Lösdrift - inget för tävlingshästar?

Sv: Lösdrift - inget för tävlingshästar?

Jag har testat både hel och halv klippning på lösdrifts hästar och har tränat på utan bekymmer.
Har man bra täcke på hästen är det bara att klippa av pälsen.

/Linnea

Jag har haft mina på lösdrift i vinter och det har fungerat bra med träningar mm. Jag har haft dem klippta från ljumske till manke och framåt och rejäla vintertäcken. Denna vinter har vi som tur inte haft så kallt, "bara" ner till -25 under kortare tid.

För tre veckor sedan helklippte jag båda och ingen av dem har sett "lidande" ut ;)

De har gått på fri tillgång av hösilage, har fungerat bra då ingen av dem blir smällfet av mycket mat. De har varit mycket fina i sina ben jämfört med när de stog i stall.

Så mina häster kommer att få gå ute i fortsättningen också.

Nej det var inga vettiga argument från hennes sida. Har dock träffat på alldeles för många med lustiga argument...

Vad jag undrar lite över är hur det är att ha häst nära/i storstäder, finns lösdrift ens som alternativ där eller bara sockerbits-hagar och lite utevistelse?
Jag är från Jönköping. Inte för att det är någon storstad men där hörde jag aldrig talas om någon som hade hästarna på lösdrift. Har koll på väldigt många stall i trakten och kan inte komma på en enda lösdrift såhär på rak arm, varken nära stan eller i utkanterna... Här i Halmstad, som är mindre, vet jag minst en, men har hum om några fler hyfsat nära stan.

*kl*

Jag blir lite nyfiken på var alla dessa lösdrifttävlingshästar finns?

Vad är en tävlingshäst? Är det lokal tävling eller Elit som menas här?

Hur mkt tränas/tävlas dessa lösdriftstävlingshästar?? Vilka grenar??

Jag kan vara helt ärlig och säga att jag inte vet en enda tävlingshäst i högre klasser (msv/svårklass hopp/fälttävlan) som går som lösdrifthästar, däremot vet jag en mängd som har betydligt mer utevistelse än 4timmar!

En nyfiken fråga till, hur gör man då om man har hästar som har totalt olika ämnesomsättningar? Dvs den ena blir fet av att bara titta på hö medan den andre behöver en massa extra lucernpellets etc för att hålla vikten??

Min förra häst gick distansritt på elitnivå, och även på lösdrift. Han höll sig fin och fräsch och det var aldrig någon skada på honom trots att han gick med ett gäng unghingstar...

I storstäder tror jag inte att det är gått om det. Finns säkert några, men box och sockerbitshage (i bästa fall) är tyvärr väldigt vanligt. Fast sen finns det ju ställen som ligger hyfsat nära stan som har lösdrift. Jag bodde själv ca 30min från Stockholm tidigare, där vet jag flera lösdrifter med hyfsat stora hagar ändå.

Tror inte heller att ngn form av sporthästar kan prestera 2 ggr oom dagen om de går i lösdrift. då får man nog ta in den ngn dag innan.

De flesta bra travarna är hingstar. Har jättesvårt att se dem då med andra. Nä de har egna hagar o står på box.
Elitloppet med kval, är inget för hästar som inte har vilat, inte hellr för andra krävande sporter.

Däremot i viloperioder kan de nog släppas ut.

Tävlade min en gång under betet:crazy:
hästen var helt slut efter första klassen o åt o drack inget- fick åka hem.

*kl*

Jag blir lite nyfiken på var alla dessa lösdrifttävlingshästar finns?

Vad är en tävlingshäst? Är det lokal tävling eller Elit som menas här?

Hur mkt tränas/tävlas dessa lösdriftstävlingshästar?? Vilka grenar??

Jag kan vara helt ärlig och säga att jag inte vet en enda tävlingshäst i högre klasser (msv/svårklass hopp/fälttävlan) som går som lösdrifthästar, däremot vet jag en mängd som har betydligt mer utevistelse än 4timmar!

En nyfiken fråga till, hur gör man då om man har hästar som har totalt olika ämnesomsättningar? Dvs den ena blir fet av att bara titta på hö medan den andre behöver en massa extra lucernpellets etc för att hålla vikten??

Det finns travhästar i full tävlingskondition som går i lösdrift. Både i hård träning o starthästarna. Det har funkat bra vad jag vet.
Jag har en travmärr som jag haft i travträning (jag var B-licensinnehavare då) o hon gick i lösdrift ihop med min andra äldre märr o det funkade väldigt bra.
Sen så vet jag inte om det är nån skillnad mellan ridhästar, som tävlas och travhästar som startar.
Men hos travare som går i lösdrift dygnet runt året om med grovfoder på fri tillgång i kuperade hagar blir starkare i kroppen, presterar bättre och dom får ju mindre "träningsvärk" dvs. slipper bandage på sej osv. Dom rör på sej i princip helatiden o där byggs det även muskler.
Det funkar nog inte på alla hästar, men det är olika från häst till häst.
Är hästen uppfödd i lösdriften o har alltid det såhär även när den blir äldre så tror jag absolut att det fungerar utmärkt!

Sedan så ska man nog vara uppmärksammad på vad hästen vill. Jag "lyssnar" på mina hästar. Märren visade tydligt att hon ville vara ute helatiden, o det fick hon oxå vilket hon oxå trivs med.

Senast ändrad av en moderator:

Vill ju kanske klargöra att hon jag pratade med har tävlingshästar, men inte på någon slags elit nivå. Tror inte hon tävlar land och rike runt. Men regional nivå kan jag nog sträcka mig till.
Sen utvecklade jag frågan i mitt huvud till att innefatta alla slags tävlingshästar, om samma mentalitet finns både bland de lägre och de riktigt höga klasserna. Jag själv har bara tävlat CR på ridskolans hästar så är inte riktigt lika insatt i karusellen ;) Dock förespråkare för mer naturlig hästhållning oavsett vad man gör med hästen.

*kl*

Vad är det som säger att en häst vilar när den står i box?
En häst som alltid gått på lösdrift kan bli väldigt stressad av att stå i box.

Jag har min häst (läs isis) på lösdrift. I bra kondis, fritillgång på ensilage, kraftfoder 1 gång om dagen. Har aldrig varit skadad, fin i pälsen, alltid glad och tillmötesgåeende.

Jag har märkt att hästarna skapar sin egen dygnsrytm. Kommer man vid 11 och ska ut och rida så blänger dom på en och säger att "vad gör du här? Jag ska vila" Men efter lite övertalning så brukar dom resa sig upp och följa med in i stallet för arbete.

Flocken består av; avelsto 16år, ridston 8och 9 år, två ungston 3 och 4 år och min rid och tävlingsvalack 7 år. Det är lugnt och harmoniskt i flocken och alla hästar är nöjda och glada.

Jag har märkt att hästarna skapar sin egen dygnsrytm. Kommer man vid 11 och ska ut och rida så blänger dom på en och säger att "vad gör du här? Jag ska vila" Men efter lite övertalning så brukar dom resa sig upp och följa med in i stallet för arbete.

Det där känner jag igen. På förmiddagarna vid 9-11 ungefär så är hästarna skitsega och bara ligger ner alla tre. I solen när den har börjat värma.
När det är dåligt väder står dom i vindskyddet och blänger.

/Linnea

*kl*

Man kan göra som jag och flera andra jag känner. Använda grindöppnare. Endera för att skilja någon eller några åt som äter fortare än någon annan, eller för att släppa in i mathage.

Dessutom brukar nästan alla som har lösdrift ta in hästarna på box en stund varje dag för individuell kraftfodergiva, och visitering.
Då har man möjlighet att ge lusern.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 594
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 659
Senast: svea
·
Anläggning Jag har lite funderingar på att fixa en lösdrift i ena hagen, men jag har själv ingen erfarenhet av lösdrifter sådär så jag tänkte fråga...
2
Svar
20
· Visningar
2 301
Senast: MattiZ
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 881
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama