Sv: Lösdrift?
Jag ser bara fördelar.
Speciellt för tävlingshästar borde det vara en fördel med lösdrift.
Hästarna blir mer lätthanterliga när det vet hur de ska bete sig i flocken.
Kan ju bara jämföra med mitt fullblod som är uppvuxen till galoppör men sen blev ridhäst. Har haft jätteproblem med henne då hon inte har haft en aning om hur en häst ska bete sig och väldigt sällan reagerat som jag förväntat mig.
Har eget stall så oavsett om de är uppstallade eller går på lösdrift så blir de inte mer hanterade för det. För min fölunge har det varit väldigt positivt att bara hantera honom ca 2 dagar i veckan, han behöver lite tid att smälta in nya saker och inte hinna komma på oss med att göra något tråkigt.
Att fodra varje häst individuellt är enkelt med lösdrift, jag löser det så att om hästen inte försvarar sin egen mat eller äter långsamt så får den gå i en egen liten rasthage någon timme, när den ätit upp maten får den gå tillbaka till kompisarna, fungerar hur bra som helst.
En häst på lösdrift kan ju alltid vila när den blir trött, den har sin trygga flock omkring sig och är inte instängd i någon mörk grotta (box). Plus att de rör sig mera och inte är tvingade till stillestånd i flera timmar, de får friskare ben, hovar och mycket bättre kondition.
Visst kan en häst bli trött i början när den inte är van att gå ute, men den vänjer sig ganska fort. Blir hästen trött tror jag det mest beror på att den inte får tillräckligt med foder (energi)
Kommer i framtiden ha stall, men enbart för sjukdomsfall och hovslagare, annars kommer det bli lösdrift och jättehagar.