G

Gefjun

Jag funderar på att låta mina kallblodstravare börja gå på lösdrift. En av dem är 25 år och min fråga lyder: Tror ni att det är ok att ha honom ute jämt på vintern? Egentligen så borde väl det vara skonsammare för då slipper han övergången från varmt stall till kyla på vintern. Tänker då främst på leder och så. Man märker inte alls av hans ålder, han är fortfarande unghäst i psyket!

Jag tror absolut att det går bra. Med vindskydd och fri tillgång på grovfoder mår de flesta hästar kanon på lösdrift. Om du klart ser att han skulle må dåligt av det (har mycket svårt att tänka mig det) så får du väl tänka om i så fall!

har du ett stall som du kan ta in dom i om det blir nått krångel första vintern ..så e det bara att prova ..jag hade några av mina ute förut i flera år, och det fungerade helt dunderbra.

Tack för era svar! Har ju ett stall så om det inte går så är det ju bara att ta in dem. Ville bara försäkra mig om att det inte är skadligt för gamlingen. Ni som har lösdrift får gärna dela med er av era erfarenheter och om hur hästarna mår.
Mina älskar att vara ute så jag kan tänka mig att lösdrift skulle passa dem jättebra.

Ni som har lösdrift får gärna dela med er av era erfarenheter och om hur hästarna mår.
Mina älskar att vara ute så jag kan tänka mig att lösdrift skulle passa dem jättebra.

Om det är något speciellt du undrar försöker jag gärna svara efter bästa förmåga :)
Mina erfarenheter är odelat positiva. Hästarna mår jättebra både psykiskt och fysiskt. Båda hästarna har anpassat sig utan några problem till det här livet. Man ser mycket tydligt att dom ser hagen som sitt "hem", dom ligger gärna och vilar, och är allmänt lugna och harmoniska.
Båda visar tydligt missnöje om dom tvingas vara inne. Det är ute som gäller!

Undrar inte över något speciellt just nu, men det kanske kommer! Ville bara veta om positiva och negativa erfarenheter. Än så länge har jag bara hört positiva.

Hej!

Jag har en 27áring, en 17áring och en 7áring tillsammans pá lösdrift. Fungerar utmerkt och dom elskar att vara ute! :Dju verre vedret er ju lengre ut pá nát felt söker dom sig. Ligghallen anvender dom bara vid varmt veder eller nát :smirk:

Jag har stall att stella in dom i om nödvendigt, och det behövs verkligen att man har! :crazy: (min ena pálle förlorade bla ett öga....mindre roligt. dá fick han komma hem direkt...)
nackdelen er vel att rengöra ligghallen...haha......fast det er enkelt med traktor. :bow:

Lycka till! det blir sekert jette bra!
//Frida

Patsy delar bostad med en 24-årig New Forest som innan alltid stått på stall och hon mår prima av att vara ute jämt! Behöver täckas emellanåt bara.

Har bara positiva erfarenheter!
Det enda är väl att gamlingen gärna vill ha torrt och mjukt att ligga på ibland, den yngre stollen ligger ute i lera eller snö och sover han.. :crazy: så det är viktigt att de har någonstans att söka skydd om de vill, och att den sociala situationen i hagen är sådan att alla törs gå in och lägga sig om de vill, utan att känna sig hotade och/eller riskera att bli instängda och få stryk.. :p

Vi har en lösdrift som kalvarna varit i på sommaren förut. Nu finns det inga kalvar längre, så det går att bygga om den så den passar till hästarna.

Har ni spån till strö? Man mockar väl varje dag i en lösdrift också, eller?

Vill gärna höra mer positivt och negativt också. Och vad man ska tänka på.

Vi ströar med halm och har haft bädd till unghästarna, tog evigheter att mocka ut allt kiss första vintern, det var nästan det enda jag gjorde när jag var i stallet. Bädden har fungerat kanon.

Nu i vinter kommer hon som sagt att stå med ett annat sto bara och då mockar vi ut ordentligt varje dag, de har lite mindre liggutrymme än vad unghästarna hade. (De är bästa väninnor och äter kraftfoder ur samma hink så det gör inget.)

lösdrift funkar oftast jättebra, o det är det mest naturliga för hästen... hade jag haft det alternativet hade jag gjort så direkt!

Ja, jag vill ju ha det så att det blir mest naturligt för dem. De vill ju verkligen vara ute, älskar när det är minus grader på vintern och så. Det känns ju fel att ta in dem då de egentligen inte vill.

:bow: Tack för alla era svar! Vill gärna veta mera om någon känner att de har erfarenheter att dela med sig av!

Liknande trådar

Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 502
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 225
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 369
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 463
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar