Lösdrift eller box för dräktiga ston?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Axxxxa
  • Startdatum Startdatum
A

Axxxxa

Ni som har tillgång till båda (eller alla om ni fick bestämma).

Hur gör ni med era dräktiga ston?
Låter ni dom gå på lösdrift och föla där eller tar ni in dom i box när det är dags för fölning?
Eller har ni dom i box hela tiden?
Vad är bäst, fördelar och nackdelar?

Sv: Lösdrift eller box för dräktiga ston?

Ingen som har nån kommentar om detta??:(

De fölar i box hos oss, med kameraövervakning och så är vi i ett annat rum i stallet så vi kan gå ut när det drar igång. Jag tycker det är bäst då man har full uppsikt.

Ja, så tänker jag med. Man har ju bättre koll när de står i box.

Men finns de som låter sina ston föla på lösdrift? Hur funkar de, med andra hästar omkring, m.m?!

Jag tycker det beror på när stoet ska föla, hur man har det med utrustning, vad stoet är van vid etc.

Innan har jag alltid haft mina på box, men då har de varit vana vid det, dock har jag haft dom i egen hage ute på dagtid. Förra året så lät jag Fröken Fullblod få gå i paddocken och ha öppet in i stallet, så hon kunde gå in o ut som hon ville, hon valde att gå in och föla.
Tyckte det kändes bra att hon fick välja själv, hon verkade också väldigt nöjd. ;)

I år har jag bara en Madame ska föla, hon är beräknad tills Midsommar och jag tänkte låta henne gå kvar här hemma, tänkte väl behålla antingen gammeltanten eller min 2åring hemma som sällskap medan de andra är på betet, så de kommer få gå ihop och de får nattetid en mindre del av hagen + lösdriften, dagtid hela hagen + lösdriften.
Jag har fölvakt på mina så man har hyfsad koll, även om de är "bakom en buske" eftersom mina hagar går runt huset på 3 sidor så har jag bra uppsyn. Kamera ska jag sätta upp inne i lösdriften.

Dock är planen att jag ska bygga två stora och rymliga fölboxar under våren/sommaren men jag vet ej om de hinner bli färdiga tills det är kläck-dags för Mamma Mu.
Annars är tanken att de ska användas -11 när jag förhoppningsvis har sto som ska föla tidigare på året, eftersläntarna tänker jag inte spärra in :-)

Jag tycker inte det är några problem att låta stoet föla i en flock hon är trygg med, dock måste man känna sin flock, veta att man själv får gå in utan att de andra vaktar, att inte något annat sto stjäl fölungen för den nyblivna mamman eller att de blir rundvallade.

Fördelen med att låta hästar föla på lösdrift är ju att de själva kan bestämma, de rör sig dessutom mer vilket snabbar på ihopdragning av livmoder etc.

Min ska föla i början av juni och hon kommer att få gå kvat på lösdriften hade jag tänkt. Jag bor inte själv vid stallet, men tänkte sova i bilen (stor kombi) när vakande drar igång. Jag ser stor fördel med att de fölar ute, det är renare och de riskerar inte att rulla fast någonstans. Mitt sto kommer att få gå kvar med det andra stoet som också ska föla runt samma tid. De kommer bra överens och min är väldigt trygg tillsammans med den andra.

Jag har mina hästar på lösdrift, mitt sto väntar sitt femte föl nu.
De första 4 har alla fötts i hagen med flocken, det har funkat väldigt bra.
Tycker hon har verkat lugn och trygg med att föla där hon känner sig hemma.
Ingen av gångerna har hon gått in i lösdriften, hon har alltid valt att föla mitt på "prärien", de andra hästarna har stått en bit i från, nyfikna men absolut inte att de skulle "gå på".
Eller jo, när hon fölade i somras så när allt var klart och stoet hade rest sig så smög hennes 4 åriga dotter fram och försiktigt hjälpte hon till att slicka sin lillasyster torr! Det var riktigt fint!
Jag tycker absolut att du ska låta ditt sto föla ute om det är möjligt.

på box med kamera. I år är hon dock beräknad till juni så jag klurar på om hon skulle kunna gå ute och om vi kunde rigga kamera över hagen på ngt sätt..

Senast ändrad:

Mina går på lösdrift och förra året hade jag en tanke att Fröken själv skulle få välja var hon skulle föla .

Dock upplevde jag att hon fick ingen ro och gick och höll på sig (gick då endast med sin 1 åring )

2 ndra natten hon var inne så bestämde hon sig för att föla .

Jag kommer nog efter iår ta in henne när jag känner att hon närmar sig och låser in henne i lösriften/Boxen och stallar upp hennes 1 åring i egen box .

Det känns bäst då man har full koll med kameraövervakningen.

Mia

Ända tills förra året så har dom stått i box eller fölat ut om det varit rätt väder och tid på dygnet. När de fölat ute har jag upptäckt att fölen både haft lättare att resa sig och att följa stoet.
Förra året när jag bara hade ett sto som skulle föla fick vara kvar hemma i lösdriften ihop med ett äldre erfaret fölsto. Så hon kunde välja på ligghall eller hage.
Hon valde ligghall och det gamla stoet vaktade henne och stod strax utan för ingången hela tiden. För att klara övervakningen så satt kameran i ligghallen och nattetid stängde vi av hagen så att hela hagen utanför kunde lysas upp av ytterbelysningen. Både sto och föl verka gilla det här så att planen för i år blir att alla ston som fölar i år kommer att få använda en egen ligghall. Om väder och temperatur tillåter det. Men det finns hela tiden förberedda fölningsboxar till dem om behovet uppstår.

Tack alla för era svar! :banana:
Nu vet jag hur jag ska tänka när det är dags för mig och mitt sto! Det blir det inte denna säsong men nog nästa hoppas jag!;)

Mitt sto kommer att få föla ute, beräknad till den 15/6 så är det tillräckligt varmt dygnet runt.

Mitt sto fölar inne.

Dels för att det är lättare att övervaka men också för att hon som individ behöver få känna sig trygg. Har känt henne i över tio år och vet att hon är tryggast i sin box. Alternativet är stor flock som hon känner väl men det har hon inte tillgång till och då blir det bäst för henne att vara inne. De föl hon fått hittills har fötts på kvällen en timme efter att hästarna nattats.

Här fölas det inomhus. Jag har kameraövervakning och har tv:n i sovrummet. Jag har lampa hos hästarna och den släcks hyffsat tidigt, har jag lärt mig. Jag hade en som alltid fölade efter att lyset släckts. Och den som ska föla i maj knep tills hon fick komma in. Hon hann och äta kraftfodret och sen lade sig och fölade när jag fixade höet, så det var i full gång när jag kom tillbaka.

Jag törs inte låta dom gå ute och föla utan övervakning. Jag har inte haft några fellägen hittills, men stora föl som jag fått hjälpa ut.. 2 av 3.. En kompis hade ett felläge i fjol. Fölet låg upp och ner, dom överlevde båda märr och föl efter hjälp av veterinär, men stoet fick permanenta skador och ska avlivas inom kort.

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 672
Senast: Karro-Lina
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
36
· Visningar
3 120
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 073
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 263
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit