Lösdrift för unghästar

S

SunSun

Hej!

Jag och min familj går i funderingar på att köpa mark och ha en lösdrift för 6-8st unghästar (har unghäst själv :D).
Har aldrig haft något "eget" stall eller liknande, så jag är helt ny på den fronten. Därför ber jag er kunniga på området om hjälp :bow:

Nu sitter jag och försöker räkna ut vad allt skulle kosta, både de första kostnaderna med byggnation av anläggningen och sedan de följande kostnaderna per månad.
Är det något jag bör tänka på som ni anser speciellt viktigt?

Det kommer finnas en stor hage, funderar på att dela den i två så att man byta hage när den ena blir för upptrampad och lerig.
Det kommer finnas 3-4st höhäckar en bit ifrån ligghallen (så att den inte används som toa ;) ) och såklart tillgång till rikliga mängder friskt vatten.
Ligghallen kommer vara direktansluten till ett litet stall med tre boxar, sadelkammare, foderkammare och spolspilta.
Är det något här jag bör tänka på?

Planerar att ha fri tillgång till hösilage och undrar hur mycket det kan gå åt per månad för 8st unghästar?
Vet att det är mycket individuellt, men bara på ett ungefär så att jag kan räkna vidare :)

Tack på förhand! :D

Sv: Lösdrift för unghästar

Jag är inte så haj på det där med lösdrift. Har min yngling på det nu. Men jag är inte insatt i skötseln av det hela så mycket.

Däremot tycker jag du ska kolla så att du har tillstånd för allt ordentligt och att ligghall och stall följer alla krav. För att ha stall med så många boxar som du tänkt ha unghästar där måste man ha tillstånd tror jag. Och det tror jag också man måste ha om man stadigvarande har så många hästar i hage med.

Bara en grej att tänka på. :)

Min yngling har gått på ca 16 kg hösilage förut då han varit uppstallad. Då har han fått 2 mål ute och 2 mål inne. Det inne äter han ju upp varenda strå iom att det är rent och torrt där.
Det som fodras ute blir det mer spill på iom att han drar ur det ur foderhäcken och ner i ev lera etc. Så tänk på att det kan bli en hel del spill också och räkna in det i beräknade åtgång av hösilage.

Ska självklart kolla upp tillstånd och att stallet följer alla krav ;)
Tanken med att ha boxarna är ifall det verkligen bli kaos väder så kan jag ta in de tre hästarna med högst rang eller störst kroppsmässigt och ställa dem i varsin box och då kan de övriga lågrangade få komma in och mysa i ligghallen. Och sen av lite andra anledningar, bl.a. sjukbox o liknande :)

Åhej o hå, det var inte lite hösilage han åt :) Klarade han sig på hösilaget eller var du tvungen att ge honom kraft också?

Kan ju säga så här. Där mitt sto+föl går nu får de en ny ensilagebal (ca 400 kg) var tredje dag ungefär, 4 sto och 4 föl.

Om du ska ha åtta hästar så ska det förprövas av Länsstyrelsen.
Sedan när det gäller foder så först kan det vara för lite att ha en bal åtgången till åtta hästar. Kan gå med det kan också bli problem med att alla inte får äta så mycket som de behöver. Du skriver att du ska ha tre - fyra höhäckar, det blir ju bra så att alla får äta. Men tänk på att om du ska använda storbalar, så kan det bli problem med hållbarheten i tre - fyra balar och åtta hästar. Eller att det kan bli ganska arbetskrävande att fylla på alla om du inte sätter hela balar i dem.

Här går det normalt två stora rundbalar till en flock på åtta hästar per vecka under vintern. Blir det riktigt kallt som förra vintern kan det gå upp till fyra balar i veckan. Om de klarar sig på "bara" det eller behöver mer beror ju helt på värdena på fodret och individen.

De unghästlösdrifter jag sett har haft krubbor och uppbindningsanordning vid varje krubba så småttingarna har varit tjudrade vid kraftfodergivorna. Praktiskt både vid visitation men även att de lär sig att stå bundna och de kan inte jaga bort varandra vid krubborna om någon äter fortare än de andra.

Tumregeln är väl som vanligt att de mått som finns är minimikrav, ju större hall desto bättre så alla kan komma in och snusa i halmen, unghästar behöver ganska mycket vila under växtperioderna.

Hej!

Hos oss tog det förra vintern 4 dagar för 4 hästar (ej unghästar) att äta upp 350 kg silage.. (Alldeles för mycket mat på den korta tiden!).

Om du vill ha mindre spil kan du sätta nät över höhäcken- med ett stormaskigt nät rivs det ändå ut klart mindre mat än utan och hästarnas mattakt påverkas inte alls!

/Lavinia, som fasar lite för att släppa ut sin på fri tillgång igen.

3 boxar är inte tillräckligt som vindskydd (lösdrift) för så många hästar. Man brukar räkna på MINST 10 kvadrat per häst.
Antar att boxarna är av normalstrl dvs 9-12 kvd?

Fri tillgång kan bli riktigt mycket hö.

Min häst och hennes två kompisar (en c-ponny 2 år och ett varmblod och min en övervuxen ponny).

Dom åt 26 kg/var per dygn.. Så ja, de kan bli en del.Varav säkert lika mycket hamnade utanför på marken som dom trampade i . De va ju lerigt kringt foderplatsen så dom ville väl ha lite bättre underlag :)

Mitt tips är fördjupning i Jordbruksverkets regler gällande storlek på mark, ligghall, sjukbox etc, för det är den stora kostnaden.

Du måste ha tillstånd från Länsstyrelsen/Jordbruksverket om du har fler än 3 inackorderingar (alltså 4 eller fler).

Många unghästar i samma hage, utan lämpliga vuxna hästar, ger en större skaderisk, och om flera av dessa hästar är inackorderingar, så är det också en ansvarsfråga att fundera på. Om ni har inackorderingarna som privatpersoner är det extra viktigt med försäkring med gott rättsskydd.
Har ni inackorderingsverksamheten som företag behöver ni också tillstånd för hästverksamhet från Länsstyrelsen/Jordbruksverket.

Det man även måste tänka på när man bygger är hur marken ser ut runt ligghallen, om den behöver dräneras och fyllas ut med grus så drar kostnaderna iväg ännu snabbare.

Jag tycker man ska ha ganska höga krav när man bygger en lösdrift. Jag skulle bygga en ligghall som var betydligt större än vad minimimåtten är för ex antal hästar, just för att alla ska kunna gå in och känna sig trygga/bli lämnade ifred av de som är högre i rang. Man ska inte behöva stalla in de ranghöga för att de ranglåga ska våga sig in, då har man antingen för liten hall eller så är det inte en väl sammansatt grupp hästar.
Marken runt ligghallen ska också hålla bra kvalitet. Jag är fullkomligen allergisk mot hagar där hästarna går i lera upp över kotorna och inte har chans att gå på fastare mark. Ring upp företag i din närhet som sysslar med schakt och markplanering, be de komma ut och kolla på den aktuella marken och se vad de har att säga. Om du vet att det blir blött och lerigt finns ju fler åtgärder att ta till. Dika utmed staketet, skrapa av lagret med lera, lägga markduk, täcka med bättre grus osv. Marken är en punkt som inte ska glömmas bort!
Vad gäller foder så har du fått flera svar på ungefär vad som kan tänkas gå åt. Eftersom det är unghästar du tänkt ha så förutsätter jag att du vill ha ett grovfoder med bra värden. Det kan ändå behövas kraftfoder ibland om kvaliteten tryter eller om någon/några hästar behöver något extra. Jag tycker det är toppen att ha krubbor med uppbindningar inne i lösdriften. Om hästarna bli uppbundna en gång om dagen så lär de sig väldigt fort att stå lugnt och äta, och många brukar ställa sig och vila och nästan somna en stund när de ätit upp.

Hej!

Hos oss tog det förra vintern 4 dagar för 4 hästar (ej unghästar) att äta upp 350 kg silage.. (Alldeles för mycket mat på den korta tiden!).

Om du vill ha mindre spil kan du sätta nät över höhäcken- med ett stormaskigt nät rivs det ändå ut klart mindre mat än utan och hästarnas mattakt påverkas inte alls!

/Lavinia, som fasar lite för att släppa ut sin på fri tillgång igen.

Har du något tips på var man hittar sådana stormaskiga nät? Jag retar ihjäl mig på att det blir så mycket spill sedan jag bytte modell på foderhäck, men vill inte begränsa så att de äter mindre med finmaskigt nät.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 887
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 524
Senast: Spike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama