Shaggy

Trådstartare
I ett par veckor nu har Novan varit lite för lös i magen för att jag ska känna mig riktigt nöjd. Det har inte varit diarre utan normala högar men de har varit blöta (för blöta).
Tyvärr har detta förvärrats nu. Idag vet jag att hon lagt minst 3 riktiga koblaje högar. Den första la hon hos hovslagaren. Hon sket löst i transporten dit men det var som tidigare en normal hög men lös. I kväll när jag kom till stallet var svansen helt inkletad med skit och stank. Svansen var "ren" vid utsläpp efter hovslagrbesöket så minst en koblajehög finns någonstans i hagen (jag kunde inte titta det var mörkt). När jag red la hon den tredje lika blöta högen.
Vad kan det bero på. Hon har som sagt haft för lös skit ett tag men varför blir det värre. Hon äter samma hösilage och lucernhack precis som hon brukar. Jag har även tillsatt halv dos mag-tarmbalans eftersom magen inte riktigt velat stabilisera sig. Nu kommer jag gå upp på hel dos.
Vad kan man göra? Byta grovfoder till hö går inte då förstörs lungorna på henne även om det är extremt hög kvalitet på höt.

Sv: Lös mage

Du kan prova att ge halm. Det stabiliserar i magen om det är halm av god kvalité. Ofta är det ju att silaget är lite för blött.

På mina hästar fungerar Proviva enormt bra (dryckesvarianten som finns i mataffären). Jag får omedelbart stopp på diarréer när jag ger det (ca 1 dl morgon och kväll). Men det hjälper tydligen inte på alla och vissa har tydligen t.o.m blivit värre pga sötman.

Det finns äv en hästvariant av provivan på apoteket som du kan prova med.

Tyvärr halm hostar hon också av :(.
Proviva kan jag prova det har jag inte tänkt på :idea:.

Foderjäst är ju ganska bra vid störningar i tarmen!

Hur ser hagen ut? Får de foder i hagen? Vad och hur?

Den här årstiden äter de ju tyvärr en hel del 'skit' i hagen, speciellt de glupska och/eller om de inte har så mycket 'annan mat' att äta. Där kanske finns något att göra.

Magtarmbalans av något slag är inte fel heller, och håller det i sig så veterinärutredning.

Men som sagt, ganska vanlig årstid för 'skumma magar', det är blött (= lätt dra upp rötter, få i sig jord etc), finns massa halvruttet äckel i marken, de trampar sönder och mular runt i lera etc.

Hon får foder i hagen. Det fodras i en låda med botten så ingen lera eller skit kommer den vägen (hon får silage). Jag har inte sett henne stå och plocka i sig konstiga saker ute på sistonde. Nu kan jag ju givetvis missat det eftersom jag inte är där hela tiden direkt ;). Det finns dock i princip inget att äta i hagen, tyvärr har vi bara rasthagar.
Jag hoppas det beror på något enkelt men det känns som om alldeles för mycket enkelt kan uteslutas direkt :crazy:.

Är vattenkaret rent och urskrubbat!? En spontan tanke bara, man fokuserar ju gärna på fodret och glömmer ibland vattnet...är vattnet tjänligt överhuvudtaget?

Jaa, det var vad jag kom att tänka på eftersom du säger att du inte ändrat på något speciellt i foderstaten.

Ibland kan det funka med att öka grovfodergivan. Tänkte på att din häst inte står på halm och därmed kanske inte får tillräckligt med grovfoder.

jag har en gammal häst som har dunder svårt med magen. han går lätt ner i vikt och de bara sprutar ur baken på honom. jag har alltid gett hö för att jag tänkte så här att ju mer vatten ju lösare borde han bli men ack vad jag bedrog mig. när vi köpte en ganska blöt hösilage bal å gar honom så blev han bra i magen. fattar inte de. de e som ett mirakel. Upp till de så får han foderjäst och micro balans som är bra för magen de e fiber plex med.
men har du avmaskat hästen så den inte har mask så de e inte är det den är lös av?

Vattenbaljan är urskubbad med inte alltför långa mellanrum. Jag kan inte säga exakt hur ofta men den blir aldrig i närheten av äcklig.
Angående grovfoder så kan jag inte ge mer för då blir hon fet. Hon får nu ungefär 1,4 kg TS/ 100 kg kroppsvikt, kanske något mer jag har inte räknat med lucernhacken i detta. Att minska på kraftfodret för att öka grovfodermängden går inte heller eftersom hon bara får silage och lucernhack.
Hon har troligen inga mängder med mask. Träckprov i våras visade 100 epg blodmask och hon har avmaksats enligt schema i sommras. Anledningen till avmaskningen trots det låga epg talet var att hon gick på ett garanterat helt rent bete som det var onödigt att börja smitta.
Jag har ökat på mängden mag/term balans till full dos och har även köpt hem proviva som hon ska få några dagar. I morse när jag tempade så hade hon helt normal temperatur.

Jag tycker de låter som de är bra tryck i ansilaget dra ner på de några dar bara för att testa skillnaden.
Har du maskat av henne ordentligt?

Ok, inte mera grovfoder, men då tycker jag du ska testa med aspbarkspellets som är fiberrikt utan nån näring direkt och som sägs lugna oroliga magar.

Angående silaget så är det ganska normalt ca 6 MJ/kg foder och en kvot på ungefär 7 jag har inte fått den exakta analysen än.

Sand tror jag inte på. Det finns ett litet område med sand alldeles inannför grinden men där växer ingenting och övriga hagen består av lera. Det kan ju ändå vara värt att testa loppfrön, är det psylliumfrön?

Hon dricker även mycket för att vara hon. Det är ju iofs bra men samtidigt tyder det ju på att systemet är rejält i olag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hästen jag haft nu i 2 år har varit lös i magen enda sedan jag skaffade honom, mycket bättre på sommaren då han äter gräs och är ute...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 753
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Har ett föl (islandshäst) på 4 månader som sedan ca 1 månad tillbaka har haft besvär med lös mage till och från. Insåg då hon var 3...
Svar
6
· Visningar
1 840
Senast: keilir
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 981
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 353
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka