Lös häst sparkat bil

Sv: Lös häst sparkat bil

Det enda jag kan referera till är en händelse som hände för några veckor sen där jag jobbar. En kossa kom ut på riksvägen från hagen brevid, en bil kom farande i full fräs och körde rakt på kossan utan att bromsa. Kossan flög 2-3meter upp i luften och ut på ett gärde och dog. Kossan vägde 700kg och bilen kvaddades. Bilföraren får stå för kostnaden för sin bil såsom försäkringskostnader osv. Bilförsäkringen betalar för kossan OM staketena var ok, vilket dom var. Ladugårdsägaren behöver inte stå för nåt (som det ser ut just nu) förutom förlusten av kossan vilket är en ganska stor förlust iom att det var en nykalvad kviga som skulle kunnat gå i produktion under många år..

OCH vart står det att jag INTE kommer erbjuda mig att betala??
Jag undrar över vad JAG ska göra med försäkringar och övrigt då jag aldrig varit med om att en häst sparkat en bil förut. Men jag behöver tydligen inte göra nått då det är bilens försäkring som gäller i detta fallet. Då är det bara att vänta och höra vad dom säger. Eller hur?!

Du behöver inte bli ett dugg otrevlig. Har inte sagt att du inte ska betala heller men eftersom det redan var konstaterat att det är bilens försäkring det går på la jag till den moraliska aspekten.

Jag skulle inte hålla det för otroligt att bilförsäkringen får täcka kossans livvärde också.

Jag skulle inte hålla det för otroligt att bilförsäkringen får täcka kossans livvärde också.

Det blir bilförsäkringen som betalar kossans värde. Om allt går som det ska. Det är inte klart ännu iom att ansvarsbiten av föraren inte är klar.

Alltså var bilen parkerad eller var den i trafik?
För det är en stor skillnad på vilket. En häst kan inte göra skador på egendom som står parkerad på tomt. Och sen skall bilägaren ta detta på sin försäkring och se glad ut. Givetvis har hästägaren ett ansvar med.
Som bilägare kan man alltid hävda att hästen inte var väl inhägnad. Och som regel när man har en åskrädd häst så stallar man in den. Det gör varje klok hästägare.

Det jag tror många tänker på är om det händer på allmän väg där det klassas som trafik/viltlycka.

För det är en stor skillnad på vilket.
Nej det gör ingen större skillnad, det är bilens försäkring det går på (i den mån den finns) även på en parkerad bil om nu inte hästägaren 8eller den som är ansvarig för hagen) kan anses vårdslös.

En häst kan inte göra skador på egendom som står parkerad på tomt.
Hur menar du här? Klar hästen kan skada bilar oavsett var de står så länge det inte är ett hästsäkert utrymme.

Och sen skall bilägaren ta detta på sin försäkring och se glad ut. Givetvis har hästägaren ett ansvar med.
Så länge hästägaren inte agerat försumlig/ansvarslöst (osäker var graden ligger) så har denne normalt sett endast ett moraliskt ansvar.

Som bilägare kan man alltid hävda att hästen inte var väl inhägnad.
Jo visst kan man det, men om man får igenom det är en helt annan femma.

Och som regel när man har en åskrädd häst så stallar man in den. Det gör varje klok hästägare.
Nej, det gör inte varje klok hästägare, de flesta hästägare har inte möjligheter att alltid vakta hästen och ta in den vid behov. Många åskväder anmäler inte sin ankomst något dygn i förväg. Oftast vet jag inte om om det åskar där min (icke åskrädda) häst befinner sig, jag jobbar ett 2-3 mil från henne och bor en halvmil bort. Normalt sett sover jag också på nätterna.

Det jag tror många tänker på är om det händer på allmän väg där det klassas som trafik/viltlycka.
Det spelar ingen roll vad vägen är klassad som, olyckor med häst (i vart fall som är utan människa, som just trafik/vilt olycka). Är bilen parkerad vet jag inte.

Oki, du som verkar så insatt. Vilken försäkring skall bilägaren plocka detta på då?
(om bilen är parkerad)

Jag menade om att hästen fördärvar din parkerade egendom på din tomt så är det en helt annan sak än om olyckan skulle hända i trafik på allmän väg.
Är jag säker på detta? Ja! Själv råkat ut för..

Sen kan man nog i det flesta fallen påstå att ägaren har agerat ansvarslöst om hästen är ute och springer, framförallt när det åskar ute.

Häst hoppar igenom vindruta på parkerad bil - bilens försäkring fick ta hela (fast det fick gå ur bilägarens ficka eftersom bilen inte var mer än trafikförsäkrad).

Det är alltid en bedömningsfråga vem som är den som får ta smällen men om hästägaren inte bedöms som oansvarig så blir det normalt bilförsäkingen. Det lär vara en viss skillnad att parkera utanför ett stall och på sin egen tomt. Och jag skulle tro att det är direkt ovanligt att en parkerad bil blir skadad av en häst utan att något annat än bara bil och häst är involverat, i synnerhet på en villa tomt. det är inte normal för hästar att attacker bilar direkt.

För det är en stor skillnad på vilket. En häst kan inte göra skador på egendom som står parkerad på tomt. Och sen skall bilägaren ta detta på sin försäkring och se glad ut. Givetvis har hästägaren ett ansvar med.
Som bilägare kan man alltid hävda att hästen inte var väl inhägnad. Och som regel när man har en åskrädd häst så stallar man in den. Det gör varje klok hästägare.

Bilen körde på vägen till huset men stannade när hästen kom emot bilen (för att inte köra på hästen...)
Så nej bilen stog inte parkerad på någon tomt utan var på en grusväg som leder till huset/stallet.

Hästen var väl inhägnad och det går lätt att bevisa med bilder.

Och hästen gick på bete och hästen är INTE åskrädd. Hästen fick troligen en STÖT och blev rädd och gled/rullade ur hagen. Detta syndes via spår där hästen kom ut och vid leriga märken på hästen (han landade i ett dike och var därmed ganska lerig)

Hagen var som sagt HEL, enda som gjorde att jag hittade vart hästen kommit ut var att undertråden hängde lite och detta pga att det var ihopknutet just där och detta glidit isär och tur var väl det för annars hade han kanske fastnat i tråden och haft sönder sig eftersom han glidit/rullat ut ur hagen när han troligen fick en kraftig STÖT (det gnistrade inne i huset när åskan slog)

Min förra häst satte sig på en bil när den rullade,bilisten fick betala allt. Var ca 10-12 år sen.

Vägen bredvid hagen
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_37/32560000-32569999/640x480/32561118.jpg

hagen (tråden är låst mellan alla stolpar för att hålla sig sträckt hela tiden och tydligen så funkade det UTMÄRKT eftersom det bara hängde just där hästen kom ut)
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_38/32670000-32679999/640x480/32677728.jpg
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_38/32670000-32679999/640x480/32677729.jpg
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_38/32670000-32679999/640x480/32677730.jpg

borde vara här i diket han gled ner (bilden från 2008 och nej då hade vi ingen hage där)
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_41/22740000-22749999/640x480/22743915.jpg

Senast ändrad:

I den här situationen är det frågan om ett utomobligatoriskt skadestånd (ett skadestånd som inte beror på någon kontraktsförpliktelse) och det finns ingen speciallagstiftning som reglerar frågan. Detta innebär att skadeståndslagen blir gällande för frågeställningen.

Enligt skadeståndslagen är du ersättningsskyldig om du vållat skadan genom oaktsamhet (culpa). Din häst har tagit sig ur en hage, hagen var ok stängslad och elen påslagen. Du har inte varit vårdslös utifrån din beskrivning med andra ord. Möjligen skulle ett ansvar på grund av oaktsamhet kunna finnas om du vet att din häst är rädd för åska och det hade varnats för åska tidigare på dagen (så pass i tid att du hade kunnat åka och ta in hästen). Nu skriver du ju att den inte är åskrädd så då går ju den frågan helt bort.

I sådant fall är du alltså inte skadeståndsskyldig.

Om det inte finns någon som är skadeståndsskyldig får bilägaren stå sin kostnad själv, det blir helt enkelt jämförbart med vilken annan olycka som helst (tex. om det varit en älg som sparkat bilen eller liknande). Detta innebär förstås inte att det är bilägaren som blir "skyldig" till händelsen utan det innebär bara helt enkelt att bilägaren inte har någon att kräva ersättning av.

Det är för övrigt inte hästförsäkringen som skall användas - det är din hemförsäkring. Så om bilägaren ställer krav mot dig och om du har en hemförsäkring så kan du anmäla händelsen dit (eller till din hästverksamhets eller lantbruksförsäkring om du har en sådan). Skyddet mot skadeståndsskyldighet ligger alltså inte i djurförsäkringen utan det ligger i din egen försäkring (ansvarsförsäkring, ett moment som ingår i alla hem/villahem och liknade försäkringar). Om du anmäler skadan till ditt försäkringsbolag så reder de ut om du är ansvarig, vilket jag alltså utifrån din beskrivning inte skulle anse att du är, och företräder dig i diskussionen med bilägaren. Du behöver alltså inte bli osams med bilisten själv utan det kan din skadereglerare bli :D

Och nej, jag gissar inte... jag är jurist med inriktning mot skadeståndsrätt och jobbar med ansvarsfrågor av detta slag sedan tio år tillbaks...

Vet inte vad lagen säger men rent moraliskt ser jag inte varför du ska betala bara för att det var din häst som kom lös, dvs under förutsättning att du inte handlat ansvarslöst (tex haft ett dåligt staket).

Jag förstår inte varför du övht ska betala bara för att vara just? Bilen har en försäkring annars får den inte köra på vägen, den kan chauffören använda sig av. :) Det är sådant en försäkring är till för. Sen kanske den inte är heltäckande men det är ju ett eget val från Hans sida! Hade du däremot lett hästen förbi en bil och hästen var sådan att den sparkade efter saker och ting, ja då hade jag tyckt att det "moraliska" varit att betala skadorna. Men som det är nu, varför? Du ahr ju itne släppt ut hästen?
Ja hästen hade kunnat vara inne i stallet, och riskeras att brinna inne om blixten slagit ner, hände en barndomsvän till mig när jag var 7 år gammal. Hästarna brann inne, fanns inget de kunde göra.

Nu är du ute och cyklar. Bilägaren behöver inte ha annat än trafikförsäkring, och den täcker inget annat än motpartens skador om man är vållande.

Bilägaren behöver alltså inte alls ha en försäkring som kan täcka detta, det kan mycket väl vara så att bilägaren ska slanta upp ur egen ficka.
---

Trafikförsäkring - Lagstadgad och obligatorisk försäkring som täcker skador på annans fordon och personskador på andra än den som vållar skadan.
Halvförsäkring - Innehåller trafikförsäkring samt skydd för brand, glas, rättsskydd, maskinskada,
Helförsäkring - Innehåller halvförsäkring samt trafikförsäkring. Utöver detta så innehåller helförsäkring även vagnskadeförsäkring som ger skydd om försäkringstagaren själv orsakar skadan.

Senast ändrad:

Vänd på det hela.
Hur många bönder har straffats för att deras staket varit undermåliga när deras kor tagit sig ut?(inga förmodar jag)
Staketet måste vara JÄKLIGT dålig för att man överhuvudtaget ska börja fundera på en process.

Den som förorsakas skada av "lantbrukets djur" får nog se sig i himlen om ersättning.
Så om bilen är värd mer än 100000 = helföräkring

Var inte vad jag menade, vad jag menade, fast med hårdare ord, var att den som väljer att inte ha sin bil helförsäkrad får skylla sig själv om den krockar/får skador! Det går ju inte efteråt att komma och säga Oj då det var en häst ja men det är ju ett tamdjur det borde du moraliskt sett stå för som hästägare...
Så om det varit ett träd som föll över bilen pga stormiga vindar, eller en annan bil då!?

Det var det jag menade med försäkring och moraliskt ansvar. Bilister ska inte skylla sin snålhet på någon annan om det händer något som inte är helt orimligt men de har varit för snåla/fattiga för att försäkra emot. :)

Nu säger jag inte att TS bilist anser att TS ska betala (vet jag inget om), jag diskuterade endast den moraliska frågan i huruvida hon ska eller inte ska stå för kostnader. :)

Tycker också, rent moraliskt, att man kan erbjuda sig att betala. Även om du inte kan rå för att hästen gått ut så har man ändå ett ansvar för sina djur, tycker jag.
Samma om hästarna kommer ut och trampar sönder grannens trädgård, då kan man erbjuda sig att återställa.

Detta har egentligen inte med TS fråga att göra, men om det inte skett ändringar nyss gäller strikt ansvar för betesdjur som orsakar skador på markoch gröda. (Ägofredslagen) Även om det tex är svampplockare som släppt ut djuren har markägaren rätt till ersättning för skadorna frän ägaren resp den som har ansvar för djuren.

Hästägaren/den som ansvarar för djuren kan förstås i sin tur begära ersättning från den som släppt ut hästarna, men det kan ju vara svårt att ens hitta den som släppt ut djuren.

Vänd på det hela.
Hur många bönder har straffats för att deras staket varit undermåliga när deras kor tagit sig ut?(inga förmodar jag)
Staketet måste vara JÄKLIGT dålig för att man överhuvudtaget ska börja fundera på en process.

Den som förorsakas skada av "lantbrukets djur" får nog se sig i himlen om ersättning.
Så om bilen är värd mer än 100000 = helföräkring

Nja... det beror ju lite på vad det rör sig om för skada. Så kallad agral skada (skada på mark och marktillbehör) täcks av djurägarens ansvar eftersom det finns ett strikt ansvar enligt ägofredslagen. Skador på bil, som det är frågan om här däremot kräver endast vanligt vållande. Och det är alls inte så svårt att finna ett vållande om staketen varit undermåliga, eller om man till exempel glömt att slå på strömmen...

Jag har ersatt många sådana skador i mitt jobb som ansvarsskadereglerare.

Men inte helt sällan är det ju så att djuren i en hage blivit rejält skrämda av något och att man kan se att staketet varit sedvanligt utfört men att hästar eller kor ändå sprängt tråden i panik. Då är man som hästhållare/nötkreaturshållare inte ansvarig för om djuren springer upp på vägen och skadar till exempel fordon eller orsakar en olycka.

Refererar till mitt mer utförliga svar ovan i övrigt.

Liten fråga, kanske orelevant.

För hmm oj mååånga år sedan, någon gång mellan -95 och -96 så var det en finsk far och son som körde på E4an utanför Luleå, det gick hästar på bete mellan ersnäs och Luleå (en bilfärd på ca 15 min kanske från Luleås ytterkant). Det var dimma och troligast hade hästarna blivit skrämda ur hagen av ett rovdjur, de kom lös mitt i natten och eftersom det då saknades viltstängsel så kom de upp på E4an, den finska mannen körde på dom och sonen dog. Enligt en släkting till hästarnas travtränare och ägare (samme person) så fick ägaren/tränaren djurförbud. Dock vet jag inte om detta är sant. Kan en tränare få förbud att ha hästar för en sådan sak?

Jag gick en klass över släktingen (på den tiden) och denna berättade för mig i skolan om detta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka