Lös hund i hagen - retade visst upp någon!

Sv: Lös hund i hagen - retade visst upp någon!

Tyvärr är ju Sveriges jordbruk numera uppbyggt på att man ska söka bidrag och stöd för att få ekonomin att gå ihop. I stället för att få fullbetalt för det man pruducerar så får man söka bidrag som stöttar upp för dålig "lön". Så man är i princip tvungen att söka bidrag för att överleva.

Nu har jag ingen aning om var du bor eller vilka stöd du söker - men lite generellt om stöd.

Gungställningen: är den under 100 kvm så har kontrollanten inget att komma med. Allt under 100kvm är inte ens mätbart, så det kommenteras, men har ingen påverkan på kontrollen. ALLT som är 100kvm eller större och som inte är jordbruksmark ritas bort. Så trista är reglerna, men det kan inte kontrollanten rå för.

Beten: Beror på vilka stöd som söks. För gårdsstöd behövs endast synas tydliga spår av betesdjur över hela skiftet.
Har man betesmarksåtagande så blir det värre. Då är kraven på nerbetning mycket mycket högre, dock finns inte cm-gränser eller längder beskrivna, men med åtagande får man extra betalt för att just se till att marken i slutet på betessäsongen är mycket väl avbetat. Det räcker alltså inte med att det var välbetat i juni, juli el. augusti. Får man kontroll i oktober och betet har växt upp så måste djuren ut igen, tyvärr.

Älggräs är faktiskt lite knepigt. De förstör faktiskt möjligheterna för "bättre gräs och örter" att komma upp. Enstaka plantor eller glest spridd plantor kommenteras i regel inte. Stora partier med enbart älggräs räknas inte som betesmark då djuren faktiskt inte betar av det (det finns undantag, men just hästar brukar inte göra det). Finns ingen annan gröda under, eller i princip ingen annan gröda under så ska marken ritas bort. Den anses inte ha fodervärde.
Finns det annan gröda under, men de fortfarande står tätt så ska man som stödsökare - om man inte vill riskera att marken ritas bort för att djuren inte ens betar mellan plantorna - putsa ner älggräset. Om man inte kommer ut med traktor så får man röja för hand. Det är vad de extra pengarna är till för. Oftast blir det mer och mer älggräs med åren och mindre och mindre sannolikhet att området kommer att betas. Fortfarande är det 100kvm som är minsta mätbara område.

Rator i hästhagar ska inte dömas bort, det anses om en del av naturlig produktion, men visst är det självklart trevligare att komma ut om marken är putsad.

Hos oss har vi faktiskt varit lite "slappa" med bedömningen i år och marker som är extremt blöta (alltså inte bara blötare än normalt, utan rejält mkt blötare) har vi släppt en del på kraven på, så länge som det är uppenbart att brukaren faktiskt har försökt beta ner dem.

Om skörd är tagen och bortförd på vallen så borde inte lite lieslåtter vara ett problem.Har ingen skörd tagits, och det som slogs av med lie ligger kvar och återigen är större än 100kvm så uppfylls inte skördekravet (om ni har vallstöd). Däremot så känns det hårt att ta bort det som jordbruksmark, men jag gissar att kontrollanten uppfattade det som tomtmark iom anslutningen till stugan. Detta SKA gå att resonera med kontrollanten om.

Sen 4 kontroller på ett år? Det låter konstigt om det inte har varit olika saker de kontrollerat. En omkontroll av tidigare kontrollant kan stämma, men där borde det räcka. Det kan ju vara olika myndigheter?

Angående träden vid bäcken i betesmarken så kan jag inte rråda. Måste se det.

Tyvärr är ju Sveriges jordbruk numera uppbyggt på att man ska söka bidrag och stöd för att få ekonomin att gå ihop. I stället för att få fullbetalt för det man pruducerar så får man söka bidrag som stöttar upp för dålig "lön". Så man är i princip tvungen att söka bidrag för att överleva.

Just av den anledningen är jag väldigt försiktig med att skriva jävla EU och jävla bidrag-jag tycker det är bra pengar, fina pengar och mycket pengar- och det är frivilligt-dessutom betalas EU-stöd ut även till mindre ställen som inte producerar utan har lite hobbyhästar och bara betar.Förmånligt, säger jag.

Och vill förtydliga det du skrev om björkar som växte för tätt, kontrollanterna rättar sig efter de regler o direktiv de fått, en ansamling med björk blir för många träd och då faller den biten ifrån betesstödet, den får sas inte vara med- att länsstyrelsen(antagligen genom naturvårdsenheten) vill ha det lite skuggigt just där vid ån för att gynna öringen är inte ihopkopplat det minsta med betesstödet, man får ta bort den biten från betesstödet och hålla björk och sly som gynnar öringen privat sas, man får alltså inget bidrag men det är ju inte heller någon producerande mark.

Vi har så på 1 ha, för tätt med träd, inget bidrag men å andra sidan har vi örter o blommor där som är väldigt ovanliga och då är valet inte särskilt svårt att skita i bidraget för just den biten.

Inte ok att gå in till en hage med hunden alls om man inte har pratat med ägarna först. Jag har alltid min hund med mig, men känner jag inte hästarna får hon vänta utanför. Om man har full kontroll på sin hund är det inte svårt för den att vänta på matte en stund.

När jag går genom en hage med hunden (efter att ha pratat med ägaren) så har jag henne alltid lös. Då hinner hon undan om hästarna får för sig att jaga henne. Det händer även om hon känner hästarna. I bland får de nåt vilt i blicken och far efter henne bara för att busa.

Tycker att det var bra att du sa till henne...

Mailade till länsstyrelsen och fick det här svaret. Känns bra att ha gjort dom uppmärksamma på det här. Det är inte alla hästar eller kor som uppskattar lösa hundar i hagen och för allas bästa så ska de fråga om det är ok.

Hej

Har mottagit ett brev från dig angående en kontrollant med lös hund.
Jag har inte hunnit kolla vem som var hos dig än.
Självklart ska inte vi (kontrollanter) ha någon privat hund lös utan frågat om det är okej.

Jag hör av mig igen när jag pratat med den kontrollant som var hos dig.

I en hage så växer det älggräs och det är inte betat. Djuren ÄTER inte älggräs, vilket hon sa att hon visste, men ändå ska dom beta det....

Varför söker du på den biten mark då? :confused:

Håller med om att det inte är acceptabelt med lös hund i hage med djur. Egentligen inte kopplad hund heller. Är ju både för betesdjurens och hundens säkerhet.

Vi har två stora beten till våra hästar, och det ena används på vintern och det andra på sommaren. Skulle en kontrollant se på vårt vinterbete nu ser det ju helt obetat ut, eftersom hästarna inte varit där på 5 månader. Räknas det inte som bete då? För parasiternas skull skall ju inte betena belastat oavbrutet?

Där får du skilja på vad som räknas som bete och vad som räknas som avbetning.

Betesmark är det alldeles säkert. Dock kan jag inte sitta och lova att det är en godkänd betesmark utan att ha sett den, men om den uppfyller kraven för betesmark så kommer den inte att dömas bort.

Vid kontrolltillfället kommer marken att bedömas som att avbetningen inte är tillräcklig (om hästarna fortfarande inte går där), fast i resultatet skulle det stå att det fortfarande kan åtgärdas. Har ni åtagande för betesmarker så gäller fortfarande att det ska vara ordentligt avbetat vid säsongens slut - men fram till dess (31 oktober är ett datum som gäller över hela landet om inte snön kommer väldigt mycket tidigare) har man möjlighet att åtgärda avbetningen.

Har ni enbart gårdsstöd så gäller det bara att det finns tydliga spår av att marken blivit betad över hela skiftet.

Är det bete på åkermark så är det lite andra regler som gäller. Bete på åkermark brukas sökas med grödkod 50 = slåtter och betesvall på åker.

Det enda som lagen SFS 2007:1150 Lag om tillsyn över hundar och katter reglerar är i samband med vilt. Det kan ju iofs hävdas att det rör sig vilt i hagarna också, i alla fall här hemma ;)

Tillsyn över och omhändertagande av hundar i marker där det
finns vilt
16 § Under tiden den 1 mars–20 augusti skall hundar hållas under sådan
tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under
den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras
från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet
får sådana föreskrifter innebära att en hund skall hållas kopplad.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Varför söker du på den biten mark då? :confused:

Håller med om att det inte är acceptabelt med lös hund i hage med djur. Egentligen inte kopplad hund heller. Är ju både för betesdjurens och hundens säkerhet.

Därför att vi visste inte att det var så viktigt att älggräset måste vara avbetat eller slaget. Ingen som har påpekat det under alla år och då har det varit ett antal kontrollanter här genom åren. Vi är själva inte insatta i alla regler utan tar hjälp av hushållningssällskapet när vi ska skicka in ansökningarna. Jag sysslar inte alls med det utan det är min gubbe som håller i detta.

Nej, jag vet, men man blir lite trött ibland på det här kontrollerandet och kontrollerandet.

Man känner sig som världens brottsling för att man inte kan alla regler in i minsta detalj. Vi är inte ute för att fuska till oss bidrag vi inte förtjänar men man är ju inte mer än mänsklig och då blir det fel ibland. Sen är det väl olika vad kontrollanterna kollar efter och vilket dom vurmar mest för. Bidrag har vi haft i många år och när ingen annan av kontrollanterna påpekat dessa saker tidigare så börjar man ju undra.

Sen kan man ju ifrågasätta varför de skickar ut kontrollanter för att kolla om ängen är slagen innan den 15 juli, eftersom man inte får börja med ängsslåtter innan den datumen. Det säger sig själv att gräset fortfarande står på rot då, så får man en anmärkning och sen måste någon kontrollant komma senare för att kolla att vi åtgärdat anmärkningen.

Snacka om att de fixar till dubbelarbete åt sig själva.

Tur för henne att det inte var i våra hagar hon kom med sin hund. Min häst gillar inte hundar och jagar dem med bakåtstrukna öron direkt hon ser dem i sin hage. Det hade inte blivit roligt för någon.
Man undrar ju hur mycket kunskap den kontrollanten har. Hur tänker man när man tar med sig sin hund in till främmande djur?

Jag förstår att man blir trött på allt kontrollerande och ju större verksamhet man har och ju fler olika stöd man söker, desto större sannolikhet är det att man blir uttagen till kontroll.

Att kontrollanter tidigare år inte har kommenterat kan dels bero på att innan 2008 var EU-kommissionen inte på oss på samma sätt för betesmarkerna och då resonerades det att tex älggräsområden faktiskt kunde vara ok (dock skulle de betas eller slås då också). Nu får vi nedslag av kommissionen om det finns såna områden kvar i betesmarkena om vi inte kan bevisa (mha foton bla) att älggräset faktiskt inte stod där vid kontrollen.

Dels kan faktiskt älggräset ha varit glesare och mer spritt tidigare och därför inte bedömts vara ett problem. Låter man älggräs härja fritt år efter år så börjar de till slut dominera marken.

Det är synd att ni känner er som brottslingar, för så ser vi inte alls på er. Inställningen vi jobbar med är att så långt det är möjligt inom ramarna vi har, så har brukaren alltid tolkningsföreträde och om de kan förklara en hel del "avvikelser" så brukar vi plocka bort dem om förklaringen är rimlig och vi inte ar bevis för motsatsen. Där får ni nog jobba med era känslor inför kontrollen. Småfel och påpekanden kommer ni nog alltid få, det får de allra flesta. Det rör sig om ganska små summor som dras av.
Har ni missat eller missförstått regler - se det då som ett bra sätt att faktiskt få veta vad som gäller och ändra på det till kommande år. Se även till att läsa igenom de nyheter som kommer varje år med SAM-utskicket.

Kontroller är aptrist, men hur skulle vi kunna ha ett stödsystem om det inte kontrolleras? Det måste bli fyrkantigt och en aning oflexiblet för att vara genomförbart, men tro inte att kontrollanterna hurrar och tycker att allt är toppen. Det är STORA diskussioner med jordbruksverket från länsstyrelsernas sida, flera gånger om året, men vi måste följa de rutiner och riktlinjer som verket sätter upp. De tolkar kommissionens utlåtande och för att undvika att bli återbetalningsskyldiga så måste vissa åtstramningar göras då och då. Nu sitter vi ju med många miljoner som ska krävas in för att stöd har betalats ut 2005-2008 för mark som kommissionen inte anser är jordbruksmark. Sverige har inte råd med det fler gånger. Då kommer det att drabba alla lantbrukare igen.

Kontroller har vi MASSOR av. Några kontroller måste göras även innan de datum då marken ska vara färdigskördade och betade/slagna. Vi börjar i maj. Det är oundvikligt att inte få efterarbete på flera gårdar. Sen åker vi inte tillbaka till alla gårdar, det är inte rimligt. Det blir ett sticksprovsförfarande och de gårdar som inte återbesöks blir automatiskt godkända, trots att marken var oskördad vid kontrolltillfället.

JAg tycker att det verkas som om ni haft en osmidig kontrollant på besök, dels pga lös hund, men dels för att denne inte verkar ha kunnat förklara vad som händer vid kontrollen. Jag möter många som du som inledningsvis är upprörda (ofta redan innan vi hunnit kontrollera något), men de flesta förstår och accepterar både hur kontrollen går till, hur reglerna ser ut och de konsekvenser som kontrollen får. De som inte gör det brukar vara de som antingen vet med sig att de fuskar hårt (och de är väldigt få) eller såna som inte lyckats få till en bra kommunikation med kontrollanten.

Nej, jag vet, men man blir lite trött ibland på det här kontrollerandet och kontrollerandet.

Man känner sig som världens brottsling för att man inte kan alla regler in i minsta detalj. Vi är inte ute för att fuska till oss bidrag vi inte förtjänar men man är ju inte mer än mänsklig och då blir det fel ibland. Sen är det väl olika vad kontrollanterna kollar efter och vilket dom vurmar mest för. Bidrag har vi haft i många år och när ingen annan av kontrollanterna påpekat dessa saker tidigare så börjar man ju undra.

Sen kan man ju ifrågasätta varför de skickar ut kontrollanter för att kolla om ängen är slagen innan den 15 juli, eftersom man inte får börja med ängsslåtter innan den datumen. Det säger sig själv att gräset fortfarande står på rot då, så får man en anmärkning och sen måste någon kontrollant komma senare för att kolla att vi åtgärdat anmärkningen.

Snacka om att de fixar till dubbelarbete åt sig själva.

som kontrolant i lantbruk borde man ha i huvet att alla hästar inte är snälla mot hundar. Inte heller alla kossor.
Hunden kan ju vara jättesnäll...men kan ändå ses som en fara då det är ett rovdjur som kommer in i deras flock.

Vissa hästar som är rädda för hundar kan bli farliga!
Hade hunden varit i vår hage hade den blivit jagad och troligtvis sparkad. Vår ena häst blir rasande på hundar som är i hans hage:devil:

Håller helt med (och ber om ursäkt för en smula OT). Jag har haft en märr som blev skogstokig och direkt gick till attack mot hundar. För att döda. Vad hjälper det då att hunden är hästvan?! Som människa kan man göra väldigt lite när hästen jagar hunden i 190 knyck och försöker stampa ihjäl med framhovarna.

Samma fenomen som de som släpper sina ungar på våra hundar. "Barnen är hundvana". Jo, men hundarna avskyr barn och hugger...

Bland annat här http://www.svenskacollieklubben.se/Jordbruksverkets Checklista.pdf kan du läsa kortfattat om det, fördjupning går att finna i Jaktlagen.

Hundar i hästhagen är inte glasklart alls för särskilt många stadsråttor faktiskt;)

Jag frågade vilken lag, inte vad en rasklubb anser!

För att fräscha upp ditt minne:
"
Dessutom är det förbjudet att ha hund okopplad i skog och mark. De borde väl ha koll på den lagen också ;) vet inte vad det klassas som om ens hund biter igäl ngt? olovlig jakt kanske :P

"

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 768
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 772
Senast: AbCdE
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 667
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025