Lösdrift - inget för tävlingshästar?

Sv: Lösdrift - inget för tävlingshästar?

Jag förstår vad du menar. Jag tyckte det var lite jobbigt när min skimmel var brun upp till täckeskanten och sedan ren och fin på resten av kroppen, så hann man bara borsta innan träningen fast man hellre hade skrubbat rent och fint.
Men det är ju så det är, varesig de går på lösdrift, i allmänt stora hagar med mycket utevistelse eller i små leriga fyrkanter. Alla blir väl ändå lite smutsiga? Ibland hinner man göra dem fina, ibland inte. Man kan inte se ut som Briar och Brink vare dag, tyvärr ;)

Men jag själv känner en enorm tillfredsställelse av att veta att hästarna kan busa och galoppera, gnaga på träd, rulla sig osv. Hur det stärker deras senor och ben, deras immunförsvar, hur de håller igång hela tiden och är fräscha när man plockar in dem för en ridtur, iaf på insidan. Hosthästar blir bättre, stressade hästar blir gladare. Jag får fruktansvärt dåligt samvete när vi stänger in dem nån dag ibland (för varmt, för mkt nerkylt regn, stormen Gudrun :angel: ) men DET är faktiskt för deras eget bästa ;)

Lösdrift fungerar bra men det gäller att se till att tävlingshästarna förstås får bra med bra mat och kan vila ordentligt. Det måste också vara i en flock där det är lugnt. Det är klart har man en tävlingspålle i miljonklassen kanske det känns riskabelt, men jag tror att en lycklig pålle presterar bättre.

Beror på, jag ahde aldrig velat klippa en häst & ha den på lösdrift här i norrbotten där det inte är ovanligt med -30 i långa perioder.
Just nu går de på fri tillgång & jag kan ärligt säga att ajg aldrig hade kunnat ha en häst i full konsdis när de har fri tillgång, man hade fått motionera dem tills de dog av utmattning för att kunna hålla ett hyffsat hull, om ens det.

Vad för typ av ponny har du,då? Ponnisar sätter ju alltid tjock vinterpäls. Men om du inte vill ha din ponny såhär med mycket päls kan ju du spruta i den med beviplex. Du får väl be en veterinär göra det.

Just nu går de på fri tillgång & jag kan ärligt säga att ajg aldrig hade kunnat ha en häst i full konsdis när de har fri tillgång, man hade fått motionera dem tills de dog av utmattning för att kunna hålla ett hyffsat hull, om ens det.

Fast man måste ju inte ha fri tillgång. Min går på lösdrift, och eftersom jag vill att han ska hålla ett lagom hull får de istället kontrollerade mängder hö 4-5 ggr om dagen. Då vet jag på kilot vad de äter!

//Gilly

Fast man måste ju inte ha fri tillgång. Min går på lösdrift, och eftersom jag vill att han ska hålla ett lagom hull får de istället kontrollerade mängder hö 4-5 ggr om dagen. Då vet jag på kilot vad de äter!

//Gilly
Nje det måste man ju inte, men många har det.
En annan nackdel är som sagt att jag vill hästen ska kunna skydda sig när man klipper pälsen, täcken här hjälper inte så mkt när det är väldigt kallt, inte tillräcling, & magplattor & halstäcken täcker ju inte hela hästen heller utan kan glappa så det kommer in kallluft.

Jag har mina tre tävlingshästar tillsammans på kuperad lösdrift. 2 shettisar som tävlar i körning är helklippta med täcke, samt 4 årigt halvblod som ska starta lite småklasser i hoppning i år med målet att gå kvalitetsbedömningen. Han är spårklippt (halva halsen, halva magen) och täckt. De har fri tillgång på hö och kraftfodras morgon och kväll uppbundna så att var och en äter sin portion. Halvblodet köpte jag som 5-månadersföl och han har gått på lösdrift sedan dess. De har tillgång till vindskydd med tjock halmbädd.

Detta fungerar ypperligt tycker jag. De kan röra sig så mycket de vill och pojkarna leker väldigt mycket. Tack vare att de är så pass mycket klippta får jag inget problem alls med att hästen är svettig när den ska släppas ut. Blir de svettiga så torkar de snabbt när man skrittar av dem. Skulle de inte vara torra när man selat/sadlat av är det bara att ge sig ut och leda dem en stund till. Sedan på med utetäcket.

Konstigt!

Min tjej har blivit både piggare, gladare och lättare att jobba med sen hon började gå ute dygnet runt. Den här vintern har hon varit bättre än nånsin innan och det enda vi ändrat på är gå ute jämt och fri tillgång på grovfoder..

Och skadat sej har hon gjort både i ensamhage, stallet och på lösdriften.

Själv skulle jag gärna fortsätta ha henne ute året runt, men jag är inte säker på att möjligheten kommer finnas i höst..

/ Lavinia, som längtar tilll egen gård, med lösdrift till hästarna

Min unghäst kommer gå på lösdrift nu när jag byter stall, eftersom det inte fanns boxplats ledigt men jag spar dels pengar på detta eftersom det skilljer 700 i hyra plus att jag tror att det stärker honom bra att få ta det lugnt äta obegränsat med hö och ha hästkompisar.. han kan gå ut i en stor hage eller vara inne i en stor lada med varm och mjuk halmbädd, ganska idealiskt om man tänker efter. Täckad kommer han ju vara på den kallare delen av året och kanske tackar jag ja till boxplats när det blir ledigt men då är det inte för min hästs skull utan för MINA bekvämligheter!

Dum fråga kanske, men det här med pälsen: Har en ymnig vinterpäls inverkan på prestationsförmågan, eller är det torktiden man tänker på när man inte vill ha vinterpäls?

Jag tycker att vinterpäls inverkar, speciellt om man rider i ridhus. Det är ju som göra ett gympapass i vinterjacka!

Dum fråga kanske, men det här med pälsen: Har en ymnig vinterpäls inverkan på prestationsförmågan, eller är det torktiden man tänker på när man inte vill ha vinterpäls?

Hästarna blir ofta mycket tröttare med tjock vinterpäls, framförallt i ridhus. Som ett gympapass med vinterjacka som någon skrev. Men jag tror att det är sällan man behöver klippa hela hästen. Jag tror det räcker med spårklippning av något slag. Jag gör så men å andra sidan rider jag inte så mycket i ridhus så jag är nog fel person att svara på det. :D

ja en del ridhus kan ju vara isolerade och tom. uppvärmda då kanske det blir lite väl svettigt, men som sagt klippa och täcka går ju även det på lösdriftshästar.. vi har kallstall ändå så det är ju samma temp på lösdriftens innedel som i stallet (dom stänger ladan på natten)

HeJ!

Min tjej blir toksvettig vintertid vid endast skrittjobb, så hon måste klippas, dels för att slippa bli genomsvettig, men även dels för att hon orkar inte jobba med all päls på. Tidigare år har hon inte bott på lösdrift och lyckats vara skadad och under igångsättning vintertid så då har pälsen fått vara kvar, nu är hon spårklippt och jag har fått en piggare och gladare, mindre svettig häst.

/ Lavinia

*kl* Intressant läsning!

Mitt 19-åriga hbl ska nog gå på lösdrift i höst och det är en stor omställning för MIG då jag aldrig haft henne på det innan! :p

Det här med klippning har jag tänkt mycket på.
Min häst mår väldigt dåligt på hösten när hon sätter vinterpälsen, varje höst tänker jag att nåt är FEL på henne, tills jag klipper henne och vips är hon pigg och sig själv igen. Skulle nog inte funka att inte klippa henne på hösten, hon blir hängig, trött, varm, deppig och jättelåg. Så fort pälsen åker -som en ny häst! :idea:

Jag tänker så här.
Vi bor i Småland, de kallaste nätterna på hela vintern brukar vara nedåt 15 minusgrader, inte vid så många tillfällen alls.
Idag bor hästen i utebox där det ju är lika kallt om nätterna som på en lösdrift, bortsett från vind och nederbörds effekt, som ju kan göra det lite kallare. Att de går in i lösdriften varje gång det regnar eller blåser är väl naivt att tro :angel:
Halvklipper jag henne och täckar borde det ändå gå bra!
Eller vad tror ni?
Gäller ju att ha bra täcken, så det inte blir blött igenom om det regnar/snöar som sjutton en hel natt och dag.... För jag vet inte om lösdriftens ägare vill ut och byta massa täcken, jag kanske får räkna med ett byte/dygn, dvs när jag är där.
DET oroar mig.

Men tänk vilken fin Gåva att få ge sin häst, frihet!
Min häst är sån som älskar hagen, försöker ofta gå ut ur boxen igen när man tar in henne, otålig på morgonen och äter alltid dåligt av frukosten för hon vill ut.

Men man blir ju extra överbeskyddande om dem när de börjar bli lite till åren.... Som sagt, nog bara JAG som behöver vänja mig :o
Man måste släppa kontrollen man är van vid, att veta hur mycket hon ätit, hur mycket hon druckit (har vattenhinkar), hur bajset ser ut så hon inte blivit lös i magen, osv. Det är svårt att ha samma insyn på en lösdrift om man inte bor på platsen själv.
Jag tycker om kontroll....

En vän till mig har sin häst som hon tävlar i hoppning på lösdrift. I stort sett fri tillgång på grovfoder, stor ligghall och täcke vid behov.

Jag tycker oxå det är en intressant fråga i sammanhanget. Många här skriver bara tävlingshäst, men hur definieras en tävlingshäst??
En häst som tävlar på lokal nivå tre gånger om året??

*knapp lån*
Jag förstår inte riktigt resonemanget att man skulle vara en djurplågare bara för att man inte vill ha sin häst på lösdrift.

Kan inte en häst leva ett bra liv utan lösdrift??

Heregud. Orkar man inte med en häst med leriga ben kanske det är bättre att köpa en My Little Pony som man kan ha hemma i vardagsrummet...? Förstår inte varför man ska göra hästar till porslinssaker när de är skapta för att vara ute och röra sig med andra hästar. Självklart kan man även ha en häst i en box, men den människan du pratade om hade ju verkligen inga vettiga argument.
Just nu har jag fem hästar här hemma på lösdrift av varierande ålder och raser. Jag tävlar western på två av dem, och två av arabhingstarna är utställningshästar. De övriga tränas väl "normalt". Allihop fungerar mycket bättre enligt mig nu än när de stog i box. De är mycket fräschare i kroppen och är gladare och orkar mer. Förutom det har de slutat med olater som ofta förekommer i stall och de har inte längre gallor och är stela som de var i boxen när de stog stilla så mycket. Dessutom har de under alla år hittills inte fått några benbrott och senskador, kanske för att de är så fruktansvärt säkra på hoven och kan galoppera i skogshagarna mellan stock och sten utan att ens snubbla, en stor fördel tycker jag, man får så mycket gratis genom att ha lösdrift.

Senast ändrad av en moderator:

Kl...

Mina hästar skulle inte få gå på lösdrift. De har ofta fått göra det när de varit unghästar just för att stärka sig men när de börjar tävlas är det inte tal om någon lösdrift inte.
Det ger oftare skador och tröttare hästar.

Det ju vara så att lösdrifts hästen få mera mental stimulans av att gå i hagen hela dygnet ist för halva och på så sätt upplevs som tröttare.

TS

Man måste inte stänga in hästar i små lådor i hus på nätterna bara för att det ska gå att rida på dem.

/Linnea

Liknande trådar

Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 594
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 659
Senast: svea
·
Anläggning Jag har lite funderingar på att fixa en lösdrift i ena hagen, men jag har själv ingen erfarenhet av lösdrifter sådär så jag tänkte fråga...
2
Svar
20
· Visningar
2 301
Senast: MattiZ
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 881
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama