Lös hund i hagen - retade visst upp någon!

Andorra

Trådstartare
När jag kom hem från jobbet igår så såg jag en tjej med en lös hund i min hästhage där hästarna går nu.
Det var en kontrollant från länsstyrelsen som var ute för att kolla beten, ängsmark och vallar. Det är nog den 4:de :o i år som är här och kollar. Tror dom kontrollerar kontrollanten ;).

Iaf så uppskattar jag INTE att man har en hund springandes lös i min hästhage så jag sa till henne. Det lät lite så här, inte ordagrant.

-Vi uppskattar inte att du har din hund lös i hagen där hästarna går.
-Jag har full koll på hunden.
-Tror jag säkert att du har men det spelar ingen roll om du har full koll på din hund för du kan inte ha full koll på hästarna om de kommer springandes.

Till saken hör att jag vet inte hur min ena häst reagerar mot lösa hundar i hagen och jag vet att kompisens hästar inte gillar det. De anfaller hundarna och förra året så blev en hund av med sina framtänder och en fick en spricka i skallbenet just för att de var lösa i hagen.

-Det tillhör väl vanligt sunt förnuft att man inte har sin hund lös i en hage där det går djur och det är för din hunds säkerhet som jag säger till.

Jag berättade att kompisens hästar inte är snälla mot lösa hundar i hagen.

Tror att jag lät ganska upprörd och irriterad men tycker faktsikt att jag har rätt.
Blir väldigt förvånad att de under arbetstid kan springa runt med sin hund lös i hagar med djur. Vad har deras sunda förnuft tagit vägen?

Var jag helt fel ute eller har vi inte rätt att säga till när det gäller vår egen mark?

Vi fick en massa påpekande som enligt henne var fel ang skötseln av vår mark. Saker som de andra 3 kontrollanterna (bara i år) inte har haft några synpunket på. Nu vet jag inte om hon blev snarstucken för att jag sa till henne eller om hon var ovanligt paragrafryttariare i sin yrkesutövning.

Sv: Lös hund i hagen - retade visst upp någon!

Om jag vore du hade jag kontaktat den kontrollmyndighet och bett att få prata med 'chfen', det är inte ok på något vis att ha lös hund med sig ut i hagmarkerna (jag kan tycka att det inte ens är ok med kopplad hund) eftersom man inte vet hur andra djur reagerar och det kan bli skador på djuren.
I samma telefonsamtal hade jag också frågat varför du helt pltösligt pga ditt påpekande till inspektören fått påpekningar trots 3 tidigare kontroller utan problem och sagt att det luktar lite 'surt' om storyn, känns som om man inte ska få ha en åsikt för att man isåfall riskerar att få påpekan direkt. :mad:

Kanske ska ringa till länsstyrelsen och påpeka det här med lös hund.

Vissa av påpekande hade hon säkert rätt i men en del verkade helt utan sunt förnuft.

En hage var dåligt betad, inte betad alls påstod hon. Korna gick där och betade i juli men det är klart att gräset har vuxit upp där sedan dess. Den här hagen är vääääldigt blöt och då menar jag BLÖT med stora bokstäver. Den här regniga sommaren så har det stått vatten där och hade vi då släppt djuren där så hade de trampat sönder totalt och stått med gegga upp till knäna - då hade vi säkert fått djurskyddsmyndigheten på oss.....

Det står en gungställning av telefonstolpar en liten bit ner i ängen. Aja baja, det får det inte vara. Man får INTE gunga i ängen!!! Till saken hör att den har stått där i 18 år och inte hängt en gunga i den på över 7 år...hmmm.

I en hage så växer det älggräs och det är inte betat. Djuren ÄTER inte älggräs, vilket hon sa att hon visste, men ändå ska dom beta det....

Det var bara några av dom saker hon påpekade som vi tyckte vad konstiga och snarstuckna.

Var i förordningen/lagen står det att man inte får ha en gunga uppsatt på ängen? Be de att ta fram detta.

Vad gäller nerbetningen osv så kan det tyckas surt, men det är också därför många försöker betesputsa osv på sensäsongen för det blir tyvärr anmärkningar av sånt i slutänden och de ser inte till djurens välfärd i detta läget utan bara på gräsets längd.

Älggräset är ju lätt att röja ner, antingen med lie eller med röjsåg :)

Jag inte inte bara kanske ringa, jag tycker at tdu absolut ska ringa, för så får det inte gå till

Dessutom är det förbjudet att ha hund okopplad i skog och mark. De borde väl ha koll på den lagen också ;) vet inte vad det klassas som om ens hund biter igäl ngt? olovlig jakt kanske :P

Jag hade ringt till hennes chef på direkten. Sådär får det inte gå till. "Jag har full koll på min hund" jotack, sådär brukar det ofta låta när folk har lösa hundar, fem minuter senare har hunden stuckit iväg någonstans och kommer inte när ägaren kallar.

Vår hund smet in i hästhagen vid ett tillfälle och det lär han nog inte göra om då han var cm från att bli sparkad av min häst. Är man det minsta lilla rädd om sin hund släpper man den inte lös i en hage med djur man inte känner.

Vad gäller nerbetningen osv så kan det tyckas surt, men det är också därför många försöker betesputsa osv på sensäsongen för det blir tyvärr anmärkningar av sånt i slutänden och de ser inte till djurens välfärd i detta läget utan bara på gräsets längd.

Vi hade en kompis här som pustade betena men eftersom det regnat, regnat och regnat så har det inte gått att komma in med traktor på alla ställen i hagarna och jag har hellre älggräs och lite vass mot att ha sönerkörda beten eller traktorer som måste bärgas.

Hon drog bort stycken från vallarna eftersom det var nyslaget framför torpastugan som ligger precis i åkerkanten. Farfar var där och slog med lie för några dagar sedan för det blir så blött inne i stugan om man går i det långa gräset. När vallen slås, så slås det ända ut med den och då har vi inte varit där innan och slagit med någonting.

Det var för mycket björkar utmed bäcken och det får det inte vara i betet men sen är det andra från just länsstyrelsen som vill ha björkar och sly där för det är bra för öringsbeståndet (Nissanöring). Svårt att vara alla till lags :confused:

Det är väl hela systemet som man ifrågasätter och vad det sunda förnuftet är. Vissa år så måste man kompromissa eftersom man inte kan styra över väderleken, men i deras pappersvärld så ska allt vara enligt paragraferna och följer man inte reglerna så AJA BAJA, DÅ FUSKAR DU TILL DIG BIDRAG!!!!!

J-la EU och j-la bidrag!

ja tyvärr är det så, en granne till mig fick nedslag pga för dåligt nerbetad hage, mina pållar hade gått i den hagen sen maj- september och då kunde jag inte ha de kvar pga matbrist, knappt en vecka senare var det en kontroll och de tyckte att grästrånas längd var för högt, så nerslag direkt..O ch då höll de ändå med om att nej, det fanns inget bete kvar för djuren, men.. grässtrånas längd var ändå för långa..*regelverk bah*

Dessutom är det förbjudet att ha hund okopplad i skog och mark. De borde väl ha koll på den lagen också ;) vet inte vad det klassas som om ens hund biter igäl ngt? olovlig jakt kanske :P

Sen när blev det förbjudet med okopplade hundar?
Länka gärna till relevant lag.

Att hundar inte har i hästhagen att göra är tämligen glasklart.

I en hage så växer det älggräs och det är inte betat. Djuren ÄTER inte älggräs, vilket hon sa att hon visste, men ändå ska dom beta det....

Jo, det gör de om man släpper på djuren så tidigt så de tar det första späda, också det mest effektiva sätt att få bort det helt, de har inte så mycket kraft till omväxt och omväxten är också mer smaklig-det allra första.

ja tyvärr är det så, en granne till mig fick nedslag pga för dåligt nerbetad hage, mina pållar hade gått i den hagen sen maj- september och då kunde jag inte ha de kvar pga matbrist, knappt en vecka senare var det en kontroll och de tyckte att grästrånas längd var för högt, så nerslag direkt..O ch då höll de ändå med om att nej, det fanns inget bete kvar för djuren, men.. grässtrånas längd var ändå för långa..*regelverk bah*

Fast var det inte de områden där hästarna inte betade som menades?, det ska ju vara jämt betat och hela hagen ska vara så.

J-la EU och j-la bidrag!

Fast den attityden och inställningen tycker jag är så märklig. Det är ju fritt- ingen behöver söka bidrag och sköta sina marker efter EU´s direktiv, det är frivilligt så jag förstår inte vad du gnäller för där.......

Fast den attityden och inställningen tycker jag är så märklig. Det är ju fritt- ingen behöver söka bidrag och sköta sina marker efter EU´s direktiv, det är frivilligt så jag förstår inte vad du gnäller för där.......
:bow::bow::bow:

Sen när blev det förbjudet med okopplade hundar?
Länka gärna till relevant lag.

Att hundar inte har i hästhagen att göra är tämligen glasklart.

Hittade detta på: http://www.hmbk.se/lagarochforordningar.html
Det står ganska långt ner.

Utdrag ur:
SFS nr: 1987:259

Departement/myndighet: Jordbruksdepartementet

Rubrik: Jaktlag (1987:259)

Utfärdad: 1987-05-14

Ändring införd: t.o.m. SFS 2001:443

-----------

6 § Under tiden den 1 mars -- den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Regeringen får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att hund skall hållas kopplad.

-----------

Jag som håller på med bruks med min hund vet att detta gäller men sen har man sunt förnuft att inte gå in i hage med hästar och absolut inte till hästar man inte känner.
Jag skulle aldrig ta med min hund till mina hästars hage just för hästarna kan orsaka stor skada på hunden.

Fast var det inte de områden där hästarna inte betade som menades?, det ska ju vara jämt betat och hela hagen ska vara så.

Kan inte riktigt svara på det eftersom jag inte var med övht vid kontrollen utan har fått detta sagt till mig i efterhand utav markägaren. Dock så var hagen stor, ca 13 ha, det gick 4 fölmärrar där under försäsongen och under eftersäsongen gick 7st 1-åringar där. Hagen är naturbete och inget som sås om eller plöjs upp. Däremot de öppna delarna, dvs ängarna, var väl nerbetade och inne i skogarna vad vi själva kunde tycka så fanns det inte heller nått att klassa som 'djurmat'.

Jag skulle aldrig ta med min hund till mina hästars hage just för hästarna kan orsaka stor skada på hunden.

Och för att inte tala om vilken skada en hund kan åsamka på ett bytes/flyktdjur :grin: Det räcker ju med at tde skrämmer de rejält i form av att jaga de.

Jo jag har sett vilka skader en hund kan göra på en häst. Det är inte vackert alls. Det var inte min hund som gjorde dom skaderna utan det vara en lösspringade hund som högg tag i haslen på hästen.

Jag tänkte mer på min hund och mina hästar. Där jag vet att hästarna kan orsaka bra mycket strörre skada på hunden än vad hon kan göra på dom.

Vi fick en massa påpekande som enligt henne var fel ang skötseln av vår mark. Saker som de andra 3 kontrollanterna (bara i år) inte har haft några synpunket på. Nu vet jag inte om hon blev snarstucken för att jag sa till henne eller om hon var ovanligt paragrafryttariare i sin yrkesutövning.
Kontrollanterna är ute för att just KONTROLLERA ATT EU-LAGSTIFTNINGEN MFL FÖLJS. Det betyder inte att kontrollanten i fråga tycker att reglerna är bra eller med egen vilja vill "sätta dit" folk. Kontrollanten gör bara sitt jobb. Att tre andra kontrollanter har varit ute hos er i år (som jag förstod) betyder inte att de har haft till uppgift att kontrollera samma sak (även om det vore smidigast att en person kollade allt förstås). Av den anledningen kan det vara så att de inte har påpekat brister som den sista gjort.

Att bråka med länsstyrelsen om påpekanden innan ni fått ett beslut (eller rättare sagt kommunicerats för yttrande) ger ingenting alls. Även om hon påpekat och eventuellt skrivit rapport angående dessa brister så betyder inte det att ni i slutändan får avdrag på stödet.

Så avvakta tills ni får kommuniceringen innan ni agerar.

Däremot är det vansinnigt klantigt och respektlöst av kontrollanten att ha hunden lös på era marker. Det tycker jag absolut att ni ska tala om för hennes chef.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 768
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 772
Senast: AbCdE
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 667
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025