Lös hund hos grannen

Lycanthrope

Trådstartare
Jag undrar lite vad som gäller i den här situationen.

Vi bor ju på gård, lantligt. Har en grusväg in till just våra hus från mindre asfaltsväg. När man kommer ut från oss kan man gå vänster eller höger.

Går man höger kommer man efter ett par hundra meter till en gård med ett hus på varje sida av vägen, bilvägen går alltså igenom gården eller vad man ska säga. De har i ena huset en borde collie, som snarare oftare är utanför huset än i det. Lös.

För flera månader sedan när jag var ute med min hund (som är jättesnäll mot andra hundar men lite ängslig ibland) så kommer den här BCn gående mot oss och ser väldigt spänd ut. Min hund tittar glatt först.
BCn börjar morra och jag ropar på ägaren att ta sin hund.
Hon tittar fram och ropar på sin hund upprepade gånger utan resultat.
Hunden morrar mer och flyger till slut på min hund och biter honom, min hund försvarar sig såklart. Jag skriker åt henne att ta sin jävla hund varpå hon vänder och går in för att hämta kopplet. :grin:
Sedan kommer hon i lugn och ro och tar sin hund.

Jag går hem med min hund, som inte fick några märken eller sår och tack och lov inte har blivit särskilt förstörd efter detta. Svärfar skickas bort för att prata med dem.

En gång när svärföräldrarna är ute med min hund kommer hennes hund igen och ger sig på honom.

Nu vågar jag inte gå förbi ditåt längre.
När jag kör till/från jobbet kör jag igenom där och OFTA ser jag BCn lös hos dem, ingen annan är ute. Den går fram och tillbaka lite på vägen ibland. Det gör mig rädd. Tack och lov ger den sig inte på hästarna när jag rider förbi.

Vi ser deras gård från vårt hus och den enda motionen hunden får är att gå fram och tillbaka lite på vägen, i stort sett aldrig förbi våran infart och bara lite åt andra hållet också. Inte konstigt den är som den är.

Men jag måste väl kunna gå förbi! Får de verkligen ha hunden lös på det viset?

Sv: Lös hund hos grannen

Men vänta lite nu...

Hunden kommer ju inte farande från tomma intet och ger sej på andra hundar! Som du beskriver det så är det ju en viss "startsträcka" innan själva "påhoppet" kommer och det verkar dessutom mest vara en markering/en uppvisning - då ingen hund (?) skadats.

Som jag tolkar ditt inlägg så försöker Bc'n bara markera för förbipasserande att "Detta är MIN mark!".

I dina skor hade jag beväpnat mej med en ordentlig vattenspray-flaska/vattenpistol, fyllt den med vatten blandat med ättika och promenerat med bestämda steg ;)

När hunden närmar sej så behåll ditt lugn, gå med lugnt och bestämt kroppsspråk och så fort Bc'n visar intresse för er och kommer inom räckhåll så spruta "vatten" på den och säg till den att ex. backa tydligt.

Om det känns jobbigt så tag med en vän som kan stötta dej! ;)
Var dock noga med att INTE bli hysteriska, gapiga och med "flaxigt" kroppsspråk!

Hjälper inte detta så åk och prata med ägaren - utan hund - och förklara att hur du upplever situationen och att OM någon kommer till skada så är det ägaren till hunden som kommer få bekosta dyra veterinärräkningar.

/Swat

Fast när den vandrar iväg vilket den ju gjort ibland så hoppar den ju också på hundar. Är hon ute och går med den och man ska gå förbi så försöker den attackera.

Jag ska ju inte behöva försvara mig och min hund jämt, det är ju inte deras väg utan dessutom en väg som går där, där många går med hundar, barn osv.

Det var ju rena turen att ingen skadades, den slet ju med tänderna i min hund.

De har ingen som helst rätt att ha sin hund att springa utom kontroll. De tycker jag att du ska säga till dem.

Grannen har två olydiga jack russels som var otrevliga mot min BC när hon var valp. Eftersom grannen är en (i mina ögon) dålig hundägare har jag sett till att visa dem att här bestämmer JAG! Min hund ska inte behöva fösvara sig, den biten sköter jag om. Jag tar i så mycket som jag behöver för att skydda mina hundar.

Visst är det fel dock att du och jag ska "täcka upp" för dåliga hundägare. De borde hålla rätt på sina hundar själva. Men när de nu inte gör det så får man vidta egna åtgärder:devil:!

Vår gammelvovva här hemma har råkat ut för samma sak i sin ungdomms år och då undrade jag precis som du vad som var rätt och fel från e andra hundägarnas sida så jag läser gärna de svar du får här......

Vi bodde då i ett bostadsrättsområde och vår tik var ca 1 år gammal. Hon hade aldrig då haft några sociala problem med andra hundar utan älskade alla. Grannen hade en Tollare som rännde lös för jämnan. Vid ett av tillfällerna kom Tollaren och flög på vår hund (som var kopplad). Vår vovve lade sig ner direkt på rygg och "gav sig" men Tolleretiken ställer sig över och börjar hugga flertalet gångr i vår hund. Sambon röt i men det hjälpte inte så han lyfte tillslut bor tiken i nackskinnet. Den lommade iväg hem.

Ca en vecka senare var det dax igen. Det gick till exakt lika dant. Attack- vår hund lägger sig ner- hunden fortsätter hugga och smbon försöker ta bort den. Denna gång gav den sig dock på sambon med när han gick imellan för att sedan återgå till att hugga vår hund som fortfarane låg ner. Sambon fick tyvärr kicka av tiken från vår hund.

Sen blev det till att prata med grannarna men de trodde inte på oss. Då gick vi till styrelseordföranden men de lyssnade inte på han heller. Tiken fortsatte att ränna lös utan uppsikt i området. Ytterligare två hundar blev attakerade men inget hände. Efter några månader blev vi attakerade igen men denna gången hade tyvärr vår vovve bestämmt sig för att slåss istället för att lägga sig ner. Det blev ett rjält slagsmål där vår tik verkade bestämmt sig för att ligga ner hjälper inte- jag blir biten ändå! Ett nytt samtal med ägarna kom och vi berättade att en gång till så blir det polisanmälan. Det hann bara gå några dagar så var det dax igen. Denna gången var frun ute och såg sin hund spana in vår vovve, ta satts och och skjuta iväg som ett sträck över gräsmattan och ut på vägen och flyga på. Hon skrek på hunden, jag var ursinnig och skällde ut henne över att hunden var lös-igen! Hon skällde ut mig för att jag skällde på henne och allt var en enda soppa! Inte bra alls.

Två månader senare hade de flyttat från området! Tack och lov.... men nu började det riktigt jobbiga- Vår tik hade blivit rejält osäker på andra hundar. De hundar hon redan kände gick bra men nya hundar blev det svårt med. Vi fick lägga ner enormt med träning genom åren på BHK och en problemhundstränare för att få henne någorlunda säker med andra hundar. Hon blir fortfarande helt bärserk ibland vid tikmöten men står man och pratar en stund med mötande ekipaget så går det snabbt över.

Summan är endå att dendär dj-a Tollaren sabbade en mycket go och glad unghund för oss. Jag hoppas att ni slipper fler framtida möten med "eran elaking" och att er vovve inte tar någon skada fysiskt eller psykiskt.

Nej de får inte ha hunden lös på det viset.
Har de inte uppsikt över sin hund o god lydnad så får de skaffa en hundgård att ha hunden i.
Att en almänn väg går tvärs över deras gård är ingen ursäkt.

Håller helt med här! Tänk så härligt om denhär typen av människor hade viljan att sätta oövervakade hundar i hundgård. Men när de inte gör det och det inte går att prata med dem.... Finns det någon lag eller dyl att ta till? Vår vovve blev ju på sätt och vis lite sabbad av jusst den här typen av hund och hundägare som TS beskriver. Man har ju funderat lite under åren vad vi kunnat gjort för att hindra händelseförloppet från gång nr två. Tips någon??

Polisanmäl varje gång hunden blir påhoppad/anfallen.
Polisen har skyldighet att ta emot anmälan o när det blir tillräckligt många så agerar de säkert.
Lagen om tillsyn av hundar o katter är tillämplig, man får inte ha hunden lös om man inte har sådan pli/uppsikt över den som om den vore kopplad, sen finns det lokala ordningstadgor i kommunerna, men de brukar bara reglera vad som gäller i tättbebyggda/stadsplanerade områden.

Jag håller helt med så till vida att LAGEN klart och tydligt kräver att vi som hundägare skall ha koll på våra hundar oavsett vad, MEN...

Bor man på landet så är det inte alltid så enkelt! Visst kan man anmäla och visst kan personen få ett besök från länsstyrelsen, men tyvärr brukar det inte bli så mycket mer...
Inte ens där hundar faktikst HAR skadat andra har det varit helt enklet att få hjälp med att åtgärda "problemet"!

Jag har - vis av erfarenhet - lärt mej att ett av det mest effektiva man kan göra är att freda sej själv och sin hund på ett vis som ordentligt avskräcker den "angripande" hunden!
Om hundens ägare dessutom ser att man "gör åverkan" - ex med ättiksvatten - på dennes hund så brukar effekten bli både snabb och ganska långvarig!

Sedan håller jag med om att jag som hundägare inte skall behöva vara på ständig vakt! Men om jag VET att det finns en osympatisk hund vid en viss gård är ju valet så enkelt att antingen går jag en annan väg eller så försöker jag göra något åt det rent handgripligen (helst i kombination med ett samtal med ägaren + en eventuell anmälan)

/Swat

Tack Swat och Vallhund för svaren. Ska ha det i åtanke om jag skulle hamna i denna situation igen.

Dock gå en annan väg funkad inte i vårat fall eftersom hunden var över hela området och de två första attackerna skedde ca 10 m fr ytterdörren! Då hade vi fått bära henne till bilen och åka iväg å rasta någon annan stans:crazy:

ohh sådär har jag det varje dag:D Bor i en liten by FULL med revirtänkande hanhundar(och en del lösa) och man brukar börja promenaden med sin egna hund och sluta hemma vid trappen med ett par fler:angel:

Nu är vi grannar alla vänner:love: även om våra hundar inte är det, och vi hjälps alla åt lösa dem problem som kommer upp.

En hundilsken jämte bredvid som lyckats bita en hög hundar redan sprayar vi vatten på. Han är livrädd för vatten. Nu går det så bra att jag "bara" behöver ryta i åt honom att springa hem så gör han det.

För en utomstående är antagligen våran by ett helvete att passera igenom med hund... (Men det är riskfritt att det skulle hända pga läget:p)

Så jag har full förståelse för ditt problem och mitt bästa tips är nog att möta grannen halvvägs och se hur hon skulle vilja lösa detta problem. Är hon helt oförstående får man gå vidare för såklart såhär ska du inte ha det att du inte kan passera övht.

Hoppas det löser sig!

Egentligen är det LAG på att ha sin hund kopplad eller instängd på sin gård om den inte är så pass uppfostrad och snäll mot andra, klart att du ska kunna gå förbi där utan att hunden skall hoppa på någon annan.
Detta borde ägaren vara medveten om, man har inte en sådan hund lös.
Du kan anmäla henne för att den flög på din kopplade hund.

Fast lagen säger faktikst att det inte spelar någon som helst roll hur snäll eller "osnäll" hunden är! Vi som hundägare får ALDRIG ha våra hundar utom kontroll! Punkt.

Därmed inte sagt att det är lätt att få någon "laglig" reaktion på hundar som vaktar sina gårdar för förbipasserande! För det är INTE lätt!

Visst kan TS anmäla och hålla tummarna för att polisen eller länsstyrelsen tycker att detta är ett så pass prioriterat ärende att ägaren får ett oanmält hembesök, men... Verkligheten ser tyvärr sällan så ut!

Visst - denna hund har "angripit" en/flera hundar - men utan några fysiska skador som effekt (?)
Visst - förbipasserande upplever hunden som skrämmande! Men såvitt vi vet så har den aldrig skadat någon varken människa/häst.

Med tanke på att det till och med kan vara svårt att få "myndigheterna" att agera mot hundar som faktikst HAR skadat andra hundar, så är detta troligtvis ett ganska lågprioriterat ärende!

Självklart KAN TS anmäla! Med lite tur får hundägaren ett besök...
Men om inte?
Då är ju TS situation densamma!!

/Swat

Nej, det är int e LAG på att hunden skall vara kopplad, däremot at den skall vara under sådan kontroll som om den vore kopplad.
Oavsett hur snäll/elak hunden är.

vad finns när du fortsätter in på vägen EFTER huset där BC bor? Fler hus eller marker? Är det en bilväg? Gångstig? MArkväg?

Kör man av motorvägen, kör igenom ett pyttesamhälle och upp i skogen (det är en populär cykelled bla) så kommer man till vägen där vi och denna granne bor, och några fler. Kör man vidare förbi oss åt andra hållet kommer man till ännu en ort och motorväg igen.

Det är alltså en bilväg som går igenom deras gård, de har ett boningshus på varje sida och en lada på varje sida.
Vi bor ca 100 meter in på en grusväg från bilvägen.

Jag tycker iaf inte att jag ska behöva skydda mig varje gång jag vill gå förbi. Jag har ju med mig hunden när jag rider ofta och vill inte behöva utsätta honom för risk att kanske tom bli dödad.

De ska ha sin hund instängd/fastsatt och det måste jag se till på något sätt.

Det där är en inte helt lätt situation. Vi botr också så att vi har grusvägen längs med vårt tomt. Vi har sas huset i ena ändan och sen längs grusvägen ligger paddocken och efter den kommer stallet. ¨Vår hund är ofta ute och han tror ju vägen också är hans hem. Vi har försökt i flera år nu, men det är som det är. Han tror att vägen är hemma. Nu är i och för sig vår hund bara glad och nyfiken. Han har aldrig gjort någon förbipasserande något, men det är ändå inte alla som uppskattar en glad hund som vill bli kliad. Nu kommer det i och för sig inte så mycket folk eller trafik på vår väg för det är 3 km från asfaltväg och bara 5 eller 6 hus till att åka till, men det händer att svampplockare, cyklister osv kommer förbi.
Vad gör man?? Ja det är inte lätt. När man bor så ute på landet är det inte så gott om träningstillfällen heller. Vår hund är visserligen ute i skogen med sin husse ca 1,5 timmar om dagen så han får ju annan motion, men bor man så så faller det sig naturligt att hunden är ute när någon annan är ute.
Om någon har bra ideer till TS så suger jag i mig jag också.

Fast där tycker jag nog faktiskt att ni gör fel som har hunden lös.

Jag vill inte att främmande hundar kommer fram till mig oavsett om jag rider, cyklar eller promenerar med min hund. Det är ägarens ansvar att se till att det inte händer.

Bor man bredvid en väg så får man anpassa sig.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 247
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 986
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30