Lös hund i hagen - retade visst upp någon!

Sv: Lös hund i hagen - retade visst upp någon!

Hunden ska vid varje tillfälle vara under sådan kontroll som vore den kopplad. Så teoretiskt har du helt rätt.

Å andra sidan tycker jag det är vansinnigt nonchalant av en inspektör att valsa in i andras hagar med en hund, oavsett om den är koppad eller inte - men det kan jag tycka vad jag vill om utan att det påverkar saken (tydligen så verkar ju inspektörens chef vara av samma åsikt - att det är klart olämpligt alltså).

Hunden ska vid varje tillfälle vara under sådan kontroll som vore den kopplad. Så teoretiskt har du helt rätt.

Å andra sidan tycker jag det är vansinnigt nonchalant av en inspektör att valsa in i andras hagar med en hund, oavsett om den är koppad eller inte - men det kan jag tycka vad jag vill om utan att det påverkar saken (tydligen så verkar ju inspektörens chef vara av samma åsikt - att det är klart olämpligt alltså).
Då är vi helt överens!

Jag har ff svårt för att man refererar till lagar som inte finns.

Personligen hade jag tyckt det var intressant att se inspektören om hela hästflocken går till attack mot människa och hund. Det hade nämligen hänt på sina ställen, om det ville sig illa.

Hundilskna hästar är inte roligt - och har man varit med om det en gång tror jag man aktar sig noga för att ta in en hund i en hästhage igen.

Personligen hade jag tyckt det var intressant att se inspektören om hela hästflocken går till attack mot människa och hund. Det hade nämligen hänt på sina ställen, om det ville sig illa.

Hundilskna hästar är inte roligt - och har man varit med om det en gång tror jag man aktar sig noga för att ta in en hund i en hästhage igen.
Har inte varit med om det med hästar, däremot med kor o får, då vid invallning, då gäller det att ha en hund med tryck!

kl

Det var inte för att vara otrevlig eller dum som jag sa till henne men jag blev väldigt upprörd, dels för mina djurs skull men även hennes hund. Hon kan mycket väl uppfattat mig som en "satkärring" när jag upplyste henne om vad jag tyckte.

Förra året var det nämligen 2 lösa hundar som blev sparkade hos en kompis till mig när folk hade dom lösa inne i hagarna. En hund blev av med framtänderna och en fick en spricka i skallbenet. Jag ville inte att mina hästar skulle bli orsak till någon skada och inte heller att dom skulle skada sig ifall hunden, trots allt, inte uppförde sig som den brukar göra.

Djur är djur och man kan inte förutse hur de ska reagera från gång till gång.

Skickade det här svaret till chefen på länsstyrelsen iaf kontrollanten har synpunkter på mig och att jag betedde mig otrevligt.

Helt rätt gjort.

Halvt kl

Nej, det existerar ingen form av koppeltvång även om många, många tror det. Däremot ska hunden vara under sådan uppsikt som om den vore kopplad, det är med andra ord helt lagligt att ha den lös.

Håller helt med om att ha med sig hund i en djurhage ens kopplad. Jag har tyvärr erfarenheten av även "folkilskna" hästar, så jag kan t om. var lite spak på att gå in i en hästhage med för mig helt okända hästar.

Jag frågade vilken lag, inte vad en rasklubb anser!

För att fräscha upp ditt minne:
"

"

Ganska tydligt att du inte ens bemödigade dig med att gå in på länken och läsa, eller hur:confused: Det är inte vad en rasklubb anser det är hänvisningar till en speciell lagparagraf...

Då är vi helt överens!

Jag har ff svårt för att man refererar till lagar som inte finns.

Som så mycket annat i lagen så är det en tolkningsfråga, det finns faktiskt dommar där folk dömts för brott mot jaktlagen då de inte har koll på sina hundar. Om jag hittar ngt sådant att hänvisa till så ska jag göra det. Jag har personligen råkat ut för två st som ägaren ansåg sig ha koll på men som skrämde både vilt och tamboskap. Självklart är det ingen som dömmer "tant hulda" som är ute och plåckar blåbär med sin gamla hund som troget ligger i riset och väntar men man ska vara jäkligt försiktig som hundägare om man ska ha hunden lös. Hur ska man kunna bevisa att man har koll på sin hund om det händer ngt när man inte hade den kopplad??? Och OM det hände något så hade man ju tydligen inte så bra koll eller hur;)

kl

Fick det här svaret från Länsstyrelsen igår.

Hej
Jag har pratat med ***. Vi var överens om att i fortsättningen har vi inte med hundar ute i markerna vid kontroller.
*** menar att hon ändå bett om ursäkt för händelsen. Så jag anser att vi kan avsluta detta nu.

Som så mycket annat i lagen så är det en tolkningsfråga, det finns faktiskt dommar där folk dömts för brott mot jaktlagen då de inte har koll på sina hundar. Om jag hittar ngt sådant att hänvisa till så ska jag göra det. Jag har personligen råkat ut för två st som ägaren ansåg sig ha koll på men som skrämde både vilt och tamboskap. Självklart är det ingen som dömmer "tant hulda" som är ute och plåckar blåbär med sin gamla hund som troget ligger i riset och väntar men man ska vara jäkligt försiktig som hundägare om man ska ha hunden lös. Hur ska man kunna bevisa att man har koll på sin hund om det händer ngt när man inte hade den kopplad??? Och OM det hände något så hade man ju tydligen inte så bra koll eller hur;)

Du påstår att hundar inte får vara okopplade i skog o mark, enligt lag o hänvisar till http://www.svenskacollieklubben.se/Jordbruksverkets Checklista.pdf samt fördjupningar i jaklagen, du skriver vidare:
Ganska tydligt att du inte ens bemödigade dig med att gå in på länken och läsa, eller hur:confused: Det är inte vad en rasklubb anser det är hänvisningar till en speciell lagparagraf...
Varför skulle jag bemöda mig med att läsa paragrafen, eftersom jag redan vet vad som står där?

Ditt svammel om tolkningar biter inte på mig.
Du skriver att det är lag på koppel, vilket det inte är.
Däremot skall hunden föras så som om den vore kopplad, enligt kommentarer o tolkningar handlar det om ett avstånd på max 2 meter.

Informera gärna, men var beredd på att bli ifrågasatt när du ljuger.

Att inspektörens hund inte skulle varit med i hästhagen är väl alla överens om var fel? Har inte sett någon ifrågasätta det, o som djurskyddsinspektör/kontrollant så borde man förstått det.

Förvisso OT, men ändå lite på samma spår. Skulle en högkompetent och stark vallhund kunna valla in en grupp hästar på samma sätt som nötboskap?

Av nån anledning lever jag i tron att hästar är typiskt svåra att valla...

/Migo

Det är väl bara på Island man lyckats med det?
Visserligen är hästar gräsätare, dock är de mer flykt än flockdjur.

Nu får någon rätta mig om jag inte har helt rätt men när man driver hästar på Island gör man det från hästryggen inte med hjälp av hundar.

Hästarna här hemma bryr sig inte mycket om hundar. Men om de blir för irriterande så sänker de huvudena och går emot hunden som då får bråttom åt andra hållet :D

Vi hade får (2 st) som gick med hästarna förr. Det hände vid ett tillfälle att det kom in en border collie som skulle driva dem. Då ställde sig hästarna (15) st runt fåren och gick mot hunden med fåren mitt i hästflocken, då var det inte intressant att driva längre :cool:

Rolle
IpL

Min kompis har en vallhund, LH, som har insett att det inte är nån mening att valla min häst men försöker däremot på oss människor :D. Flocken ska hållas ihop.

Du påstår att hundar inte får vara okopplade i skog o mark, enligt lag o hänvisar till http://www.svenskacollieklubben.se/Jordbruksverkets Checklista.pdf samt fördjupningar i jaklagen, du skriver vidare:

Varför skulle jag bemöda mig med att läsa paragrafen, eftersom jag redan vet vad som står där?

Ditt svammel om tolkningar biter inte på mig.
Du skriver att det är lag på koppel, vilket det inte är. Har jag aldrig sagt jag har sagt att det är förbjudet att ha hunden lös i skog och mark Att du väljer att tolka det till något för att få en anledning att bråka och vara otrevlig och kalla mig för lögnare anser jag vara lågt. Du får tycka att jag svamlar eller vad du vill. Att vara dryg och vrida till saker är ju din specialitet här på forumet och sådana som du är en av orsakerna till att jag mer och mer väljer att lämna forum som detta.:grin:

Däremot skall hunden föras så som om den vore kopplad,Kan ju tolkas som att den inte får vara lös eller hur:grin: enligt kommentarer o tolkningar handlar det om ett avstånd på max 2 meter.

Informera gärna, men var beredd på att bli ifrågasatt när du ljuger. Att kalla någon för lögnare är väl grovt tycker jag på ett forum där text ofta tolkas olika :angel:

Att inspektörens hund inte skulle varit med i hästhagen är väl alla överens om var fel? Har inte sett någon ifrågasätta det, o som djurskyddsinspektör/kontrollant så borde man förstått det.

En som lessnat :(

Det är inte förbjudet att ha hunden lös i skog och mark - inte vid någon tid på året. Det finns inget generellt kopplingstvång. Däremot kan kommunerna införa kopplingstvång, men det är ju inte diskussionen här.

En som lessnat :(
Om du skall citera så gör det korrekt, det skall framgå vem som skriver vad.
Och ja, jag kallar dig för lögnare eftersom du skriver #6 i denna tråden:
Dessutom är det förbjudet att ha hund okopplad i skog och mark. De borde väl ha koll på den lagen också ;) vet inte vad det klassas som om ens hund biter igäl ngt? olovlig jakt kanske :P

Jag vet åtminstone en vallhund som med lätthet vallar hem hästarna på Island (och då handlar det om stor flock och regelbundet). I somras så "smet" hon dock iväg så fort jobbet var klart och började valla "hem"ett gäng får. Fårvallning var klart favoriten.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 768
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 772
Senast: AbCdE
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 667
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025