Lösdrift - inget för tävlingshästar?

Sv: Lösdrift - inget för tävlingshästar?

Ja, helt klart. Alla är ju olika! vår gamla cockerspaniel frös och skakade när hon gick ut på vintern och var nytrimmad, så jag sydde täcken till henne i syslöjden långt innan de kom ut på marknaden :p

Så länge det finns ett behov, då är det många saker som är okej. Men när det är populärkultur, media och grupptryck... Njae. Det går bort.

Jag vet 2 travhästar som fick gå på lösdrift och förbättrade sina tider på banan.

Jag kommer inte att ha min på lösdrift dock. Mycket utevistelse javisst och med hästkompisar men jag kommer inte ha lösdrift ändå. :D

Jag höll med om det mesta i tråden tills jag läste det här!

Nu är inte min en labrador utan en rottweiler som är opererad i ryggen för diskbrock för 2 år sen - hon måste ha täcke annars ligger hon i en skakande hög och piper! Mao hon får jätteont om hon blir kall!
Hur vet du att den där labradoren inte har en liknande situation?

Förutfattade meningar gör mig galen!:mad:

Samma sak med hundar tycker jag, stora tjocka labradorer som springer runt med täcke på sig :cool: Jag tar alltid stolthet i att kunna erbjuda ett så naturligt liv som möjligt för mina hästar och vår hund.

Hej!

Jag tror, precis som de flesta här, att det går utmärkt att kombinera tävling och lösdrift för en och samma häst. Men jag tror också att människor lärs in i ett visst tänkande och att de vill kopiera de som presterar bra på tävling. Hm..jag vet inte om det där blev tydligt.

Låt mig ta ett exempel. En välkänd dressyrryttare skriver i sin bok (en mycket bra bok, förövrigt!) att "stallmiljön är viktig, hästen ska trivas, boxen skall vara bekväm och hästen skall ha rent strö." vidare skriver författaren att "Alla hästar kan må bra av vistelse i hage eller paddock någon eller några timmar per dag. Den äldre hästen mår oftast bästa av av ridning i kombination med utevistelse i hage eller paddock." Vidare står det att "Den (hagen/paddocken alltså) skall ha bra stängsel och ett bra underlag och det är viktigt att hästen är van att gå ute så att det blir rutin i utevistelsen".

När jag läser detta så kan jag inte låta bli att föreställa mig hästar i små, små sandlådor med benskydd. Så som jag brukar se hästarna på Strömsholm när jag kör förbi. Jag tror alltså att dessa människor fostras in i ett paradigm, så som deras förebilder har blivit fostrade. Det är nog väldigt svårt att ta sig ur om man verkligen ser upp till de som förespråkar detta. Sedan måste man ju tänka på hur praktiskt det faktiskt är. Har du 6-10 hästar att rida varje dag så är det inte kul om alla är skitiga upp till öronen. Med ovanstående tänkande kommer ju också ett tillhörande tänk (oftast) och det är att hästen måste se ut på ett visst sätt för att vi skall kunna rida den. M.a.o. hästen måste vara lika snygg i vardagen som på tävling, ja nästan i vart fall.

Och det är svårt! Jag har min häst på lösdrift, med päls och allt, och jag skulle ibland önska att jag hunnit duscha min häst innan min tränare kommer. Men ibland är det inte möjligt och då sitter jag och rider på min skitiga skimmel medans alla andra rider med blänkande vita vojlockar och lindor på sina korthåriga rena hästar........

Jag höll med om det mesta i tråden tills jag läste det här!

Nu är inte min en labrador utan en rottweiler som är opererad i ryggen för diskbrock för 2 år sen - hon måste ha täcke annars ligger hon i en skakande hög och piper! Mao hon får jätteont om hon blir kall!
Hur vet du att den där labradoren inte har en liknande situation?

Förutfattade meningar gör mig galen!:mad:

Jag skrev något liknande till Chili och hon gav ett mycket bra svar några snäpp över ditt inlägg i den här tråden. Läs vetja:D

//Gilly

*kl*
titta bara på alla islandshästar. Hur många är det som står på stall? Finns säkert dom som gör det. Men många går på lösdrift.

Vet en hingst som gått på lösdrift och tävlat VM samma år. Tror att hästarna mår bättre att gå på lösdrift. Det är väl så hästen är byggd?

kl

En väl fungerande lösdrift är kanon även för tävlingshästar, men då bör det kanske bara gå tävlingshästar i den så inte tjocka Sally och unga Otto ska äta ur samma mat...föslton med fölston, isisar med isisar, unghästar med unghästar..en t ex travare i tävlingskondition kan gå på fritt grovfoder , OM det är bra värden, så man inte ger unghäst/fölstohö t ex för det är alldeles för kraftigt för en som ska tävla...ta då hellre ett med mindre protein ( 25-30 i smrb) så dom kan äta på fri tillgång ordentligt utan att bli för feta o "tunga"...

Man får ju utforma efter vad man har för en typ av häst.

Kl...

Mina hästar skulle inte få gå på lösdrift. De har ofta fått göra det när de varit unghästar just för att stärka sig men när de börjar tävlas är det inte tal om någon lösdrift inte.
Det ger oftare skador och tröttare hästar.

Mina hästar går två stycken i hagen. Vill absolut inte ha fler tillsammans. De går ut vid 9 och in vid 18. Sen är det ofta arbete efter kl 16 som gäller.

Dock får de gå ute dygnet runt några veckor på sommaren.

mina inackorderade fick nästan order av sina tränare att ta in dom på nätterna...för att dom inte skulle bli så slöa och orka träningarna bättre, han sa att det begriper ni väl att dom behöver komma in och vila på nätterna....

Som sagt - läs mitt andra svar. Har också erfarenhet av att ha täcke på vovven.

Till er andra som svarat: Ni ökar bara min övertygelse om att tävlingshästar visst kan gå på lösdrift. Givetvis med anpassat hö och övrig mat, såklart.
Skulle vara kul ifall någon framstående tävlingsryttare/kusk hade sina hästar på lösdrift, så man kan ta ett konkret exempel och slänga i ansiktet på en viss mamma nästa gång vi ses :devil: Bara för att, liksom :angel: Vem vet, kanske omvänder henne lite, så pållarna får komma ut mer än 4 h per dag i små sandlådor.

Ibörjan blir dom såklart tröttare men det går ju till sig när dom vant sig, sen bör dom ju vara flera än 2-3 st så dom kan skifta "vakt" ..en ensam häst på bete kan aldrig koppla av riktigt

Jag tycker att de beror helt på hästen, vissa hästar tycker helt enkelt inte om att gå på lösdrift, samtidigt tror jag oxå att det är en "vanesak", att dom vill in till SIN box & få SITT hö osv,

när jag bodde på gård så hade vi först hästarna inne hela vinterhalvåret, men efter något år så byggde vi en lösdrift pga hosthäst, sen skaffade jag ny ponny, (tävlingsponny) & jag börja med att ha henne inne , men efter någon vecka så provade jag att ha ute & det fungerade jättebra. Hon hade täcke & benskydd på sig ändå, detta tyckte jag fungera bra när jag hade hästarna hemma, men nu har jag installat på en gård en bit ifrån där jag bor & skulle inte vilja ha lösdrift pga problem med fodringar osv, men absolut så tror jag de flesta hästar mår bättre av lösdrift.
:banana:

Jag tycker att de beror helt på hästen, vissa hästar tycker helt enkelt inte om att gå på lösdrift, samtidigt tror jag oxå att det är en "vanesak", att dom vill in till SIN box & få SITT hö osv,

Jag tror att alla hästar tycker om att gå på lösdrift om de får vänja sig vid det. Och framförallt att det är en lösdrift som fungerar och är anpassad efter hästen i fråga. :)

"Men hans ben är ju inte leriga, det är ju jättefina och han ser ju jättefin ut i pälsen, glad och pigg i ögonen" sa jag och pekade på en tävlingshäst som går på lösdriften med ridskoleponnysarna. "Ja... joo... Men de kan bli leriga!" fick jag till svar :smirk:

:rofl: :rofl: :rofl:

Det är nog inte en Riktig häst de är ute efter, utan kanske en barbie-häst att ha på fuktfri förvaring i sänglådan :angel:

Jag anser att lösdrift är väldigt bra för hästar, tävlingshästar eller ej.
Mina två har tillgång till lösdrift och de kan gå in i sina boxar när de vill direkt ute i från hagen.
De har vatten och får sin mat i boxarna förstås, och de har lärt sig vilken box som är deras. ;)
Stänger man in den ena för att man skall rida den andra, så vill den ut direkt när man kommer tillbaka.
Att de blir tröttare är nog en vanesak, den ena av mina hästar har fått betydligt med energi och glädje vid ridningen sedan han kom till detta "nya" stall och fick möjlighet att ha det som han har nu, om det beror på lösdriften eller att det förra stallet var i kaos, det förtäljer inte historien ;), men tror det är en kombination.
Den andra hästen hade hosta, hon har också blivit piggare nu.

Håller med dig till FULLO. Har mina hästar på lösdrift, fast jag har en shettis (dom ska ju vara ute helatiden för dom är gjorda för det) och en TRAVmärr. Hon har en liten rörelsestörning (hände något när hon var unghäst), vilket gör att hon behöver faktiskt vara ute dygnet runt året om så att hon kan röra på sig o hon blir starkare i senor o kroppen genom att vandra en hel del. Hon trivs kanon att vara ute helatiden.
Hon är en s.k. typiskt utehäst, o hon satte inte lång päls utan pälsen blev väldigt tät o KORT.
Shettisen hade ännu mycket päls, men det är så för shettisar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag jobbar som häst/stallskötare hos en proffstränare (trav) där en av unghingstarna värda 300.000 kr som tävlas aktivt går på lösdrift. Han mår prima och presterar bra, är blank i pälsen och är glad.

*kl*
Känner igen mej lite gran i Myy's situation. Visst hade man önskat att ens fina häst skulle blänka så man var stolt över den när man träffade andra vars hästar var blänkande med matchande schabrak och lindor. Men o andra sidan är inte allt som en dans på rosor. Man vet att hästen mår bra och får röra på sej mycket när den går på lösdrift så man får ta det onda med det goda.

Tror även det handlar lite om en pengafråga när det gäller dyra tävlingshästar. Man vill inte riskera att de skadar sej men ska det verkligen gå ut över hästarna? Jag tror inte att någon häst vill stå i box när den kan vara ute och röra på sej med kompisar på en större yta. Vet även några galoppörer som går ute i hagarna mer än vad vissa andra hästar. Dessa hästar har sällskap, antingen i hagen eller i hagen brevid och går på en hyfsat stor yta. Visst, dessa hästar har täcken och benskydd men de får ändå vara ute i 10-14h.

Vet sedan en travtränare som hade sina hästar i utebox. Även dessa fick vara ute länge (ibland kom dom ut 8 och in vid 21/22) givetvis hade dom ligghall i hagen. Dock var det bara en av dessa hästar som tävlades aktivt med blandade resultat beroende på vilket humör hästen var på :p

Jag själv har min ponny på lösdrift. Trivs bra med ytan hon går på (ca 10ha) och det är nära hem. Även ponnyn trivs och har inte hostat sedan hon kom dit för 2år sedan. Vill man inte att hon ska få lång päls samtidigt som man vet garanterat att hon kommer vara ren kan man lägga på ett täcke. Hon älskar att rulla sej i leran :devil:

Enda naktdelen för min del är att där finns ingen ridkompis eller något stall att ta in henne i (ex, för att göra i ordning, binda upp eller bara rykta). Ett tag hade jag ingen sadelkammare så då fick jag släpa sadel,träns och div. borstar 1km tur och retur. Numera har jag det i ett hus som ligger precis intill där jag gör i ordning henne. På köpet fick jag dessutom lite sällskap - av ett spöke :o

Liknande trådar

Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 594
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 659
Senast: svea
·
Anläggning Jag har lite funderingar på att fixa en lösdrift i ena hagen, men jag har själv ingen erfarenhet av lösdrifter sådär så jag tänkte fråga...
2
Svar
20
· Visningar
2 301
Senast: MattiZ
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 881
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama