genomtänkt hästhållning kan hästar trivas och må bra över hela spektrumet, från att inte gå hage alls (jo, de kan det....) till lösdrift.
Och så har man dessutom alla andra parametrar att ta hänsyn till: man vill kanske att hästen ska vara lite, lite "understimulerad" utan ridnignen för att den ska intresse och "vakenhet" till dressyrträning, man har inte ytor till lösdrift, ekonomiska överväganden och praktiska, som skaderisk, skitig häst m.m.

Alltså finns det för- och nackdelar med lösdrift. Intressant ämne. Men att hävda att det BARA finns fördelar med lösdrift och att man BARA har hästen i stall för sin egen bekvämlighet (läs, hästen mår sämre) håller jag inte med om.

DU måste misstolka mig grovt. Jag säger inte att hästar mår dåligt av att vara inne på natten. Jag har själv tävlingshästarna inne på natten när det är vinter just för att de inte ska sätta för mkt päls.

Du säger att det är helt naturligt för hästar att vara ute och frysa?
Tror du vi som har hästar på lösdrift låter dem frysa?
Herregud...det är väl självklart att de itne ska göra det! Det är väl klart att de som alla andra hästar har täcke på sig om det är för kallt/regnar och de itne satt nog med päls....Du kan ju inte mena att bara för att man har hästarna ute så låter man de frysa....Alla vet väl att det är behgaligare att inte frysa och just därför täckar man ju hästen och ser till att den har mat.

Och vad menar du med att hästar tycker det är JÄTTEKUL att bli ridna?? Skulle de inte tycka att det är skoj med stimulans?
Hästarna blir väl inte ståendes bara för de går på lösdrift heller? Vi har som sagt tävlingshästar samt ridhästar som rids/tränas precis lika mkt trots att de itne står uppstallade....du får nog förklara lite mer vad du menar där...

Hästkonkurensfritt har våra det...de som behöver mer mat och tex kraft går ju i egna hagar och har egna stall som de slipper trängas med andra i.

Att du sen säger att hästar mår bra av att inte vara i hage alls är helt befängt. Hur kan du ens säga så???? Menar du verkligen allvar? Menar du att du har hästen som "innekatt" då eller??? Att en h'äst bara får komma ut under ridning, och resterand 22 timmar om dygnet står i en box...skulle den må BRA????
Alltså det är djurplågeri i mina ögon, och säkert de flesta andras oxå, och att ens höra någon säga det gör mig riktigt arg :mad:
Att jag sen vet att det finns folk som håller sina hästar så gör mig både arg och otroligt ledsen ......

Hästar kan visst må lika bra av att stå inne på natten, men då menar jag att gå in sent och gå ut tidigt. Det är lååååååångt ifrån att hålla de inne 22 h om dygnet dock.....finns det NÅGON mer här som tror att sånna hästar mår bra, så hoppa gärnapå mig :eek:

Blev lite upprörd av dina resonemang, eller oxå har du bara missförstått eller så har jag missförstått dig, men förklara gärna vad du menar, och tala gärna om hur du tror att hästar som inte får vara ute alls KAN må bra!

Egentligen inte, utan visst är det också en bekvämlighetsfaktor. Sen är det tyvärr så att mins senaste fyra skador, på olika hästar, har hänt i hagen. Så jag är generellt inte en förespråkare för dygnet-runte-utevistelse. Men jag har haft en tanke på om jag skulle bygga eget stall om det på något sätt skulle gå att göra så att hästarna själva fick välja om de ville gå in eller inte.

den enda nackdelen med lösdrift tycker jag nog är att det lätt blir skador om man har några hästar , på ett stall jag stod på kunde man välja mellan att ha hästen på lösdrift eller box , jag valde box för att i lösdriften stod det ca 15-20 travare och det var skador nästan varje dag ..

den enda nackdelen med lösdrift tycker jag nog är att det lätt blir skador om man har några hästar , på ett stall jag stod på kunde man välja mellan att ha hästen på lösdrift eller box , jag valde box för att i lösdriften stod det ca 15-20 STORA hästar och det var skador nästan varje dag ..

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 226
Senast: MML
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 515
Senast: Svartkatt
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: Myzan87
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30