Lösdrift - bra eller dåligt?

Sv: Lösdrift - bra eller dåligt?

Jag tycker att det verkas som om många som har hästar på lösdrift lixom "glömmer" bort sina hästar och tycker att det är ett oerhört bekvämt sätt att hålla häst. Dom behöver inte mocka och ska dom bort eller så kan dom bar lämna hästarna... Nu säger jag inte att alla gör så utan att jag tycker det verkar så.

Har mina på lösdrift och det är inte alls bekvämt i den mån att jag måste mocka och fixa mat dagligen men jag tycker det är TOPPEN!! Mina hästar trivs så mycket bättre på lösdrift än box och jag tycker det vore väldigt tråkigt om jag var tvungen att stalla in dem igen.

Till TS:
För just mina hästar kan jag inte komma på en endaste fördel med att ha dem inne nattetid. Jag gillar att de själva får avgöra hur mycket de vill vare inne och ute:)

Det är väl inte så mycket att ha en åsikt om utan beror väl helt enkelt bara på vad ägaren gör med hästen?

Dom häromkring som har sina hästar på lösdrift gör INGENTING med dom, dom går där i hagen och ägarna går förbi med tanken "kolla jag har enhäst". Så det är väl visst en åsikt.

Sen skrev jag ju det oxå att jag tycker det verkar som om de flesta "glömmer" sina hästar när dom har dom på lösdrift inte att alla gör så.

Det finns säkert de som har det jättebra på lösdrift och får jobba och utvecklas på det planet oxå, inte bara bilda en flock... Men som sagt de jag sett här gör mig inte possitiv till att ha häst på lösdrift.

Det här var ju en tråd om att skriva vad vi har för åsikter om lösdrift och jag skrev min åsikt....

Har mina på lösdrift och det är inte alls bekvämt i den mån att jag måste mocka och fixa mat dagligen men jag tycker det är TOPPEN!! Mina hästar trivs så mycket bättre på lösdrift än box och jag tycker det vore väldigt tråkigt om jag var tvungen att stalla in dem igen.

Låter ju jättebra. Om alla gjorde så skulle det ju inte va några problem!!! :)

Jag är inte heller överförtjust i lösdrift, kanske passar en del hästar. Min åsikt är att de flesta hästar mår bra av en egen "privat sfär", nämligen sin box. Där kan de i lugn och ro äta en väl avvägd foderstat.

En sak som jag ofta funderat över när det gäller lösdrift är: hur gör folk med tillsynen av sina djur när det är vinter och mörkt , man kommer till lösdriften vid 18 tiden på kvällen. Finns det ordentligt med belysning så att man kan se över hästen ordentligt?
Hur gör man med en svettig häst?
Det kanske var dumma frågor men eftersom jag funderat över de
så..

Hej! för 2 års sedan tog jag bort mellan väggen i stallet för att hästarna (2st) kan gå ut och in som dom vill. självklart rids dom och blir ompysslat varje dag. mina hästar har fått gått ut tidigt på morgornen och kommit in på kvällen förrut. hästarn mår mycket bättre att få gå ute så mycket som möjligt. jag för min del tycker det är mer passning på dom nu, på vintern alltså för den minsta (russ) är(har varit, är mycket bättre nu) frusen av sig:)

det är ett stort + för hästarna att kunna få gå ute jämt. i ett stall blir det dammit, fuktigt, ofta med hästarna som står inne mycket lägger till med olika olater (vävning, krubbitare mm).
alltså kan du ha dom på lösdrift och det funkar så ha det. :bump::bump::bump:

Jag är inte heller överförtjust i lösdrift, kanske passar en del hästar. Min åsikt är att de flesta hästar mår bra av en egen "privat sfär", nämligen sin box. Där kan de i lugn och ro äta en väl avvägd foderstat.

En sak som jag ofta funderat över när det gäller lösdrift är: hur gör folk med tillsynen av sina djur när det är vinter och mörkt , man kommer till lösdriften vid 18 tiden på kvällen. Finns det ordentligt med belysning så att man kan se över hästen ordentligt?
så..

;)18 tiden? jag går inte och lägger mig då;) skämt... jag har mina hästar på gården så jag "tittar" till dom en sista gång innan jag går och lägger mig. ang. svettig häst man ska väl skritta av ordentigt innan man stallar in en häst! jag sätter på täcke på min om hon har blivit svettig under ridturen.

Många har sina hästar - speciellt unghästar - i flock på lösdrift utan så mycket kontakt med människor och kallar det "naturlig hästhållning". Hästarna vänjs då inte från början vid alla de där sakerna som man sen vid ridning och liknande vill att dom ska hålla sig lugna och naturliga till.

Fortfarande överväger fördelarna stort som jag ser på det.
Visst, hästar på lösdrift riskerar faktiskt att "glömmas bort" men det är inte ett problem med lösdriften i sig, utan ett ägarproblem. Sedan så räcker det med konsekvent och vettig hantering av en unghäst under kortare etapper åt gången, om man brukar dem väl. Unga hästar har en mycket god inlärningsförmåga och kommer ihåg det man tidigare befäst, även om de så skrotar i hagen några veckor emellan träningarna. Ute i hagen fostras de dessutom av flocken, och lär sig visa respekt och vara uppmärksam på sina kamrater. Något man lätt kan ta med sig i träningen.

Dessutom finns det till och med fördelar med en minimal hantering av hästarna - de får inte så många dåliga beteenden och dåliga erfarenheter när de hanteras av människan som när detta görs dagligen.

Ett problem med lösdrift som jag tycker är knepigast, är att lyckas få ihop en fungerande flock. Har man ingen sådan, så kan missämja råda bland hästarna, och det blir allmänt otrevligt.

hur gör folk med tillsynen av sina djur när det är vinter och mörkt , man kommer till lösdriften vid 18 tiden på kvällen.

Man tar in dem i stall eller box, eller tänder lampan in till lösdriftshallen. Är det någonting fel på hästen så Känner man ofta det i mörkret också, genom visitering. Annars finns det ficklampor, mobiltelefoner att lysa upp med eller så finns det oftast andra hästägare på samma lösdrift som åker ut på dagtid som kan alarmera om någonting skulle verka konstigt. Eller så skaffar man nattjobb så man kan vara i stallet på dagtid, prima även för boxuppstallade hästar att kunna rida i dagsljus.

Vad gäller svettiga hästar så finns alternativen att Inte rida den svettig under den kallaste perioden, att spårraka den en bit på hals/mage för att lufta den fortare, eller att täcka hästen då behov finnes. Antingen en liten stund efter ridturen, eller ett andastäcke till nästa dag.

Finns inte många problem som man inte kan komma på en lösning till.

Man får väl helt enkelt se till att ha tillräcklig belysning för att kunna ta hand om hästen ordentlig! ;) Personligen skulle jag som sagt gärna ha min häst på lösdrift, men inte utan ett bra ställe att gå in och ta hand om hästen! Vill ha ett stall också så att jag kan ta in om hästen blir sjuk eller så.

Jag tycker att lösdrift är bra, trots att jag inte har det själv till mina egna hästar.

Det med att hästarna skulle missa den dagliga hanteringen osv och därmed skulle bli svårare att hantera köper jag inte. Mitt fullblod gick på lösdrift från att hon var avvänjd från sin mamma tills hon var 3år, och socialare häst får man leta efter... Det har heller aldrig varit några problem med inridningen eller ngt heller.

Sen så betyder det ju inte att man inte skulle ta hand om sin häst varje dag bara för att den går på lösdrift, visst finns det de som gör så, men även dem som är hos hästarna varje dag.

Senast ändrad av en moderator:

skulle gärna ha min pålle på lösdrift men det måste vara bra.
man kan inte slänga upp ett skjul och säga jag har lösdrift och det är så braaa.
det måste var en ligghall med halm som alla hästarna kan gå in i utan att känna sig obekväma. flera utgångar, gott om plats, välmockat.
är det trångt och för många hästar så skulle inte min gå in med rädsla för att bli trängd av någon elaking.
min häst har tillgång till en enklare ligghall om vintern, men då tar jag in honom eller lägger på täcke vid dåligt väder.
det kallar jag inte lösdrift.

För mig är lösdrift enda alternativet till ena varmblodet. Har haft honom inne vilket resulterat i att han inte äter som han ska och magrar av så det är otäckt, dessutom svullnar han i benen efter att ha stått flera timmar. Vet. har tittat, röntgat och testat och det finns lixom inget fel på hästen.

Testade att ha honom på lösdrift i vintras, vilket var som att byta häst. Han blev gladare och socialare, svullnaderna i benen försvann och hästen var lönfet hela vintern. - Då han plötsligt började äta igen.

skulle gärna ha min pålle på lösdrift men det måste vara bra.
man kan inte slänga upp ett skjul och säga jag har lösdrift och det är så braaa.
det måste var en ligghall med halm som alla hästarna kan gå in i utan att känna sig obekväma. flera utgångar, gott om plats, välmockat.
är det trångt och för många hästar så skulle inte min gå in med rädsla för att bli trängd av någon elaking.
min häst har tillgång till en enklare ligghall om vintern, men då tar jag in honom eller lägger på täcke vid dåligt väder.
det kallar jag inte lösdrift.

Jag har sett flera varianter av "Kombistall". Vanliga stall, men med egna utgångar direkt ut mot hagen i stora rymliga boxar.
De funkar enl. min erfarenhet bra.
All annan hantering är densamma, förutom, att efter den dagliga visiteringen inomhus, samt den individuella kraftfodergivan, släpps de ut, och går ut och in i byggnaden som de vill hela dygnet.

Täckesskötseln är en hel avhandling för sig själv, som det skrivits många meter om på Buke. Den är helt annorlunda än vid uppstallning.

Hästarna håller sig krya på ett annat sätt, man ser sällan luftvägsproblem, och aldrig svullnad i benen.
De brukar också bli mycket mer harmoníska och mindre stressade.

min häst har eksem och står därför inne på nätterna under knottperioden.
förra sommaren så tog jag en av boxarna med dörr ut mot en mindre
hage.
kanonbra, han gick ut och in beroende på om det var knott ute.
mockade inte på hela sommaren i boxen.
han bajsade precis vid dyngstacken på andra sidan staketet, bara att slänga över.

Har förstått att det i detta forum finns gott om förespråkare till lösdrift men jag skulle gärna vilja se lite olika åsikter detta. Med risk för att bli idiotförklarad slänger jag ur mig tanken om att det kanske inte är så bra för hästarna i många fall?

Många har sina hästar - speciellt unghästar - i flock på lösdrift utan så mycket kontakt med människor och kallar det "naturlig hästhållning". Hästarna vänjs då inte från början vid alla de där sakerna som man sen vid ridning och liknande vill att dom ska hålla sig lugna och naturliga till. Jag tycker att det är mer naturligt och mindre traumatiskt för en häst att dagligen och från början hanteras och umgås med människor. Jag vet att lösdrift inte behöver betyda att dom inte hanteras så mycket men jag tror att det är ganska vanligt att det blir så. Vad tycker ni?

Min häst går på lösdrift och är 20 år, han har precis fått flytta ut på lösdrift så han är inte van men trivs super. Men jag rider honom 2-3 dagar i veckan ändå (eftersom han har en skada) och då hanterar jag honom ändå. Men jag har stallet öppet så ham kan gå in i stallet när han vill ändå eftersom jag har stallet i hagen!

hage.
han bajsade precis vid dyngstacken på andra sidan staketet, bara att slänga över.

Kom inte o säg att hästar inte är smarta djur :D

hage.

:rofl: :rofl:

Duktig pålle! :D

så..

Vi har förutom lösdriften även två nybyggda kallstall med uppvärmd sadelkammare och möjlighet att duscha hästen. Visiteringen sker alltså när man tar in hästen för att borsta, sadla etc. Vi ger också varje häst sin kraftfodergiva i stallet.
Rider man hästen svettig så lämnar man den inne tills den torkat och släpper sedan ut. Jag som tränar mycket och måste duscha min häst lämnar honom inne över natten efter hårdträningar om det tar alltför lång tid innan han blivit torr. Efter en vanlig "skogsmulletur" är hästen någorlunda torr efter att ha ätit sitt kraftfoder.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 193
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 683
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar