B
BeastieBabe
Sv: Lös i magen?
vi fick en häst till ridskolan med KRAFTIGT orolig mage pga helt FYRA totala foderbyten på 2 månder! (4 ägare som inte ville ha henne)...
hon fick enbart hö(ts 84%) och krafft grund i 3 månader innan det slutade.. och då var det även totalstopp för allt vad morötter, äpplen och knäckebröd hette..
innan hade det testats med mag-tarm, aloe vera och laktosbakterier.. inget funkade.. hon var som en bajsfontän..
men det tog 3 hela månader innan hon blev bra.. men när hon blev bra fick hon fortsätta på enbart hö och krafft ca 2 månader innan hon vandes in på silaget som alla andra skolhästar äter och idag är hon bra i magen och äter bara silage och krafft, lite betfor om det blir över..
skulle jag vara dig skulle jag enbart ge hö och passande krafft-pellets.. Fibergi är juh müsli och innehåller därmed melass och en massa annat.. havren är ganska fet och kräver mycket av magen för att smälta.. jag skulle helt klart byta till krafft..MalinW skrev:Jag har en häst som är jätte lös i magen. hon har varit det ett tag och jag vet att det inte är bra men jag har provat från avancerade magbalanser till filmjölk. ingenting fungrear.
Är det någon som har något tips på vad jag kan prova?
har pratat med flera olika veterinärer men alla säger att det är i princip omöjligt att uteda orsaken.
vill inte att hon ska få allvarliga magproblem.
vi fick en häst till ridskolan med KRAFTIGT orolig mage pga helt FYRA totala foderbyten på 2 månder! (4 ägare som inte ville ha henne)...
hon fick enbart hö(ts 84%) och krafft grund i 3 månader innan det slutade.. och då var det även totalstopp för allt vad morötter, äpplen och knäckebröd hette..
innan hade det testats med mag-tarm, aloe vera och laktosbakterier.. inget funkade.. hon var som en bajsfontän..
men det tog 3 hela månader innan hon blev bra.. men när hon blev bra fick hon fortsätta på enbart hö och krafft ca 2 månader innan hon vandes in på silaget som alla andra skolhästar äter och idag är hon bra i magen och äter bara silage och krafft, lite betfor om det blir över..