Lösdrift?

Turnar0und

Trådstartare
Nu har jag provat å söka på "lösdrift", men jag hittar inte vad jag letar efter. Nu frågar jag er istället!! ;)

Vad är fördelar/nackdelar med att ha en häst på lösdrift? "Kan" man ha en häst på lösdrift året runt? (+Varför inte?)

:o :crazy: :confused:

Sv: Lösdrift?

Vi har det.

Fördelar: Friskare hästar! Mindre arbetsamt (vi har hösilagebalarna nära hagen). Lägre elkostnad. Mer tid med hästarna, mindre för mockning etc. Mera utevistelse även för oss.

Nackdelar: Inga än så länge.

Övrigt: Speciella arrangemang för vattnet. "Fri" tillgång på hösilage. Ingen täckning. Avsatt "hästtid" ungefär densamma.

Slutsats: Vi kommer aldrig att gå tillbaka till installning.

LIA

Kan inte hitta någon nackdel med lösdrift.
Men jag tycker att det är bra med en kombination, där man kan ställa hästen på box om man behöver.
Tex vid sjukdom, storm och isregn, när man ridit hästen väldigt svett och det blåser hårt ute, och den kan behöva täckas och torka upp ett tag.
Om man har nån häst som är extra känslig, tex supergammal, som man vill pyssla särskilt om vid extrema väder.
Annars tycker jag bara att hästarna mår BRA av det :D

Jag tycker det beror på vad du ska ha hästen till.

Min unghingst går på lösdrift, med fri tillgång på ensilage och vindskydd och kompisar enligt konstens alla regler. Han mår väldigt bra av det och jag har en känsla av att det ger en frisk häst. Han sätter naturligtvis vinterpäls som vilken isbjörn som helst.

Tävlingshästen däremot skulle jag aldrig ha på lödrift eftersom jag vill kunna reglera foderstaten samt att rider gör vi på hästens överskottsenergi och vilja att röra på sig. Då vill jag inte att han har gjort sig av med den överskottsenergin och rörelseviljan på annat håll, därför så passar lösdrift inte alls in i hans vardag.

Visst kan jag väl tycka att lösdrift är ett naturligare sätt för hästen, men nu är det inte naturligt överhuvudtaget att rida och jag har valt att ha en sporthäst och tar hand om honom för att ge honom de bästa förutsättningarna att prestera som en sporthäst, det går sällan ihop med lösdrift.

Vill inte dra igång en sidodiskussion här, men har ett par frågor att ställa. Hoppas du vill svara.

1 Har du provat lösdrift + tävlingsverksamhet och därmed vet att dom är oförenliga?

2 Har du provat att ha tävlingshästen på lösdrift men ha den inboxad natten (t ex) före tävlingarna? Resultat i så fall?

Jag är nyfiken, eftersom det kommer olika åsikter om detta från olika tävlanden. Somliga, bl a en granne, hävdar att hästarna blir lika tävlingsduglig om inte mer, när dom går ute. Ev då med "boxvila" natten innan tävling.

Det vore intressant med svar från någon här, som noga provat hur det i verkligheten faller ut.

LIA

Tillägg.
Stallet med boxar finns ju kvar. Används när hovslagare eller veterinär kommer på besök, även om även dom föredrar utomhusvistelse när vädret är fint. :)

LIA

LIA skrev:
1 Har du provat lösdrift + tävlingsverksamhet och därmed vet att dom är oförenliga?
LIA

Lånar tråd..

Kan bara berätta att många travtränare har mer och mer gått över på lösdriftssystem.
Och då pratar vi tävlingshästar i extremt hög kondition.

Eftersom hästarna får mer jämn motion dygnet runt så sätter dom mer muskler och därav orkar mer/presterar bättre på tävlingsovalen.

AM

Eftersom du fått många bra fördelar med lösdrift kommer här några av fördelarna med att ha hästen i box:

Stora anledningen till att jag nu till hösten stallat upp mitt ettåring är att jag vill hon ska bli mer domesticerad. Hon ska vara i ett stall och se människor komma och gå, vet., hovis etc och ledas ut och in varje dag. Visst, på lösdriften bands hon upp varje dag och jag hanterade henne regelbundet men nu har hon mer rutiner som involverar människor. Jag vill hon ska skiljas från sin hästflock på natten för att inte vara för flockberoende och hon ska vänjas vid stallmiljö. Hennes framtida liv ska förhoppningsvis involvera uppstallning på tävlingsplatser, resor m.m. och det är lika bra hon börjar vänja sig nu vid det istället för enbart granar, hästkompisar och grästuvor.

Min systers tävlingshäst presterade bäst när han inte ens gick ute hela dagen de dagar han skulle träna hårt på kvällen. Jag har mycket svårt att tro att hans ork/nerv/uppmärksamhet, både mentalt och fysiskt skulle varit optimal om han gick på lösdrift. Han tävlade to.m. St George med placeringar.

Med hästen i box står den torr och varm inne och väntar när man ska träna på kvällen vilket är en stor fördel om man jobbar och inte har så mycket tid.

Dessutom tror jag att hästar mycket väl kan uppskatta att vara inne i egen box där de känner sig trygga från (inbillade) rovdjur och inte behöver konkurrera om höet med de andra hästarna.

Men jag tror också att allt detta är HÖGST individuellt, både för häst och stallägare och att varken box eller lösdrift är universalrecept för alla hästar och ägare.

*lånar knapp*

Tror att detta med att tävlingshästars maximala prestation beroende på lösdrift/uppstallning är väldigt individuellt. SJÄLVKLART är lösdrift bra för hästen, men det fungerar nog inte för alla hästar (som rids/tränas hårdare, för "promenadhästar" tror jag det är det allra bästa). Många tävlingshästar kan nog gå på lösdrift och ändå fungera bra, min nya skulle t.ex inte klara det. Hon är en trött madam som trots bra foder/fasta rutiner mm blir trött av att gå ute. Punkt slut, inte mycket att göra åt. Ska jag på tävling/träning får hon gärna stå inne ett par timmar innan vi åker, då hon behöver vila upp sig. Kan tillägga att hennes flock rör sig mycket i hagen och är ute långa dagar.

EN annan nackdel med lösdrift finns det, vad jag kommer på. Nu har jag ingen erfarenhet av lösdrift själv, men en av mina gamla inackorderingar flyttade till lösdrift när vi lade ner verksamheten och hon var mycket orolig att hennes ranglåga, lite utstötta häst inte skulle få ordentligt med mat eller inte ha ro att sova på nätterna, något man lättare kan kontrollera vid uppstallning.

Ullis

superstar skrev:
inte ha ro att sova på nätterna

Kom på mig själv med en dum formulering. :angel: Hästar sover inte hela nätterna :smirk: , men denna ligger ofta ner och vilar och det var det hon var orolig att den inte skulle få göra.

Ullis

Jag ser bara fördelar.
Speciellt för tävlingshästar borde det vara en fördel med lösdrift.

Hästarna blir mer lätthanterliga när det vet hur de ska bete sig i flocken.
Kan ju bara jämföra med mitt fullblod som är uppvuxen till galoppör men sen blev ridhäst. Har haft jätteproblem med henne då hon inte har haft en aning om hur en häst ska bete sig och väldigt sällan reagerat som jag förväntat mig.

Har eget stall så oavsett om de är uppstallade eller går på lösdrift så blir de inte mer hanterade för det. För min fölunge har det varit väldigt positivt att bara hantera honom ca 2 dagar i veckan, han behöver lite tid att smälta in nya saker och inte hinna komma på oss med att göra något tråkigt.

Att fodra varje häst individuellt är enkelt med lösdrift, jag löser det så att om hästen inte försvarar sin egen mat eller äter långsamt så får den gå i en egen liten rasthage någon timme, när den ätit upp maten får den gå tillbaka till kompisarna, fungerar hur bra som helst.

En häst på lösdrift kan ju alltid vila när den blir trött, den har sin trygga flock omkring sig och är inte instängd i någon mörk grotta (box). Plus att de rör sig mera och inte är tvingade till stillestånd i flera timmar, de får friskare ben, hovar och mycket bättre kondition.

Visst kan en häst bli trött i början när den inte är van att gå ute, men den vänjer sig ganska fort. Blir hästen trött tror jag det mest beror på att den inte får tillräckligt med foder (energi)

Kommer i framtiden ha stall, men enbart för sjukdomsfall och hovslagare, annars kommer det bli lösdrift och jättehagar.

Nafayette skrev:
Lånar tråd..

Kan bara berätta att många travtränare har mer och mer gått över på lösdriftssystem.
Och då pratar vi tävlingshästar i extremt hög kondition.

Eftersom hästarna får mer jämn motion dygnet runt så sätter dom mer muskler och därav orkar mer/presterar bättre på tävlingsovalen.

AM

Jag har oxå hört & sett fler travtränare har sina travare på lösdrift.
Dom säger likadant som du sa, att dom får mera motion och så får dom oxå mera muskler (dom rör på sig nästan helatiden & dom blir visst mindre skadade?)
Jag har min gamla travmärr härhemma, som jag oxå haft ute på lösdrift när hon låg i travträning och hon mådde bra av det ;)
Det ser man ju tydligen på märren, men sen hade man oxå en gammal travmärr (hon var då 19 år) och hon hade ett litet problem på ena bakbenet som gjorde att hon var ofta stel vid morgonutsläpp, och jag provade då ha dem på lösdrift den yngre märren vart då travtränad & den gamlingen skogsriden (ett gammalt avelssto). Gamlingen blev mindre stel av detta.
Jag har bara gott att säga om lösdrift, men har oxå ett gammalt stall inärheten ifall ngt skulle hända.....

Vet du något om att det finns nån V75-pålle som oxå går i lösdrift?
Jag tyckte jag läste nånstans om att den gör det...Eller gjorde... :smirk:

Ett bra exempel är Confess Arnie.
2,3 miljoner insprunget.

Han tävlas klart hårdare och har större fysisk belastning än vad många ridisar har.
Handlar mest om vilken bekvämlighetsnivå ägaren ligger på.

Om "lillarnie" klarar det så klarar många andra det också.

AM

Titta på en av Sveriges bästa amatörtränare: Samuel Rehn. Han har sina hästar på lösdrift... :)
Och då ska jag tillägga att hans hästar är BRAAAAAAAAAAAA....
Ex: Little big horn och Good grief..... :bow:

Jag har mina på lösdrift mycket men stallar ändå in dem ett par månader.. är daltig av mig :o
Däremot skulle jag inte tveka om det var en lösdrift ansluten till stallet.

Min kompis kom fram till en negativ sak som kan hända!! Hon hade sin häst i lösdriften eftersom han typ har lätt astma och lätt får hosta. Tja, hästen tyckte det var såå mysigt med ett litet rum att vara i så han stod där inne hela dagarna och tittade ut på sin flock= hostan blev bättre än någonsin :D
Men han kanske är lite udda :p

Vi har inte haft lösdrift tidigare, men jag har saknat det i flera år.

Nu byggs det en lösdriftshall där det kommer att vara en avdelning för hästar med en egen kuperad hage samt en avdelning kvigor med egen hage.

I lösdriften kommer det att vara två äldre icke dräktiga ston, 2 ungston f.04, 2 stoföl samt ev ett sto som inte fölar förrän till midsommar och som är van att gå på lösdrift. Vi ska pröva den gruppen och se om Jarrah släpper in de andra. Gör hon inte det så får hon stå i stall som vanligt. Hon är det enda av de tre vuxna stona som aldrig gått på lösdrift innan. De kommer att ha en yta som är flera gånger större än kraven.
Huvudanledningen till lösdriften är att minska arbetsbördan samt att hästarna ska få möjlighet att röra sig obegränsat. De kommer att fodras med fri tillgång på hösilage samt kraftfoder en gång per dag. Vi kommer förmodligen att fodra ute för att slippa konkurrens inne.
Stallet står ju kvar (6-7 hästar kommer att stå på stall som vanligt) om någon behöver komma in.

Det känns som det enbart är fördelar med lösdrift och jag hoppas få mer energi över till att göra något vettigt med unghästarna istället för att mocka i flera timmar.

Har min på lösdrift, tycker det är kanon bra, ser bara fördelar. Tränar och tävlar lite i hoppning, rider en del i ridhus och kommer att klippa honom när han sätter päls.
Har tillgång till stall vid riktigt busväder.

Har ett nybyggt stall, som fungerar som lösdrift. De går ut o in som de vill i sina boxar med köldridå, via extra utgångar på baksidan i varje box ut i hagen. Vid kraftfoderutdelning är det lätt. Ger varje häst i resp. box o stäng nedre halvan av boxdörrn. Sen öppnar man efter en stund bara.
Alla hästar vet var de "bor", så det är inga problem.
Blir det kraftigt oväder, är det bara att ställa in dom i sina boxar. ;)
Nästan lika mycket mocka som annars, men hästarna mår bättre!

Nafayette skrev:
Ett bra exempel är Confess Arnie.
2,3 miljoner insprunget.

Han tävlas klart hårdare och har större fysisk belastning än vad många ridisar har.
Handlar mest om vilken bekvämlighetsnivå ägaren ligger på.

Om "lillarnie" klarar det så klarar många andra det också.

AM

Jodå, det tror jag absolut...Men det är väl bara för att deras muskler blir mindre stela om dom får röra på sig 24h/dygnet??
Det är intressant att just "lillArnie" går i lösdrift ;)

Man märkte ju oxå hur bra lill-märren trivdes när jag flyttade henne till lösdriften....Man slipper väl stretcha på hästen? Den får visst göra lite som den själv vill i hagen efter ett träningspass..Eh, efter att den blitt torkad :p
Hästen vet väl vad den behöver när den går i hagen & det vore bra om det finns lite skog & lite ojämna marker kanske? Så att dom kan "träna" när dom går runtomkring........ ;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 226
Senast: MML
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 515
Senast: Svartkatt
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
584
Senast: Myzan87
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30