Sv: Lösdrift eller box för dräktiga ston?
Jag tycker det beror på när stoet ska föla, hur man har det med utrustning, vad stoet är van vid etc.
Innan har jag alltid haft mina på box, men då har de varit vana vid det, dock har jag haft dom i egen hage ute på dagtid. Förra året så lät jag Fröken Fullblod få gå i paddocken och ha öppet in i stallet, så hon kunde gå in o ut som hon ville, hon valde att gå in och föla.
Tyckte det kändes bra att hon fick välja själv, hon verkade också väldigt nöjd.
I år har jag bara en Madame ska föla, hon är beräknad tills Midsommar och jag tänkte låta henne gå kvar här hemma, tänkte väl behålla antingen gammeltanten eller min 2åring hemma som sällskap medan de andra är på betet, så de kommer få gå ihop och de får nattetid en mindre del av hagen + lösdriften, dagtid hela hagen + lösdriften.
Jag har fölvakt på mina så man har hyfsad koll, även om de är "bakom en buske" eftersom mina hagar går runt huset på 3 sidor så har jag bra uppsyn. Kamera ska jag sätta upp inne i lösdriften.
Dock är planen att jag ska bygga två stora och rymliga fölboxar under våren/sommaren men jag vet ej om de hinner bli färdiga tills det är kläck-dags för Mamma Mu.
Annars är tanken att de ska användas -11 när jag förhoppningsvis har sto som ska föla tidigare på året, eftersläntarna tänker jag inte spärra in :-)
Jag tycker inte det är några problem att låta stoet föla i en flock hon är trygg med, dock måste man känna sin flock, veta att man själv får gå in utan att de andra vaktar, att inte något annat sto stjäl fölungen för den nyblivna mamman eller att de blir rundvallade.
Fördelen med att låta hästar föla på lösdrift är ju att de själva kan bestämma, de rör sig dessutom mer vilket snabbar på ihopdragning av livmoder etc.